TSI Road Cargo kiest voor Nederlandse Scania

Scania R410 TSI 18 lv29-5-18. TSI-directeur Arie Scheffer zegt: “Een reden dat ik meer Scania’s koop, is dat de meeste van mijn chauffeurs er graag op rijden."

  

Recent nam TSI Road Cargo uit Barendrecht de eerste drie nieuwe Scania’s uit een bestelling van elf stuks in ontvangst. Directeur/eigenaar Arie Scheffer weet precies waarom hij voor het merk gaat. “Het verbruik is goed, het is een in Nederland gemaakt product én mijn chauffeurs rijden er graag mee.”
Scania R410 TSI 18 3x

TSI Road Cargo, dat dit jaar zijn 20ste verjaardag viert, is een allround dienstverlener op het gebied van containervervoer. “Wij doen alles wat je maar met een container kan doen”, zo omschrijft Scheffer de dagelijkse gang van zaken. Dat komt omdat bij TSI Road Cargo zowel het trekkende als het getrokken materieel optimaal is afgestemd op een flexibele inzet in de containers. “Al onze auto’s zijn LZV en ADR gekeurd omdat dit soort transport bij ons nogal eens voorkomt en ik wil niet hoeven puzzelen welk voertuig daar wel of niet geschikt voor is. Verder zijn de meeste voertuigen bij ons uitgerust met een hydraulische aandrijving voor de hefinstallatie op onze containerchassis. Wij hebben 11 nieuwe trekkers gekocht, deels vervanging en deels uitbreiding. Het zijn allemaal Scania’s met een R-cabine met een hoog dak en de 410 pk 13-liter SCR-only motor. Daarvan zijn er negen in een 6x2 uitvoering met een gestuurde en hefbare voorloopas en twee 4x2 voertuigen.”

TSI Road Cargo is specialist in het vervoer van bulk in containers. De specialiteit van het bedrijf is dat de trailerchassis zo zijn ingericht dat de containers kunnen kiepen. Ook kunnen ze achterwaarts afgezet of zelfs rechtop gezet worden als de klant dat wil. “De meest bijzondere chassis die wij hebben kunnen een container zelfs zijwaarts afzetten.” Op die manier heeft TSI een transportoplossing voor nagenoeg elke soort bulk. “De bulkgoederen rijden wij voornamelijk nationaal maar onze containerservice gaat door heel Europa. Wij rijden ook veel reefers waarvoor we elektrische energie om te koelen met een TRS-systeem opwekken. Dat is effectief en spaart zowel brandstof als uitstoot.”
Scania R410 TSI 18 lv

Over dat laatste heeft Scheffer toch al niet echt te klagen want de 410 pk SCR-only motoren zijn niet alleen heel schoon, maar ook heel zuinig. “Het is één van de redenen dat ik ze opnieuw koop,” meent Scheffer. “Maar ik vind het ook belangrijk dat Scania in Nederland assembleert. We hebben ze zelfs door de fabriek helemaal in de kleur en de belettering laten zetten. Ik vind dat je er als ondernemer op moet letten dat je hier werkgelegenheid houdt. Want hoe meer werk er is, des te beter het ons allen gaat en des te meer er te vervoeren is. Daarom sponsor ik graag de Nederlandse economie.”

Een derde reden dat ik meer en meer Scania’s koop, is dat de meeste van mijn chauffeurs er graag op rijden. En dat is belangrijk want goede mensen zijn schaars en je hebt niet zomaar een nieuwe allround chauffeur die alle werkzaamheden aan kan bij ons. Want met name onze hefbare afzetcontainerschassis vragen behoorlijk wat kennis. We rijden met 110 á 120.000 km per jaar niet extreem veel, maar toch hebben we de auto’s netjes uitgerust. Afgezien van een koelkast zit er ook een premiumstoel en een mooie multimedia-installatie met een touchscreen in. Een hoog dak doet ook veel en die LED verlichting maakt het voor mij af.”

Hoewel TSI Road Cargo over een eigen fleetmanagementsysteem beschikt, maakt Scheffer toch graag gebruik van de wekelijkse info die Scania over onder meer het verbruik aanlevert. “Zeker in de aanloop naar de aflevertraining die de jongens nog gaan krijgen, zijn die van belang. Die rapporten geven altijd een goede aanknopingspunten om met die cursus alle kwaliteiten op scherp te houden bij onze chauffeurs. En daar profiteert het hele bedrijf van.”