Honda NT1100 nieuw model met het hart van de Africa Twin

9-9-22. De NT1100, die dit jaar debuteert met het hart van de CRF1100L Africa Twin als uitgangspunt, is een nieuw soort Honda-tourer die comfortabele, wendbare en plezierige prestaties biedt.
HONDA-NT1100-MY23-22-lzij.jpg

Een lage zithoogte en scherpe stuurgeometrie worden gecombineerd met een hoogwaardige ophanging om een ​​sportief pakket te creëren. 5-voudig in hoogte en hoek verstelbaar scherm en bovenste/onderste windgeleiders zorgen voor aerodynamische efficiëntie op hoge snelheid en uitstekende bescherming tegen weersinvloeden; cruise control is standaard, net als slanke koffers en verwarmde handvatten. Rijhulpmiddelen omvatten 3 standaard rijmodi, 2 USER aangepaste opties, Honda Selectable Torque Control (HSTC) en Wheelie Control. Radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers voor zorgen voor de remkracht, 120/70-17 en 180/55-17 voor- en achterbanden voor grip. Een 6,5-inch TFT-touchscreen rondt een premium specificatie en functies af Apple CarPlay ® en Android Auto ® connectiviteit. 

Voor 23YM zal de NT1100 in een onopvallende nieuwe verfoptie zijn - Gunmetal Black Metallic .

Invoering
In een motorlandschap vol met avontuurlijke fietsen verlangen veel rijders naar prestaties, wegligging, comfort op lange afstand en technologie, maar niet noodzakelijk het beeld of de fysieke afmetingen van 'avontuur'. Met andere woorden, wat ze willen is een eenvoudige toermachine, maar wel een met een rijke specificatielijst en een sportief randje aan zijn prestaties - het soort fiets dat het woon-werkverkeer doordeweeks efficiënt en nuttig afhandelt en ook klaar is voor een uitgebreide tour, volledig geladen. 

De NT1100 is precies die fiets. Het werd geïntroduceerd in 2022 en is ontworpen om mensen aan te trekken met een lange herinnering aan vergelijkbare Honda-machines uit het verleden, maar ook om een ​​veel jongere rijder aan te trekken. Door gebruik te maken van het frame en de karaktervolle tweecilindermotor van de CRF1100L Africa Twin als basis, zijn boeiende prestaties gegarandeerd. Maar de NT1100 zit ook boordevol functies en technologie die de aantrekkingskracht van elke motorfiets vergroten en vergroten.
HONDA-NT1100-MY23-22-rv.jpg

Modeloverzicht
Comfortabel, wendbaar, plezierig. De NT1100 in een notendop. Slanke, subtiele styling levert efficiënte aerodynamische prestaties met een rijpositie die is afgestemd op toeren. De hoogte en hoek van het scherm zijn in vijf richtingen verstelbaar en de bovenste en onderste windgeleiders werken ook om de berijder te beschermen. Een 6,5-inch TFT-touchscreen biedt aanpasbare kleurenschermen en biedt Apple CarPlay®- en Android Auto®-connectiviteit. Cruisecontrol, verwarmde handvatten en omvangrijke geïntegreerde koffers behoren tot de standaarduitrusting. Een middenstandaard is ook standaard. 

Het stalen semi-dubbele wiegframe van de NT1100 maakt gebruik van een relatief korte wielbasis en scherpe stuurgeometrie, terwijl de vering via 43 mm Showa cartridge-type omgekeerde voorvorken en een enkele buis achterschokbreker is. De veervoorspanning achter is hydraulisch verstelbaar. Dubbele 310 mm remschijven voor zijn gecombineerd met radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers; banden hebben maat 120/70-17 voor en 180/55-17 achter. 

Het beschikt ook over de volle prestaties van de tweecilindermotor (geërfd van de Africa Twin), maar met in- en uitlaat die zijn afgestemd op een supersoepele acceleratie en een aangenaam geluid bij lage toerentallen. De prestaties gaan niet ten koste van het brandstofverbruik: de efficiëntie van de motor maakt een actieradius van 400 km mogelijk vanaf de brandstoftank van 20 liter. 

