Honda NC750X modeljaar 2023 in nieuwe kleurcombinaties

11-9-22. Voor het komende modeljaar presenteert Honda de NC750X in 3 nieuwe frisse kleurcombinaties.
Honda-NC750X-22-4-kleuren.jpg

Sinds de introductie in 2012* geniet de NC750X een constante populariteit in heel Europa. Redenen voor het succes zijn verschillende: een baanbrekende, koppelrijke, brandstofzuigende tweecilindermotor, een ontspannen, ruime rijpositie met een breed stuur en een comfortabel zadel, soepele vering en onderscheidende avontuurlijke styling spelen allemaal hun rol. 
*Als de NC700X

Het opbergvak (waar de brandstoftank normaal gesproken zou zijn), geschikt voor een integraalhelm en Honda's unieke Dual Clutch Transmission (DCT) die meer dan de helft van de Europese klanten in 2021 koos, zijn andere kenmerken die de NC750X onderscheiden. 

Als geheel gezien vormen de kwaliteiten van de NC750X samen een motorfiets die uitstekend functioneert. En voor alle soorten ritten - woon-werkverkeer, toeren en gewoon voor het plezier - is het een motorfiets gebleken met een overtuigende allround aantrekkingskracht. 

Honda heeft ervoor gezorgd om de succesvolle (en unieke) formule van de NC750X voortdurend te ontwikkelen, met verschillende upgrades door de jaren heen. Voor 2014 kreeg hij 75 cc, van 670 naar 745 cc; voor 2016 werden een nieuwe, meer avontuurlijke esthetiek, nieuwe instrumenten, DCT-upgrades en LED-verlichting toegevoegd. Voor 2018 arriveerde Honda Selectable Torque Control met twee niveaus en een 35 kW-versie. 

In 2021 bouwde Honda voort op de kernkwaliteiten van de NC750X: praktisch, allesomvattend comfort en kalmte in het weggedrag, waardoor ze alle drie werden verbeterd. Tegelijkertijd kreeg hij meer pittige motorprestaties, met een injectie van extra koppel en topzap, en een verhoogde rode lijn. Hij was ook 6 kg lichter, met een 30 mm lagere zithoogte. De toevoeging van Throttle By Wire, elektronische rijmodi en verfijnde Honda Selectable Torque Control (HSTC) waren de laatste glans van een extreem compleet pakket - een echte Honda allrounder.
Honda-NC750X-22-rzij-rood.jpg 

Modeloverzicht
De parallelle tweecilindermotor combineert sterke prestaties in het lage tot middenbereik met gemakkelijke omgangsvormen en een uitstekend brandstofverbruik. Het piekvermogen ligt op 43,1 kW met een indrukwekkend koppel van 69 Nm. Een brandstofbereik van bijna 400 km is haalbaar met de brandstoftank van 14,1 liter. 

Throttle By Wire (TBW) bedient 3 standaard rijdersmodi plus een aangepaste USER-keuze, terwijl Honda Selectable Torque Control (HSTC) verfijnde input biedt over 3 niveaus. De optie Dual Clutch Transmission (DCT) heeft ook automatische schakelschema's die zijn geïntegreerd met de rijmodi, evenals gebruikersinvoer. 

Een robuust chassis bestaat uit een stalen buizenframe, 41 mm telescopische voorvorken en Pro-Link monoshock achter. De carrosserie is scherp, met een minimalistische rand, beschermend schermontwerp en aantrekkelijke styling voor de LED-verlichting en het LCD-dashboard. Zithoogte is 800 mm; het opslagvolume onder de tank 23L. 

