Honda CMX1100 Rebel upgrade techniek en ergonomie plus SE

29-10-24. De Honda CMX1100 Rebel nam de essentie van wat de kleinere 500CMX zo speciaal maakte en voegde meer prestaties, meer karakter en een schat aan Honda's meest geavanceerde technologie toe.
Honda-CMX1100-Rebel-24-3x.jpg

Gewapend met al het bovenstaande bood de CMX1100 Rebel een stap omhoog – of helemaal tegenover een ander segment – ​​voor een breed scala aan rijders die op zoek waren naar iets dat net even anders was. In 23YM werd de familie opnieuw uitgebreid met de introductie van de CMX1100T Rebel, een speciale Touring-versie die klaar was om de roep van de open weg te beantwoorden. 

Voor 25YM bouwt de grote Rebel voort op het aanhoudende succes en krijgt hij een groot aantal upgrades op het gebied van motorprestaties, comfort, rij-ergonomie en technologie. 

En er is een nieuwe toevoeging: de CMX1100SE Rebel – een 'out of the box' Special Edition fabriekscustom die straatkarakter druipt dankzij Genuine Honda Accessories. Zoals altijd, en in welke variant dan ook, zal de combinatie van prestaties, specificaties en toegankelijkheid van de CMX1100 Rebel blijven resoneren met rijders in heel Europa.
Honda-CMX1100-Rebel-24-lv.jpg

2. Modeloverzicht  
De CMX1100 Rebel heeft een dubbele persoonlijkheid. Hij is ontworpen voor een ontspannen relaxte cruise, maar ook om een ​​opwindende rijervaring te bieden wanneer een bochtige weg zich voordoet. Rijders die van kleinere fietsen overstappen, zullen de hanteerbare afmetingen en het gewicht waarderen, terwijl meer ervaren rijders direct en toegankelijk plezier zullen beleven aan het rijgedrag van het chassis, dankzij het stijve buizenframe van staal, de kwalitatieve naked bike-spec vering en het krachtige remmen.

Een meer ontspannen rijpositie is een belangrijke update van de 25YM: het stuur beweegt naar achteren en omhoog, de voetsteunen naar voren en het zadel is nu 10 mm dikker met een algehele zithoogte van een zeer beheersbare 710 mm. Iedereen zal dol zijn op het karakter en de prestaties van de 1.084cc parallelle tweecilindermotor (zoals gebruikt door de CRF1100L Africa Twin). Vooral voor de 25YM, omdat deze, net als zijn avontuurlijke broertje, opnieuw is afgesteld met een hogere compressieverhouding om nog sterkere lage- en middentonenpunch te geven, met karaktervolle levering plus een verbeterde, suggestieve uitlaatnoot.

Throttle By Wire (TBW)-management biedt geavanceerde rijhulpmiddelen: er zijn drie standaard rijmodi en twee door de gebruiker gedefinieerde opties waarmee u controle hebt over een aantal verschillende parameters die passen bij de rijomstandigheden of de stemming van de rijder, waaronder de vermogensafgifte van de motor, motorrem, het niveau van Honda Selectable Torque Control (met geïntegreerde Wheelie Control) en het schakelschema van de optionele Dual Clutch Transmission (DCT), die zelf is bijgewerkt voor een soepelere respons bij lage snelheden. 

Als 21e-eeuwse bobber spreekt de gestripte stijl van de grote Rebel boekdelen met zijn minimalisme. Stalen spatborden voor en achter zitten op dikke banden; de ronde koplamp combineert old school looks met nieuwe school LED-technologie. Een nieuw 5-inch TFT-scherm heeft aanpasbare schermen en de smartphone-connectiviteit van Honda RoadSync. De USB-C-aansluiting bevindt zich nu ook aan de linkerkant van het apparaat.

