Fietsdiefstal in Nederland het ergste in Den Haag

21-10-23. Onderzoek wijst uit. In Den Haag worden de meeste fietsen gestolen. Amsterdam staat op de vijfde plaats.
Fietsdiefstal-23-Den_Haag.jpg

Het onderzoek analyseert de 30 grootste steden van Nederland en rangschikt welke steden het meest getroffen worden door fietsdiefstal. 

  • De toppositie wordt ingenomen door Den Haag, waar 1 op de 57 fietsbezitters het slachtoffer worden van fietsdiefstal, in totaal 9.765 diefstallen per jaar.
  • Almere rankt op de laatste plaats, met slechts 380 gerapporteerde gevallen, waardoor het de veiligste grootstad voor fietsers is. Slechts 1 op de 597 fietsen wordt gestolen
  • Nijmegen staat op de tweede plaats met 2.315 gerapporteerde diefstallen, wat neerkomt op 1 op de 78 fietsbezitters waarvan de fiets wordt gestolen. 

buycycle, het veilige platform voor de verkoop van tweedehands fietsen, heeft een uitgebreid onderzoek gepubliceerd waarin de kans op fietsdiefstal wordt bekeken om zo meer inzicht te geven in dit wijdverbreide probleem en fietsers te informeren hoe ze fietsdiefstal kunnen voorkomen. Het onderzoek heeft als doel vast te stellen welke van de 30 Nederlandse steden met de grootste bevolking het meest getroffen worden door fietsdiefstallen.

Het is algemeen bekend dat fietsdiefstal wijdverspreid is in Nederland en jaarlijks 600 miljoen euro kost [1]. Bovendien worden er in Nederland jaarlijks ongeveer 735.000 fietsen gestolen [2]. Dit onderzoek behandelt de diverse uitdagingen rond fietsdiefstal in Nederland en bekijkt welke steden het zwaarst getroffen worden door dit probleem.
Fietsdiefstal-23-Amsterdam.jpg

De waarschijnlijkheid van fietsdiefstal per stad

Rang - Stad - Provincie - Aantal gestolen fietsen 2022 - Aantal inwoners 2023 - 1 op de X fietsbezitters

1 - Den Haag (RE) - Zuid-Holland - 9.765 - 562.500 - 1 op 57
2 - Nijmegen - Gelderland - 2.315 - 182.400 - 1 op 78
3 - Utrecht - Utrecht - 4.105 - 368.000 - 1 op 89
4 - Enschede - Overijssel - 1.740 - 161.200 - 1 op 92
5 - Amsterdam - Noord-Holland - 9.260 - 922.700 - 1 op 99
6 - Tilburg - Noord-Brabant - 2.270 - 227.800 - 1 op 99
7 - Groningen (gemeente) - Groningen - 2.235 - 238.000 - 1 op 105
8 - Delft - Zuid-Holland - 965 - 106.200 - 1 op 109
9 - Haarlem - Noord-Holland - 1.410 - 165.700 - 1 op 116
10 - Eindhoven - Noord-Brabant - 2.025 - 243.700 - 1 op 119

Let op: De bovenstaande tabel is afkomstig uit de volledige ranglijst met alle 30 steden, die hier te vinden is: https://nl.blog.buycycle.com/nederland-fiets-diefstal-hotspots/

Den Haag voert de lijst aan en fietsdiefstal blijft stijgen

🚲: 9.765 fietsen gestolen
🚲: Van één op de 57 fietseigenaren wordt de fiets gestolen

Den Haag heeft het hoogste aantal fietsdiefstallen, met ongeveer 17 gestolen fietsen per 1.000 inwoners in 2022, in totaal 9.765 diefstallen. Ook in Den Haag zijn fietsdiefstallen in de eerste zeven maanden van 2022 met 36 procent gestegen ten opzichte van 2021 [3]. Het goede nieuws is dat niet elke vermiste fiets automatisch reden tot paniek is. Als fietsers zich in een situatie bevinden waarin hun fiets gestolen kan zijn, is het de moeite waard om dit na te vragen bij Fietsdepot Haaglanden, omdat de gemeente de fiets mogelijk heeft verwijderd vanwege fout parkeren, verboden terrein, lange tijd onbeheerd staan of verwaarlozing.

Nijmeegse risicogebieden voor fietsdiefstal zijn wijken als Benedenstad en Bottendaal

🚲: 2.315 fietsen gestolen
🚲: Van één op de 78 fietsbezitters wordt de fiets gestolen

In de op één na oudste stad van Nederland, Nijmegen, werden in 2022 2.315 fietsen gestolen, wat neerkomt op ongeveer 12 gemelde diefstallen per 1.000 inwoners per jaar. Interpolis, een van de grootste verzekeringsmaatschappijen van Nederland, meldt dat de meeste diefstallen plaatsvinden in gebieden als Benedenstad, Bottendaal, het stadscentrum en Zwanenveld [4]. Net als in Den Haag is het raadzaam voor fietsers om de AFAC (Algemene Fiets Afhandel Centrale) te raadplegen voordat ze hun fiets als vermist opgeven, omdat deze mogelijk door de gemeente is verwijderd.

