Scratch 5.0 een stoere Zaanse tender van 4 mm dik aluminium
16-6-23. We gaan varen met een splinternieuw ontworpen tender, de Scratch 5.0. Een stoere aluminium boot, opgebouwd met diverse accessoires en voorzien van een 20 pk Suzuki buitenboordmotor.
Tekst en foto's: Arie Blokland
'Start from scratch' is een bekende uitdrukking in de wereld van ontwerpers wanneer zij van begin af aan starten met een geheel nieuw product. Zo begon het ook met de Scratch 5.0. Vanuit een eerste potloodstreep op een stuk papier. Het idee kreeg verder vorm bij botenbouwer Eliteboats in Wormerveer en werd vervolgens opgebouwd en uitgerust met fraaie accessoires bij Watersportcentrum Wormer.
5.0 wil niet zeggen dat deze tender de vijfde generatie is een een serie die al lang bestaat. Nee, het betekent dat deze geheel nieuw ontwikkelde boot 5 meter lang is. Het is een platbodem die in het midden voorzien is van een skeg, die werkt als een kiel. Voordeel van deze constructie is dat de tender zeer stabiel is en niet verlijert als er wind op een van de hoge boorden staat. Bovendien heeft het een gunstige invloed op de stuurkwaliteiten.
Comfortabele zitplaatsen
Meest opvallend voor we aan boord gaan is de matzwarte Biminitop recht boven de plek van de bestuurder. De zes dikke ronde kussens aan beide kanten vallen evenens direct in het oog. Kom je dichterbij dan zie je langs de boorden mooie stevige kussens waarop de passagiers een comfortabele zitplaats kunnen vinden. Het materiaal is waterafstotend, dus je hoeft niet meteen bang te worden dat de zittingen zich volzuigen met spat- of regenwater. Water loopt eenvoudig weg. Dat geldt niet voor vogelpoep. Daarom is het fijn dat de kussens met drukknopen zijn bevestigd en zodoende makkelijk te verwijderen zijn om veilig en schoon ergens op te slaan. Uiteraard zit de man of vrouw achter het stuur ook op zo'n mooi kussen en wie op de bun achteraan in het zonnetje wil zitten kan rekenen op hetzelfde comfort. Er is ruim plek voor 6 personen.
De vloer is bedekt met foam in een gestreept dessin. Het ziet er niet alleen fraai uit, maar voorkomt tevens glijpartijen aan dek. Mocht er eventueel water in de boot komen, dan loopt dat aan de achterkant er vanzelf weer uit. Zelflozend noemen we dat. Lekker makkelijk. Je hoeft dus nooit te hozen. Na elke regenbui loopt het water links of rechts de boot uit. Die open achterkant maakt tevens het instappen zeer gemakkelijk.
De riante bun op het achterschip herbergt de buitenboord motor en bedieningskabels. Alles is keurig weggewerkt. De tender voor onze proefvaart is uitgerust met een 20 pk Suzuki buitenboordmotor. Op de staart is een Speedline gemonteerd die het sturen van de tender bevorderd. Die zie je niet omdat hij onder water zit. Het SCM goedgekeurde motorslot is wel zichtbaar.
Uitgebreid dashboard op de stuurconsole
Tegen de machinekamer staat een bankje waar de kapitein, op plaats kan nemen achter de console met het stuur. Aan aan de rechterkant zit de gashendel waarmee je ook de voor- en achteruit in kunt schakelen. Links een roestvaste bekerhouder voor twee flesjes of bekers. Bovenop in het midden het contactslot met daaronder de dodemansknop. Rechts daarvan de Snelheidsmeter met GPS. Daaronder een voltmeter. Links daarvan een usb-aansluiting en een 12 volt stopcontact. De drukknop daarboven is om de usb-aansluiting in of uit te schakelen. Helemaal bovenaan de knop om de Led kuipverlichting aan te zetten. Dat zijn twee blauwe lampjes onderaan het bankje van de schipper.
Ik kan genieten van het prachtige laswerk op de console. Datzelfde vakwerk zie je ook aan de buitenkant en op andere plekken waar het schip in elkaar is gelast. Juist dat geeft de Scratch 5.0 mede zijn stoere uiterlijk.
We steken van wal
Na de uitgebreide 'bezichtiging' van de Zaanse tender kunnen we niet langer wachten om de Zaan op te gaan. Alles wat we niet nodig hebben aan boord kan worden weggewerkt in het riante opbergruim onder de voorplecht. Links en rechts onder de banken is nog meer opbergruimte.
