Dunlop TrailSmart na 10.000 kilometer

Suzuki V Strom Arie9-8-17. Nieuwe bezems vegen schoon. Nieuwe banden rijden beter. Maar hoe zijn de Dunlops na 10.000 km onder een Suzuki V-Strom 650ABS?

 


Twee jaar geleden werden de eerste-montage-banden van mijn Suzuki V-Strom 650 ABS vervangen door het nieuwste product van bandenfabrikant Dunlop. Een TrailSmart. Voor in de maat 110/80R 19M/C 59V en achter 150/70 17M/C 69V.Na enkele honderden kilometers te hebben gereden met de nieuwe rubbers schreef ik er een enthousiast artikel over (zie de tekst verderop die ik in april 2015 publiceerde). Wat een verschil met de originele Bridgestone allroad banden. De TrailSmart draait zich niet om voor gravel of een zandpad, maar is toch meer gericht op straatgebruik. Die eigenschap trok mij direct aan en kwam ook werkelijk tot uiting bij de nieuwe Dunlop TrailSmart. Meer comfort, betere stuurprecisie plus een veiliger gevoel in de bochten. Ik was direct enthousiast over het nieuwe rubber onder mijn Soes.Terecht volgenden er kritische reacties op het artikel op www.ab-magazine.nl. “Nieuwe bezems vegen schoon! Je kunt pas echt zeggen hoe andere banden zijn na 6.000 kilometer.” Uiteraard had ik na 500 km geen antwoord op de vele vragen en opmerkingen. Na 1.000 km ook niet en na 6.000.000 meters naar volle tevredenheid te hebben afgelegd wilde ik nog geen commentaar geven. Ik ben doorgereden tot ruim over de 10.000 kilometer.

Suzuki V Strom Arie
Nog steeds blij met de TrailSmartHet rijplezier is nog immer op hoog niveau. Hoewel beide loopvlakken enkele millimeters zijn afgesleten is het karakter van de Dunlops niet veranderd. Ze bieden nog steeds volop comfort en rijeigenschappen die het sturen met de Suzuki V-Strom zeer ten goede komen.De achterband die in nieuwstaat een profieldiepte heeft van 8,5 mm meet nu 6,5 mm. Je kunt zien dat er langzamerhand een platte middenbaan begint te ontstaan, maar de rondingen richting de schouders zien er nog prima uit. Het loopvlak is gelijkmatig afgesleten. Deze Dunlop moet bij hetzelfde gebruik minimaal 5.000 km verder kunnen en wellicht houdt hij het zelfs tot 20.000 km vol.Voor is er sprake van 1.5 mm slijtage. De profieldiepte van een verse TrailSmart is 5 mm, hij meet nu 3,5 mm. Hoewel je er tijdens het rijden niets van merkt valt na grondige inspectie van de band op dat de blokken van het loopvlak enigszins ongelijk slijten. Cuppen wordt dat genoemd. Het ontstaat door gewone slijtage en wordt bevordert omdat er op het voorwiel veel meer remdruk wordt uitgeoefend. 

Dunlop TrailSmart 10.000 voor
Denk aan de bandenspanning “Cuppen wordt ook veroorzaakt door een te lage bandenspanning,” merkt Harold Scholten, de bandenexpert van Dunlop-importeur HocoParts op. “Als de banden te zacht zijn is de invloed op de blokken van het profiel groter en dat heeft extra slijtage en cuppen tot gevolg.”Niet bij mij hoor, Harold. Ik controleer de bandenspanning regelmatig. Meten is weten. De expert haalt een geijkte spanningsmeter uit de werkplaats en drukt die eerst voor op de ventieldop. 1.80 bar geeft de digitale display aan. Het moet volgens de voorschriften van Suzuki 2.25 zijn. Achter stopt de meting bij 2.05. Dat moet 2.50 zijn. Nou, daar sta je dan met je goede gedrag. Twee keer 0,45 bar te weinig. Zowel voor als achter is de spanning te laag. Eigen schuld, dikke bult. Daarmee is echter niet het bewijs geleverd dat ik de bandenspanning niet goed of te weinig controleer. Dat is namelijk niet het geval. Ik neem de schuld zonder morren op me, maar neem mij ook voor de oorzaak op te zoeken. Harold staat mij daar in bij. Hij zegt: “Je kunt er niet vanuit gaan dat je bij elke benzinepomp onderweg een geijkte luchtpomp tegenkomt. Daar zit wel eens verschil in. Zoek maar eens uit waar je de bandenspanning hebt gecontroleerd en of er verschillen zijn.” Die raad neem ik zeer ter harte. Banden op de juiste spanning bevorderen niet alleen het rijplezier en de veiligheid, maar ook de levensduur van de banden. Dus moet ik daar strenger op letten.

