Honda Forza 750 model 2024 scooter met opwindend rijgedrag

24-7-23. De Forza 750, de kroon op het prestigieuze Forza-assortiment, is de ultieme city-slicker die een opwindend rijgedrag en luxueus comfort biedt, verpakt in een hightech-stijl.
Honda-Forza-750-MY24-23-rv.jpg

Het is een scooter met een groot kaliber die op alle gebieden indruk maakt. Moeiteloze acceleratie is mogelijk dankzij de krachtige 745 cc tweecilindermotor, uitgerust met Throttle By Wire, 3 standaard rijmodi en 3 niveaus Honda Selectable Torque Control. Een stalen buisframe, aluminium achterbrug, Pro-Link achterwielophanging en 17/15-inch voor-/achterwielen zorgen voor een betrouwbare wegligging, met krachtig remmen door dubbele radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers voor. De opbergruimte onder het zadel biedt plaats aan een integraalhelm en bevat een USB-C-oplader; alle verlichting is LED en een 5-inch TFT-scherm maakt smartphone-connectiviteit mogelijk via de nieuweHonda Smartphone Voice Control-systeem. Voor A2-rijbewijshouders is er ook een 35kW-versie beschikbaar.

Voor 24YM houden een levendige nieuwe kleur en twee nieuwe wendingen aan bestaande kleuren, waaronder een stijlvolle 'blacked out'-versie, de Forza 750 fris en vergroten ze de begeerlijkheid nog verder . 

Modeloverzicht
Het slanke maar gewelfde koetswerk van de Forza 750 biedt voldoende bescherming tegen de wind bij hoge snelheden, veel beenruimte voor de berijder en een lage zithoogte zonder overmatige massa. De opbergruimte onder het zadel biedt plaats aan een integraalhelm en is uitgerust met een USB-C-oplaadpunt; er is ook een handig handschoenenkastje. Een TFT-instrumentendisplay biedt het Honda Smartphone Voice Control- systeem dat de rijder met zijn smartphone verbindt. Ontsteking, vergrendeling en openen van de stoel gebeurt via Smart Key.

Aangedreven door een krachtige, zuinige 745cc tweecilindermotor, maakt Throttle By Wire (TBW) het mogelijk om het motorkarakter aan te passen via 3 standaard rijmodi: RAIN, STANDARD en SPORT, plus een aanpasbare USER-modus. Honda Selectable Torque Control (HSTC) biedt een fijn niveau van interventie over 3 niveaus, terwijl de standaard Dual Clutch Transmission (DCT) automatische schakelschema's heeft die gekoppeld zijn aan de rijmodi.

Een stalen buisframe, aluminium achterbrug, 41 mm USD-vorken, radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers, Pro-Link-achtervering en 15-inch/17-inch voor-/achterwielcombinatie vormen samen het goed uitgeruste chassis en leveren het rijgedrag van een sportmotorfiets in de vorm van een scooter.

De 24YM Forza 750 zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuropties:

**NIEUW** Candy Chromosphere Red met grafietzwarte carterbescherming en bekleding

'Blacked out' Mat Ballistic Black Metallic met NIEUWE gouden wielen en gouden logo's

Iridiumgrijs metallic met NIEUWE grafietzwarte carterbescherming en bekleding

Mat jeansblauw metallic
Honda-Forza-750-MY24-23-4x.jpg

De nieuwe versie van het Matt Ballistic Black Metallic-kleurenschema heeft een opvallend gouden logo en wielen, die worden aangevuld met geheel nieuwe zwarte motorbehuizingen, scharnierplaat, carterbescherming/vloerafscherming en swingarm die uniek zijn voor dit kleurenschema.