Tijd om de sleutel in het contactslot te steken. Even naar rechts draaien en achter je laat de Suzuki DF met een bescheiden geluid weten dat hij klaar is voor vertrek. De landvasten kunnen los, de fenders naar binnen. De gashendel naar voren en daar gaan we. Op de GPS kun je zien hoe snel we vooruit komen. Tussen de 5 en 6 km/h is een mooie snelheid voor een zomerse cruise. Lekker in het zonnetje genieten van een relaxte vaartocht. Het is bijna 30 graden en over het water waait een dikke windkracht 3 die verkoeling brengt. Een gevaarlijke combinatie die in korte tijd je huid behoorlijk kan verbranden. Smeren dus. Of lekker onder de Biminitop gaan zitten. Die zorgt voor een flinke schaduw die je lekker uit de zon houdt.
We voeren de snelheid iets op. De Suzuki DF reageert direct. Een pittige motor. Daarbij neemt het geluid uit de machinekamer nauwelijks toe. We geven meer gas. De GPS geeft 10,5 aan. De buitenboordmotor laat zich nu iets meer horen, maar je kunt nog steeds op normale manier met elkaar praten. Kom je boven de 11 km/h dan neemt het motorgeluid verder toe. Naarmate je daarna de gashendel verder naar voren schuift komt er meer lawaai uit het motorcompartiment. Tegelijkertijd neemt de snelheid van de boot niet heel veel toe. 12 en 13 geeft de snelheidsmeter aan. Langzaamaan begint er nu ook een resonantie door te dringen in de aluminium constructie. Niks om je zorgen over te maken, maar het rendement is niet hoog, terwijl het brandstofverbruik uiteraard wel toeneemt. Tussen de 10 en 11 km/h vaart de Scratch op z'n mooist. Comfortabel en zonder hinderlijke geluiden of trillingen snijdt hij door het water. Een mooie snelheid voor een fijne vaartocht. En eh... op het water ben je in dat geval allerminst de langzaamste.
Stuurkarakter
Ondertussen zijn we het laatste pand op de oostelijke oever van de Zaan gepasseerd. Tot de Zaanse Schans hebben we een open stuk, waar de wind meer vat op de boot krijgt. De Scratch lijkt er echter niet van onder de indruk. Recht zo die gaat vervolgt hij zijn koers. Ook als we de vaart afnemen naar 4 a 5 km/h laat de tender zich niet wegblazen. Hij blijft mooi en stabiel op koers. Wellicht krijgen we hem hier uit balans als we rondjes gaan draaien. Naar links en naar rechts. We proberen het ook in de achteruit. Bij deze manoeuvres verwacht je dat de wind meer vat op de hoge boorden krijgt. Maar dat is niet het geval. De platte bodem zorgt voor veel stabiliteit. De skeg houdt de boot op koers. De speedline zorgt ervoor dat het schip in alle richtingen goed blijft sturen. Zelfs als we de snelheid nog verder laten zakken.
Conclusie
Als je bij de eerste blik op een nieuw schip direct een goed gevoel krijgt moet je oppassen. Het stoere uiterlijk en de fraaie inrichting van de Scratch 5.0 kan je meteen enthousiast maken. Misschien wel iets te enthousiast. Dus ga eerst even zitten en kijk nog eens goed rond als je aan boord bent. De inrichting zal je overtuigen. Daar ben ik zeker van. Vaart ie ook lekker? Laat je meenemen door Ed Sijbrandij van Watersportcentrum Wormer. Ga ook zelf achter het stuur zitten. Geef gas en ervaar de boot op verschillende snelheden. Stuur alle kanten op en maak rondjes.
Wij zijn na deze testvaart volledig overtuigd van de kwaliteiten die de Scratch 5.0 te bieden heeft. Het is een heerlijk ruime boot. Goede stuurkwaliteiten. Fijne Suzuki DF 20 pk Lean Burn buitenboordmotor. Je zou een 15 pk kunnen overwegen. Dat maakt het kostenplaatje iets lager. Om het comfort en daarmee gepaard gaande plezier op hoog niveau te houden zouden wij echter niets veranderen aan de configuratie zoals die door Watersportcentrum Wormer wordt aangeboden.
Scratch 5.0 in detail
Lengte 4.90 meter
Breedte 2.10 meter
Maximum aantal personen 6
Buitenboordmotor Suzuki DF 20 pk Lean Burn met injectie
SCM goedgekeurd motorslot
Stuurconsole
Kussenset (inclusief rolkussens aan de reling)
LED kuipverlichting
Consolehoes
Snelheidsmeter GPS
Voltmeter
12 volt aansluiting
USB aansluiting
RVS bekerhouder
Foam vloerbedekking
Set fenders en landvasten
Bimini
Totaalprijs vaarklaar € 24.950
Ga voor het maken van een afspraak of meer informatie naar:
https://www.watersportcentrum-wormer.nl/info-openingstijden/
Telefoneren kan ook: 075 – 6406309