Voor 23YM is de NC750X verkrijgbaar in de volgende kleuropties: 

**NIEUW** Mat Jeansblauw Metallic met Zilveren bies

**NIEUW** Pearl Deep Mud Grey met zilveren bies

**NIEUW** Candy Chromosphere Rood met Zilveren rand

Mat Ballistic Black Metallic met nieuwe zwarte afwerking 

Belangrijkste kenmerken:
Motor
Piekvermogen van 43,1 kW met koppel van 69 Nm
Voldoet aan EURO5, met een brandstofverbruik van 3,6 l/100 km
Assist/slipper koppeling bediening
35kW A2-licentieversie beschikbaar

Het ontwerp van de vloeistofgekoelde SOHC 8-kleppen parallelle tweecilindermotor van de NC750X zorgt voor krachtige prestaties in het lage tot middelhoge bereik. Zijn relatief lange slagarchitectuur en speciaal gevormde verbrandingskamers zorgen samen met de krukas met hoge traagheidsmassa voor een groot moeiteloos koppel vanaf een zeer laag toerental. Een voorwaartse cant brengt het zwaartepunt naar beneden voor optimale stabiliteit. 

Piekvermogen van 43,1 kW bij 6.750 tpm komt overeen met een maximumkoppel van 69 Nm bij 4.750 tpm. Boring en slag zijn ingesteld op 77 x 80 mm met een compressieverhouding van 10,7:1. Vanaf 30 km/u legt de NC750X 20 m af in 1,7 s en 50 m in 3,2 s; bij 60 km/u draait de motor slechts 2.500 tpm. 

Voor A2-licentiehouders is een 35kW-versie beschikbaar, die op het juiste moment door een Honda-dealer eenvoudig kan worden omgebouwd naar de full power-versie. Evenzo is het mogelijk om de volledige vermogensversie te beperken tot 35 kW door een Honda-dealer die de ECU opnieuw toewijst. Een hulp-/slipkoppeling vermindert de belasting van de hendel en regelt het blokkeren van de achterwielen bij snel terugschakelen van de handgeschakelde zesversnellingsbak tijdens het vertragen. 

Twin balancers gaan trillingen van de traagheid van het hogere toerental tegen zonder het duidelijke 'dreunen' te beïnvloeden dat wordt veroorzaakt door de onregelmatige ontstekingsvolgorde van de motor en de 270° gefaseerde krukas. Waar mogelijk worden componenten gemaakt om meer dan één taak uit te voeren: de nokkenas drijft de waterpomp aan, terwijl een van de balansassen de oliepomp aandrijft. Door op deze manier het aantal onderdelen tot een minimum te beperken, blijft de motor licht, efficiënt en betrouwbaar. 

Een lichtgewicht vijfhoekige geluiddemper maakt gebruik van twee kamers die zijn verbonden door een geperforeerde verbindingspijp, die samenwerkt met een laatste resonatorkamer om een ​​diep, onderscheidend geluid en uitlaatpuls te creëren. De ingebouwde katalysator heeft een tweelaagse structuur voor schonere emissies. 

De NC750X-motor slurpt brandstof – met een gemeten verbruik van 28,3 km/l (WMTC-modus), wat een actieradius van bijna 400 km oplevert vanaf de 14,1-liter brandstoftank onder de stoel – en voldoet nu aan EURO5.
Honda-NC750X-22-rv.jpg 

Motorelektronica
Throttle By Wire biedt 3 standaard rijmodi, plus aanpassing door de gebruiker
Honda Selectable Torque Control biedt fijne controle en 3 interventieniveaus

Met TBW die de motorprestaties en het karakter beheert, zijn er 3 modi waaruit de rijder kan kiezen voor verschillende rijomstandigheden. De modusselectie wordt beheerd tussen de linker schakelkast en het LCD-scherm. 

SPORT zorgt voor een agressievere levering van motorvermogen en remmen, met lage HSTC-interventie en DCT-modus 4.

RAIN levert motorvermogen en remt het minst agressief, heeft een hoge HSTC-interventie en niveau 1 voor het DCT-schakelpatroon.

STANDARD levert een uitgebalanceerd middelpunt voor motorvermogensafgifte, motorremmen en HSTC-interventie, plus modus 2 voor de DCT.

GEBRUIKER biedt aangepaste opties van laag/gemiddeld/hoog voor het leveren van motorvermogen en motorrem, laag/gemiddeld/hoog/uit voor HSTC en vier verschillende schakelpatronen voor DCT. 

Honda Selectable Torque Control (HSTC) is standaard gemonteerd op zowel de handmatige als de DCT NC750X. Het biedt zachte, intuïtieve bediening omdat het het koppel van het achterwiel beheert dankzij TBW, op 3 niveaus: 

Niveau 1 maakt de minimale interventie mogelijk voor wat achterwielspin, bijvoorbeeld op grind of vuil.