De 25YM CMX1100 Rebel is verkrijgbaar in de volgende kleuren:

  • Pearl Hawkseye Blue **NIEUW** 

De 25YM CMX1100T Rebel is verkrijgbaar in de volgende kleuren:

  • Iridiumgrijs Metallic **NIEUW**

De 25YM CMX1100T SE Rebel is verkrijgbaar in de volgende kleuren: 

  • Flare Orange Metallic **NIEUW**
  • Mat Ballistic Black Metallic  **NIEUW** 

Honda-CMX1100-Rebel-24-la.jpg
3.1 Styling & Uitrusting
 
De CMX1100 Rebel biedt een eenvoudige, rauwe en 'onbewerkte' look die is gecreëerd door dezelfde Amerikaanse Honda R&D-studio die de stijl van de CMX500 Rebel heeft ontworpen. Lang en laag, met een smalle body bekroond door de gebeeldhouwde 13,6L flensloze brandstoftank, heeft zijn minimalistische aanwezigheid echte diepte, met verhoudingen die op natuurlijke wijze worden aangevuld met een rijder aan boord.

Zowel de voor- als achterspatborden zijn gemaakt van 1 mm dik staal en gemonteerd op gegoten aluminium beugels. De lage koplamp met een diameter van 175 mm heeft een klassieke vorm, maar herbergt vier ledlampen met dikke binnenlenzen voor een goed gedefinieerde frontale signatuur. De kleine ronde richtingaanwijzers van 55 mm hebben ook een klassieke uitstraling, maar het ovale, heldere led-achterlicht slaat een eigentijdse toon aan en past bij andere Rebel-details.

Het vervangen van het ronde instrumentendisplay van het vorige ontwerp is een nieuw, 5-inch full colour TFT-scherm dat gebruikmaakt van optische binding om de zichtbaarheid in fel zonlicht te verbeteren. Door de opening tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt schittering verminderd en de doorlaatbaarheid van de achtergrondverlichting verbeterd. Het is aanpasbaar tussen Bar-, Circle- en Simple-displaypatronen en biedt de IOS/Android-smartphoneconnectiviteit van Honda RoadSync.

Deze functie – samen met een vereenvoudigde, gebruiksvriendelijke, verlichte 4-weg tuimelschakelaar op het linker stuur – maakt eenvoudige, on-screen turn-by-turn navigatie mogelijk, evenals de optie (via een Bluetooth-helmheadset) voor de rijder om te bellen of naar muziek te luisteren met Honda RoadSync. Het enige dat een eigenaar hoeft te doen, is de Honda RoadSync-app downloaden van de Play Store of de App Store, verbinding maken met de CMX1100 Rebel en gaan. De USB-C-poort is verplaatst van onder het zadel en bevindt zich nu aan de linkerkant van het scherm voor gemak en eenvoudige verbinding.

Net als voorheen kan de Rebel-rijder solo rijden of een passagier meenemen (het achterste zitkussen kan snel en eenvoudig worden losgeschroefd) en onder het zadel zit een handig opbergvak van 3 liter. De contactsleutel bevindt zich aan de linkerkant van het frame en opent het zadel zonder dat het uit het contact hoeft te worden gehaald. Voor lange snelwegdagen is cruisecontrol standaard gemonteerd.

De CMX1100T Rebel is ontworpen voor de rijder die alle potentie van de standaardfiets wil, maar ook de mogelijkheid om grotere afstanden af ​​te leggen met nog meer ingebouwd comfort en nuttig draagvermogen. De op de vork gemonteerde halve kuip, alleen beschikbaar op de CMX1100T Rebel, is zowel stijlvol evocatief als - met zijn op maat gemaakte stompe scherm - biedt een goede windafbuiging. Harde achtertassen met scharnierende bovendeksels passen perfect en bieden een volledige draagcapaciteit van 35 liter (rechts 16L, links 19L), een extra 11 liter vergeleken met de nylon accessoire zadeltassen.