Styling & uitrusting
Stijlvolle en ruime GT-styling biedt bescherming tegen weersinvloeden voor rijder en passagier
22L opslagruimte inclusief USB-C-oplader, met gemakkelijk toegankelijk dashboardkastje aan de voorkant
Het Honda Smartphone Voice Control-systeem biedt smartphone-link via een nieuw 5-inch TFT-scherm
Alle verlichting is LED; de voorste richtingaanwijzers en spiegels zijn op de carrosserie gemonteerd
Ontsteking, vergrendelingsbediening en stoelopening via Smart Key
Zoals het een GT-scooter betaamt, monteert de slanke voorkuip van de Forza 750 de spiegels en richtingaanwijzers aan de voorzijde en biedt voldoende bescherming tegen de wind voor cruisen op hoge snelheid, zonder het soort overmatige massa dat de wendbaarheid in de stad belemmert. Ook het scherm cocons berijder en passagier in een rustige luchtzak.

Maar naast de allerbelangrijkste rijfunctionaliteit - en als hoofd van de verfijnde Forza-familie - is de Forza 750 ook een rollend statement van ambitie, met een stijl die premium uitstraling uitstraalt en een aanwezigheid die de aandacht zal trekken, waar en wanneer er ook op gereden wordt.

Natuurlijk zijn de praktische details van belang. Er is veel beenruimte voorin, terwijl de zorgvuldig gevormde stoel direct comfortabel is en ook zorgt voor gemakkelijk grondbereik. De zithoogte is ingesteld op 790 mm. De bagageruimte onder de stoel heeft een inhoud van 22 liter en is geschikt voor een integraalhelm; aan de achterkant van het compartiment bevindt zich een USB-C-oplaadaansluiting. Er is ook een handig en gemakkelijk toegankelijk dashboardkastje in de rechter binnenkuip.

Het Honda Smartphone Voice Control-systeem is geïntegreerd in de interface van de rijder en kan worden bekeken via het 5-inch TFT-display. Dit systeem koppelt de rijder onderweg aan zijn smartphone en maakt stembeheer mogelijk van telefoongesprekken, e-mail, muziek en navigatie. Er is een op een helm gemonteerde headset nodig en de smartphone maakt via Bluetooth verbinding met het dashboard; het beheer van Honda Smartphone Voice Control is ook mogelijk via knoppen op de linker schakelkast.

Voor extra gemak maakt de Forza 750 gebruik van een Smart Key, die in de zak van de berijder zit en de noodzaak om een ​​sleutel te gebruiken voor contact, tankdop en zadel overbodig maakt. Als de Smart Key aanwezig is, wordt deze met één druk op de hoofdschakelaar met knop ingeschakeld en kan hij draaien, waardoor de berijder controle heeft over het contact-/stuurslot en, via twee tuimelschakelaars, de tankdop en het zadel. Het vergrendelt en ontgrendelt ook de optionele Smart Top Box en heeft een 'antwoord terug'-functie waardoor de richtingaanwijzers knipperen voor gemakkelijke identificatie op afstand. Een koppelingsmechanisme in de hoofdschakelaar voorkomt dat het stuur met geweld wordt ontgrendeld.

De richtingaanwijzers achter hebben een Emergency Stop Signal (ESS)-functie. Als een negatieve acceleratie van 6,0 m/s 2 wordt gedetecteerd bij een minimumsnelheid van 53 km/u terwijl een van beide remmen werkt, knipperen de alarmlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een harde stop wordt gemaakt. Bij dezelfde snelheid wordt de drempel verlaagd als ABS wordt geactiveerd tot een negatieve versnelling van minimaal 2,5 m/s 2 .

Ze annuleren ook automatisch; in plaats van een eenvoudige timer te gebruiken, vergelijkt het systeem het snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen en berekent het wanneer de indicatie moet worden geannuleerd in verhouding tot de situatie.

 Motor
Piekvermogen van 1 kW, met een koppel van 69 Nm en een redline van 7.000 tpm
Throttle By Wire motormanagement
8km/l mogelijk (WMTC-modus)
35kW A2-licentieversie beschikbaar
Het ontwerp van de vloeistofgekoelde, SOHC 8-kleppen parallelle tweecilindermotor van de Forza 750 zorgt voor pittige prestaties in het lage tot middenbereik. Zijn architectuur met relatief lange slag zorgt ervoor dat grote hoeveelheden moeiteloos koppel worden geproduceerd vanaf een zeer laag toerental.

