Citroën C5 X Plug-in hybride standaard Active Advanced Comfort

Film 30Citroen C5 X Comfort 21 int1-11-21. Voor de C5 X heeft Citroën al zijn expertise ingezet om een grand tourer te ontwikkelen die het hoogst mogelijke comfort biedt.

 


Een waardige opvolger van de Citroën grand tourers, dat is de C5 X. Alle expertise is ingezet voor het bereiken van subliem rijcomfort. De ultra comfortabele wielophanging en de aangename stoelen zorgen voor het soepele en lichtvoetige karakter dat zo kenmerkend is voor Citroën, terwijl een goede en dynamische wegligging is gegarandeerd. Het ruime interieur oogt warm en elegant en de comfortabele ambiance nodigt uit tot rijden.
Citroen C5 X 21 lv

“Bij Citroën zien wij welbehagen als het gevoel dat jij krijgt van het soepele en naadloze rijgedrag. Het wordt ook uitgedrukt door de vormen, de volumes, kleuren en materialen in het interieur, waardoor de indruk ontstaat van reizen in een beschermende cocon”, zegt Jean-Arthur Madelaine, hoofd van Citroën Interior Style.

Comfortabel als een lounge
Interieurruimte was een van de belangrijkste aandachtspunten bij het ontwerpen van de C5 X. Het aan de bovenzijde strakke dashboard draagt bij aan een open leefruimte. De genereuze en uitnodigende ruimte achterin zorgt voor rust en een relaxt gevoel. De beenruimte van XXL-formaat, de breedte en de buitengewone hoofdruimte zorgen voor prima zitcomfort. Bijzondere aandacht is geschonken aan de rechterzitplaats achterin. Via een apart bedieningspaneel op de rugleuning van de voorstoel kan de passagier die stoel elektrisch verstellen voor nog meer ruimte.

De C5 X is volledig ontwikkeld volgens het Citroën Advanced Comfort® programma, wat blijkt uit de Advanced Comfort zitplaatsen voorin en achterin. Dit innovatieve concept omvat sterke schalen en 15 mm dikker foam. Citroën Advanced Comfort® stoelen ogen niet alleen comfortabel, ze zijn het ook dankzij speciale paddings en zacht aanvoelende kussens in zitting en rugleuning. Terwijl foam van verschillende sterkte zorgt voor voldoende dynamische ondersteuning. De voorstoelen zijn meervoudig elektrisch verstelbaar (in lengterichting, hoogte, rugleuning en lendesteunen). De bestuurderstoel schuift bij het openen van het portier automatisch naar achteren voor een gemakkelijke instap, en stelt zich daarna weer terug in de oorspronkelijk ingestelde positie. De voorstoelen hebben bovendien kantelbare en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Ook zijn ze verwarmbaar en zijn ze voorzien van stoelventilatie en een massagefunctie.
Citroen C5 X Comfort 21 dash 

In het interieur zijn er talrijke doordacht ontworpen opbergruimtes. Dat zijn onder meer een breed en diep dashboardkastje, een vak onder de centrale armsteun en in de centrale console is er een met een rolluik afsluitbaar vak met plateau voor draadloos opladen van een mobiele telefoon. Daarnaast biedt de C5 X een open vak voor in de centrale armsteun, bekerhouders in de centrale console en in de armsteun achter plus grote portiervakken voorzien van antislipmatjes. Ook zijn er stoelzakken in de rugleuningen van de voorstoelen. Bij elkaar opgeteld vertegenwoordigen de diverse opbergruimtes een inhoud van 29 liter.

Details maken het verschil
“Het is mijn taak om alle inzittenden een unieke Citroën rijbeleving te bieden. Elke detail in de C5 X is daarvoor belangrijk”, aldus Jean-Arthur Madelaine