Het elektronische pakket omvat Honda Selectable Torque Control (HSTC) met 3 niveaus, Wheelie Control, volledige LED-verlichting, zelfonderdrukkende indicatoren en noodstopsignalen. En als u een natuurlijk thuis vindt in de NT11000, is Honda's zestraps Dual Clutch Transmission (DCT) een optie. 

Voor modeljaar 2023 zal NT1100 beschikbaar zijn in de volgende kleuropties:
**NIEUW** Gunmetal Zwart Metallic
Mat iridiumgrijs metallic
Parelglans Wit

Styling en uitrusting 
Slanke styling biedt uitstekende aerodynamische prestaties
5-traps schermhoogte- en hoekverstelling plus bovenste/onderste windgeleiders
Standaard koffers, evenals verwarmde handvatten en cruise control
5-inch TFT-touchscreen met Apple CarPlay ® , Android Auto ® en Bluetooth-connectiviteit
Standaard USB-aansluiting, middenstandaard en ACC-aansluiting

De NT1100 is vanaf het begin ontworpen als een sportieve, wendbare fiets, maar ook een die ook de hele dag plezierig is om te rijden met efficiënte, beschermende aerodynamica en gemakkelijke ergonomie waarbij het rijcomfort centraal staat. 

De styling is subtiel verfijnd met rechtlijnige oppervlakken die de belangrijkste karakterlijnen benadrukken. Dynamische elegantie van voor tot achter zijn de bepalende kenmerken van de designtaal van de NT1100. En natuurlijk gaat de gestroomlijnde vorm van deze motorfiets ook over functie - gericht op het verhogen van de kwaliteit van de rijervaring. 

De deflectors boven en onder zijn standaard gemonteerd en bieden bescherming tegen weer en wind rond de armen en het onderlichaam. Het scherm biedt 5-traps aanpassing voor hoogte en hoek over een totaal van 164 mm tussen de hoge/lage positie. Laag geplaatst, het stuurt lucht rond de schouders; hoog geplaatst beweegt lucht over de helm van de rijder. Verwarmde handgrepen behoren tot de standaarduitrusting, evenals cruisecontrol. 

De rijder integreert netjes in de machine, omhuld door de bescherming die door de stroomlijnkap wordt geboden. Een breed, dik zitmateriaal biedt een luxe ruimte voor twee; zithoogte is ingesteld op 820 mm. Een grote handgreep voor de passagier steekt uit de bagagedrager. 

De uitlaatdemper is ook laag ingesteld om het koffervolume te maximaliseren. En het zijn de standaard afneembare fietstassen die een van de belangrijkste kenmerken van de NT1100 zijn. Ze zijn opzettelijk ontworpen om zo slank mogelijk te zijn voor ritten in de stad en zijn slechts 901 mm breed op het breedste punt. De inhoud van de koffer is 33L links en 32L rechts. 

Helder en gemakkelijk te lezen, het 6,5-inch TFT-aanraakscherm biedt 3 schermkeuzes; GOLD toont alle numerieke en modusinformatie. SILVER centreert zich op de snelheidsmeter en toerenteller, BRONS op de toerenteller. De achtergrondkleur heeft een standaardinstelling plus de keuze uit zwart of wit. Apple CarPlay®, Android Auto® en Bluetooth-connectiviteit bieden toegang tot smartphonefuncties via het TFT-display. 

De premiumspecificatie wordt gecompleteerd door volledige LED-verlichting – met dagrijverlichting (DRL) – zelfopheffende richtingaanwijzers en noodstopsignalen; De praktische bruikbaarheid wordt verder verhoogd door de standaard USB-aansluiting, middenstandaard en ACC-aansluiting. 
HONDA-NT1100-MY23-22-rzij.jpg

Chassis
CRF1100L stalen semi-dubbel wiegframe en vastgeschroefd aluminium subframe
Scherpe stuurgeometrie en hoogwaardige vering voor en achter
Showa 43 mm omgekeerde voorvork en achterschokbreker met hydraulische afstelling van de voorbelasting
Dubbele 310 mm remschijven voor en radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers

De onderbouwing van de NT1100 is beproefd en robuust: het stalen semi-dubbele wiegframe van de Africa Twin CRF1100L en het vastgeschroefde aluminium subframe. Om te voldoen aan de allround, sportieve doeleinden van de NT1100, is de offroad-ophanging van zijn broer vervangen door op de weg gerichte uitrusting die is afgestemd op een scherpere stuurgeometrie. 

