Royal Enfield Classic 650 klassiek design maar dubbel zo sterk

6-11-24. Royal Enfield onthulde op de EICMA Motor Show 2024 in Milaan, Italië, de geliefde Royal Enfield Classic 650 waar reikhalzend naar is uitgekeken.
Royal-Enfield-Classic-650-24-lv.jpg

Als meesterwerk in de line-up van Royal Enfield is de nieuwe Classic 650 een uitvergrote versie van het typische Classics-silhouet uit het verleden, maar hij blijft trouw aan de genetische kenmerken van de Classic-familie. De Classic is nog altijd de puurste expressie van het Royal Enfield-DNA, dat bij elke nieuwe versie duidelijk de kern vormt. Hij heeft niet alleen als basis gediend voor meerdere Royal Enfield-modellen, maar is trouw gebleven aan zijn prestigieuze roots, tijdloze elegantie, de charme van het verleden en het opvallende, rotsvaste karakter. Dankzij het vakkundige ontwerp heeft de Classic altijd voor de cultuur van klassiek design, esthetiek en technische ontwikkeling gestaan.
De nieuwe Classic 650 belichaamt het opvallende karakter van de Classic-familie, maar doet dat dubbel zo sterk. Zijn statige, gestroomlijnde vormen worden aangedreven door de veelgeprezen 650 Twin-motor van Royal Enfield, waardoor hij snel en sierlijk rijdt. De Classic 650 heeft nog altijd de typische kenmerken van de Classic-familie, maar combineert old-school esthetiek met soepele vermogensafgifte. Hij ziet er indrukwekkend uit, maar is prettig om op te rijden. Dit is door en door een pure Classic.

Over de lancering van de Classic 650 zei B Govindarajan, CEO van Royal Enfield: "Dankzij de Classic wijken we niet af van onze filosofie van pure motorcycling. De nieuwe Classic 650 belichaamt deze filosofie niet alleen, maar hij doet dat dubbel zo sterk op ons toonaangevende 650 Twin-platform. We zijn trouw gebleven aan het doel en karakter van de Classic en hebben zijn bijzondere stijl, design en elegantie behouden. We zijn ervan overtuigd dat het verfijnde vakmanschap, het schitterende uiterlijk en de eersteklas aandrijflijn van deze motorfiets onze klanten erg zullen aanspreken."
Royal-Enfield-Classic-650-24-rzij.jpg

Dubbel zoveel charme
De Classic heeft in de loop van de jaren als basis voor veel Royal Enfield-modellen gediend. Hij stond altijd voor de rijke traditie en inspiratie die zo kenmerkend zijn voor de stijl van Royal Enfield. De Classic 650 is hierop geen uitzondering. Hij zet deze traditie voort en is gebouwd met de bekende, karakteristieke stijlelementen die hem met zijn voorgangers verbinden. De Classic 650 heeft de kenmerkende 'framebeugel' die hem met alle eerdere modellen verbindt, van de OG Classic tot de Thunderbird en de meer recente Super Meteor en Shotgun. Maar daar houden de gelijkenissen op. De Classic 650 is met veel aandacht voor detail ontworpen. Met zijn vloeiende lijnen, karakteristieke stijlelementen en luxe details die klasse en authenticiteit uitstralen, belichaamt hij de geest achter de rijke geschiedenis van Royal Enfield. De motorfiets heeft een prachtig vormgegeven brandstoftank, ronde vintage koplampen en elegante ronde spatborden die eer betonen aan de geschiedenis van de Classic.

Dubbel zoveel capaciteit
Het kloppende hart van de Classic 650 is de wereldwijd geprezen 648 cc parallelle tweecilindermotor, die voor het eerst en met een nieuwe afstelling op dit model gemonteerd is. Hij levert sterke acceleratie in het lage toerengebied, heeft een fenomenale gasrespons en is perfect gekalibreerd voor de elegantie en het ontspannen karakter van een Classic. Hij levert topprestaties en is ideaal voor motorrijders die kracht, balans, comfort en controle tijdens elke rit willen. Het verfijnde schakelgedrag en het evenwichtige chassis maken de motorfiets bijzonder stabiel en heerlijk om op te rijden, zelfs op ruw terrein. De 650 cc tweecilindermotor staat bekend om zijn sterke acceleratie bij lage toerentallen, wat hem ideaal maakt voor hard accelereren en snelle inhaalmanoeuvres. Al bij lage toerentallen levert hij een flinke dosis koppel, zodat je snel optrekt zonder veel gas te geven. De motor is verrassend rustig en verfijnd, en produceert weinig vibraties, zelfs op hogere snelheden. Zijn responsiviteit en goed afgestelde gashendel maken hem leuk en spannend om op te rijden.
Royal-Enfield-Classic-650-24-boven.jpg