Niveau 2 is de standaardinstelling en biedt vertrouwenwekkende tractie voor algemene rijomstandigheden.

Niveau 3 biedt maximale controle over gladde wegen.

HSTC kan ook worden uitgeschakeld. 

Transmissie met dubbele koppeling (DCT)
Verschillende schakelschema's die worden gebruikt, afhankelijk van de geselecteerde rijmodus
USER-modus biedt keuze uit 4 instellingen
Adaptive Clutch Capability Control geeft een natuurlijk gevoel

Honda's unieke DCT-technologie voor motorrijden, die in 2010 op de markt kwam op de VFR1200F, is nu in zijn elfde jaar van productie. Sinds de introductie zijn er in Europa meer dan 200.000 met DCT uitgeruste motorfietsen verkocht en in 2021 koos 59% van de klanten voor de DCT-optie voor de NC750X. 

De 'gemakkelijke en directe' DCT-technologie zorgt voor consistent, naadloos schakelen op en neer en wordt al snel een tweede natuur in gebruik. Het maakt gebruik van twee koppelingen: één voor het starten en de 1e , 3e en 5e versnelling : de andere voor de 2e , 4e en 6e , waarbij de hoofdas voor elke koppeling in de andere is geplaatst voor een compacte verpakking. 

Elke koppeling wordt onafhankelijk geregeld door zijn eigen elektrohydraulische circuit. Wanneer er wordt geschakeld, selecteert het systeem vooraf de gewenste versnelling met behulp van de koppeling die momenteel niet wordt gebruikt. De eerste koppeling wordt dan elektronisch ontkoppeld, terwijl tegelijkertijd de tweede koppeling wordt ingeschakeld. 

Het resultaat is een consistent, snel en naadloos schakelen. Bovendien, aangezien de dubbele koppeling de aandrijving van de ene versnelling naar de andere overbrengt met minimale onderbreking van de aandrijving naar het achterwiel, is elke versnellingsschok en het stampen van de machine verwaarloosbaar, waardoor het schakelen zowel direct als soepel aanvoelt. Extra voordelen zijn onder meer duurzaamheid (omdat de versnellingen niet kunnen worden beschadigd door een versnelling te missen), onmogelijkheid om af te slaan, weinig stress in de stad, minder vermoeidheid van de rijder en extra 'hersenruimte' om zich meer op alle andere aspecten van het rijden te concentreren. 

Met de DCT-versnellingsbak kan de rijder de handmatige modus kiezen, met behulp van paddle-achtige triggers op het linker stuur om van versnelling te veranderen, of de automatische modus. In de automatische modus werken voor de NC750X 4 verschillende schakelschema's met 3 standaardinstellingen: Niveau 1 is het meest ontspannen en wordt gebruikt in de RAIN-modus; Niveaus 2 en 4 schakelen omhoog bij hogere toeren en zijn gekoppeld aan de rijmodi STANDARD en SPORT. 

Binnen de USER-rijmodus kan een vierde DCT-schakelpatroon worden gekozen - tussen die voor STANDARD en SPORT in termen van 'agressiviteit'. 

Adaptive Clutch Capability Control is een functie van de DCT van de NC750X en regelt de hoeveelheid overgedragen koppelingskoppel. Dit voegt een natuurlijk 'gevederd' koppelingsgevoel toe bij het openen of sluiten van het gaspedaal voor een soepelere rit. 

Styling en uitrusting
Agressief minimale styling
Volledige LED-verlichting en LCD-scherm
Scherm ontworpen voor bescherming tegen weer en wind
Geïntegreerde opbergruimte van 23 liter voor een integraalhelm in avontuurlijke stijl

De NC750X heeft een scherpe identiteit dankzij de compacte boven- en onderstroomlijnkappen die worden geaccentueerd door de gespierde brandstoftank, terwijl de led-koplampen en -rijlichten een sterke frontale signatuur vormen. Het scherm biedt ook uitstekende bescherming tegen weer en wind. Slanke zijpanelen, afdekkingen en achterunit benadrukken een 'mass-forward'-houding. 

