Hannah Schmitz het bandenbrein van Oracle Red Bull Racing

2-8-22. Hannah Schmitz en het team team van Red Bull bepalen wanneer Max Verstappen binnenkomt voor een bandenwissel. En dat blijkt dikwijls een sleutel tot succes.
Red-Bull-Hongarije-22-Hanaha-Schmitz-bull.jpg

Hannah Schmitz , de hoofdstrategie-ingenieur van Oracle Red Bull Racing, werkt bij het team sinds ze in 2009 als stagiair bij het team kwam. Max Verstappen claimt zijn eerste FIA ​​Formula One World Championship-titel in 2021. Hier is alles wat je moet weten over deze belangrijke samenwerking tussen coureur en het team, waarin Hannah Schmitz een succesvolle plaats inneemt:
Red-Bull-Hongarije-22-RB18-neus.jpg

- In het geavanceerde technologische tijdperk van de Formule 1 worden de resultaten in milliseconden bepaald en kan elke gemaakte keuze het verschil zijn tussen winnen of verliezen. Geen enkele hoeveelheid onderzoek kan je ooit volledig voorbereiden op wat er gebeurt in een race vol gele en rode vlaggen, crashes, penalty's en onbetrouwbaar weer. Wanneer en hoe vaak een pitstop maken, welke banden gebruiken, wanneer aanvallen of tempo houden en wanneer de coureurs moeten samenwerken, zijn allemaal cruciale beslissingen op basis van gegevens.

- De afgestudeerde werktuigbouwkundige aan de Universiteit van Cambridge werkt met een groot team van analisten die voor elke race miljarden simulaties verwerken en bij elke Grand Prix live kijken naar het tempo van de auto, de baanomstandigheden en de bandendegradatie om de teamstrategie te verbeteren en pitstops uit te werken.

- Tijdens de Hongaarse Grand Prix van 2022 gaf de strategie van het team Verstappen het platform om de race te winnen vanaf een startopstelling als 10e.
Red-Bull-Hongarije-22-Max-bokaal.jpg
Bij de Grand Prix van Monaco eerder dit seizoen orkestreerde het team het pitstopplan dat er uiteindelijk toe leidde dat Sergio Pérez de geblokte vlag pakte en Max Verstappen een podiumplaats bemachtigde.

Red-Bull-Hongarije-22-Hanaha-Schmitz-microfoon.jpg- De strategie van Monaco was een gedurfde en proactieve zet die Dr. Helmut Marko ertoe bracht achteraf te zeggen: "We waren allemaal uitzonderlijk, maar dat we wonnen, was dat vooral te danken aan Hannah."

- Aanpasbaar zijn en onmiddellijk moeten reageren op live scenario's is het deel van Schmitz' werk dat haar ongetwijfeld de meeste druk, maar ook de meeste adrenaline geeft. Schmitz zei: “Ik vind het ongelooflijk spannend. Je zit op het puntje van je stoel als je die beslissing van een fractie van een seconde hebt genomen. Dan heb je misschien 20 seconden, wat niet klinkt als een tijd, maar in een race zitten wachten om te zien of je beslissing zijn vruchten afwerpt, kan een leven lang aanvoelen.”

- Op de ochtend van een normale racedag woont Schmitz de vergaderingen bij die doelbewust zijn gevormd om mee te denken over discussies met de coureurs, race-ingenieurs, Adrian Newey en Christian Horner om de raceplannen te overwegen.

- Of ze nu op de pitmuur op het circuit staat of in de ultramoderne Operations Room-faciliteit in Milton Keynes, iets dat elke race wordt afgewisseld met Head of Race Strategy Will Courtenay.

- De missie is hetzelfde, ongeacht waar ze zich bevinden, maar de rollen zijn heel verschillend. Op de pitmuur is het de bedoeling om het hoofd helder te houden en naar het grotere geheel te kijken hoe je de race kunt winnen.

- In de Operations Room voert een team van strategen alle live berekeningen en simulaties uit voordat ze alle bruikbare gegevens aan de teamleden op de pitmuur verstrekken, zodat ze samen met de race-ingenieurs de optimale beslissing kunnen nemen.

- Zoals Schmitz onthult, is de ruimte in NASA-stijl een game-changer geweest. “We kunnen naar de radio van elk team luisteren, we kunnen de beelden aan boord van elk team bekijken, we kunnen alle cijfers in detail bekijken en dat binnen enkele seconden op de pitmuur krijgen. Het is alsof je in dezelfde kamer bent. Er is geen vertraging.”
Red-Bull-Hongarije-22-pitstop.jpg

- Schmitz's route naar de pitmuur is er een van toewijding en baanbrekende weg naar haar droombaan. Al als peuter was ze geïnteresseerd in auto's en hoe dingen werkten, en dat veranderde al snel in een passie voor techniek op school. Een master werktuigbouwkunde van Cambridge University volgde voordat ze in 2009 als student-stagiair bij Red Bull Racing kwam werken.

- Het kostte tijd om het nodige zelfvertrouwen op te bouwen, iets waarvan ze hoopt dat het niet hetzelfde zal zijn voor de toekomstige vrouwen die in haar voetsporen treden. "Ik denk dat er veel mensen zijn die in eerste instantie misschien niet het vertrouwen in je hebben om het werk te doen", zegt ze.

- "Als strateeg moet je veel mensen vertellen wat ze moeten doen en ze moeten naar je luisteren, dus het bouwt vertrouwen op en ik denk dat dat als vrouw helaas moeilijker was, maar nu heb ik dat respect en Ik hoop dat andere jonge vrouwen die in de sport willen stappen, zullen zien dat je het kunt, het kunt omarmen en dat we meer diversiteit zullen zien."

- Ze is zeker een herkenbaar gezicht voor F1-fans nadat ze de wereld rond werd gestraald tijdens de Braziliaanse Grand Prix in 2019 toen ze de oproep deed om Verstappen voor de derde keer in de pits te zetten, ondanks het feit dat hij wist dat hij in eerste instantie de leiding in de race zou verliezen. Toen de bandenwissel ertoe leidde dat de Nederlander won, werd Schmitz gevraagd om naast Verstappen op het podium te komen om de Constructors-trofee in ontvangst te nemen.
Red-Bull-Hongarije-22-Hanaha-Schmitz-Brazilië-2019.jpg

- "Het was een ongelooflijk speciaal moment en het hoogtepunt van mijn carrière", onthult ze. “Ik zou eigenlijk gewoon weer aan het werk gaan nadat ik mijn eerste kind had gekregen, dus het was best belangrijk voor mij, om te bewijzen dat ik het werk nog goed kon doen. Het was gewoon een ongelooflijke ervaring.”

- Tijdens haar 13 jaar bij het team heeft ze met de meeste coureurs in de geschiedenis van het team gewerkt en geniet ze momenteel van de samenwerking en het beantwoorden van de vragen van Pérez en Verstappen, die allebei volledig betrokken zijn bij en toegewijd zijn aan het begrijpen van de strategieën die aan hen worden gepresenteerd.