De 43 mm Showa cartridge-type omgekeerde voorvorken hebben een veerweg van 150 mm en zijn vooraf instelbaar. Net als de vorken biedt de Showa-achterschokbreker met enkele buis een veerweg van 150 mm; het maakt gebruik van een staaf met een diameter van 14 mm. Om het dragen van een duopassagier en/of bagage te vergemakkelijken, wordt de veervoorspanning hydraulisch en op afstand aangepast. 

De wielen zijn van aluminium, fijn gegoten met een zandkern waardoor een holle naaf voor de voorkant mogelijk is. Een kruisend spaakontwerp (waarbij de spaken diagonaal aan de velg zijn bevestigd) biedt verschillende voordelen: het dempt trillingen van de weg in een rechte lijn en biedt een hoge stijfheid voor het nemen van bochten. Banden hebben maat 120/70-17 voor en 180/55-17 achter. 

De wielbasis is ingesteld op 1535 mm, met een hark en spoor van 26,5°/108 mm en een bodemvrijheid van 175 mm. Leeggewicht voor de NT1100 met handgeschakelde versnellingsbak is 238 kg, 248 kg met DCT. 

Dubbele 310 mm schijven vooraan worden samengedrukt door lichtgewicht radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers. De achterste 256 mm schijf maakt gebruik van een 1-zuiger remklauw. Alle remmen zijn ABS-gecontroleerd. 

Motor
1.084cc SOHC 8-kleppen parallelle tweecilindermotor
Vermogen en koppel van 75 kW/104 Nm
In- en uitlaat zijn afgesteld voor een soepele, krachtige acceleratie en een aangenaam 'dreunen' bij lage toerentallen

De 1.084cc SOHC 8-kleppen parallelle tweecilindermotor is de beproefde motor van de CRF1100L Africa Twin, met een piekvermogen van 75 kW bij 7.250 tpm en 104 Nm bij een piekkoppel van 6.250 tpm. Compressieverhouding is identiek bij 10,1:1. Een ander gedeeld kenmerk is de 270° gefaseerde krukas en ongelijke ontstekingsinterval. 

Throttle By Wire (TBW) zorgt voor het motormanagement en PGM-FI voedt de gasklephuizen. Waar de motorafstemming verschilt van die van de Africa Twin - en onmiddellijk merkbaar voor de rijder - zijn de optimalisatie van zowel de lengte van het luchtinlaatkanaal als de interne onderdelen van de uitlaat om een ​​aangenaam, laag toerental ' geklop ' en soepele, krachtige acceleratie te produceren, gecombineerd met ontspannen cruisen op de snelweg - perfect voor de brede taken waarvoor de NT1100 is gebouwd. 

De carters zijn horizontaal verdeeld en de waterpomp is ondergebracht in het koppelingshuis met een in de cilinderkop geïntegreerde thermostaat. Handmatige en DCT-versies van de motor delen gemeenschappelijke carters met slechts kleine externe verschillen. Secundaire trillingen worden geneutraliseerd door de wederzijds heen en weer gaande beweging van de zuigers, terwijl primaire traagheids- en koppelingstrillingen worden opgeheven door het gebruik van biaxiale balansassen. De water- en oliepompen worden aangedreven door de balansassen. 

Een krukpulsar - met relatortanden op een onderlinge afstand van 10° - beheert de detectie van overslaan, belangrijk voor OBD2/EURO5-compliance. Bovendien geven voor EURO5 Linear Air Flow (LAF) sensoren in de regenpijpen een nauwkeurige meting van de lucht/brandstofmengselverhouding. 

Motorelektronica
3 standaard rijmodi om uit te kiezen, plus twee aanpasbare USER-modi
3-traps Honda selecteerbare koppelregeling
Wheelie-controle op 3 niveaus

TBW beheert de motorprestaties en het karakter, plus Honda Selectable Torque Control (HSTC) en Wheelie Control. Er zijn 3 vooraf ingestelde modi waaruit de rijder kan kiezen voor een breed scala aan rijomstandigheden en 3 beheerniveaus voor vermogen en motorremmen, waarbij niveau 1 het maximum van beide parameters levert. Voor HSTC en Wheelie Control biedt level 3 de hoogste interventie. 

