Mercedes-Benz Vision URBANETIC toekomst vervoer

Mercedes Benz Vision URBANETIC 18 lzij11-9-18. Er is een tekort aan chauffeurs. Als de Mercedes-Benz Vision URBANETIC werkelijkheid wordt is er geen bestuurder meer nodig.

 

 

Mercedes-Benz Vans presenteert Vision URBANETIC, een revolutionair mobiliteitsconcept dat verder gaat dan de bestaande ideeën over autonome voertuigen. Met Vision URBANETIC kunnen mensen en goederen in binnensteden on-demand, duurzaam en efficiënt worden vervoerd. Het innovatieve concept zorgt voor minder verkeer, ontlast de infrastructuur en verbetert daardoor de kwaliteit van leven in de stad.
Vision URBANETIC is gebaseerd op een zelfrijdend, elektrisch platform dat kan worden uitgerust met verschillende, uitwisselbare carrosserieën voor het vervoer van mensen of goederen. Als ‘people mover’ biedt het studiemodel plaats aan maximaal twaalf passagiers (acht zitplaatsen en vier staanplaatsen). In de 3,70 meter lange vrachtmodule is ruimte voor tien EPAL-pallets. De totale voertuiglengte is 5,14 meter.
Vision URBANETIC is gebaseerd op een IT-infrastructuur die in realtime vraag en aanbod in een stedelijk gebied analyseert. Dat resulteert in een autonome vloot waarvoor de routes flexibel en efficiënt worden gepland op basis van de huidige transportbehoeften. Het systeem is bovendien in staat om te leren. Het kijkt naar lokale informatie (zijn er bijvoorbeeld terugkerende evenementen in een gebied?) en kan anticiperen op de toekomstige vraag naar vervoer of transport.
Mercedes Benz Vision URBANETIC 18 rv
Daarmee zorgt Vision URBANETIC ervoor dat wacht- en levertijden een stuk korter worden. Het systeem gebruikt bijvoorbeeld de informatie die wordt verzameld in het ‘vehicle control centre’ om te kijken waar groepen mensen zich verzamelen en stuurt daar vervolgens meer voertuigen naartoe om aan de toegenomen vraag naar vervoer te voldoen. Het geheel is niet gebaseerd op vastgelegde routes en schema’s, maar is volledig flexibel.
Volledig verbonden en deel van een uitgebreid ‘ecosysteem’
Mercedes-Benz heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld met Vision URBANETIC. Het moet deel uitmaken van een netwerk dat op het bestaande wegennet met minder voertuigen meer mensen en goederen kan vervoeren. Uiteindelijk zal dat zorgen voor een betere kwaliteit van leven in de binnensteden. Vision URBANETIC is flexibel, comfortabel, efficiënt, duurzaam, stil en schoon. Het is volledig verbonden en maakt deelt uit van een groot ‘ecosysteem’ waarin commerciële en particuliere mobiliteitsbehoeften digitaal worden gedeeld. Vision URBANETIC verzamelt die behoeften en stuurt op basis daarvan een flexibele vloot voertuigen aan.
Mercedes Benz Vision URBANETIC 18 bakwagen
Uitwisselbare modules voor personen- of goederenvervoer
Om dat niveau van flexibiliteit te bereiken, is Vision URBANETIC uitgerust met uitwisselbare carrosserieën. De modules kunnen zowel automatisch als handmatig worden verwisseld, waarbij het automatische proces niet meer dan een paar minuten in beslag neemt. Ze worden gemonteerd op een autonoom chassis, dat alle zelfrijdende functies in zich draagt, zodat het ook zonder carrosserie naar een volgende locatie kan rijden. Voor de veiligheid zijn stuur-, rem- en acceleratiefuncties meervoudig uitgevoerd.
In de personenmodule kunnen maximaal twaalf passagiers worden meegenomen. Ze krijgen informatie over onder meer de route via een 360 graden display in het plafond. De vrachtmodule (laadvolume: 10 m3) heeft een variabele laadvloer die kan worden gesplitst in twee niveaus en is groot genoeg voor tien EPAL-pallets. Ook is het mogelijk om het voertuig te voorzien van een volledig geautomatiseerd vrachtsysteem, waardoor het gebruikt kan worden om pakketten af te leveren. Er zijn wat dat betreft nog veel meer opties, want Vision URBANETIC kan met een groot aantal verschillende carrosserieën voor diverse toepassingen en sectoren worden uitgerust.
Mercedes Benz Vision URBANETIC 18 leeg
Grote vrijheid op het gebied van interieurdesign
Doordat Vision URBANETIC volledig autonoom is, zijn de bedrijfskosten relatief laag. Bovendien kunnen de voertuigen 24 uur per dag, 365 dagen per jaar worden gebruikt, met uitzondering van de tijd die nodig is voor onderhoud en het opladen van de batterijen. Door Vision URBANETIC kan lokaal openbaar vervoer – dat door de kosten van een chauffeur bijvoorbeeld onrendabel is – winstgevend worden gemaakt. Ook biedt het een oplossing voor het huidige gebrek aan chauffeurs. Bedrijven hebben nu al enorm veel moeite om vacatures in te vullen. Een Duits vakblad riep het woord ‘Fahrermangel’ (gebrek aan chauffeurs) in 2017 uit tot het Logistieke Woord van het Jaar.
De Vision URBANETIC-voertuigen hoeven geen ruimte te maken voor een bestuurder, stuur, pedalen en een dashboard. Daardoor kan alle beschikbare ruimte ten goede komen aan de passagiers of goederen.

Op een fabrieksterrein of in de stad
De IT-architectuur van het autonome Vision URBANETIC-systeem zorgt ervoor dat routes continu worden aangepast op basis van realtime verkeersinformatie. Het wagenparkbeheer kan worden aangepast op gebruik in afgesloten gebieden, zoals een fabrieksterrein of vliegveld, of gebruik op de openbare weg.
Vision URBANETIC werkt met een emissievrije elektrische aandrijflijn, waardoor het perfect is voor steden en gebieden waar milieueisen van toepassing zijn. De elektromotor doet vrijwel geruisloos zijn werk. Vision URBANETIC zou dus gebruikt kunnen worden om ’s avonds of ’s nachts goederen te distribueren,der daarbij voor overlast te zorgen.Mercedes Benz Vision URBANETIC 18 lzij

Actieve communicatie met de buitenwereld
Vision URBANETIC gebruikt meerdere camera’s en sensoren om de omgeving te observeren. Aan de voorkant van het voertuig bevindt zich een groot scherm, waarmee het voetgangers bijvoorbeeld laat weten dat het ze opgemerkt heeft. Op de flanken zijn honderden kleine lichtunits geplaatst. Die vormen een soort schaduw van mensen die in de buurt staan, waarmee wederom wordt duidelijk gemaakt dat het voertuig ze in het vizier heeft.