Mercedes-Benz Actros 2018 primeur op IAA

Mercedes Benz Actros 18 nieuw9-9-18. Op de komende IAA in Hannover presenteert Mercedes-Benz de Actros, het nieuwe vlaggenschip. Zonder achteruitkijkspiegels die zijn vervangen door camera's.

 

 

Het vlaggenschip van de Mercedes-Benz truckrange telt meer dan zestig innovaties die bijdragen aan een lage kilometerkostprijs, hoge veiligheid en maximale beschikbaarheid. De meest opvallende ontwikkeling is de introductie van MirrorCams.
Mercedes Benz Actros 18 nieuw

De nieuwe Actros
De introductie van het Actros model in 2011 maakte veel los. Toch mag de introductie van het nieuwe model net zo revolutionair genoemd worden. De nieuwe Actros wordt tijdens de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA), van 20 t/m 27 september in Hannover, voor het eerst aan het publiek getoond. De meest opvallende verandering is het ontbreken van zijspiegels aan de cabine. Maar vooral onderhuids is de Actros sterk doorontwikkeld. Meer dan zestig innovaties dragen bij aan een optimale TCO (Total Cost of Ownership), een hoge veiligheidsstandaard en maximale beschikbaarheid. Dit zijn de bekende pijlers uit het RoadEfficiency concept van Mercedes-Benz Trucks.

Nóg zuiniger
De nieuwe Actros behaalt additionele brandstofbesparingen tot wel 5% ten opzichte van de huidige Actros. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door een maatregelenpakket dat onder andere een geoptimaliseerde aerodynamica omvat. De nieuwe gestroomlijnde MirrorCams en de nieuwe, concaaf gevormde zijfenders zorgen voor een ideale luchtstroom langs de cabine. Voor de nieuwe Actros is een brede motorenrange beschikbaar die in verschillende vermogensklassen een gunstig brandstofverbruik laten zien. Daarnaast leveren onder meer de langere achterasreductie en de sterk verbeterde Predictive Powertrain Control (PPC) een belangrijke bijdrage in het minimaliseren van verbruik en CO2-uitstoot. Deze anticiperende cruisecontrol ‘kent’ nu ook bochtradiussen, rotondes en snelheidslimieten. Daarbij maakt PPC gebruik van een zeer geavanceerd gps-systeem en precieze topografische wegenkaarten. Hierdoor bespaart de nieuwe Actros op snelwegen gemiddeld 3% brandstof. Volledig nieuw is het anticiperen op de route op provinciale wegen en binnen de bebouwde kom. Hiermee worden besparingen van maar liefst 5% gerealiseerd.

Veilig en aerodynamisch: MirrorCams
De MirrorCams zijn niet alleen aerodynamischer dan traditionele buitenspiegels, maar werken ook beter. MirrorCams hebben het achteropkomende verkeer precies in het vizier, bieden een uitstekend zicht rondom en zijn aantoonbaar veiliger dan wettelijk is voorgeschreven. Het systeem werkt met digitale camera’s en displays op de A-stijlen. Bij het nemen van een bocht draait het beeld van het display aan de binnenkant van de bocht mee zodat de chauffeur altijd zicht heeft op de hele combinatie. Afstandslijnen geven aan wat de exacte afstand tot het achteropkomende verkeer is. Een speciale rangeermodus vergemakkelijkt het achteruitrijden. En tijdens een pauze kan de chauffeur met de MirrorCams op elk moment de omgeving rond het voertuig controleren. Chauffeurs gaan tijdens het rijden ervaren dat het zicht bij de A-stijl sterk is verbeterd. De dode hoek is daar volledig verdwenen waarmee Mererces-Benz een uniek zicht vanuit de cabine heeft gerealiseerd.

