Dacia Sandrider op synthetische testbrandstof in Dakar Rally 2025

31-1-24. Dacia vervolgt zijn plannen voor deelname aan de Dakar Rally en het World Rally-Raid Championship (W2RC) vanaf 2025.
Dacia-Sandrider-Dakar-2025-24-lv.jpg

Het merk gaat de strijd aan met de Sandrider die specifiek is ontworpen om te excelleren in de zwaarste en meest veeleisende terreinen. De Dacia Sandrider is een compleet nieuw ontwikkeld voertuig, specifiek ontworpen voor de rallysport. Het model is geïnspireerd op de Dacia Manifesto die in 2022 werd onthuld als ‘laboratorium’ voor nieuwe ideeën. De Sandrider bouwt voort op de autosportexpertise van Renault Group en de Britse motorsportspecialist Prodrive.

In lijn met de bekende benadering van Dacia is de Sandrider ontworpen om zich te richten op de essentie van de autosport, namelijk prestaties en overwinningen. Dit innovatieve prototype maakt op slimme wijze gebruik van alle mogelijkheden die de regelgeving in de Ultimate T1+ categorie biedt, waarbij de nadruk vooral ligt op wendbaarheid en gewicht.

De Sandrider voldoet volledig aan de essentiële behoeften van de coureurs als bijrijder, die vanaf het begin actief betrokken waren bij de ontwikkeling. Direct vanaf de start van het project en voorafgaand aan de vele testsessies, deelden de coureurs en bijrijders hun uitgebreide kennis en ervaring en kennis met de ontwerpers en ingenieurs, voornamelijk via praktische ontwerpsessies met behulp van virtual reality. Daarmee is de Sandrider een heel bijzondere Dacia, maar wel in lijn met de kernwaarden van het merk.
Dacia-Sandrider-Dakar-2025-24-lzij.jpg

STIJLVOL, ESSENTIEEL ONTWERP
Het no-nonsens exterieur van de Dacia Sandrider is vormgegeven door eigen designers van Dacia en richt zich rechtstreeks op de essentie. Het voertuig is uitgerust met carrosseriepanelen die uitsluitend als absoluut noodzakelijk worden beschouwd. Er zijn geen decoratieve of overbodige onderdelen aanwezig en vanzelfsprekend is er bijzondere nadruk gelegd op de aerodynamica.

In lijn met de algehele benadering van het merk, waarbij alles is gericht op de essentiële zaken voor de bestuurder en bijrijder, loopt de korte zwevende motorkap schuin af zodat die uit het gezichtsveld van de bemanning ‘verdwijnt’. Ook de anti-reflecterende verf op het bovenste deel van het dashboard – bekend uit de luchtvaartindustrie – optimaliseert de zichtbaarheid. In het interieur legden de ontwerpers en ingenieurs van Dacia extra nadruk op de behoeften, gewoonten en beperkingen van de bestuurder en bijrijder. Dankzij het modulaire dashboard van Sandrider kan elk bemanningslid de ergonomie en indeling van verschillende functies naar eigen wens aanpassen.
Dacia-Sandrider-Dakar-2025-24-cockpit.jpg

Robuust outdoordesign
De Dakar Rally en de wedstrijden van het World Rally-Raid Championship behoren tot de autosportevenementen ter wereld. Om deze reden vereiste de Sandrider een aanpak die het robuuste outdoorconcept van Dacia tot het uiterste drijft.

Denk aan het versterken van het voertuig, een geconsolideerd subframe en bumpers, koolstofvezel carrosserie, double wishbone-wielophanging en een 4x4-transmissie geschikt voor de loodzware eisen van de rallyevenementen. Een innovatief elektrisch systeem staat garant voor optimale voeding van alle accessoires aan boord, zelfs onder de moeilijkste omstandigheden.

Als we verder kijken dan deze fundamentele kenmerken, richt de robuuste aanpak van de Sandrider zich ook op aspecten die detailniveau, maar die het leven van de bemanning een stuk gemakkelijker maken. Zo zijn de Sabelt-stoelen bekleed met speciale antibacteriële stoffen die de luchtvochtigheid zelf reguleren. De reservewielen zijn onbedekt voor eenvoudiger gebruik. Op dezelfde manier heeft de bemanning snel toegang tot het gereedschap aan boord, zonder een doos te hoeven openen.

Een ander voorbeeld is een magnetische plaat, ingebouwd in de carrosserie van de Dacia Sandrider, om te voorkomen dat de bevestigingsbouten van de wielen verloren gaan in het zand. Deze slimme toevoeging werd geopperd door de coureurs op basis van hun ervaring. Verder is de Sandrider uitgerust met BF Goodrich-banden van de nieuwste generatie die optimale grip bieden op alle soorten terrein, met maximale weerstand tegen stoten en lekken.
Dacia-Sandrider-Dakar-2025-24-la-boven.jpg

EEN ECO-SLIMME AANPAK
Dacia is vastberaden een leidinggevende rol te vervullen op het gebied van betaalbare CO2-arme auto’s en staat volledig achter de belofte van de organisatoren van de Dakar Rally en andere rallyevenementen om de autosport duurzamer te maken.

