Méribel vallei waar je kunt wandelen langs meren op grote hoogte

31-7-22. In de Méribel vallei en het Nationaal Park Vanoise vind je majestueuze hooggelegen meren die het ontdekken waard zijn.

In de vallei van Méribel bevinden zich een tiental bergmeren, waaronder de schitterende meren van Mont Coua, gelegen op een hoogte van meer dan 2.500 meter. Het mystieke Lac des Fées. Of het niet te missen Lac de Tuéda. Wandelen met een gids of op eigen houtje, overdag of met een overnachting in een berghut, eenvoudige of meer uitdagende routes...het zijn allemaal manieren om deze betoverende bergmeren te ontdekken.

WANDELTOCHT: DE AIGUILLE DU FRUIT - 2 dagen / 1 nacht
Deze 2-daagse wandeling is voor goede wandelaars. Tijdens deze wandeling ontdek je tien van de meest mooie meren van de Vallei van Méribel. Bijvoorbeeld Lac de Tuéda en des Fées, de meren van Mont Coua, het meer van Chanrouge en de Merlet meren. Je zult je verbazen over deze watervlakten met hun adembenemende landschappen en kleuren.
Na een nacht in een refuge ga je naar de beklimming van de Platta, Chanrossa en Fruit pas. Daarna ga je terug naar beneden naar Méribel-Mottaret.
Dag 1: Trefpunt op de parkeerplaats van Plan Ravet voor de start van de wandeling vanaf het Lac de Tuéda. Volg vanaf hier de richting van de Refuge du Saut. Als je op het Plagne plateau aankomt, ga dan langs de chalets en ga verder naar het einde van het plateau om het kristalheldere Lac des Fées te zien dat aan de rechterkant verborgen ligt, 50 meter van het pad. Bereik de Refuge du Saut en volg dan de richting van de Glacier de Gebroulaz en de Col du Soufre naar de loopbrug die de beek oversteekt. Eenmaal gepasseerd, neem het pad aan de linkerkant. De 4 prachtige meren zijn niet aangegeven, maar het pad is duidelijk zichtbaar. Bij het vierde meer, ga van het pad af naar links, naar de passage van Mont Coua en daal af in het gesteente naar het meer van Chanrouge. Neem dan het pad dat leidt naar de Chanrouge pas en neem de richting van de Merlet meren. Ga over de pas terug naar beneden om te slapen bij de Merlet meren (reservering noodzakelijk). Duur: 8 uur.
Dag 2: Vanuit de refuge, passeer de Platta, Chanrossa en de Fruit pas voordat je afdaalt naar Méribel-Mottaret, langs het meer van Tuéda. Duur: 4 uur

DE MEREN VAN MONT COUA
Tijdens deze 7 uur durende wandeling van gemiddelde moeilijkheidsgraad ontdek je de 6 spectaculaire meren van Méribel gelegen tussen 2.520 meter en 2.820 meter hoogte. Op de terugweg kun je ook een kleine omweg maken om een 7e meer te zien, het meer van Chanrouge, gelegen onder de Roche Pellier (noordoostelijke zijde) en dicht bij de trail. En waarom niet een 8e meer, het Lac des Fées gelegen in de vallon du Fruit ligt op 500 meter (zuidoost) van het chalet de la Plagne.

Beklimming: Ga vanaf de parkeerplaats van Plan Ravet (1.681 m) in Mottaret in de richting van Refuge du Saut en passeer Lac de Tuéda. Ga na het meer verder in de richting van de Refuge du Plan en dan in de richting van de Refuge du Saut met wat steile paden. Neem even pauze in de vallei van vallon du Fruit om de meanderende Doron des Allues in de groene bloemrijke weide te bewonderen. Bij de Refuge du Saut (2.140m), volg de Col du Soufre en klim omhoog naar de brug over de Doron des Allues (2.440m). Neem na de brug het pad aan de linkerkant (oost) richting de meren van Mont Coua. Er zijn geen borden, maar het pad is duidelijk zichtbaar. Ga na het eerste kleine meer een beetje van het pad af om bij het tweede meer te komen. Volg dan weer het pad en de borden naar rechts (zuidoost) in de richting van het grootste meer (2.672m). Dit meer is erg populair bij vissers. Na het meer vervolgt het pad naar het vierde en vijfde meer (2.780m). Ga tot slot verder naar het zesde meer…

Terugkeer: Ga naar het noorden, stroomopwaarts van het vijfde meer (2.787 m, passage des Eaux Noires). Ga dan naar beneden in de vallei aan de rechterkant van de kliffen van Mont Coua. Hier vind je veel steengraven met prachtige okerkleuren. De route kent een paar steile paden maar geen technische moeilijkheden. Je hoeft alleen maar naar beneden in de vallei te gaan (noord) om het groen onderaan te vinden. Volg het gemarkeerde pad dat naar de Col Rouge leidt. Wanneer je Col Rouge hebt bereikt, neem dan het noordwestelijke pad naar de Refuge du Saut en ga terug naar Tuéda langs dezelfde weg als naar boven.