Dunlop TrailSmart 10.000 achter
ConclusieDe Dunlop TrailSmart, die voor voor 90% een toerband is en 10% terreinkwaliteiten heeft maakt het rijden met een zogeheten allroad motorfiets op geplaveide wegen een stuk prettiger. Hij  behoudt zijn goede karaktereigenschappen in elk geval tot ruim over de 10.000 kilometer. Dunlop beloofde bij de introductie een 14% langere levensduur dan zijn voorganger; de Trailmax TR91. Gezien het slijtageproces tot nu toe lijkt die belofte uit te gaan komen. Ik voorzie dat de TrailSmart mij nog duizenden prettige en goedkope kilometers zal bezorgen.

Tekst en foto's: Arie Blokland

Hieronder het artikel dat ik in april 2015 schreef
na de eerste kennismaking met de Dunlop TrailSmart.

Dunlop TrailSmart voor meer rijplezier op je allroad

4-4-15. Dunlop TrailSmart allroad banden hebben mijn V-Strom omgetoverd tot een nog fijnere toermotor.

Vanaf de eerste dag is het genieten op mijn Suzuki V-Strom 650 ABS. Vanaf diezelfde dag heb ik me tevens voortdurend afgevraagd hoe de Soes zou rijden op meer straatgerichte banden. De originele Bridgestone Trail Wings geven de Suzuki allroad een stoer karakter. Ze zijn geschikt voor het rijden op straat, maar staan ook hun mannetje op onverharde paden. Zeggen ze. Maar ja... Wanneer ga je op je allroad het terrein in. Ik nooit. Die grote vlakken op de banden heb ik alleen op asfalt versleten. De grote diepe groeven heb ik nimmer nodig gehad. Dus heb ik twee jaar lang zitten denken: “Hoe zal de V-Strom het doen op toerbanden?” Tijdens mijn werk bij MOTO73 en Motor Magazine heb ik op heel veel verschillende motoren gereden. Cruisers, allroads, sportmotoren,  crossers met echte noppenbanden en toerfietsen. Op die motoren heb ik kennis gemaakt met diverse merken, maten en typen motorbanden. De gewone toerband beviel mij altijd het beste. Veel comfort, goed stuurgedrag, grip op nat en droog wegdek. 

Dunlop TrailSmart montage

Antwoord op mijn vraagBegin van dit motorseizoen, bij een kilometerstand van 9.500, heb ik besloten de banden van de V-Strom te verwisselen. De Trail Wings begonnen voor te cuppen. (Dat wil zeggen dat de blokken ongelijk beginnen te slijten waardoor er een onregelmatig loopvlak ontstaat). Achter ontstond er een plat loopvlak in het midden van de band. Beide normale slijtagepatronen. Je merkt dat het stuurgedrag daardoor langzamerhand minder vloeiend wordt. Insturen vergt meer overtuiging en het oprichten van de motor gaat minder soepel. Desondanks hadden de Bridgestones nog wel even mee gekund. De slijtage indicatoren gaven geen reden tot ongerustheid.Dunlop gaf me een extra zetje in de rug om toch nu al nieuwe banden te laten monteren. De introductie van de TrailSmart haalde mij eerder dan echt nodig over de grens. De Dunlop TrailSmart is de opvolger van de Trailmax TR91. Die Trailmax is in veel testen naar voren gekomen als een uitstekende allroad band met zeer goede toereigenschappen. Veel grip op zowel nat als droog en een neutraal stuurkarakter. Een nadeel; de TR91 was niet gezegend met een lange levensduur. “Dus moesten we op dat onderdeel werken aan verbetering voor deze band”, laat Harold Scholten, sales manager van Dunlop weten. “Er is gewerkt aan een nieuwe rubbersamenstelling en meer silica toegevoegd. Testresultaten hebben uitgewezen dat de nieuwe TrailSmart een 14% langere levensduur heeft. Aan de goede karaktereigenschappen van zijn voorganger is niets veranderd. Dus hebben we nu een uitstekende allroad band die langer meegaat. Het is voor 90% een toerband met 10% terreinkwaliteiten. Speciaal voor onverhard zijn de groeven breder en schuin ingesneden. Zodat stenen niet vast blijven zitten in het profiel. Tijdens de introductie in Spanje zijn we met diverse allroad motoren ongeplaveide paden opgegaan. De testrijders waren zeer positief over de prestaties die de banden leveren op onverhard.”

