MAN met Ultimaax elastomeertechnologie af fabriek leverbaar

6-6-23. Technische aanpassingen voor individuele toepassingseisen, aantrekkelijke en comfortabele modificaties en andere branchespecifieke aanpassingen, en allemaal af fabriek: dat is de specialiteit van MAN Individual.
MAN-TGS-Individual-Ultimaax-23-lv.jpg

Sinds kort omvat het uitgebreide portfolio van MAN’s competentiecentrum voor ombouw en maatwerk ook de inbouw van de Hendrickson elastomeervering voor de achterassen. Met het lichte, comfortabele en tegelijk voor zware lasten geschikte alternatief voor de klassieke bladveerophanging behoren compromissen tussen rijcomfort en robuustheid bij het gebruik met zware belading tot het verleden. De Hendrickson Ultimaax elastomeervering is tijdens de Technische Kontakt Dagen op 8, 9 en 10 juni in Almere te bewonderen op de stand van MAN.

“De trucks van tegenwoordig zijn steeds beter afgestemd op hun transporttaken – vooral in het geval van bouw- en offroadwerkzaamheden. Goede montagemogelijkheden qua opbouw en componenten zijn essentieel voor de prestaties van deze trucks tijdens het gebruik en daarmee voor de TCO van het transportbedrijf”, aldus Johannes Thalmann, hoofd MAN Individual bij MAN Truck & Bus S.E.. “We zien MAN Individual als een enabler om speciale oplossingen op onze voertuigen te implementeren. Zo bieden we toegevoegde waarde voor onze klanten. Samen met onze partner Hendrickson hebben we nu de gelegenheid aangegrepen om een innovatie op onze achterasunit te implementeren. Hiermee creëren we nog een mogelijkheid voor onze klanten om hun truck specifiek naar hun individuele wensen te configureren.”
MAN-TGS-Iindividual-Ultimaax-23-la.jpg

“Ultimaax heeft de lat qua duurzaamheid echt hoger gelegd, terwijl de vering tot 250 kg lichter is dan vergelijkbare mechanische veringen. Daardoor is het de ultieme elastomeer veringtechnologie voor zwaar gebruik. Bovendien is naast het gewicht ook de CO2-voetafdruk verminderd. Door het lagere staalverbruik en het vermijden van warmtebehandeling in vergelijking tot de paraboolveer bedraagt de totale besparing ongeveer 1,0 ton CO2 per achterasunit”, aldus Helfried Jelinek, general manager bij Hendrickson Europe. “We werken al lange tijd samen met MAN en zijn blij dat we met Ultimaax een extra innovatieve veeroplossing voor hun producten kunnen bieden.”
MAN-TGS-Individual-Ultimaax-23-vering.jpg
Hendrickson Ultimaax: de ideale aanvulling op de productreeks
Ultimaax past voor individuele, zware vrachtwagentoepassingen perfect in het brede portfolio van MAN Individual. Hendrickson heeft de vering speciaal ontwikkeld voor vrachtwagentoepassingen als betonmixers, kiepwagens, mijnbouw- en vuilniswagens met hoge laadgewichten. Waarbij een standaard bladveervering minder comfortabel reageert bij rijden in onbeladen toestand en de rolneiging minder sterk aanwezig is bij zware ladingen met een hoog zwaartepunt.

Ultimaax is niet alleen bijzonder duurzaam en daardoor gemakkelijk te onderhouden, het systeem biedt ook een betere stabiliteit, handling en rijkwaliteit. Dit geldt zelfs voor de meest uitdagende omstandigheden waarin voertuigen rijden op een uitdagende en zeer uiteenlopende ondergrond.

De integratie van de beproefde hefbalktechnologie van Hendrickson met de gepatenteerde progressieve veerconstante brengt de stabiliteit onder belasting in evenwicht met de rijkwaliteit in lege toestand, zelfs in de zwaarste omstandigheden. Dit vermindert ook op effectieve wijze de belasting van de cabine, het chassis en de carrosserie als gevolg van schokken en trillingen. Het ontwerp van het hefvlak van de as wordt gekenmerkt door een centraal draaipunt, waardoor de banden altijd contact met de grond houden en dus een maximale tractie bieden, zelfs op zeer oneffen terrein.

Ultimaax is verkrijgbaar met een draagvermogen van 26 ton en is goedgekeurd voor bouw- en zware toepassingen