Scania wint voor de 4e keer Green Truck Award

Scania R540 Green Truck 20 neus25-9-20. Vier jaar op een rij de zuinigste. Dat is Scania's score in de zeer prestigieuze Duitse ‘Green Truck’ test, een vergelijkende test waarbij het laagste brandstofverbruik centraal staat.

 

 

Voor de test van 2020 werd een GTW van 40 ton en +500 pk vastgelegd voor de 360 km lange testbaan ten noorden van München. Alle drie de premiummerken deden mee, maar ook nu weer bewees Scania, ditmaal met een R 540, dat het laagste brandstofverbruik kan worden gecombineerd met de hoogste gemiddelde snelheid, waardoor de Europese transporteurs een onovertroffen combinatie krijgen.
Scania R540 Green Truck 20 neus 

Met een gemiddeld brandstofverbruik van 25,14 liter/100 km en een gemiddelde snelheid van 80,42 km/u bewees Scania opnieuw de meest brandstofefficiënte truck te zijn in de strijd om de felbegeerde "Green Truck". De overwinning in 2020 was de vijfde overwinning van Scania sinds de jaarlijkse toekenning van de award in 2013.

"Het winnen van deze award in vier opeenvolgende jaren, en met verschillende GTW- en motorvermogens, bewijst wat zoveel Europese klanten al hebben gevonden, namelijk dat Scania de brandstofkampioen is in het langeafstandsvervoer", zegt Stefan Dorski, Senior Vice President, Head of Scania Trucks. "Deze vleiende resultaten maken niet alleen een verschil voor de winstgevendheid van onze klanten, maar vormen ook een belangrijke bijdrage aan het bereiken van de op wetenschap gebaseerde CO2-doelstellingen van Scania in het kader van de overeenkomst met Parijs. 

‘Green Truck’ wordt georganiseerd door twee toonaangevende Duitse vakbladen, Trucker en VerkehrsRundschau. De tests worden streng gecontroleerd en vinden plaats op de openbare weg ten noorden van München gedurende een week in september. De omstandigheden zoals het verkeer en het weer worden gecompenseerd door het gebruik van een referentievrachtwagen en alle vrachtwagens hebben hetzelfde merk banden (met dezelfde slijtage en druk).

"De verbrandingsmotor en de dieselbrandstof zullen voor de rest van dit decennium belangrijkste pijlers van de wegtransportsystemen zijn, daarom is continue verbetering van het brandstofrendement zo belangrijk", aldus Dorski. "Hoewel hernieuwbare brandstoffen en elektriciteit de toekomst hebben, is dit resultaat nog steeds een grote prestatie van Scania.