Utrecht, de op drie na grootste stad van Nederland, bezet ook de derde positie in deze ranglijst

🚲: 4.105 fietsen gestolen
🚲: Van één op de 89 fietsbezitters wordt de fiets gestolen

In 2022 werden er meer dan 4.000 fietsen gestolen in de stad Utrecht, oftewel 11 fietsen per 1.000 inwoners. De wijken met de hoogste fietsdiefstalpercentages in Utrecht zijn volgens Interpolis onder andere Breedstraat en Plompetorengracht, Buiten Wittevrouwen, Dichterswijk, Domplein, Neuse, Janskerkhof, Leidsche Rijn-Centrum en Wijk C. Fietsers moeten dus extra goed opletten als ze hun fiets hier stallen.

Ondanks haar bescheiden grootte staat Enschede op de vierde plek

🚲: 1.740 fietsen gestolen
🚲: Van één op de 92 fietsbezitters wordt de fiets gestolen

Enschede staat op de vierde plaats. In 2022 werden er jaarlijks maar liefst 1.740 fietsen gestolen. In een stad met meer dan 160.000 inwoners komt dit neer op bijna 11 gestolen fietsen per 1.000 inwoners. Bij 1 op de 92 fietsbezitters wordt de fiets gestolen. Fietsers moeten vooral opletten in de wijken De Bothoven en Kennispark.
Fietsdiefstal-23-Enschede.jpg

Amsterdam, bekend als de fietshoofdstad van de wereld, staat op de vijfde plaats

🚲: 9.260 fietsen gestolen
🚲: Van één op de 99 fietseigenaren wordt de fiets gestolen

Amsterdam staat op de vijfde plaats van steden waar fietsen het meest gestolen worden. Met meer dan 900.000 inwoners komt het aantal gestolen fietsen neer op 10 per 1.000 inwoners. Amsterdamse Poort, Da Costabuurt Noord, Julianapark, Stationsplein, Swammerdambuurt, Van Zuylbuurt en Weesperzijde Midden/Zuid zijn berucht om fietsendiefstal. Als een fiets toch wordt gestolen, is de kans groot dat hij niet heel ver weg is. Een onderzoek van wetenschappers volgde honderd fietsen zes maanden lang met GPS-trackers en concludeerde dat bijna alle fietsen die in de hoofdstad werden gestolen, daarna in de stad bleven staan.

Top drie tips van buycycles om fietsdiefstal te voorkomen:
* Investeer voor optimale beveiliging in sabotagebestendige sloten van hoge kwaliteit die passen bij de specifieke parkeerlocatie, vooral in de stedelijke gebieden met een hoog risico.

* Koop een ketting van 12 mm of groter van gehard staal in combinatie met een stevig slot van gehard staal. Gebruik geen cilindrische sleutelsloten, want die zijn kwetsbaarder voor knoeien.

* Fietsers die hun fiets in het openbaar stallen, moeten kiezen voor goed bezochte gebieden met camerabewaking om diefstal te ontmoedigen en om potentiële dieven te kunnen identificeren als er toch een diefstal plaatsvindt. 

Ga voor meer deskundige tips naar: https://blog.buycycle.com/nederland-fiets-diefstal-hotspots/

Methodologie en bronnen
Voor dit onderzoek zijn de 30 grootste steden van Nederland geselecteerd (steden met meer dan 100.000 inwoners). Het aantal inwoners per stad is naar boven afgerond. De jaarlijkse fietsdiefstalstatistieken voor deze steden zijn gebaseerd op gegevens uit 2022. Deze gegevens zijn verkregen door de informatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Om de ranglijst op te stellen, werden de cijfers genormaliseerd door het jaarlijkse aantal fietsdiefstallen te delen door het aantal inwoners per stad en dit te vermenigvuldigen met 1.000. Om het percentage fietsdiefstallen te berekenen, uitgedrukt als "1 op x fietseigenaren ervaart diefstal", deelden we het totale aantal fietseigenaren in een bepaald jaar door het totale aantal fietsen dat als gestolen werd opgegeven in datzelfde jaar. Het resulterende quotiënt resulteert in de verhouding "1 op x", die staat voor de gemiddelde frequentie waarmee een fietseigenaar in een bepaald jaar te maken krijgt met diefstal.

[1] Beke reeks: Fietsdiefstal in Nederland. Van fenomeen naar aanpak, Kuppens, J., Wolsink, J., Van Esseveldt, J. en Ferwerda, H., 2020.
[2] Verbond van verzekeraars: ‘Verzekeraars, fietsbranche en overheid moeten samen strijden tegen e-bikediefstal’, 2023.
[3] Algemeen Dagblad: Fors meer fietsen gestolen in de regio Den Haag, 2022.
[4] Interpolis: In deze buurten is het risico op fietsdiefstal het hoogst, 2021.

Over buycycle:
buycycle werd in 2021 opgericht door Jonas, Florian en Theo - drie vrienden die elkaar leerden kennen door hun gedeelde liefde voor fietsen. In die tijd was het een enorme uitdaging om aan betaalbare beginnersfietsen te komen, vooral tweedehands. Toen Jonas zijn eerste triatlonfiets wou bestellen, voelde hij zich niet op zijn gemak om geld over te maken aan een vreemde op een lokale online marktplaats, omdat hij niet zeker wist of de fiets wel zou aankomen. Uit deze ervaring werd het idee voor buycycle geboren, waardoor de drie fietsliefhebbers van hun passie hun beroep konden maken. Vandaag de dag werken de oprichters met veel plezier aan de visie van buycycle om 's werelds toonaangevende marktplaats voor tweedehands fietsen van hoge waarde te creëren, waardoor het verkopen en kopen van tweedehands fietsen net zo gemakkelijk wordt als fietsen zelf.