En de street custom chic van de CMX1100SE Rebel voegt zich bij de Rebel-selectie voor 25YM. Het is de eerste fabrieks-Honda (afgezien van de legendarische RC213V-S) met stuuruiteindenspiegels; dit is een stijlvol, aluminium gesneden, anti-reflectieontwerp. Andere fabrieksaccessoires zijn een bijpassende neuskap, speciaal ontworpen vorkpoothoezen en een kort, sportief voorspatbord. Een zadel met diamantsteek voegt stijl en extra comfort toe, terwijl een geanodiseerde radiatorcover het SE-verschil markeert.

Honda-CMX1100-Rebel-24-dash.jpg
3.2 Motor

  • Een hogere compressieverhouding zorgt voor een boost in vermogen en koppelrespons met een verbeterd 'puls'-gevoel
  • Rebel-specifieke kleptiming en zwaar vliegwiel
  • Uitlaat afgestemd op een boeiend karakter 

De 1.084cc SOHC 8-kleppen parallelle tweecilindermotor van de CMX1100 Rebel is afgeleid van die van de CRF1100 Africa Twin, die voor modeljaar 24 een flinke (en zeer merkbare) toename in koppel bij lage en middentoerentallen kreeg, zonder verlies van piekvermogen.

En voor 25YM krijgt de CMX1100 Rebel dezelfde upgrade, wat een sportief randje geeft aan zijn cruisecapaciteiten. De boring blijft 92 mm met een slag van 81,5 mm; de compressieverhouding is 10,5:1 (was 10,1:1) en de motor produceert nu 65 kW bij 7.250 tpm. Maar voor een motorfiets als deze draait het allemaal om koppel en hoewel het piekvermogen hetzelfde blijft - 98 Nm bij 4.750 tpm - is de respons veel sterker, vanaf de onderkant van het toerenbereik omhoog, 32% meer dan de Africa Twin-motor.

Honda-ingenieurs hebben de krachtige, karaktervolle motor verder afgestemd op de CMX1100 Rebel door gebruik te maken van een modelspecifieke nokkenas en vliegwiel, die de natuurlijke pulsen van de motor helpen benadrukken. 

Een 270° gefaseerde krukas en ongelijke ontstekingsinterval zorgen voor karakter. Maar uniek voor de grote Rebel genereren een zwaar vliegwiel en speciale kleptiming/lift een nog sterker 'pulse'-gevoel, naast het uitlaatontwerp. En, in overeenstemming met de dubbele persoonlijkheid van de Rebel, verandert de motorpuls van een die harmonieus reageert bij lage toerentallen op alle gaspedaalinputs, naar een luidruchtiger, sensatieverhogend 'throb' naarmate het toerental stijgt.   

Motormanagement verloopt via Throttle By Wire (TBW) en PGM-FI, met herziene instellingen die passen bij de nieuwe motor, plus nieuwe inlaattrompetten die de gasklephuizen voeden vanuit een 7L-luchtkast. De tevredenheid over het rijden wordt vergroot door de uitlaatnoot, die is afgesteld om een ​​diepe, laagfrequente geluidspuls te leveren via de 5,3L ovale demper onder de 4.000 tpm, gecombineerd met een krachtige, hoogfrequente noot naarmate het toerental stijgt.

De compacte afmetingen (dankzij de Unicam-aandrijflijn en het semi-droog carter) zorgen voor een overzichtelijke massacentralisatie en een laag zwaartepunt met maximale bodemvrijheid in combinatie met het lage frameontwerp van de Rebel.

De carters splitsen horizontaal en de waterpomp is ondergebracht in de koppelingsbehuizing met een thermostaat die is geïntegreerd in de cilinderkop; zowel de handgeschakelde zesversnellingsbak als de DCT-versies van de motor delen gemeenschappelijke carters met slechts kleine externe verschillen. Secundaire trillingen worden geneutraliseerd door de wederzijds heen en weer gaande beweging van de zuigers, terwijl primaire traagheids- en koppelingstrillingen worden geannuleerd door het gebruik van biaxiale balansassen. De water- en oliepompen worden aangedreven door de balansassen. 

