E-bikes fijn om mee te rijden maar ze bezorgen ook overlast

26-7-22. E-bikes veroveren de Nederlandse fietspaden. Daar is niet iedereen blij mee. Een verhelderend onderzoek.
Gazelle-ultimate-speed-20-actie.jpg

Derdehands, splinternieuw, met óf zonder kinderzitje - waar zouden we zijn zonder onze fiets? We hebben de oude, vertrouwde tweewieler collectief in onze harten gestald, maar hoe zit dat met de e-bike? Deze fiets met trapondersteuning is niet langer voorbehouden aan gepensioneerde recreanten en lijkt de Nederlandse fietspaden in rap tempo te veroveren.

Time2play zocht uit hoe het ervoor staat met het gebruik en de populariteit van de e-bike en vroeg 400 respondenten naar hun mening over de elektrische fiets.
E-bikes-overlast-22-hinder.jpg
Overlast
Dat niet iedereen onverdeeld enthousiast is over de e-bike, blijkt uit het feit dat bijna eenderde van de respondenten overlast ervaart van e-bikes in het verkeer. Waar Drenthe en Overijssel de kroon spannen, lijken inwoners van Gelderland en Flevoland aanzienlijk minder last van e-bikes te hebben.

Regelgeving
Momenteel gelden voor e-bikes dezelfde verkeersregels als voor reguliere fietsen. Zo is een helm niet verplicht, geldt er geen minimumleeftijd en moet gebruik worden gemaakt van het fietspad. Toch is de helft van de respondenten van mening dat de regelgeving aangescherpt moet worden. Een kwart geeft zelfs aan voorstander te zijn van e-bike vrije zones.
E-bikes-overlast-22-fietsfeiten.jpg

Op díe fiets
Aan fietsen geen gebrek: 92% van de respondenten bezit één of meer fietsen. Gemiddeld 2 per persoon. En ondanks de opkomst van de e-bike, heeft ruim driekwart (77%) nog altijd een reguliere fiets. Met name uit financieel oogpunt, zo blijkt. De prijs van een e-bike wordt namelijk als belangrijkste reden aangevoerd waarom respondenten de voorkeur geven aan een gewone fiets. Daarnaast vindt 19% een e-bike niet bij zichzelf passen en ziet 11% het nut er niet van in.

Verder bezit 7% van de respondenten een e-bike en heeft 16% zowel een e-bike als een reguliere fiets. De belangrijkste reden voor de aanschaf van een e-bike is het fietscomfort, gevolgd door de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen. De e-bike wordt het meest gebruikt voor werk (63%), recreatieve ritjes (21%) en boodschappen (8%).

Methodologie
In juli 2022 hebben we 400 Nederlanders uit alle provincies gevraagd naar hun fietsgebruik en hun mening over e-bikes. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 25 to 34 jaar. 52% van de respondenten is vrouw, 46% man, 2% anders.

Meer info op: https://time2play.com/nl/blog/nederlanders-ebikes/