Admiral T19 met Suzuki 15 pk pure luxe en comfort – vaartest

10-6-22. Italiaans design smaakvol en compleet afgewerkt door Watersportcentrum Wormer. Die combinatie maakt van de Admiral T19 tendersloep een plaatje om te zien en een heerlijke boot om mee te varen. 
Tekst en foto's: Arie Blokland
Admiral-T19-22-rzij.jpg

Windkracht 3 a 4 uit het noordoosten doet de wieken van de molens aan de Zaanse Schans draaien. Een prachtig gezicht. Genieten voor de toeristen. Op de Zaan kabbelen golven. Op de stukken waar geen of weinig bebouwing is krijgt de wind meer vat op het water. De zon probeert door de bewolking te breken, maar slaagt daar nauwelijks in. Het zal vandaag echt niet warmer worden dan een graad of 17 en de wind doet het nog frisser aanvoelen. Waar anders talrijke motorboten, jachten en sloepen het Hollandse plaatje volop kleur en gezelligheid geven blijft het nu stil. We komen nog geen handvol boten tegen. Een paar sloepen gevuld met kerels in lange broeken en dichtgeritste jacks laten zich op deze frisse winderige dag niet tegenhouden. Ze hebben het evengoed wel naar hun zin. Maar de echte pleziervaarders blijven thuis.
Admiral-T19-22-neus.jpg

Goed weer voor een vaartest
Terwijl de meeste bootliefhebbers er met dit weer niet echt zin in hebben zijn wij juist blij met de iets minder gungstige weersomstandigheden. Zelfs lichte wind en weinig golfslag kunnen het karakter van een boot beïnvloeden.

Hoe zachtkens glijdt ons bootje
Daar op het spieg’lend meer...
Zo begint het liedje van P. Parson (tekst) en W.H. de Groot (muziek).

Op deze dag geen spiegelend water waarover ons testvaartuig zachtjes zal glijden. Op het brede water langs de Zaanstreek krijgt de lichte wind die vanuit de polder komt meer kracht. Tussen de huizen en de fabrieken heb je enige beschutting, maar op de open stukken voel je de duurzame, emissieloze kracht die de molens doen draaien.
Admiral-T19-22-buiskap.jpg

Luxe uitstraling
Bij Watersportcentrum Wormer ligt de Admiral T19 een stuk uit de kant te dobberen aan twee stevige landvasten die zijn vastgemaakt aan de RVS kikkers. De vlag op de achtersteven wappert. Het achterkleed is opgeruimd onder een van de banken. De buiskap met RVS frame is neergeklapt. De bank achter en de rondzit voor zijn bedekt met een Diamante kussenset met rugkussens. De zwarte bekleding ziet er prachtig uit en steekt mooi af tegen de spierwitte sloep. Volgens CE-norm is er in de T19 plaats voor 6 volwassenen. Mocht je in veilige haven liggen en even gezellig willen borrelen met vrienden dan kunnen er in de ruime sloep best nog 2 mensen bij.
Admiral-T19-22--tafel-achterbank.jpg

De vloer is bedekt met een teaklook floor. Dat is doorgezet in het tafelblad dat tevens is voorzien van 4 bekerhouders. Daarachter de middenstuurstand. Heel mooi uitgevoerd met een fraai stuur aan de achterzijde. Links een bekerhouder voor de kapitein. Rechts de hendel waarmee je gas kunt geven en de motor in vooruit en achteruit kunt schakelen. Bovenop de stuurstand het paneel met in het midden de startschakelaar en de dodemansknop. Links daarvan boven een snelheidsmeter en onder een voltmeter. Rechts het bedieningspaneel voor een audioset, die net als de teaklook tafel niet bij de standaarduitrusting hoort, maar als optie verkrijgbaar is.
Onderaan 3 controlelampjes voor navigatielicht en andere toepassingen.
Admiral-T19-22-stuurstand.jpg

Het interieur straalt kwaliteit en luxe uit. Je zou bijna over het hoofd zien dat van achter naar voren een fraaie kabelaring is gemonteerd langs de dekrand. Niet alleen mooi, ook een goede bescherming. Daarvoor behoren bovendien twee fenders tot de standaarduitrusting. Helemaal achteraan de boot is een zwemplateau waarop zwemmers kunnen zitten en vanaf kunnen duiken. Tussen de traptreden op het achterschip bevindt zich de motorkap die toegang geeft tot de 'machinekamer'.
Admiral-T19-22-achter.jpg

Suzuki DF 15 pk 4-takt
In de motorruimte staat een Suzuki DF buitenboordmotor, een kortstaart. De Admiral T19 met standaarduitrusting is voorzien van een 15 pk 4-takt lean burn motor met brandstofinjectie. En een elektrische starter.
Een 10 pk zou ook kunnen, maar dan lever je wel kracht in en dat kan het vaarplezier plus het stuurkarakter nadelig beïnvloeden. Dat raden wij af. Een goede overweging is om voor een meerprijs van 400 euro een 20 pk sterke motor in te laten bouwen. Meer power van een motor die niet zo hard hoeft te werken verhoogt de stuurkwaliteiten en het comfort.
Admiral-T19-22-machinekamer.jpg

Er is nog meer
Wat je niet ziet aan de buitenkant is dat de buitenboormotor keurig is weggewerkt in de motorruimte. Daar is ook de nodige bedrading en benzineslang gemonteerd. Op de motor zit een SCM goedgekeurd buitenboordmotorslot. De accu en benzinetank met een inhoud van 12 liter zijn eveneens onzichtbaar. Die zitten onder de achterbank.
Voorin is het uitneembare zonnedek met kussen keurig opgeborgen. Dat laten we vandaag ook zo. Het is te fris en er is te weinig zon om aan dek te gaan liggen.
Admiral-T19-22-stuurstand-tafel.jpg