Een krukaspulsar – met relatortanden op 10° intervallen – beheert misfire-detectie en een OBD2-2-sensor is stroomafwaarts van de katalysator geplaatst voor naleving van emissienormen. Bovendien geven lineaire luchtstroomsensoren (LAF) in de downpipes nauwkeurige metingen van de lucht/brandstofmengselverhouding.

3.3 Motorelektronica 

  • Throttle By Wire (TBW)-regeling
  • Drie standaard rijmodi om uit te kiezen, geoptimaliseerd voor een nieuw motorkarakter, plus twee door de GEBRUIKER gedefinieerde modi
  • 3-niveau Honda Selectable Torque Control verfijnd voor 25YM  

TBW beheert de motorprestaties en het karakter, plus het niveau van Honda Selectable Torque Control (HSTC) met geïntegreerde Wheelie Control. Er zijn drie vooraf ingestelde modi waaruit de rijder kan kiezen, die een breed scala aan rijomstandigheden bestrijken; alle rijhulpmiddelen zijn herzien voor het nieuwe motorvermogen en karakter. De modusselectie wordt beheerd via de linker schakelapparatuur; een indicator in het instrumentendisplay wordt geactiveerd wanneer HSTC werkt.

STANDARD biedt een middenstand voor motorvermogensafgifte (P), motorrem (EB) en HSTC. Dit zorgt voor een ontspannen rit bij lage toerentallen en snelheden, terwijl het potentieel van de Rebel veel meer tot zijn recht komt bij hogere toerentallen.

RAIN zorgt voor een lage P-afgifte en EB, gecombineerd met een hoge HSTC, voor ontspannen rijden en extra zekerheid op natte of gladde oppervlakken.

SPORT geeft agressieve P en standaard EB, met lage HSTC-interventie om maximale prestaties mogelijk te maken.

Twee USER  -modi bieden de mogelijkheid om de instellingen aan te passen voor de gewenste combinatie. Zodra ingesteld, worden de USER- instellingen automatisch opgeslagen, zodat u ze niet telkens opnieuw hoeft in te stellen wanneer u het contact aanzet.

Honda-CMX1100-Rebel-24-rzij.jpg
3.4 Dubbele koppelingstransmissie (DCT)

  • Nieuw verfijnd voor soepel starten, stoppen en U-bochten bij lage snelheid
  • Drie standaard D-modus (automatisch) schakelschema's weerspiegelen de rijmodi
  • De GEBRUIKERS-modus biedt maatwerk 

Honda heeft sinds de introductie van het systeem als optie op de VFR1200F in 2010 meer dan 240.000 DCT-motoren in Europa verkocht. Bij de CMX1100 Rebel heeft 57% van de eigenaren sinds de introductie gekozen voor de DCT-optie.

Als onderdeel van de 25YM-update waren twee DCT-upgrades het doel voor Honda's ontwikkelingsingenieurs. Ten eerste, soepeler starten vanuit stilstand en controle bij lage snelheid - onder de 10 km/u - voor U-bochten etc. Dit vereist een 'snelle maar zachte' aandrijfkracht bij kleine gasklepopeningen. 

De nieuwe technologie overtreft de operationele parameters van de vorige generatie DCT en schat nu de oliedruk van de koppelingszuigerkamer en bekijkt volledig de manier waarop feedbackversterking wordt toegepast - in plaats van alleen te vertrouwen op een oliedruksensor stroomopwaarts van de koppelingszuiger - wat resulteert in een verbeterde, delicatere koppelingsrespons. Tegelijkertijd opent TBW nu vanuit gesloten DCT ook een speciale instelling voor extreem lage snelheid.

DCT levert consistente, naadloze versnellingswisselingen en wordt heel snel een tweede natuur in gebruik. Het gebruikt twee koppelingen: één voor het starten en de 1e, 3e en 5e, de andere voor de 2e, 4e en 6e, waarbij de hoofdas voor elke koppeling in de andere is geplaatst voor een compacte verpakking.

