Donkervoort met EX-CORE in 2022 in de Formule 1

Donkervoort excore 21 raam23-4-21. Het Formule 1-seizoen 2021 is net begonnen, maar Donkervoort's EX-CORE®, het baanbrekende composieten spin-off, zit in een andere race met als doel om in 2022 in het F1-startveld door te breken.

 

 

Het ongekende EX-CORE®- productieproces heeft de interesse gewekt van minstens twee huidige Formule 1-teams, met name vanwege het vermogen om onderdelen te produceren met een radius van 0 mm en de constante kwaliteit.
Het is ook een proces dat resulteert in producten met extreme sterkte, veel verder dan wat beschikbaar is met traditionele composietprocessen, en presteert in extreme situaties.
Het is al een beproefde circuittechnologie, dankzij zijn hoofdrol in de complexe deurstructuur van de uit één stuk bestaande deuren van de beproefde Donkervoort D8 GTO-JD70 .
Donkervoort D8 GTO JD70 20 lv deuren

Het proces is ontwikkeld voor de auto-industrie en levert het lichtere gewicht dat nodig is om zware accu's van elektrische voertuigen te compenseren en NVH (geluid, trillingen en hardheid) te absorberen, maar heeft al interesse gewekt in de luchtvaart-, fiets-, drone- en zeilindustrie. Het nieuwe energiezuinige, afvalarme proces, ontwikkeld door de onderzoeksafdeling van Donkervoort, kan extreem sterke, anders onmogelijk complexe composietvormen produceren met een ongekende complexiteit om zo de scherpste hoeken te creëren die ontwerpers en aerodynamici kunnen bedenken.
Donkervoort excore 21 onderdeel
De strakke radii betekenen dat EX-CORE industrieel ontwerpers een ongekende artistieke licentie geeft op het gebied van koolstofvezel, terwijl het toch extreme sterkte biedt.

EX-CORE heeft voor het eerst een video uitgebracht van hoe het schone, rommelvrije proces werkt, inclusief demonstratie van de stand-alone tooling, geïntegreerde verwarmingselementen, onze eigen warmtebeheersoftware en een laag energieverbruik. 
Donkervoort excore 21 film

Sinds EX-CORE vorig jaar een onafhankelijk bedrijf werd dat afgesplitst is van Donkervoort, is het een sterk bedrijf op zich geworden, en het management heeft continu te maken met investeerders in bedrijfsontwikkeling en creëert joint ventures in een reeks van industrieën om het volledige potentieel van het systeem te benutten. .

De kern van het EX-CORE-proces is een gepatenteerd schuim dat bij verhitting met een vaste snelheid uitzet om interne druk te geven tegen de koolstofvezelvorm. Het betekent dat de composietmaterialen en de hars van binnen naar buiten worden uitgehard, in plaats van van buiten naar binnen, via geautomatiseerde, energiezuinige verwarmingselementen die in het gereedschap zijn ingebouwd. Het schuim zet eenvoudig uit met een precieze snelheid om de vezellagen op de binnencontouren van de mal te persen tussen 2,8 en 8 bar. Het schuim krijgt dan enkele eigenschappen van het buitenste materiaal, waardoor het zoveel sterker is dan standaard composieten dat het nieuwe industrienormen stelt.
Donkervoort excore 21 binnenkant

Het EX-CORE-proces, dat voor het eerst werd gebruikt om de ingewikkelde deuren van de Donkervoort D8 GTO-RS 2017 te produceren, maakt gebruik van een one-shot-proces, met minimaal afval, vrijwel geen overtollig materiaal en een laag energieverbruik. Het levert veel meer dan de traditionele sterkte en lichtheid van koolstofvezel, zonder de nadelen van traditionele processen. Er zijn bijvoorbeeld geen dure autoclaven, geen verbruiksartikelen en het kost veel minder tijd en energie om te maken.
Donkervoort excore 21 raam

Onderzoek naar EX-CORE begon 12 jaar geleden onder het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Donkervoort en het heeft meerdere innovatiesubsidies gewonnen, waaronder een Europese innovatiesubsidie ​​in hightechmaterialen en geavanceerde fabricagetechnologieën.

Behalve in de Formule 1, waar EX-CORE-materiaaltests halverwege 2020 begonnen, ondergaat EX-CORE® ook validatie en proof-of-concept-tests in ten minste vijf andere industriesectoren.