Dunlop TrailSmart achter
Meer comfort en heerlijk stuurkarakterMisschien komen die 10 procenten voor het terrein mij ooit eens van pas... Ik denk het eerlijk gezegd niet. Wat mij veel meer interesseert is de mooie ronde vorm van het loopvlak, dat vloeiend van de linker naar de rechter schouder gaat. De lange groeven, die een kruislings profiel vormen zorgen voor een goede afwatering onder natte weersomstandigheden. Een beproefd karakter dat overgenomen is van de TR91, de succesvolle voorganger, al zijn de sneden op de nieuweling wel iets korter. De grote vlakken tussen de groeven doen meteen al vermoeden dat er meer rust moet zitten in deze band. Mede daaraan dankt de TrailSmart z'n goede eigenschappen op droog wegdek.We gaan het zien en beleven als de banden in de juiste rijrichting zijn gemonteerd, gebalanceerd en op de voorgeschreven spanning zijn gebracht kan de Soes worden gestart en deze test beginnen. “Doe het de eerste 80 a 100 kilometer even rustig aan”, adviseert de bandenexpert van Dunlop. Even de sliertjes eraf rijden en zorgen dat de banden zich goed zetten op de velgen. “Komt goed!” zeg ik terwijl ik mijn helm opzet. Starten en wegwezen. Al na enkele meters voel je een enorme verandering. De Suzuki is rustiger. Als je een beetje slingert merk je direct dat de band veel soepeler van de ene op de andere kant rolt. De eerste rotonde neem ik rustig op het natte asfalt. Het is echt wel even wennen op de nieuwe TrailSmarts. De V-Strom voelt totaal anders aan. Nu eerst een stuk rechtuit. Het comfort is duidelijk verbeterd. Deze banden met hun gelijkmatiger oppervlakken geven minder trillingen door. Een belangrijk voordeel als je een allroad motorfiets voornamelijk als toermotor gebruikt. Het antwoord op de vraag die mij twee jaar lang heeft beziggehouden is nu al: “De V-Strom rijdt vele malen lekkerder op deze meer straatgerichte banden.” De volgende rotonde en daarna de vloeiende bocht naar de A30 maken me nog vrolijker. Niet eerder stuurde mijn Soes zo vloeiend door de bochten en niet eerder richtte hij zich met zoveel gemak weer op. De afslag en oprit naar de A1 neem ik nog iets brutaler. Het vertrouwen in de TrailSmart groeit heel snel. Normaliter begeef ik me onder de notoire linksrijders, maar nu rol ik elke keer als ik iemand passeer van de linker naar de rechter baan op de snelweg. Bij Hoevelaken verlaat ik de A1 om er meteen weer op te gaan. Lekker even een paar mooie bochten meepikken en genieten van de nieuwe sloffen. De motor stuurt nu veel beter.Natuurlijk ga je geen goede banden weggooien. Daarom ben ik blijven doorrijden op de sloffen waarmee mijn nieuwe Suzuki V-Strom 650 ABS indertijd werd afgeleverd. Na 9.500 kilometer was het verantwoord in nieuwe banden te investeren. Een goede investering. Eigenlijk had ik dit een jaar eerder moeten doen. Toen was het nog niet nodig. Maar dan had ik wel een jaar eerder veel meer plezier van mijn motor gehad. Het rijden op Dunlop TrailSmart is gewoon veel fijner. Ik ben ervan overtuigd dat er nu duizenden heerlijke kilometers voor me liggen.
Dunlop geeft meer informatie over de nieuwe TrailSmart op: http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_nlnl/mc/.

Arie Blokland