Een unieke NC-functie - de opslagruimte waar traditioneel de brandstoftank zit - heeft een volume van 23 liter en door de zorgvuldige interne vormgeving kan er gemakkelijk een helm in avontuurlijke stijl in worden vastgehouden. Er is ook de mogelijkheid om een ​​USB-aansluiting te monteren, weggestopt in de linkerbovenhoek. 

Het LCD-dashboard maakt het beheer van de rijmodi mogelijk via de selectieschakelaar op het linker stuur. De achterknipperlichten zijn voorzien van een Emergency Stop Signal (ESS)-functie; bij een minimumsnelheid van 53 km/u, waarbij beide remmen werken als een negatieve acceleratie van minimaal 6,0 m/s 2 wordt gedetecteerd, knipperen de alarmknipperlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een harde stop wordt uitgevoerd. Bij dezelfde snelheid wordt de drempel verlaagd met ABS in het spel - voor natte omstandigheden - tot een negatieve acceleratie van minimaal 2,5 m/s 2 . 

Een 'wave'-toets kenmerkt het Honda Ignition Security System (HISS). Als de ID-chip in de sleutel en de ID in de Engine Control Unit (ECU) niet overeenkomen, start de motor niet. 

Chassis
Buisvormig stalen diamantframe
800 mm zithoogte
41 mm Show a Dual Bending Valve voorvork en Pro-Link monoshock achter , veervoorspanning instelbaar

Kern van het chassis is een buisvormig stalen diamantframe; het is zowel licht van gewicht als sterk. De rijpositie is rechtop en neutraal, met een hoog gezichtspunt voor een betere gevaarherkenning. Een ander voordeel van deze avontuurlijke rijhouding is de uitstekende controle bij lage snelheden. In combinatie met het lage zwaartepunt en het royale stuurslot is het resultaat een uitzonderlijke handling en balans bij lage snelheden. 

De hark is ingesteld op 27° met een spoor van 110 mm, een wielbasis van 1.525 mm (1.535 mm DCT) en een gewichtsverdeling voor/achter van 48/52. Leeggewicht is 214 kg (224 kg DCT). Zithoogte is 800 mm. 

De telescopische vorken van 41 mm hebben een veerweg van 120 mm en maken gebruik van Showa Dual Bending Valves, waarvan de verhoudingen zijn geoptimaliseerd voor zowel compressie- als rebound-demping. Dit maakt het mogelijk om dempingskracht te genereren die precies in verhouding staat tot de zuigersnelheid - vanaf het lage snelheidsbereik - waardoor de rijkwaliteit en het comfort worden verbeterd. De achterste monoshock is voorzien van een veervoorspanningsafstelsysteem met een veerweg van 120 mm. Het werkt via Pro-Link dat een geoptimaliseerde balans biedt van een zachte eerste slag, voor het omgaan met hobbels bij lage snelheid, samen met uitstekende controle. 

Vooraan leveren de golvende schijf van 320 mm en de remklauw met twee zuigers veel, gemakkelijk te moduleren remkracht, aangevuld met de golvende schijf van 240 mm achter en een remklauw met één zuiger. Lichtgewicht tweekanaals ABS zorgt voor krachtig en zelfverzekerd remmen, zelfs op gladde of natte wegen. 

Gegoten aluminium voor- en achterwielen – maten 17 x 3,50 inch en 17 x 4,50 inch – dragen 120/70 ZR17 en 160/60 ZR17 banden. Gesmede aluminium L-vormige velgventielen vergemakkelijken het controleren en aanpassen van de luchtdruk. 

Accessoires
NC750X 23YM presenteert een volledig assortiment originele Honda-accessoires, afzonderlijk verkrijgbaar of in verpakkingen voor het gemak. 