Direct al bij het instappen in de C5 X zijn comfort en sereniteit te voelen. Het interieur roept een vertrouwenwekkend gevoel op en gaandeweg trekken details die het rijplezier verhogen de aandacht. Het chevrons logo, dat al sinds 1919 een vast onderdeel is van de markidentiteit, is terug te vinden op talrijke plekken en creaties: in de vorm van een 3D-nerf op het dashboard, in de houteffect decoratie, als stijlvol stiksel in de stoelleuningen en in de deurpanelen. De chevrons zijn daarnaast geprint in strips aan de bovenzijde van de stoelleuningen, gegraveerd op bedieningselementen (knoppen van de airconditioning, versnellingshendel en audioschakelaars) en in oversized vorm zijn ze te zien onderin opbergvakken. Subtiel prijken de chevrons in de perforaties van de lederen bekleding. Het interieur is verder gedecoreerd met delen in glanzend zwart en satijn chroom. Alle contactvlakken voelen zacht en vloeiend aan, van dashboard tot aan de deurpaneelstrips, zijkanten van de middenconsole en de grote inserts en armsteunen voor knieën en ellebogen.
Citroen C5 X Comfort 21 int

Voelt direct als verblijf in een cocon
“Bij zakelijke trips of persoonlijke uitstapjes, alles in de C5 X is ontworpen om het leven aan boord gemakkelijker te maken voor bestuurder en passagiers”, vertelt Jean-Arthur Madelaine.

De C5 X is uitgerust met de Citroën Advanced Comfort wielophanging, een innovatie die garant staat voor een soepel weggedrag door nagenoeg alle oneffenheden in het wegdek weg te filteren, van putdeksels en gaten tot aan verkeersdrempels en alle andere soorten van hobbels. Inzittenden wanen zich bij wijze van spreken op een vliegend tapijt. Het is te danken aan doeltreffende, dubbele hydraupneumatische ondersteltechnologie die zo belangrijk is voor Citroën.

De plug-in hybride versie van de C5 X tilt comfort naar nog grotere hoogte dankzij het Citroën Active Advanced Comfort® onderstel. Een regelcomputer bepaalt per wiel de hardheid van vering en demping op basis van sensoren die het wegdek monitoren. Deze actieve onderstelcontrole verbetert de werkefficiency van de Progressive Hydraulic Cushions® door het onderstel soepeler te maken bij het rijden, terwijl overhellen van de carrosserie wordt onderdrukt en ook de wagenhoogte gelijk blijft bij zwaardere belading. De technologie zorgt voor zachtheid en comfort.

Maximale aandacht voor geluidsisolatie
“De immer genereuze hoeveelheid licht in het interieur van de C5 X versterkt het gevoel van ruimte en maakt de sfeer nog uitnodigender. De grotere ruitpartijen zijn een uitnodiging om te genieten van de omgeving, terwijl buitengeluiden sterk worden onderdrukt met isolatie”, Jean-Arthur Madelaine

Licht valt in de C5 X via brede ruitpartijen rondom, inclusief vierde zijruitjes achter en een glazen panoramadak. Witte ambianceverlichting waarvan de intensiteit instelbaar is, highlight elementen in het interieur en accentueert het strakke, zwevende voorkomen van de uitrusting. De opbergvakken zijn eveneens verlicht -dashboardkastje, bagageruimte en centrale console compartiment – plus de portiergrepen en de voetenruimtes. Om het welbehagen aan boord verder te verhogen is buitengewone aandacht gegeven aan het onderdrukken van rijgeluiden, onder meer met geluiddempend glas voor de voor- en achterruit. De C5 X is in zijn segment een van de modellen met het laagste interieurgeluid. De C5 X Hybrid gaat daarmee nog een stap verder in de 100% elektrische rijmodus. Tot aan 55 km is puur elektrisch af te leggen met deze plug-in hybride.
Citroen C5 X Comfort 21 haarspeld

Een intuïtieve en ergonomische zitpositie
Om rijden minder inspannend en veiliger te maken biedt de C5 X een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface voor de bediening. Het omvat een breed 12-inch centraal touchscreen van hoge resolutie en met een inzichtelijke tegelindeling. Daarnaast is er nog een 7-inch display in het intrumentarium en een Head-Up Display dat in het blikveld van de bestuurder belangrijke informatie op de voorruit projecteert. De veiligheid wordt verder ondersteund door een infotainmentsysteem dat zich ook met spraak laat bedienen.

De nieuwe Citroën C5 X is leverbaar vanaf € 40.390,-. De C5 X HYBRID is er vanaf € 45.190,-. De besproken features zijn niet allemaal standaard. Kijk voor een volledig overzicht van de standaarduitrusting per uitvoering op www.citroen.nl bij prijslijsten.