Elke koppeling wordt onafhankelijk aangestuurd door zijn eigen elektrohydraulische circuit. Wanneer er een versnellingswisseling plaatsvindt, selecteert het systeem vooraf de doelversnelling met behulp van de koppeling die op dat moment niet in gebruik is. De eerste koppeling wordt vervolgens elektronisch ontkoppeld terwijl tegelijkertijd de tweede koppeling wordt ingeschakeld.

Het resultaat is een consistente, snelle en naadloze versnellingswisseling. Bovendien, omdat de dubbele koppelingen de aandrijving van de ene versnelling naar de andere overbrengen met minimale onderbreking van de aandrijving naar het achterwiel, worden eventuele schokken en het stampen van de machine bij het schakelen geminimaliseerd, waardoor de wisseling direct en soepel aanvoelt. Extra voordelen zijn duurzaamheid (omdat de versnellingen niet beschadigd kunnen raken door een versnelling te missen), onmogelijkheid van afslaan, stressvrij rijden in de stad, minder vermoeidheid van de rijder en extra 'hersenruimte' om zich te concentreren op pure rijaspecten zoals rijlijn, bochtenwerk, remmen en acceleratiepunten. 

Het DCT-systeem biedt twee verschillende rijbenaderingen: de automatische stand met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die voortdurend de snelheid van het voertuig, de gekozen versnelling en het motortoerental meten om te bepalen wanneer er geschakeld moet worden, en de handmatige transmissie-instelling voor het schakelen met behulp van schakelflippers op het linker stuur.

Via TBW-regeling worden de DCT-schakelpatronen gekoppeld aan de drie rijmodi.  

  • In de STANDARD- rijmodus biedt het DCT-schakelpatroon een balans tussen cruisen bij lage snelheden in een hoge versnelling en het enthousiasme van vol gas in een lage versnelling.
  • RAIN schakelt sneller over naar hogere versnellingen voor een supersoepele rit.
  • SPORT  levert hogere toerentallen en lagere versnellingen, houdt het toerental langer vast voordat er wordt opgeschakeld en schakelt terug bij hogere toerentallen voor een sterkere motorremwerking.

Met de  USER-optie kan de rijder bovendien elk van de drie DCT-schakelpatronen in elke rijmodus naar eigen voorkeur toepassen.

Honda-CMX1100-Rebel-24-zadels.jpg
3.5 Behuizing

  • Het kenmerkende buisvormige stalen frame onderstreept de Rebel-styling
  • 25YM-rijpositie nu ruimer en meer ontspannen voor langere rijders; stuur omhoog en naar achteren, voetsteunen naar voren en 10 mm dikker zadel
  • De stuurgeometrie zorgt voor stabiliteit met gemakkelijke rijeigenschappen
  • 43 mm cartridge-stijl voorvorken en piggyback achterschokdempers, beide met instelbare veervoorspanning
  • Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw voor en 330 mm zwevende schijf
  • 130/70B18, 180/65B16 voor- en achterbanden 

Een stijlstatement op zich, het buisvormige stalen frame van de CMX1100 Rebel is gebaseerd op het rauwe en eenvoudige ontwerp van zijn broertje en heeft dezelfde gedefinieerde 'thema'-lijn die diagonaal van voor naar achter loopt, waarbij de brandstoftank zijn rol speelt boven de 35 mm diameter hoofdbuizen die, uiteraard, groter zijn dan die van de CMX500 Rebel. De 50,8 mm diameter swingarm heeft ook een 'engineered' look die daarbij past.

Op basis van feedback van de eigenaar zijn er 25YM-aanpassingen gedaan aan de rijpositie; het stuur is 28 mm naar achteren verplaatst richting de rijder en 12 mm omhoog, waarbij de voetsteunen ook 50 mm naar voren zijn verplaatst. In combinatie daarmee is het zadel – gemaakt van nieuw hoogwaardig urethaanschuim – 10 mm dikker en iets breder zonder dat dit van invloed is op de grondbereik (de zithoogte is een zeer beheersbare 710 mm, omhoog van 700 mm). Al deze veranderingen zorgen ervoor dat de rijpositie ruimer en meer ontspannen is.

