MAN eTruck gaat 2024 in productie

27-10-22. Op de IAA Transportation 2022 kon het publiek kennismaken met de MAN eTruck, die in 2024 in productie gaat.
MAN-eTruck-22-lv.jpg

Door zijn megawatt-oplaadcapaciteit is de eTruck niet alleen geschikt voor CO2-vrij transport over lange afstanden, maar ook voor regionaal transport en distributie. Vergeleken met een dieseltruck voor lange afstanden die gemiddeld 27 liter verbruikt, kan een elektrische vrachtwagen over een afstand van 120.000 kilometer tot 100 ton CO2 per jaar besparen. Door het efficiënte energieverbruik kunnen transportbedrijven op jaarbasis een besparing van € 7.000 realiseren. Als onderdeel van de MAN eMobility Experience voert MAN nu de eerste publieke tests uit.

“Als onze nieuwe eTruck vanaf 2024 in productie gaat, is MAN in alle segmenten geëlektrificeerd: van bestelwagens tot stadsbussen en van trucks voor distributieverkeer tot zware trucks voor internationaal transport. Onze eTruck komt precies op het juiste moment. Het wordt economisch steeds aantrekkelijker om van dieseltrucks over te stappen op elektrische aandrijving. In 2030 rijdt de helft van de voertuigen die we in de EU verkopen, emissievrij. Maar voordat het zover is, moet er aan de infrastructuur nog heel veel veranderen. Zojuist heeft de Duitse Federale Regering het Charging Infrastructure Master Plan II aangenomen. Hierin wordt ook gekeken naar de ontwikkeling van de infrastructuur voor elektrische trucks. Een belangrijke stap, waarmee de doelstellingen voor de aanleg van laadstations en -infrastructuur concreter worden”, verklaart Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus.

MAN eTruck: grote actieradius, de beste efficiëntie, zeer veelzijdig
De elektrische MAN eTruck is al voorbereid op megawatt-opladen. Doordat hij in korte tijd met een hoog vermogen oplaadt, is de eTruck geschikt voor zwaar transport met dagelijkse afstanden van 600 tot 800 kilometer. In de toekomst wordt zelfs 1.000 kilometer mogelijk. De operationele kosten en het energieverbruik blijven laag: de eTruck is ongeveer twee keer zo efficiënt als een truck met verbrandingsmotor of brandstofcel. Op het gebied van veelzijdigheid en mogelijke carrosserievarianten doet de MAN eTruck op geen enkele manier onder voor vrachtwagens met dieselmotor. Hij kan wordt ingezet voor transport over lange afstanden, als koelwagen, als manoeuvreerbare 3-asser in stedelijke milieuzones, als CO2-vrij rijdend transport voor bouwmaterialen met chassis en trailer, en meer.
MAN-eTruck-22-neuskopie.jpg

eTruck productie: flexibele gemixte bouw en batterijproductie
In het eMobility Center in München heeft MAN al twintig prototypen van de eTruck gebouwd. Ook al worden er veel andere onderdelen toegepast, de eTruck kan op dezelfde band worden geproduceerd als conventionele vrachtwagens van het merk. Vanaf 2025 worden in de MAN-vestiging in Nuremberg in eigen beheer zo’n 100.000 accupakketten op jaarbasis geproduceerd. Het gaat om accu’s van de derde generatie. MAN heeft met de eTGM en de elektrische Lion’s E stadsbus – die op een acculading een afstand van 550 kilometer kan afleggen – al heel veel ervaring met batterijtechnologie opgedaan. Belangrijke aandachtspunten zijn de veiligheid, levensduur en de weerstand tegen vibraties en grote temperatuurverschillen.

MAN Transport Solutions: holistisch e-truck advies
Ook het team van MAN Transport Solutions bereidt zich voor op het nieuwe elektrische tijdperk. Toekomstige gebruikers van de eTruck kunnen rekenen op ondersteuning via 360-graden eMobility Consulting. Behalve een advies op maat bij de aanschaf van een geschikt voertuig wordt hierbij ook advies gegeven over kostenbesparingen, route-analyse en optimalisatie van het wagenpark. Dankzij de samenwerking met partners ABB, Heliox en SBRS-Schaltbau kan MAN Transport Solutions nu al een geschikte laadinfrastructuur aanbieden. Daarnaast wordt ondersteuning geboden met digitale hulpmiddelen als MAN eReadyCheck. Sinds de IAA kunnen klanten met dit systeem zien hoe hun routes gepland zouden worden met puur elektrische aandrijving. Fleetmanagers kunnen met behulp van MAN eManager op elk gewenst moment belangrijke informatie over de laadstatus van hun trucks opvragen.

Laadinfrastructuur: eerste vereiste voor elektrische trucks
MAN is nauw betrokken bij projecten die de ontwikkeling van laadtechnologie voor zwaar elektrisch transport bevorderen. Een voorbeeld is ‘HoLa’, waarbij gekeken wordt naar de infrastructuur, installatie en operatie van snellaadstations voor vrachtwagens. Het ‘NEFTON’-project richt zich vooral op de ontwikkeling van laadtechnologie. Samen met partners uit de wetenschap en industrie onderzoekt MAN Truck & Bus de invloed van de elektrische truck en het laadstation op het stroomnetwerk, uitgaande van verschillende toepassingen binnen het transport over lange afstanden. Doel van NEFTON is de ontwikkeling van MAN’s Megawatt Charging System (MCS), dat werkt met een laadvermogen van meer dan 2 megawatt. Ook wordt onderzocht welke mogelijkheden er binnen de megawatt-range zijn voor bidirectioneel laden, waarbij de truck dient als energieopslag voor het stroomnetwerk.

MAN richt zich eveneens op de uitbreiding van de laadinfrastructuur. De TRATON Group is een joint venture met partners uit de industrie aangegaan om in Europa gezamenlijk minstens 1.700 snellaadpunten en logistieke centra aan de snelweg te ontwikkelen.