Veiliger dan ooit
Een opzienbarende veiligheidsinnovatie van de nieuwe Actros is de nieuwe Active Drive Assist. Het systeem is gebaseerd op de beproefde automatische afstandsregeling met stop-and-go-functie en op de spoorassistent. Active Drive Assist meet afstanden naar voorliggers en rijstrookmarkeringen. Daarbij remt, accelereert en stuurt het systeem zelf indien nodig. Hiermee ondersteunt het de chauffeur in uiteenlopende situaties wat de veiligheid ten goede komt. De Actros is de eerste in serie geproduceerde truck met een dergelijk vooruitstrevend systeem. Binnen de systeemgrenzen kan het voertuig gedeeltelijk autonoom rijden, waarbij de chauffeur te allen tijde eindverantwoordelijk voor de veiligheid van zichzelf en de medeweggebruikers blijft.

Met de nieuwe Active Brake Assist 5 (ABA5) ligt de Actros jaren voor op de concurrentie en wettelijke voorschriften. Deze opvolger van Active Brake Assist 4 (ABA4) reageert niet alleen op voertuigen, maar ook op voetgangers en kan de truck indien nodig binnen de systeemgrenzen tot stilstand afremmen waar ABA4 een remingreep met ‘slechts’ 50% van de capaciteit uitvoerde. Met name de persoonsherkenning wordt steeds belangrijker in een tijd waarin distributietransport en het smartphonegebruik elkaar in de stad kruisen. Verder zorgen een nieuwe stabiliteitsregelassistent, die nu ook de oplegger erbij betrekt, de nieuwe elektronische parkeerrem en het koplampsysteem voor meer veiligheid.

Mercedes-Benz Uptime
De nieuwe Actros is in meerdere opzichten een moderne truck die ook op het gebied van connectiviteit de nieuwe norm stelt. Bij de nieuwe Actros zijn chauffeur, truck en hoofdkantoor dankzij het Truck Data Center nauw met elkaar verbonden. Zo kunnen onderhoudswerkzaamheden niet alleen tijdig gesignaleerd en ingepland worden, maar worden transportorders betrouwbaarder uitgevoerd. Ook de real-time monitoring van de oplegger behoort nu tot Mercedes-Benz Uptime waarmee de beschikbaarheid van de combinaties wordt verhoogd. Mercedes-Benz Uptime is in Nederland standaard opgenomen in het servicepakket “Complete” waarmee transportondernemers variabele kosten tot een minimum kunnen beperken.

Moderne werkplek
Alle cabinevarianten van de nieuwe Actros zijn voorzien van talloze praktische en comfortabele details. Ergonomie en comfort zijn het uitgangspunt geweest in de ontwikkeling van de werkplek van de chauffeur. Wat vooral opvalt, is de nieuwe Multimedia-cockpit met zijn twee hoge resolutie kleurendisplays die naast de displays van de MirrorCams een eigen functionaliteit kennen. Op het primaire scherm wordt de belangrijkste rij- en voertuiginformatie weergegeven. Het traditionele schakelpaneel ontbreekt. Op deze plek bevindt zich het secundaire display dat intuïtief met touchscreen werkt. Hiermee en met de multi-touch knoppen op het stuur kunnen alle andere functies worden bediend. Als uitbreiding van de standaard Multimedia-cockpit is de Multimedia-cockpit interactive met nog meer extra functies verkrijgbaar. Het centrale hoofddisplay achter het stuurwiel is met 12 inch veel groter dan bij de standaarduitvoering. De interieurverlichting van de Actros cabine kent verschillende standen waarbij veel aandacht is uitgegaan naar het sfeer-nachtrijlicht. Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat de chauffeur fitter wordt, hetgeen bijdraagt aan een veilige inzet.

De nieuwe Actros verraadt met deze moderne cabine dat met meer dan zestig innovaties het Mercedes-Benz vlaggenschip trendsettend is op het gebied van veiligheid, techniek en chauffeurscomfort. Daarmee is de Mercedes-Benz truck een meer dan waardig opvolger van het succesvolle huidige truckmodel.