Bridgestone slijtvaste busband maakt stadsmobiliteit duurzamer

Bridgestone bsuband 21 lv6-5-21. Het nieuwe paradepaardje van Bridgestone onder de stadsbusbanden heeft een lagere rolweerstand en is beter bestand tegen slijtage waardoor het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de TCO afnemen.1*



Bridgestone lanceert het nieuwe paradepaardje in het stadsbussegment, de Bridgestone U-AP 002. Deze band, de opvolger van de U-AP 001, is ontworpen om dankzij een lagere rolweerstand het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies in drukke stedelijke gebieden te verlagen. Daarnaast is de band slijtvaster voor een langere levensduur. Het resultaat is een lagere TCO (total cost of ownership).
Bridgestone bsuband 21 lv

Ontworpen om de uitdagingen van stadsmobiliteit het hoofd te bieden
Ontwikkelingen op het gebied van elektrische voertuigtechnologieën en alternatieve aandrijvingen vergroten in combinatie met strengere milieuregels de duurzaamheid en efficiëntie van stadsbussen. Maar deze veranderingen betekenen ook dat wagenparkbeheerders nu meer van hun banden verwachten. Als wereldleider op het gebied van duurzame mobiliteit en geavanceerde oplossingen heeft Bridgestone de U-AP 002 ontwikkeld om de uitdagingen op het gebied van stadsmobiliteit het hoofd te bieden.

De Bridgestone U-AP 002 heeft een B-label voor de rolweerstand, om het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies te verminderen. Het nieuwe paradepaardje van Bridgestone biedt ook een 9 procent langere levensduur in kilometers1. De band is voorzien van een dikke wangbescherming en het sterke karkas maakt de band uiterst robuust en geschikt voor meermalige loopvlakvernieuwing. Daardoor gaat de band lang mee en zijn de kilometerkosten bijzonder laag.

De Bridgestone U-AP 002 heeft een 200 kg hoger draagvermogen1 - een belangrijke vereiste voor elektrische bussen - en is geschikt voor stuurassen met een draagvermogen van 8 ton. De Bridgestone U-AP 002 zorgt zo niet alleen voor minder CO2-uitstoot maar ook voor een lager geluidsniveau. De PBN-waarde (pass-by noise/geluidsniveau bij het voorbijrijden) is 2 dB lager dan bij zijn voorganger. Met zijn 3PMSF- en M+S-markeringen is de band ook perfect geschikt voor winterse omstandigheden, zodat hij het hele jaar door veiligheid en gemoedsrust biedt.

Bestand tegen het vele remmen en optrekken in het stadsverkeer
De verbeterde prestaties van de U-AP 002-stadsbusband van Bridgestone zijn te danken aan verschillende verbeteringen en innovaties in het ontwerp en de compoundtechnologie. Het nieuwe gesloten profielontwerp en de lamellengeometrie van de band zorgen voor betere prestaties in stedelijke omgevingen. Het gesloten profielontwerp brengt het koppel beter over op de weg en de nieuwe lamellengeometrie beschermt de band tegen zijdelingse krachten. Deze eigenschappen beschermen de U-AP 002 optimaal tegen onregelmatige slijtage en zorgen voor een lager geluidsniveau, een lagere rolweerstand en een langere levensduur.

Deze nieuwe band is ook voorzien van een verbeterde rubbercompound met hoogwaardige materialen. Het hoge silicagehalte in de compound van het loopvlak verbetert de rolweerstand, de slijtvastheid en de grip op nat wegdek. De Bridgestone U-AP 002 profiteert ook van een nieuwe technologie voor de waterafvoer, met een centrale groef die de afvoer verbetert en zorgt voor een uitstekende grip onder natte omstandigheden.

Leverbaar vanaf heden
De Bridgestone U-AP 002, die is ontwikkeld in het Europese R&D-centrum van Bridgestone in Rome en in Europa wordt geproduceerd, is in zeven landen door fleetklanten van Bridgestone getest met door een verbrandingsmotor of een hybride- of elektrische aandrijflijn aangedreven bussen. De band is vanaf deze maand leverbaar in de maat 275/70 R22.5, de meest gangbare maat.

Het assortiment wordt later dit jaar uitgebreid met de drie maten 245/70 R19.5, 215/75 R17.5 en 315/60 R22.5 en in 2022 met de maat 265/70 R19.5. Het U-AP 002 loopvlak voor vernieuwingen in de maat 275/70 R22.5 wordt eind 2021 leverbaar, in lijn met de 'Total Tyre Care'-aanpak van Bridgestone.2*

Alle 22,5 inch U-AP 002-banden van Bridgestone worden voorzien van een elektronisch RFID-bandenidentificatiesysteem. Met RFID kunnen banden gedurende hun hele levenscyclus worden gevolgd. Dat biedt verschillende voordelen, zoals een hoger veiligheidsniveau en een hoger recyclingpercentage.

“In de stadsmobiliteit hebben we te maken met verschillende uitdagingen, zoals de CO2-uitstoot in de stad en geluidsoverlast. Wij investeren in de aanpak van die uitdagingen.", aldus Mark Tejedor, VP Commercial Replacement & OE bij Bridgestone EMIA. “Openbaar busvervoer is een integraal onderdeel van het ecosysteem van een stad en we zijn er trots op een band te kunnen introduceren die helpt deze verschillende uitdagingen gelijktijdig het hoofd te bieden. Een langere levensduur, een lager brandstofverbruik, een lagere CO2-uitstoot, een lager geluidsniveau en een lagere TCO, dat zijn allemaal eigenschappen waar zowel onze klanten, het milieu als de steden van profiteren.”

1* Vergeleken met zijn voorganger, de Bridgestone U-AP 001
2* Het op fleetklanten afgestemde servicepakket voor bandenmanagement en onderhoud van Bridgestone