Stabiel en goed wendbaar
Voor we van wal steken rest ons nog een compliment te maken voor het strakke Italiaanse design van de gladde romp en rechte boeg en een pluim uit te delen voor de afwerking van de gehele standaarduitrusting. Dan gaat de sleutel in het contactslot. Even naar rechts draaien en de motor loopt. Trossen los! In de vooruit en langzaam naar voren.
Op het open water kan extra gas worden gegeven. Dan komt er iets meer geluid uit de machinekamer. Echt veel is het overigens niet. De nieuwe generatie van de Suzuki buitenboordmotoren met Fuel Injection is beduidend stiller geworden.
We zouden heel goed met deze riante Admiral T19 de polders in kunnen. De diepgang is slechts 50 cm. Hij kan door zijn geringe hoogte van 90 cm onder vrijwel alle bruggetjes door en de breedte van 1.90 m geeft hem eveneens een zo goed als grenzeloze doorvaart in de prachtige natuurgebieden van de Zaanstreek.

Wij blijven op de Zaan. Waar de wind een beetje is opgestoken en golfjes elk vergelijk met een strakke gladde asfaltweg teniet doen. Opvallend is dat de boot onder deze omstdigheden zeer stabiel blijft. Wat mede te danken is aan het verlengde onderwaterschip en het geïntegreerde zwemplateau. We varen heel comfortabel richting de Zaanse Schans. Op hogere snelheid richt de boeg zich iets op. Dat zal veel minder het geval zijn als er passagiers aan boord zijn. Het heeft geen nadelige invloed op de stabiliteit die in alle gevallen verrassend genoemd mag worden.
Als we tussen een fabriekspand en de eerste molen aan de Schans langs een open stuk varen voelen we een duw tegen bakboord van de wind die plotsling tegen het schip aanwaait. Je vangt het moeiteloos op met het stuur. Niks aan de hand. Recht zo die gaat...

Voor de brug nemen we een scherpe bocht naar links. En dan hetzelfde naar rechts. De Admiral doet precies wat er gevraagd wordt. Hij helt uiteraard een beetje over als je in haarspeldbochten extra gas geeft, maar blijft overwegend stabiel. Het stuurkrakter komt nauwkeurig, prettig en veilig over. Ook in een plotselinge uitwijkmanoeuvre geeft de T9 geen krimp. Opvallend voor een sloep met buitenboordmotor die ingebouwd zit in een bun.
Eerdere ervaringen met dit soort inbouw is ons weleens ernstig tegen gevallen. Doordat de motor in een compartiment staat te draaien is er soms geen goede doorstroming van het water. Bij stuurbewegingen wordt dat dikwijls verergert omdat het schroefwater tegen de zijkanten van de inbouwruimte niet de juiste weg op kan. Met als gevolg dat de boot slecht te besturen is. Vooral bij lagere snelheden. Tot zover is dat bij de Admiral T19 nog niet aan het licht gekomen. Maar we zijn er nog niet. We zullen hem tot het uiterste aan de tand voelen.

We kiezen een boei uit die ver van de oever ligt. We varen er recht op aan, nemen gas terug en gaan dan slingerend op ons doel af. De T19 behoudt de gekozen koers. Nog minder gas. Op een gegeven moment oefent de lichte wind meer kracht uit op de boeg dan de motor het schip vooruitstuwt. Ja, dan moet alles en iedereen het opgeven. Een heel klein beetje gas bij en de sloep stuurt weer precies de kant op die wij met het luxe stuurwiel aangeven. We zijn zeer verbaasd. Uiteraard willen we weten wat Ed Sijbrandij daarover te melden heeft. De eigenaar van Watersportcentrum Wormer legt ons uit dat het onderwaterschip van de T19 iets omhoog loopt en de bun vrij breed is. Daardoor kan de waterstroom die de schroef ontwikkelt naar alle kanten goed zijn weg vinden. En! Op de staart is een Course Keeper gemonteerd. Weer zo'n onderdeel dat je niet ziet, maar onder water wel heel belangrijk werk verricht.

Conclusie
De Admiral T19 is met de standaarduitrusting van Watersportcentrum Wormer een zeer fraaie sloep geworden waarmee je op het water gezien mag worden. De luxe en het comfort maken een boottocht met deze tender tot een waar genoegen voor de kapitein en zijn passagiers. De vaarkwaliteiten staan op een hoog niveau en maken het voor iedere schipper tot een groot plezier om aan het roer van deze boot te staan.
Admiral-T19-22-buiskap-int.jpg

Maten en uitrustingsniveau
Lengete 5.50 m
Breedte 1.90 m
Hoogte 0.90 m
Diepgang 0.50 m
Gewicht 400 kg

Standaarduitrusting
Diamante kussenset met rugkussens
Uitneembaar zonnedek inclusief kussen
Middenstuurstand
Kabelaring
12 V plug
RVS kikkers
Accu
Kabelset
Buiskap met RVS frame
Achterkleed
RVS inbouwschakelkast (met kabels voor bediening van de motor)
Luxe stuurwiel
Teaklook floor
Aanmeerset (2 landvasten en 2 fenders)
SCM goedgekuerd buitenboordmotorslot
Suzuki DF 15 pk kortstaart met elektrische starter, lean burn en brandstofinjectie
Geheel vaarklaar inclusief montage € 19.950,-

Opties
Luxe zwemtrap € 399,-
Teaklook tafel € 399,-
Traptreede verlichting € 599,-
Navigatieverlichting rondom €699,-
Audioset € 650,-

Meer informatie is te vinden op: www.watersportcentrum-wormer.nl 
Adres: Veerdijk 26, 1531 MS Wormer. Telefoon: 075-6406309