Aprilia Tuono V4 en Factory nieuw design en verbeterde prestaties
6-11-24. Het nieuwe design is een eigentijdse, gedurfde expressie van de stijl die kenmerkend is voor alle Aprilia motoren en wordt gedefinieerd door compacte, gereduceerde vormen die het sportieve uiterlijk versterken.
Zoals gebruikelijk is ook bij de nieuwe Aprilia Tuono V4-modellen de kuip bevestigd aan het frame, wat essentieel is voor een lichtgewicht, nauwkeurige en responsieve voorkant. Het ontwerp is volledig herzien om meer bescherming te bieden tegen de luchtstroom en biedt nu plaats aan twee overlappende winglets die de verticale belasting met 2,5 kg kunnen verhogen bij 250 km/u. De lay-out van de winglets, geïnspireerd op Aprilia's ervaring in de MotoGP, is uitgewerkt in de windtunnel en zorgt voor een betere wegligging en daarmee voor nauwkeuriger bochtenwerk. Daarnaast helpt het nieuwe ontwerp bij het verbeteren van de warmteafvoer dankzij de aanwezigheid van krachtigere radiatorventilatoren en het verhogen van het comfort voor de rijder door de warme luchtstromen weg te leiden van de benen. Het ontwerp van de zijpanelen is ook nieuw; ze zijn nu beter geïntegreerd met de stijl van de nieuwe achterzijde. Het ontwerp van het achterlicht is lichter en eenvoudiger en is geïntegreerd in de kentekenplaathouder; alle verlichtingsfuncties worden uitgevoerd door de richtingaanwijzers. De set-up van de nieuwe Aprilia Tuono V4 modellen omvat de lichtgewicht lithium accu, het TFT 5” kleuren instrumentenpaneel met nieuwe graphics en verlichte elektrische bedieningspanelen op het stuur.
De Tuono V4 en Tuono V4 Factory worden aangedreven door de beroemde en meermaals bekroonde Aprilia viercilinder 65° V-motor met unieke eigenschappen. Een platform dat voldoet aan de eisen van de meest veeleisende sportrijder en dat een uitstekende basis vormt voor de ontwikkeling van een racemotor. De Noale V4 is vergroot van 1077 naar 1099 cc en heeft nu een set gasklephuizen van 52 mm.
Het uitlaatsysteem is ook nieuw, met de katalysator op een andere plaats, waardoor de warmte die de rijder bereikt wordt verminderd en het gemakkelijker is om de gehomologeerde SC Project slip-on uitlaat te monteren, die deel uitmaakt van Aprilia's uitgebreide accessoire assortiment. In overeenstemming met de nieuwe Euro 5+ norm is het maximumvermogen nu verhoogd tot 180 pk bij 11.800 tpm, met uitzonderlijke maximumkoppelwaarden: 121 Nm bij 9.600 tpm.
Het chassis van de Tuono V4 heeft altijd gediend als referentiepunt binnen de categorie. Aprilia's expertise in het creëren van uitzonderlijke chassis staat hier centraal en op de nieuwe Tuono V4 heeft het ontwerp een buitengewoon volwassen niveau bereikt. Daarnaast is het aluminium dual-beam frame van de Tuono V4 voor de allereerste keer in matzwart uitgevoerd.
Voor alle nieuwe Aprilia V4's is een nieuw hoofdstuk aangebroken als het gaat om de elektronica aan boord van de motor. Een nieuwe generatie systemen, die ook als “in-app aankopen” gekocht kunnen worden en waardoor een bezoek aan de dealer niet nodig is. Voor het eerst heeft Aprilia een serie elektronicapakketten geïntroduceerd die de optimale combinatie van prestaties en veiligheid vertegenwoordigen, door diverse nieuwe functies en aanpassingen toe te voegen aan de Tuono V4 uitrusting. Het systeem helpt de rijder om in alle veiligheid zijn/haar grenzen te bereiken, waardoor geleidelijke verbeteringen mogelijk zijn. Dit is mogelijk gemaakt door de introductie van nieuwe adaptieve/voorspellende componenten voor de Wheely-, Traction- en Slide control.
De voorspellende component van het algoritme verwerkt de voertuigparameters in realtime (snelheid, hellingshoek, versnellingen, gasklepopening etc.) om de systeeminterventie vooraf voor te bereiden, op een geleidelijke, gerichte manier. Daarnaast analyseert de geavanceerde software continu de dynamische reacties van het voertuig en de individuele rijstijl, waardoor een nog verfijndere en effectievere besturing mogelijk is.
Het zesassige inertieplatform, de Ride-by-Wire en 3 rijmodi die de 3 niveaus van het bochten-ABS aansturen, zijn standaard op beide modellen, net als de bedieningselementen die worden aangeboden door het APRC (Aprilia Performance Ride Control), het pakket regelsystemen dat rechtstreeks is afgeleid uit de racerij.
Versies en kleuren
De Aprilia Tuono V4 is uitgerust met volledig instelbare Sachs vering, zodat iedereen zijn eigen perfecte set-up kan vinden, of die nu meer gericht is op sportief circuitrijden of avonturen op de openbare weg. De V4-motor met zijn unieke karakter en geluid is dezelfde als die op de Tuono V4 Factory. Er zijn twee kleurvarianten beschikbaar: Shark Gray en Scorpion Yellow, welke beide mat zijn.
De Aprilia Tuono V4 Factory is standaard uitgerust met het geavanceerde elektronische veersysteem van Öhlins, dat in nauwe samenwerking met de technici van Aprilia is ontwikkeld. De speciale technologie van het Semi-Active Smart EC 2.0 veersysteem maakt het mogelijk om de vork, schokdemper en stuurdemper eenvoudig op maat te kalibreren. Het Track Pack en het Comfort Pack zijn standaard. Hij is verkrijgbaar in de unieke kleur Dark Kraken, die de Factory onmiddellijk herkenbaar maakt.