Modusselectie wordt beheerd vanaf de linker schakelkast; een indicator in het instrumentendisplay wordt geactiveerd wanneer HSTC werkt. 

URBAN is standaard en biedt een allround middeninstelling van motorvermogen en motorrem.

RAIN vermindert het motorvermogen en remt de motor voor extra zekerheid op natte of gladde oppervlakken.

TOUR geeft volledig motorvermogen en standaard motorrem, voor krachtige acceleratie terwijl een duopassagier en bagage worden vervoerd.

USER 1- en 2-modi bieden de mogelijkheid om tussen de instellingen voor de gewenste combinatie aan te passen. Eenmaal ingesteld, wordt de USER-instelling automatisch opgeslagen, zodat het niet nodig is om elke keer dat het contact wordt aangezet opnieuw in te stellen. 

Transmissie met dubbele koppeling (DCT)
DCT biedt keuze uit automatische (AT) of handmatige transmissie (MT)
S-modus met 3 niveaus voor uitgebreide sportieve AT-schakelprestaties

Honda heeft in heel Europa meer dan 200.000 met DCT uitgeruste motorfietsen verkocht sinds het systeem voor het eerst als optie op de VFR1200F in 2009 verscheen. Getuige van de acceptatie op de markt, heeft 66% van de klanten sinds de introductie van de NT1100 de DCT-optie verkozen boven de handmatige . Het systeem zorgt voor consistent, naadloos schakelen en wordt al snel een tweede natuur in gebruik. Het maakt gebruik van twee koppelingen: een voor het opstarten en de 1e , 3e en 5e versnelling , de andere voor de 2e , 4e en 6e , waarbij de hoofdas voor elke koppeling in de andere is geplaatst voor een compacte verpakking. 

Elke koppeling wordt onafhankelijk geregeld door zijn eigen elektrohydraulische circuit. Wanneer er wordt geschakeld, selecteert het systeem vooraf de gewenste versnelling met behulp van de koppeling die momenteel niet wordt gebruikt. De eerste koppeling wordt dan elektronisch ontkoppeld, terwijl tegelijkertijd de tweede koppeling wordt ingeschakeld. 

Het resultaat is een consistent, snel en naadloos schakelen. Bovendien, omdat de dubbele koppeling de aandrijving van de ene versnelling naar de andere overbrengt met minimale onderbreking van de aandrijving naar het achterwiel, worden schokken bij het schakelen en stampen van de machine geminimaliseerd, waardoor het schakelen zowel direct als soepel aanvoelt. Extra voordelen zijn onder meer duurzaamheid (omdat de versnellingen niet kunnen worden beschadigd door een versnelling te missen), onmogelijkheid om af te slaan, weinig stress in de stad, minder vermoeidheid van de rijder en - cruciaal - de mogelijkheid om zich meer te concentreren op rijlijnen, remmen en acceleratiepunten. 

Het DCT-systeem biedt twee verschillende rijmethoden: automatische transmissie (AT), met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die constant de voertuigsnelheid, de geselecteerde versnelling en het motortoerental aflezen om te beslissen wanneer er moet worden geschakeld, en handmatige transmissie (MT), voor het schakelen met behulp van de paddle-shift-stijltriggers op het linker stuur. 

Er zijn twee instellingen binnen AT om uit te kiezen; D-modus biedt moeiteloos rijden en maximale brandstofefficiëntie. S-modus biedt 3 niveaus van op sport gebaseerd schakelen. Niveau 1 is de meest bescheiden, schakelende versnelling in het gemiddelde toerentalbereik. Niveau 3 is het meest agressief en werkt bij hoge toeren, terwijl niveau 2 het tussenpunt is tussen de twee. De voorkeursselectie kan ook worden opgeslagen. 

Accessoires
Er is een reeks accessoires op maat gemaakt voor de NT1100, waaronder een quickshifter met autoblipper-functie en aluminium cosmetische panelen voor de bagage. Om het voor een eigenaar gemakkelijk te maken om zijn NT1100 te krijgen zoals hij het wil, zijn er ook 3 pakketten beschikbaar (alle items kunnen ook afzonderlijk worden gekocht). 

Het Urban Pack is ontwikkeld om de mogelijkheden en functies van de NT1100 forensen te verbeteren:
Topkoffer 50L met binnentas,
comfortabele rugleuning,
5L tanktas.

