Verkoop kinderhelmen voor fiets gestegen met 320%

AGU kinderfietshelm 2121-4-21. Jarenlang was Nederland een van de weinige Europese landen waar de meeste kinderen zonder helm op de fiets stapten, maar dat is nu aan het veranderen. Ook volwassenen kiezen er voor vaker een helm te dragen op de fiets.

 

 

Het afgelopen jaar werden meer dan drie keer zoveel kinderhelmen aangeschaft als in 2019. Een stijging van 320%. Ook de fietshelm voor volwassenen lijkt in opmars te zijn met een stijging van de aanschaf van de zogeheten urban helmen van 61%. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van het Nederlandse regenkleding, fietstassen en fietskledingmerk AGU.
AGU kinderfietshelm 21

De groeiende aandacht voor veiligheid op de fiets en groeiende populariteit van fietshelmen, loopt parallel met het stijgend aantal fietsongelukken. Afgelopen jaar vielen de meeste verkeersdoden op de fiets, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal verongelukten 229 mensen met de fiets, ten opzichte van 195 inzittenden van een auto. Een recent onderzoek van Erasmus MC laat zien dat het dragen van een helm de helft van het aantal gevallen van hersenletsel kan voorkomen bij fietsongelukken. Eerder startte ook Maastricht UMC+ al een campagne waarin zij een lans breken voor de fietshelm.

Veilig en extra goed zichtbaar
AGU wil fietsen zo comfortabel én veilig mogelijk maken met haar producten. Daarom biedt het Nederlandse merk niet alleen verschillende comfortabele fietshelmen die voldoen aan alle wettelijke normen en eisen, maar zijn de helmen ook extra goed zichtbaar door het gebruik van bijvoorbeeld led-achterlichten en neon-kleuren.