HySE goedkeuring voor ontwikkeling kleine waterstofmotoren

20-5-23. Ministeriële goedkeuring is verleend aan vorming van onderzoeksorgaan "HySE" voor de ontwikkeling van waterstofmotoren voor kleine mobiliteit om te helpen bij het opbouwen van een koolstofarme samenleving.

Yamaha-Suzuki-Kawasaki-Honda-23-waterstofmotor.jpg

Yamaha Motor Co., Ltd. (hierna “Yamaha Motor”), Honda Motor Co., Ltd. (hierna “Honda”), Kawasaki Motors, Ltd. (hierna “Kawasaki Motors”) en Suzuki Motor Corporation (hierna “Suzuki” ) hebben vandaag gezamenlijk aangekondigd dat ze goedkeuring hebben gekregen van het Ministerie van Economie, Handel en Industrie om een ​​technologische onderzoeksvereniging genaamd HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology) op te richten voor de ontwikkeling van motoren op waterstof voor kleine mobiliteit.*

Om een ​​koolstofarme samenleving te realiseren, is een strategie met meerdere trajecten nodig om verschillende problemen in de mobiliteitssector aan te pakken, in plaats van te focussen op één enkele energiebron. Tegen deze achtergrond komen onderzoek en ontwikkeling gericht op de commercialisering van mobiliteit met motoren aangedreven door waterstof - beschouwd als een energiebron van de volgende generatie - in een stroomversnelling.

Het gebruik van waterstof brengt echter technische uitdagingen met zich mee, waaronder een hoge vlamsnelheid en een groot ontstekingsgebied, wat vaak resulteert in een onstabiele verbranding, en de beperkte capaciteit van de brandstoftank bij gebruik in kleine mobiliteitsvoertuigen. Bij het aanpakken van deze problemen zetten de leden van HySE zich in voor het uitvoeren van fundamenteel onderzoek, waarbij ze profiteren van hun schat aan expertise en technologieën bij het ontwikkelen van benzinemotoren, en streven ze ernaar samen te werken met de gezamenlijke missie om een ​​ontwerpstandaard vast te stellen voor de waterstof- aangedreven motor, en van het bevorderen van de fundamentele onderzoeksinspanningen op dit gebied.

De leden van HySE zullen hun samenwerkingsrelaties blijven verdiepen om gebruikers een verscheidenheid aan opties voor kleine mobiliteit te bieden en aan hun uiteenlopende behoeften te voldoen, en zo bij te dragen aan de realisatie van een koolstofarme samenleving.

Kenji Komatsu, kandidaat-voorzitter van HySE en Executive Officer van het Technical Research & Development Center, Yamaha Motor Co. Ltd., merkt op: “We zijn zeer verheugd de geplande oprichting van de vereniging aan te kondigen. Er zijn veel uitdagingen bij de ontwikkeling van motoren op waterstof, maar we hopen dat de activiteiten van de vereniging het fundamentele onderzoek bevorderen om die uitdagingen het hoofd te bieden. We zetten ons in voor dit streven met een gevoel van missie om het gebruik van verbrandingsmotoren te behouden, die de langdurige inspanningen belichamen die onze voorgangers hebben geïnvesteerd.” 

Belangrijkste onderzoeks- en ontwikkelingsgebieden en de rol van elk bedrijf:

Onderzoek naar motoren op waterstof
Onderzoek naar de modelgebaseerde ontwikkeling van waterstofmotoren (Honda)
Deelstudie naar functionaliteit, prestaties en betrouwbaarheid van waterstofmotoren (Suzuki)

Hands-on onderzoek met echte waterstofmotoren naar hun functionaliteit, prestaties en betrouwbaarheid (Yamaha Motor, Kawasaki Motors)

Studie over waterstof tanksysteem
Onderzoeken van de vereisten voor een waterstoftanksysteem en waterstoftanks voor kleine mobiliteit (Yamaha)

Studie over het brandstoftoevoersysteem
Bestudering van de hulpapparatuur die nodig is voor een brandstoftoevoersysteem en tanks, en de apparatuur die is geïnstalleerd tussen de brandstoftank en de injector (Kawasaki Motors)

Naast de volwaardige leden (de vier bovengenoemde motorfabrikanten), steunen Kawasaki Heavy Industries, Ltd. (hierna "Kawasaki Heavy Industries") en Toyota Motor Corporation (hierna "Toyota") de vereniging als speciale leden. Kawasaki Heavy Industries, een van de belangrijkste organisatoren van de "CO2-free Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association" (hierna "HySTRA"), zal de activiteiten van HySE voortstuwen op basis van de kennis die is opgedaan tijdens de activiteiten voor HySTRA. Toyota, aan de andere kant, zal de rol op zich nemen om de onderzoeksresultaten van HySE maximaal te benutten voor de ontwikkeling van motoren op waterstof, gebruikmakend van zijn knowhow op het gebied van experimenten, analyses en het ontwerpen van grote krachtbronnen op waterstof voor vierwielige voertuigen.

*Kleine mobiliteit: motorfietsen, minivoertuigen uit Japan, kleine zeeschepen, bouwmachines, drones, enz.

Overzicht van HySE (Details, inclusief leden, zijn nog in de planningsfase)

Naam: Waterstof Kleine mobiliteit & Motortechnologie (HySE)

Adres: Yaesu centrale toren 2-2-1 Yaesu, Chuo-ku, Tokio

Voorzitter: Kenji Komatsu (uitvoerend bestuurder, Yamaha Motor Co. Ltd.)

Leden: Vaste leden: Kawasaki Motors, Suzuki, Honda en Yamaha Motor
Speciale leden: Kawasaki Heavy Industries en Toyota
Vestiging: Oprichtingsprocedures lopen