Het Urban Pack is ontwikkeld om het dagelijkse woon-werkverkeer van de NC750X te verbeteren en omvat:
Achterdrager
Topkoffer van 50 liter en rubberen montageplaat
Binnentas voor topkoffer van 25 liter
Aluminium Topkofferpaneel

Het Travel Pack vergroot het draagvermogen van de NC750X en bevat de volgende accessoires:

Fietstassen rechts 32L, links 33L
Binnentassen fietstas
Steunsteun koffer
Aluminium kofferpanelen
Usb oplader

Het Adventure Pack geeft de NC750X een extra vleugje avontuur en verbetert de aanwezigheid op de weg:

Voorzijde pijp
Mistlamp voor

Het Comfort Park is ontworpen om de kwaliteit van de rit aan boord van de NC750X verder te verbeteren. en omvat:

Hoge voorruit
Voetdeflector set
Verwarmde grepen

De volgende accessoires zijn ook beschikbaar:

Rugleuning topkoffer
38L / 50L topkoffer
Topkofferslot
Topkoffer binnentas (38L / 50L)
U-slot
Honda-NC750X-22-rzij-zwart.jpg

Technische specificaties
MOTOR
Vloeistofgekoelde 4-takt 8 kleppen, SOHC parallelle 2-cilinder. EURO5-conform.
Inhoud 745cc
Boring & slag 77 mm x 80 mm
Compressieverhouding10.7: 1
Maximaal Vermogen 43,1 kW bij 6.750 tpm
Maximaal Koppel 69 Nm @ 4.750 tpm
Olie capaciteit 4L
Geluidsniveau (dB) L-wot – 77 L-stedelijk – 72
BRANDSTOF SYSTEEM
Carburatie
PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Brandstof tank capaciteit 14,1 liter
Brandstofverbruik MT: 28,3 km/l (WMTC-modus)
DCT: 28,3 km/l (WMTC-modus getest in D-modus)
AANDRIJFLIJN
Koppelingstype MT (natte lamellenkoppeling)
DCT: Natte meerplaathydraulische 2-koppeling
Transmissietype MT: handgeschakelde zesversnellingsbak
DCT: 6-traps transmissie met dubbele koppeling
FRAME
Type Diamant; stalen pijp
CHASSIS
Afmetingen (L´B´H) 2210 mm x 846 mm x 1330 mm
wielbasis MT: 1535mm DCT: 1535 mm
Zwenkhoek 27°
Pad 110 mm
Zithoogte 800 mm
Bodemvrijheid 145 mm
Rijklaar gewicht MT: 214kg DCT: 224kg
VERING
Voorzijde 41 mm telescopische vork, 120 mm slag
Achter Monoshock demper, Pro-Link swingarm, 120 mm veerweg
WIELEN
Voorzijde Meerspaaks gegoten aluminium
Achter Meerspaaks gegoten aluminium
Velgmaat Voor 17M/C x MT3.50
Velgmaat achter 17M/C x MT4.50
Banden Voor 120/70-ZR17M/C (58W)
Banden Achter 160/60-ZR17M/C (69W)
REMMEN
ABS-systeemtype 2-kanaals ABS
Voorzijde 320 mm enkele golvende hydraulische schijf met remklauw met 2 zuigers en remblokken van gesinterd metaal
Achter 240 mm enkele golvende hydraulische schijf met remklauw met enkele zuiger en harspads
INSTRUMENTEN & ELEKTRISCH
instrumenten Digitale snelheidsmeter, digitale toerenteller van het staaftype, klok, brandstofmeter van het staaftype, twee dagtellers, versnellingsstandindicator, 'onmiddellijk' en 'gemiddeld' brandstofverbruik en waarschuwingslampje koelvloeistoftemperatuur.
Beveiligingssysteem FLUITEN
Koplamp LED
Achterlicht LED

Alle specificaties zijn voorlopig en kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd

Houd er rekening mee dat de verstrekte cijfers resultaten zijn die door Honda zijn verkregen onder gestandaardiseerde testomstandigheden die zijn voorgeschreven door WMTC. Tests worden uitgevoerd op een rollend wegdek met een standaardversie van het voertuig met slechts één berijder en zonder extra optionele uitrusting. Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren, afhankelijk van hoe u rijdt, hoe u uw voertuig onderhoudt, het weer, de staat van het wegdek, de bandenspanning, de installatie van accessoires, de lading, het gewicht van de berijder en de passagier en andere factoren.