De wielbasis is 1.520 mm; de vorken hebben een hoek van 30° voor cruiser-stijl, 2° offset van de 28° 'rake'-lijn zelf; naloop is 110 mm. Deze combinatie levert de juiste look, maar ook stabiliteit op rechte stukken en nauwkeurige, gemakkelijke bediening. Het rijklaargewicht is vastgesteld op 226 kg met handgeschakelde transmissie en 236 kg voor de DCT-uitgeruste optie. De CMX1100T Rebel weegt 240 kg als handgeschakelde en 250 kg in DCT-vorm, en de CMX1100SE Rebel 237 kg.

De algehele geometrie maakt royale hellingshoeken van 34,4° aan elke kant mogelijk (gemeten door Honda-testingenieurs). Dit betekent dat de CMX1100 Rebel kan genieten van bochtige canyonritten en dat hij net zo goed over de top kan rijden als de besten.

Cartridge-stijl voorvorken hebben zwarte tweedelige lowers (gemaakt van zowel geëxtrudeerd als gegoten aluminium) gekoppeld aan 43mm staanders afgewerkt met een donkerblauwe titaniumoxide coating. Dubbele achterschokdempers hebben een 12,5mm stang en een druk 'piggyback' reservoir. Zowel de voor- als achtervering zijn instelbaar voor veervoorspanning.

Remkracht wordt geleverd door een voorste radiaal gemonteerde monoblock vierzuiger remklauw die een zwevende schijf van 330 mm bijt en aan de achterkant pakt een enkele zuiger remklauw een schijf van 256 mm, beide aangestuurd door ABS. Gegoten aluminium velgen hebben vijf sportieve Y-vormige spaken en dragen dikke zijwandbanden; een 180/65B16 achter en 130/70B18 voor, voor een doelgerichte houding in profiel of in driekwart. 
Honda-CMX1100-Rebel-24-ra.jpg

4. Accessoires 
Als een motorfiets die is gemaakt om te worden uitgerust, aangepast en afgestemd op persoonlijke smaak, is er een breed scala aan originele Honda-accessoires die direct op de CMX1100 Rebel kunnen worden gemonteerd. Voor 25YM zijn de Comfort Seats voor de rijder en de duopassagier opnieuw ontworpen, waarbij de passagier geniet van een vlakker, 30 mm dieper profiel en de rugleuning is ook hoger en verkrijgbaar met een bruine pad.

Bovendien zijn er drie speciaal samengestelde pakketten klaar voor verzending via Honda-dealers:

Het Style Pack (let op: er zijn twee versies beschikbaar voor CMX1100 of CMX1100T, niet compatibel met de speciale versie) is ontworpen om het aangepaste uiterlijk van de Rebel te benadrukken door het toevoegen van:

  • Korte voorspatbord
  • Koplampkap (verlengde voorruit voor CMX1100T-variant)
  • Wielstrepen
  • Zijtankpads
  • Tank Pad Centrum

(De volgende items zijn alleen inbegrepen in het Style Pack voor de CMX1100-variant)

  • Stuureindspiegels
  • Radiator zijkappen
  • Voorvorkhoes

Het Comfort Pack (verkrijgbaar in de kleuren zwart of bruin) is een veelzijdige verzameling onderdelen die zijn ontworpen om het comfort en gemak van zowel de rijder als de passagier te verbeteren:

  • Achterdrager
  • Passagiersrugleuning
  • Verwarmde handgrepen

De Travel Pack (verkrijgbaar in de kleuren zwart of bruin) is een verzameling accessoires die de Rebel tot een ideale reisgenoot en reisgenoot voor lange afstanden maken:

  • Comfort Rider-zadel
  • Comfort duozit
  • Rechter zadeltas en ondersteuning
  • Linker zadeltas & ondersteuning

De volgende accessoires zijn ook verkrijgbaar:

  • Solo-drager
  • Schermkap
  • Rijderszadel (diamantvulling bruin/zwart)
  • Bruine passagiersstoel