Scania R410 met 65 ton/meter Efferkraan

Scania R410 Janssen 1820-4-18. Gebr. Janssen bv uit Beugen kunnen het dak op met hun nieuwe Scania R410 met Efferkraan, de zwaarste die op het voertuig past. Hij vervangt de oude vierassige van het type 142. Na 19 jaar!

 

 

De auto, met standaard dakhoogte, is een 6x2 trekker met een elektrisch hydraulisch hefbaar gestuurde naloopas en een tien tons vooras. Prominent achter de cabine staat een 360 graden draaibare 65 ton/meter Efferkraan met een zevendelige jib. En dat is precies de reden waarom Gebr. Janssen de auto kocht.  
Scania R410 Janssen 18 kraan
Gebr. Janssen is een gerenommeerd dakdekkers- en installatiebedrijf in het zuidoosten van het land. Het Brabantse bedrijf zit veel in de renovatie van platte en schuine daken en plaatst ook dakkappelen. Kortom allemaal werk waarbij een vérreikende cabinekraan uitstekend van pas komt. “Wij gebruiken de kraan om isolatiemateriaal, beplating, dakpannen en dakkappelen naar boven te tillen en om oud materiaal af te voeren. Dat doen we al sinds jaar en dag met een Scania. Maar onze vorige vierassige Scania was nog van het type 142 en inmiddels 19 jaar oud. Dat zegt volgens mij genoeg over de kwaliteit van het merk maar de auto mocht nu toch echt met pensioen. Vandaar de investering in deze drieasser”, aldus Theo Huijbers van Gebr. Janssen bv. “En toen hebben we het meteen goed gedaan en er de zwaarste kraan opgezet die op het voertuig past. Deze kan tot 30 meter hoog en dankzij de jib tillen we nu alles moeiteloos ook tot vér naast het voertuig. 
Scania R410 Janssen 18
Gebr. Janssen wil 360 graden rond de auto kunnen werken. Daarom kunnen zijn mensen de Scania stevig afstempelen met vier grote uitschuifbare poten aan weerszijde van het voertuig en twee kleinere poten vóór de cabine. Die laatsten kunnen samen acht ton aan.” Hoewel de extra voorbouw niet standaard van Scania is, vind ik dat hij wel goed op het voertuig past. De kraan met de afstempeltechniek en de voorbouw zijn geleverd door Kluytmans in Tilburg,” vertelt Theo. “Ik vind het er netjes uitzien.” Een ander detail dat verraadt dat Gebr. Janssen veel vóór de auto tilt, is het ontbreken van zwaailichten op het dak. “Die gaan altijd kapot,” weet Theo. “Daarom hebben we gekozen voor LED-flitsers in de grille.”

De auto is verder vooral functioneel opgebouwd. Zo is de standaard spatafscherming boven de achterwielen vervangen door stevige exemplaren van aluminium tranenplaat. En waar mogelijk heeft Gebr. Janssen extra opbergruimte gegenereerd want een kraanauto heeft altijd veel extra losse bevestigings- en hijsmaterialen bij zich. “Op rechts hebben we achter de SCR-unit een extra opbergkist laten plaatsen. Die uitlaatunit is mooi compact dus dat komt de afmetingen van de kist ten goede. En tussen de aangedreven as en de naloopas hebben we aan weerszijden een slimme schuiflade laten bouwen. Daar gaan de hijskettingen in.” 

Verder is de auto redelijk standaard gebleven. “Heel veel luxe heeft ook weinig zin want we staan meer naast de auto dan dat we ermee rijden”, vindt Theo. “De meeste draaiuren van de motor zijn voor de PTO. Maar we hebben hem wel netjes laten afwerken. Zo voegt in dit soort werk een dakspoiler eigenlijk niet zoveel toe. Maar we hebben er toch een opgezet omdat de kraan er in ingevouwen toestand dan mooi achter valt. Om die reden hebben we ook gekozen voor een setje korte zijspoilers. Dan ziet het er gewoon netjes uit. In de cabine is er alleen het premium multimediasysteem met het grote scherm als extra gemonteerd met een radio en navigatie.” Dat heeft overigens ook een praktische reden. Achterop de nieuwe gestuurde tweeassige oplegger die Gebr. Janssen bij Kluitmans in Haaren achter de nieuwe Scania kocht, zit een camera. “We zitten veel in woonwijken dus willen we bij het manoeuvreren optimaal zicht recht achter de trailer. Scania kon de camera rechtstreeks op het grote multimedia scherm koppelen.”  

Hoewel Theo niet zelf met de auto rijdt, weet hij inmiddels van de chauffeurs dat die laaiend enthousiast zijn. “Natuurlijk maken ze een sprong van 19 jaar. Maar ze roemen de wendbaarheid van deze drieasser en de ruimte in de cabine.”