Het Touring Pack vergroot de bagagecapaciteit van de NT1100, waardoor het toercomfort en de kenmerken verder worden versterkt:
Comfortstoelen voor rijder/bijrijder,
comfort duo voetsteunen
mistlampen.

Het Voyage Pack is het ultieme accessoirepakket voor de NT1100 en combineert zowel de Urban als Touring Packs en functies:
Topkoffer 50L met binnentas,
comfortabele rugleuning,
5L tanktas,
comfortzadels voor rijder/passagier,
comfort duo voetsteunen
mistlampen.

Andere accessoires die beschikbaar zijn voor de NT1100 zijn:
Topkoffer 38L
Parkeerhendel en deksel
3L tanktas
Quick Shifter voor MT-versie
Aluminium koffer en topkofferpaneel
Set decoratieve strepen
HONDA-NT1100-MY23-22-ra.jpg

Technische specificaties
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde 4-takt 8-kleppen Parallel Twin met 270° crank en uni-cam
Verplaatsing 1084cc
Boring x slag 92 mm x 81,5 mm
Compressieverhouding 10.1:1
Maximaal Vermogen 75 kW bij 7.500 tpm
Maximaal Koppel 104 Nm bij 6.250 tpm
Geluidsniveau L-urban73.6dB, L-wot78.4dB - MT;
L-urban 73,9dB, L-wot 78,3dB – DCT
Olie capaciteit 4.8 - MT / 5.2 – DCT
BRANDSTOFSYSTEEM
Carburatie PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Brandstof tank capaciteit 20.4L
CO 2 -uitstoot 116g/km
Brandstofverbruik 5L/100km (20km/L)
ELEKTRISCH SYSTEEM
Batterij capaciteit 12V/11,2AH
AANDRIJFLIJN
Koppelingstype: Natte lamellenkoppeling
Transmissietype MT: handgeschakelde zesversnellingsbak DCT: zestraps transmissie met dubbele koppeling
Laatste rit Ketting
FRAME
Type Semi dubbele wieg
CHASSIS
Afmetingen (L´B´H) 2240 mm x 865 mm x 1360 mm (lage schermpositie)
wielbasis 1.535mm
Zwenkhoek 26,5°
Pad 108 mm
Stoelhoogte 820mm
Bodemvrijheid175mm
Rijklaar gewicht 238Kg - MT / 248Kg - DCT
OPONTHOUD
Type Voorzijde Showa 43 mm SFF-BP-type omgekeerde telescopische vork met voorbelastingsafsteller in wijzerplaat, slag van 150 mm.
Type Achter Monoblock aluminium swingarm met Pro-Link met SHOWA gasgevulde demper, hydraulische voorbelastingsafsteller in wijzerplaat, 150 mm veerweg.
WIELEN
Type Voorzijde Meerspaaks gegoten aluminium
Type Achter Meerspaaks gegoten aluminium
Banden Voor 120/70R17 M/C
Banden achter 180/55R17 M/C
REMMEN
ABS-systeemtype: 2-kanaals ABS
Type Voorzijde Radiaal gemonteerde remklauw met vier zuigers, zwevende dubbele schijf van 310 mm
Type Achter Remklauw met enkele zuiger, enkele schijf van 256 mm
INSTRUMENTEN & ELEKTRISCH
instrumenten 6.5inch TFT Touch Panel Multi-informatiedisplay & secundaire LCD-meter
Beveiligingssysteem FLUITEN
Koplamp LED met DRL
Achterlicht LED
Connectiviteit Apple CarPlay en Android Auto
USB USB
12V-aansluiting Ja
Auto Winker annuleren Ja
Quickshifter accessoire
Cruise control Ja
Extra functies 5 rijmodi

** Houd er rekening mee dat de verstrekte cijfers resultaten zijn die door Honda zijn verkregen onder gestandaardiseerde testomstandigheden die zijn voorgeschreven door WMTC. Tests worden uitgevoerd op een rollend wegdek met een standaardversie van het voertuig met slechts één berijder en zonder extra optionele uitrusting. Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren, afhankelijk van hoe u rijdt, hoe u uw voertuig onderhoudt, het weer, de staat van het wegdek, de bandenspanning, de installatie van accessoires, de lading, het gewicht van de berijder en de passagier en andere factoren.