Ducati Monster SP nog sportiever en leuker

17-9-22. In de tweede aflevering van de Ducati World Première webserie 2023, presenteert Ducati de nieuwe Monster SP.
Ducati-Monster-SP-MY23-22-rv.jpg

De nieuwe SP is een versie ontworpen om het plezier te vergroten , dankzij een perfect pakket van technische uitrusting voor liefhebbers van sportief rijden (link om de aflevering hier te zien).

Gepresenteerd in 2021, de Monster vertegenwoordigt alle essentie van Ducati in de meest compacte, essentiële en lichtste vorm mogelijk. Het recept is het originele van 1993: een sportieve motor, maar perfect voor weggebruik, gecombineerd met een Superbike-afgeleid frame. Alles wat je nodig hebt om plezier te hebben, elke dag.
Het hart van de Monster is de Testastretta 11° motorblok , een vloeistofgekoelde vierkleps twin met 111 pk en desmodromische distributie. Zijn Front Frame, geïnspireerd op dat van de Panigale V4, is een extreem licht en compact aluminium frame direct bevestigd aan het motorblok. Het is de moderne herinterpretatie van het recept dat leven gaf aan het Naked segment van motorfietsen, waardoor nieuwe generaties Monsteristi er verliefd op worden.
Ducati-Monster-SP-MY23-22-lzij.jpg

Een concept zo eenvoudig als doeltreffend, dat een verdere stap voorwaarts neemt met de komst van de Monster SP. Dit model wordt gekenmerkt door een reeks van hoogwaardige componenten die de motorfiets nog lichter, nauwkeurig en leuker maken in sportief rijden, evenals agressiever vanuit een esthetisch oogpunt.

Het sportieve karakter van de Monster SP is direct zichtbaar dankzij de kleurstelling met de 2022 kleuren van de Desmosedici GP van het Ducati Lenovo Team , de gouden anodisering van de Öhlins NIX30 vork en de standaard aanwezigheid van een Termignoni goedgekeurde demper. Bijzonder hoogwaardige details zijn het rode zadel, dat geïntegreerd is met de achterkant in het zijaanzicht, het Monster SP logo op de bekleding van het passagierszadel en het Ducati logo op de brandstoftank, groter en geïnspireerd op de Panigale V4 graphics.

Monster SP geeft de mogelijkheid om te genieten van meer efficiëntie bij sportief rijden. Deze versie heeft betere remprestaties, minder lastoverdracht, een groter vermogen om trajecten te sluiten en meer precisie in alle rijfasen.

De volledig instelbare Öhlins vering, met de vork 0,6 kg lichter dan die gebruikt op de Monster en Monster +, verhogen het gevoel, evenals de bodemvrijheid en dus de hellingshoek. Het veersysteem kan ook rekenen op een sportievere kalibratie, die de dynamische kwaliteiten van de Monster SP verbetert bij het rijden op gemengde wegen en de mogelijkheid opent om plezier te hebben, zelfs tussen de curbs van een circuit.
Ducati-Monster-SP-MY23-22-uitlaat.jpg

De opwaardering van het remsysteem met Brembo Stylema® remklauwen en aluminium flenzen voor de 320 mm remschijven vooraan (0,5 kg lichter dan de Monster uitrusting) maakt de Monster SP performanter bij het remmen, maar tegelijkertijd wendbaarder dankzij de vermindering van de inertie vooraan. De algemene verlichting van de motor komt ook met de toepassing van een lithium-ion batterij, die de totale gewichtsbesparing brengt op ongeveer 2 kg in rijklare toestand in vergelijking met het standaard model (al een benchmark in de categorie voor lichtheid), ondanks de toevoeging van componenten zoals de stuurdemper en het windscherm.

Het sportieve potentieel van de Monster SP wordt nog versterkt door de stuurdemper, die de stabiliteit bij acceleratie en in bochten verbetert, en door de aanwezigheid als originele uitrusting van Pirelli Diablo Rosso IV banden, het paradepaardje van de fabrikant voor sportief rijden op de weg. Bovendien ziet de elektronica een algemene herkalibratie van alle rijmodi, en dus van alle elektronische controles, om het beste te halen uit de wijzigingen aan het chassis, en de komst van de nieuwe Wet Riding Mode, ontworpen om meer veiligheid te bieden op de motoren op natte oppervlakken.

Het elektronische gedeelte van de Monster staat aan de top van het segment. De standaard uitrusting omvat ABS Cornering, Ducati Traction Control en Ducati Wheelie Control, allemaal instelbaar op verschillende interventieniveaus. Het sportieve karakter van de nieuwe Monster SP wordt ook onderstreept door de Launch Control die zorgt voor razendsnelle starts. Met deze topuitrusting van de motorfiets kan de Monster SP veilig zijn volledige prestaties tot uitdrukking brengen.
Ducati-Monster-SP-MY23-22-rzij.jpg

Met de Sport, Touring en Wet Riding Modes kunt u het karakter van de Monster naar smaak en behoefte vormgeven. Alles is gemakkelijk te beheren via het stuur en het 4,3 "kleuren TFT dashboard, met race graphics die de Panigale V4 evenaren, met een grote toerenteller en een complete set van informatie aan de linkerkant, inclusief die van de ingeschakelde versnelling.

De Ducati Monster SP wordt vanaf januari 2023 bij de dealers verwacht in de Benelux en heeft een prijs van € 15.190 in België en € 17.990 in Nederland, steeds ook in een 35kW versie voor het rijden met een A2 rijbewijs verkrijgbaar.