De ingenieurs hebben veel tijd en energie gestoken in het terugdringen van het voertuiggewicht en het brandstofverbruik. Mede dankzij de toepassing van een lichter buizenframe, koolstofvezel carrosseriedelen en het achterwege laten van alle overbodige carrosseriepanelen weegt de Sandrider circa 15 kg minder dan vergelijkbare prototypen. Er zijn ook geen decoratieve kenmerken te vinden, terwijl de ingenieurs kozen voor een compactere en lichtere motor. Om de tractie en dynamische prestaties te optimaliseren, is de gewichtsverdeling over de vooras aanzienlijk toegenomen.

Verder is veel aandacht besteed aan de aerodynamica om het brandstofverbruik te verlagen en tegelijkertijd de prestaties te verhogen. In vergelijking met vergelijkbare prototypes zijn de ingenieurs erin geslaagd de luchtweerstand met 10% te verminderden en de opwaartse druk met 40%. Daarbij concentreerden zij zich ook nadrukkelijk op de luchtinlaten om de motor te koelen. Warmtebeheer is van cruciaal belang in de extreme omstandigheden van de rallyproeven, vooral tijdens de Dakar Rally. Om de temperatuur in de cabine laag te houden, zijn anti-infraroodpigmenten geïntegreerd in de koolstof carrosseriepanelen van de Sandrider. Voor deze technologie is patent aangevraagd.

De motor van Sandrider loopt op synthetische brandstof van Aramco. Dit is een relatief eenvoudige en betaalbare oplossing om de impact op het milieu te verminderen. De door Aramco ontwikkelde synthetische brandstoffen combineren hernieuwbare waterstof met opgeslagen CO2, waardoor een brandstof met een lager koolstofgehalte ontstaat die geschikt is voor hedendaagse motoren. Voor Dacia is de Dakar Rally de ideale proeftuin voor deze technologie.
Dacia-Sandrider-Dakar-2025-24-ra.jpg

DEBUUT GEPLAND IN OKTOBER
Nu de Dacia Sandrider is onthuld, begint het model aan een langdurige en intensieve testfase in verschillende landen. De Sandrider maakt zijn debuut tijdens de Rallye du Maroc 2024, de Marokkaanse etappe van het World Rally-Raid Championship (W2RC) tussen 5 en 11 oktober 2024. De Dacia Sandriders, zoals het W2RC-team van Dacia officieel heet, neemt vanaf 2025 deel aan het volledige World Rally-Raid Championship, inclusief de befaamde Dakar Rally. De Dacia Sandriders brengen drie teams samen die ervaring, talent en enthousiasme combineren.

De Franse rallycoureur Sébastien Loeb (49) won het World Rally Championship maar liefst negen keer op rij tussen 2004 en 2012. Hij is de succesvolste coureur in de autosport en wordt vaak beschouwd als de grootste rallycoureur aller tijden. Loeb neemt sinds 2016 deel aan de Dakar Rally en wordt bijgestaan door bijrijder Fabian Lurquin.

Rallycoureur Cristina Gutierrez Herrero (32) is een vooraanstaande naam in de crosscountryrally. Zij nam tussen 2017 en 2024 al acht keer deel aan de Dakar Rally en won in 2021 de Wereldbeker Cross-Country Rallies in de categorie T3. In januari 2024 was zij tevens de tweede vrouw ooit die een categorie (Challenger) van de Dakar Rally won, na Jutta Kleinschmidt die eerste werd in het algemeen klassement. Pablo Moreno Huete is de bijrijder van Christina.

Dan hebben we ook nog vijfvoudig Dakar-winnaar Nasser Al-Attiyah (53). De bijzonder ervaren en succesvolle rallyrijder staat ook te boek als vijfvoudig winnaar van de Wereldbeker voor Cross-Country Rallies en tweevoudig winnaar van het World Rally-Raid Championship. De bijrijder van Nasser is Mathieu Baumel.

BELANGRIJKSTE KENMERKEN DACIA SANDRIDER
FIA-klasse: Ultimate T1+
Chassis: buisvormig
Carrosserie: koolstofvezel
Motor: 3,0-liter V6 twin-turbo met directe brandstofinjectie
Maximum vermogen: 265 kW (360 pk) bij 5.000 t/min
Maximum koppel: 539 Nm bij 4.250 t/min
Transmissie: 4X4
Versnellingsbak: sequentiële zesbak
Wielophanging voor/achter: double wishbone
Veerweg: 350 mm
Wielen: 17-inch aluminium
Banden: BF Goodrich, 37 inch
Lengte x breedte x hoogte: 4.140 x 2.290 x 1.810 mm
Wielbasis: 3.000 mm
Overhang voor/achter: 590/550 mm