Dubbel zoveel karakter
Hoewel de Classic 650 een traditie in stand houdt, is hij compleet modern en uniek. Het ontwerp, de uitstraling en de vorm van de motorfiets passen bij de lijnen en vorm van de motor die hem aandrijft. De Classic 650 heeft kortere, sportievere spatborden en lijkt naar voren te leunen, wat bij de voorwaarts gerichte tweecilindermotor past. Dit geeft de motorfiets een dynamische uitstraling. De modernere, bredere banden maken hem capabeler en de grotere vormen passen goed bij de zwaardere motor. De nieuwe Classic 650 heeft hetzelfde veelgeprezen chassis als de Super Meteor en de Shotgun 650. Hij is standaard uitgerust met een duozadel, maar het passagierszadel en het bagagerek kunnen worden verwijderd via een mechanisme met één schroef. Met zijn helder gepolijste aluminium-verchroomde finish op de koplamp en knipperlichten ziet de Classic 650 er nog precies zo uit als typisch naoorlogse Britse motorfietsen. De vloeiende lijnen die van de voorkant tot de achterkant lopen, accentueren de visuele
harmonie. De motorfiets heeft de opvallende druppelvormige brandstoftank en de karakteristieke Royal Enfield-koplampbehuizing, met een nieuwe ledkoplamp en de typische 'tijgerlampen', oftewel pilotlampjes. Sinds 1954 zijn deze standaard op alle Royal Enfield-modellen.
Door de ergonomische zithouding, de perfect gepositioneerde stuurstang en het zachte brede zadel ervaart de bestuurder optimaal comfort tijdens lange ritten. De voor- en achtervering van Showa zijn afgesteld voor prettig rijgedrag en absorberen moeiteloos oneffenheden in de weg. Dankzij de responsieve handling zoef je soepeltjes door stadsverkeer en met vertrouwen over snelwegen.
Het instrumentenpaneel is minimalistisch, met een digitaal LCD-scherm met kilometerteller, een tripmeter, een brandstofmeter, een serviceherinnering, een versnellingsindicator en een klok. De bestuurder kan zich op de weg concentreren en van de rit genieten. Ook zijn er originele motorfietsaccessoires verkrijgbaar met de thema's Classic en Classic Tourer, zodat eigenaars hun machine kunnen aanpassen om hun rijervaring te personaliseren. De Classic 650 belichaamt de tijdloze charme van motorrijden met moderne precisie en comfort.

Klassieke kleuren voor klassieke vormen
De kleurstellingen van de Royal Enfield Classic 650 doen denken aan de geliefde afwerkingen van de Classic 500, maar geven een frisse nieuwe draai aan de traditie. Vallam Red, Teal en Black Chrome accentueren schitterend de elegante, vloeiende lijnen en klassieke vormen van de motorfiets.

Prijzen
Prijzen in de Benelux worden nog bekendgemaakt. Vooraf bestellen kan vanaf vandaag. Leveringen worden in maart 2025 verwacht.
Royal-Enfield-Classic-650-24-la.jpg