Throttle By Wire (TBW) beheert het motorvermogen en karakter (zie paragraaf 3.3 Motorelektronica ). Het piekvermogen is 43,1 kW bij 6.750 tpm met een maximumkoppel van 69 Nm bij 4.750 tpm, met een maximum van 7.000 tpm. De Forza 750 legt 0-50 m af in 3,9 seconden en bij 60 km/u draait de motor met slechts 2.500 tpm.

Dubbele balancers gaan trillingen tegen die voortkomen uit de traagheid van een hoger toerental zonder het duidelijke 'kloppen' te beïnvloeden dat wordt veroorzaakt door de onregelmatige ontstekingsvolgorde van de motor en de 270° gefaseerde krukas. Boring en slag is ingesteld op 77 x 80 mm. Waar mogelijk worden componenten gemaakt om meer dan één taak te vervullen: de nokkenas drijft de waterpomp aan, terwijl één van de balansassen de oliepomp aandrijft.

Door het aantal onderdelen op deze manier tot een minimum te beperken, blijft de motor licht, efficiënt en betrouwbaar.

Voor A2-licentiehouders is er een 35kW-versie beschikbaar, die op het juiste moment eenvoudig door een Honda-dealer kan worden omgebouwd naar de full power-versie. Evenzo is het mogelijk om de versie met vol vermogen te beperken tot 35 kW door een Honda-dealer die het standaard gasklephuis vervangt en de ECU opnieuw toewijst.

De Forza 750-motor is uitzonderlijk zuinig – met een gemeten verbruik van 27,8 km/l (WMTC-modus), wat een potentieel bereik van 370 km oplevert met een brandstoftank van 13,2 liter.
Honda-Forza-750-MY24-23-rzij-blauw.jpg

Motorelektronica
Throttle By Wire levert 3 standaard rijmodi, plus aanpassing door de GEBRUIKER
Honda Selectable Torque Control biedt veel fijner beheer en 3 interventieniveaus
Met TBW die de motorprestaties en het karakter beheert, zijn er 3 modi waaruit de rijder kan kiezen, die een breed scala aan rijomstandigheden dekken. De modusselectie wordt beheerd tussen het linker schakelapparaat en het TFT-display.

STANDAARD levert een uitgebalanceerd middenpunt tussen motorvermogensafgifte, motorrem en HSTC, met hoog ABS.

SPORT zorgt voor een agressievere vermogensafgifte en remmen, met een lage HSTC-interventie en een hoge ABS.

RAIN brengt een lage motorvermogensafgifte en remmen over, met een hoge HSTC- en ABS-invoer.

USER biedt aangepaste opties van laag/gemiddeld/hoog tussen motorvermogen/remmen, laag/gemiddeld/hoog/uit voor HSTC.

Honda Selectable Torque Control (HSTC) biedt een onopvallende bediening en verfijnde controle omdat het het koppel van het achterwiel beheert dankzij TBW, meer dan 3 niveaus:

Niveau 1 staat de minimale interventie toe voor de lichtste controle over achterwielspin.

Niveau 2 is de standaardinstelling en biedt vertrouwenwekkende tractie voor algemene rijomstandigheden.

Niveau 3 biedt maximale controle op gladde wegen.

HSTC kan ook worden uitgeschakeld.

Transmissie met dubbele koppeling (DCT)
Er worden verschillende schakelschema's gebruikt, afhankelijk van de geselecteerde rijmodus
In de USER-modus kunt u kiezen uit 4 instellingen, van soepel tot agressief
Honda's DCT-technologie is nu in zijn 14e productiejaar en sinds 2010 zijn er in Europa meer dan 230.000 met DCT uitgeruste Honda tweewielers verkocht. Het levert consistente, naadloze schakelovergangen en wordt al snel een tweede natuur in gebruik.

