Audi haalt in Roemenië 5 bootladingen vuil per dag uit een rivier

27-4-22. Audi Environmental Foundation, BABOR, Ferry Porsche Foundation en de groene start-up everwave gaan de Olt, een zijrivier van de Donau bij Făgăraș, vijf weken lang schoonmaken rond Earth Day.
Audi-Earth-Day-Olt-schoonmaken-22-vuil.jpg

Voor het tweede jaar op rij werkt de Audi Environmental Foundation samen met de groene start-up everwave en de Duitse cosmeticafabrikant BABOR BEAUTY GROUP om afval dat in rivieren drijft op te halen en zo een bijdrage te leveren aan het behoud van de biodiversiteit en de bescherming van natuurlijke habitats voor dieren en dieren om planten te betalen. Dit jaar neemt de Ferry Porsche Foundation voor het eerst als vierde partner deel aan de campagne. Het kwartet laat Everwave's vuilnisophaalboot CollectiX in totaal vijf weken opruimen op de Olt rond Făgăraș.

De boot heeft sensoren die gegevens verzamelen en evalueren over de hoeveelheid, het soort en de samenstelling van het afval. De boot is al acht dagen in actie en heeft in die tijd zo'n 40 bootladingen afval verzameld, waaronder voornamelijk plastic flessen, tassen en bouwmaterialen. “Deze verspilling is een gevaar voor dier, mens en natuur. Het ontleedt slechts langzaam na verloop van tijd en vindt dan zijn weg naar onze oceanen als microplastics. Door onze technologieën op rivieren in te zetten, stoppen we het probleem bij de wortel”, zegt Tilman Flöhr, CTO (Chief Technical Officer) bij everwave, die de missie in Roemenië begeleidt. Vooral plastic afval brengt het ecosysteem in gevaar. Kunststoffen breken slechts langzaam af en blijven honderden jaren als microplastics in het water drijven.
Audi-Earth-Day-Olt-schoonmaken-22-schepboot.jpg

Educatieve en informatieve aanbiedingen vullen de campagne aan. De vier partners willen kinderen, jongeren en volwassenen van alle leeftijden voorlichten over de gevolgen van milieuvervuiling en hen aanmoedigen om hun eigen gedrag in vraag te stellen. Aan het begin van de opruimingsmissie op de Olt organiseerden de vier partners een gezamenlijk plogging evenement - al joggend verzamelden de deelnemers rondslingerend en door de wind opgeblazen afval om het goed af te voeren. Op 28 april willen de vier partners de campagne herhalen op hun respectievelijke thuislocaties in Ingolstadt, Stuttgart en Aken om daar mensen bewust te maken van de gevolgen van milieuvervuiling voor de natuur.

"We worden gedreven door onderwijs en de verdere ontwikkeling van nieuwe technologieën voor milieubescherming", zegt Rüdiger Recknagel, algemeen directeur van de Audi Environmental Foundation. “Als iedereen zich verantwoordelijk gedraagt, kunnen we veel problemen in een vroeg stadium signaleren en voorkomen. Daarom richten we ons op informatie en educatie - elke dag van het jaar. Voor ons is elke dag 'Earth Day'”. 

Over de Audi Environmental Foundation
De Audi Environmental Foundation GmbH is een actieve sponsor van onderzoek naar nieuwe technologieën en wetenschappelijke methoden voor een leefbare toekomst. Het verklaarde doel is een bijdrage te leveren aan de bescherming van het milieu en manieren te creëren en te promoten voor duurzame actie. De stichting richt zich met name op de bevordering en ontwikkeling van milieuvriendelijke technologieën, milieueducatieve maatregelen en de bescherming van de natuurlijke basis van het leven van mens, dier en plant. Het werd in 2009 opgericht door AUDI AG als een 100 procent dochteronderneming en maakt deel uit van zijn sociale en ecologische engagement.
Audi-Earth-Day-Olt-schoonmaken-22-tegenlicht.jpg

Over BABOR
Het merk BABOR is het hart van het Duitse cosmeticabedrijf BABOR BEAUTY GROUP. Het familiebedrijf met hoofdkantoor in Aken staat voor huidverzorging in het luxesegment en streeft ambitieuze duurzaamheidsdoelen na. Dankzij een samenwerking met de klimaatbeschermingsdienstverlener Climate Partner handelt het merk nu al klimaatneutraal. Bovendien moet de eigen CO2 - uitstoot van het bedrijf tegen 2025 met 50 procent zijn verminderd. Tegen 2023 moet 30 procent minder nieuw plastic worden gebruikt en vloeibare microplastics waar mogelijk worden vermeden.

Over everwave
Met behulp van speciale opruimtechnologieën, bestaande uit verankerde platforms en kunstmatig intelligente vuilnisophaalboten, bevrijdt het team van wetenschappers, werktuigbouwkundigen en marketingexperts rivieren van plastic afval en wil het het beslissende verschil maken. everwave is gebaseerd op de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Een cruciale pijler, nummer 17, vertegenwoordigt wereldwijde partnerschappen om de doelen te bereiken.

Over de Ferry Porsche Foundation
De Ferry Porsche Foundation, opgericht in 2018, promoot en initieert liefdadigheidsprojecten op het gebied van sociale zaken, milieu, onderwijs en wetenschap, cultuur en sport. Met haar maatschappelijke inzet wil de stichting vooral jongeren ondersteunen op de bedrijfslocaties van Dr. Ing. hc ondersteuning F. Porsche AG. Het is vernoemd naar Ferry Porsche, die in 1948 het sportwagenmerk Porsche oprichtte.