Context en achtergrondverhaal
Hoewel de Royal Enfield Classic 650 in alle opzichten een moderne motorfiets is, is hij onlosmakelijk verbonden met de allereerste parallelle tweecilindermotor van Royal Enfield. Deze werd in 1948 voor het eerst onthuld op de London Motorcycle Show en stond simpelweg bekend als 'De 500 Twin'. Het was een stuk toonaangevende motortechnologie.
De 500 Twin werd ontworpen door Ted Pardoe en ontwikkeld door de hoofdtechnicus Tony Wilson Jones.
Qua comfort liep hij mijlenver voor op de concurrentie. Terwijl alle tweecilindermotoren van andere fabrikanten een stijf frame of eenvoudige plunjervering hadden, kreeg de Royal Enfield 500 Twin een revolutionaire swingarm-achtervering.
De swingarm-achtervering van Royal Enfield werd eerder onthuld op het 350 Bullet Trials-prototype uit 1948. Dankzij het succes in competities werd hij op de productiemotoren 350 Bullet en 500 Twin gemonteerd. Daarmee werden dit de eerste productiemotorfietsen ter wereld met dit ontwerp. Binnen een paar jaar hadden bijna alle fabrikanten dit ontwerp van Royal Enfield overgenomen. Veel van hen gebruiken het nog steeds.
Ook op het niveau van de motor was de 500 Twin heerlijk soepel. Hoewel de meeste verbrandingsmotoren van die tijd statisch gebalanceerd waren, ging Royal Enfield een stap verder en balanceerde het de 500 Twin zowel statisch als dynamisch. Dankzij dynamische balancering voelde de motorrijder geen hinderlijke vibraties in de vingers of tanden.
Halverwege de twintigste eeuw waren moderniteit, snelheid en vooruitgang synoniem met stroomlijnen. De gestroomlijnde snelle vorm was karakteristiek voor de stijl van designmeesters als Henry Dreyfuss en Raymond Loewy. Op de 500 Twin kwam deze invloed duidelijk terug in de druppelvormige brandstoftank, de zijpanelen en misschien wel het meest opvallende kenmerk: de beroemde, karakteristieke Royal Enfield casquette/nacelle-koplamp. Voor de nieuwe Classic 650 Twin heeft het ontwerpteam deze stijl overgenomen en doorontwikkeld, zodat hij eruitziet alsof hij altijd in beweging is, zelfs als hij stilstaat.
De 500 Twin evolueerde later in andere parallelle tweecilindermodellen, zoals de Super Meteor, de Constellation en de Interceptor, maar het begon allemaal met de 500 Twin.

Over Royal Enfield
Royal Enfield is het oudste continu producerende motorfietsmerk ter wereld dat al sinds 1901 prachtige motorfietsen maakt. Na de
oprichting in Groot-Brittannië opende het merk in 1955 een fabriek in Madras, waardoor Royal Enfield koploper werd in de Indiase
markt voor middelgrote gemotoriseerde tweewielers. Royal Enfields zijn spannend, ongecompliceerd, toegankelijk en leuk om op te
rijden. Het zijn motorfietsen om op verkenning te gaan en jezelf te uiten. Deze benadering noemt het merk Pure Motorcycling.
De premium line-up van Royal Enfield bestaat onder andere uit de gloednieuwe Classic 650, de Bear 650, de Guerrilla 450,
de Hunter 350, de Meteor 350, de Super Meteor 650, de tweecilinders Interceptor 650 en Continental GT 650, de Shotgun 650, de
gloednieuwe Himalayan adventure-toermotor, de Scram 411 ADV-crossover en de iconische Bullet 350 en Classic 350. Het merk
koestert zijn enthousiaste community van motorrijders en organiseert een breed scala aan lokale, regionale en internationale
evenementen. De bekendste zijn Motoverse (voorheen Rider Mania), een jaarlijkse bijeenkomst van duizenden fans van Royal Enfield
in Goa, en Himalayan Odyssey, een jaarlijkse pelgrimstocht over zeer zwaar terrein en hoge bergpassen.
Als onderdeel van Eicher Motors Limited exploiteert Royal Enfield meer dan 2000 winkels in alle grote steden van India en
bijna 850 winkels in meer dan 60 landen ter wereld. Royal Enfield heeft ook twee technische centra van wereldklasse in Bruntingthorpe,
VK, en Chennai, India. De twee hypermoderne productiefaciliteiten van het bedrijf bevinden zich in Oragadam en Vallam Vadagal in
de buurt van Chennai. Royal Enfield beschikt wereldwijd over zes moderne CKD-assemblagefaciliteiten in Bangladesh, Nepal, Brazilië,
Thailand, Argentinië en Colombia.