Ducati Panigale V4 2023 verbeterd door elektronische updates

14-7-22. Ducati voert de jaarlijkse update uit van de supersportmotor bij uitstek uit het gamma, precies zoals met de Ducati Corse prototypes: de motorfiets is reeds beschikbaar bij de officiële Ducati dealers.
Ducati-Panigale-V4S-22-neus.jpg

Ducati Panigale V4 zet de evolutie voor modeljaar 2023 voort met de introductie van een reeks elektronische verbeteringen die de motorfiets nog gemakkelijker en intuïtiever maken voor rijders van alle niveaus.

De Panigale familie is de maximale weergave van de voortdurende uitwisseling van informatie en technologieën uit de racewereld naar de productie motorfietsen. Voor de 2023 versie van de Panigale V4 wordt de jaarlijkse update uitgevoerd, net zoals met de Ducati Corse prototypes.
Het Panigale V4 project vertegenwoordigt volledig het unieke karakter van een merk dat zich inzet om ervoor te zorgen dat alles wat ontworpen is voor de racerij vervolgens kan worden overgebracht naar motorfietsen die bedoeld zijn voor liefhebbers.

Met het 2022 model heeft de Panigale V4 de meest significante evolutie doorgemaakt sinds het jaar van zijn lancering met verbeteringen die elk aspect van de motorfiets beïnvloeden: aerodynamica, ergonomie, motorblok, chassis en elektronica.
Op de 2023 versies van de Panigale V4, Panigale V4 S en Panigale V4 SP2, wordt deze stap voorwaarts gerealiseerd met de invoering van een geactualiseerd elektronicapakket, dat in staat is om het rijgevoel en de prestaties op het circuit verder te verbeteren.
Ducati-Panigale-V4S-22-lzij.jpg

Om de stabiliteit, precisie en richtingvastheid tijdens het remmen en het nemen van bochten te verbeteren en de rijder in staat te stellen om met grotere precisie de beste elektronische set-up op elk circuit te bepalen, krijgt de Panigale V4 2023 de nieuwe Engine Brake Control (EBC) EVO 2-software , met een verschillende kalibratie per versnelling op elk van de drie selecteerbare niveaus. De nieuwe strategie is ontwikkeld om de intensiteit van de motorrem te optimaliseren op basis van de belasting van het achterwiel. In de eerste fase van het remmen, wanneer er weinig belasting op de achterband is, levert de EBC EVO 2 minder motorrem, die toeneemt naarmate het midden van de bocht wordt genaderd: het moment waarop de interventie van de motorrem het meest bijdraagt aan het afremmen van de motorfiets en het strakker trekken van de lijn. Dankzij deze strategie, die zorgt voor een evenwichtiger ingrijpen van de motorrem in elke rijfase, vermindert het systeem het blokkeren van het achterwiel in de meest veeleisende remsituaties, waardoor de stabiliteit en precisie in de bochtenfase worden verbeterd.

De Panigale V4 2023 krijgt ook een nieuwe strategie voor de Ducati Quick Shift (DQS) , waardoor het schakelen soepeler verloopt bij elke mate van gasopening, zowel gedeeltelijk als volledig, waarbij de twee verschillende situaties verschillend worden behandeld. Bij het schakelen bij gedeeltelijk gasgeven, waar het systeem voorheen de injectie onderbrak, wordt het effect nu nagestreefd door het ontstekingstijdstip te vertragen, waardoor het schakelen op de weg soepeler verloopt dankzij de afwezigheid van een motoronderbreking. Bij het schakelen met volledig geopend gas, een situatie die typisch is voor het circuit, blijft de strategie gebruik maken van een injectieonderbreking, maar de koppelregulatiefase is verfijnd, wat meer stabiliteit aan de motorfiets en een homogenere en dus efficiëntere aandrijving garandeert, wat de rondetijd ten goede komt.
Ducati-Panigale-V4S-22-dash.jpg

Naast deze veranderingen is er een nieuwe strategie voor de koelventilator , die in staat is de gebruikstemperaturen beter te beheersen en de rijder meer thermisch comfort te bieden, zelfs bij snelheden die typisch zijn voor gebruik op de weg. Deze laatste update vermindert ook de typische warmteontwikkeling aan het einde van circuitsessies.

De updates voor 2023 worden aangevuld met een verfijning van de Ducati Traction Control (DTC) en Ride by Wire strategieën. De eerste strategie is geëvolueerd om de werking van de tractiecontrole nog nauwkeuriger te maken als functie van de hellingshoek, terwijl de tweede strategie de verbinding tussen het door de rijder gevraagde koppel en het daadwerkelijk geleverde koppel verbetert. Deze verbeteringen volgen de Ducati filosofie van constante productontwikkeling en zorgen voor een regelmatige evolutie om altijd het beste niveau van prestaties, gebruiksvriendelijkheid en comfort te bieden.

Deze updates, beschikbaar op alle Panigale V4, V4 S en V4 SP2 2023 modellen, zullen ook beschikbaar zijn voor alle eigenaren van Panigale V4, Panigale V4 S en Panigale V4 SP2 2022 door middel van een eenvoudige update die kan worden uitgevoerd bij een officiële Ducati dealer vanaf eind juli 2022.
Ducati-Panigale-V4S-22-rzij.jpg

De Panigale V4 is een motorfiets die net zo goed presteert in de handen van professionals als amateurs en wordt vaak gebruikt door Ducati Corse rijders tijdens hun trainingen. Het is geen toeval dat deze motorfiets samen met de Panigale V2 de hoofdrol zal spelen in de "Lenovo Race of Champions", die zal worden gehouden op zaterdag 23 juli als onderdeel van de World Ducati Week 2022 en 21 Ducati rijders uit de MotoGP en Superbike kampioenschappen zullen zien strijden op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Om het volledige programma van de World Ducati Week te bekijken en kaarten te kopen, kunt u de speciale pagina van de website bezoeken. https://www.ducati.com/ww/en/experience/world-ducati-week