Het maakt gebruik van twee koppelingen: een voor het opstarten en de 1e , 3e en 5e versnelling , de andere voor de 2e , 4e en 6e , met de hoofdas voor elke koppeling in de andere voor een compacte verpakking. Elke koppeling wordt onafhankelijk geregeld door zijn eigen elektrohydraulische circuit. Wanneer er wordt geschakeld, selecteert het systeem vooraf de doelversnelling met behulp van de koppeling die op dat moment niet in gebruik is. De eerste koppeling wordt dan elektronisch ontkoppeld terwijl tegelijkertijd de tweede koppeling aangrijpt.

Het resultaat is een consistente, snelle en naadloze schakelovergang. Bovendien, aangezien de dubbele koppelingen de aandrijving van de ene versnelling naar de volgende overbrengen met minimale onderbreking van de aandrijving naar het achterwiel, worden eventuele schokken en stampen van de machine bij het schakelen geminimaliseerd, waardoor de verandering zowel direct als soepel aanvoelt. Extra voordelen zijn duurzaamheid (aangezien de versnellingen niet kunnen worden beschadigd door het missen van een versnelling), onmogelijkheid van afslaan, stadsrijden met weinig stress, verminderde vermoeidheid van de berijder en extra 'hersenruimte' om zich te concentreren op pure rijaspecten zoals rijlijn, bochten, remmen en acceleratiepunten.

Het DCT-systeem biedt twee verschillende rijbenaderingen: de automatische instellingen, met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die constant de voertuigsnelheid, de geselecteerde versnelling en het motortoerental lezen om te beslissen wanneer er moet worden geschakeld, en de handmatige versnellingsinstelling voor schakelen met behulp van de paddle-shift-triggers op het linker stuur.

Via TBW-besturing zijn er 3 automatische schakelschema's en USER-modus beschikbaar. Niveau 1 is het meest ontspannen, met opschakelen en terugschakelen bij een relatief lager toerental; het is gekoppeld aan de rijmodus RAIN. Niveau 4, aan de andere kant, schakelt op bij een hoger toerental en schakelt ook eerder terug voor meer motorremeffect; het is gekoppeld aan de SPORT-modus. Niveau 2 is gekoppeld aan de rijmodus STANDAARD, waarbij niveau 3 zich tussen STANDAARD en SPORT bevindt.

Met de functionaliteit van de USER-modus kan de berijder elk van de DCT-schakelpatronen selecteren met de gewenste permutaties van de andere parameters - vermogensafgifte, motorrem en HSTC.
Honda-Forza-750-MY24-23-rzij-zwart.jpg

Chassis
Stalen frame met stalen buizen, 41 mm USD-vork, Pro-Link-ophanging en aluminium achterbrug
Radiaal gemonteerde voorremklauwen met vier zuigers, 310 mm schijven en ABS
17/15-inch gegoten aluminium voor- en achterwielen
Voor de stevigheid van de kern maakt de Forza 750 gebruik van een robuust stalen buizenframe, waarin alle accessoires netjes zijn opgeborgen en er voldoende ruimte is voor de opbergruimte onder het zadel. Rake en trail zijn ingesteld op 27°/104 mm met een wielbasis van 1580 mm. Het totale natte gewicht is 235 kg.

De met veervoorspanning instelbare achterschokbreker is een ontwerp met een enkele buis met gesplitste druk en bedient de aluminium achterbrug - opgebouwd uit een machinaal bewerkte holle dwarsbalk en U-vormige (in dwarsdoorsnede) armen - via Pro-Link.

De 17-inch gegoten aluminium velgen voor en 15-inch achter zorgen voor zelfverzekerd rijgedrag en stabiliteit; banden zijn maat 120/70 R17 en 160/60 R15 voor en achter. Dubbele radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers grijpen 310 mm schijven aan en werken door ABS heen.