BMW lichtkanaal voor testen koplampen en exterieurverlichting

20-5-23. Met een lengte van 132 meter is de nieuwe Light Channel Next het langste ontwikkelingsinstrument in de BMW Group.
BMW-lichtkanaal-23-2-auto.jpg

De BMW Group heeft nu een nieuw lichtkanaal tot haar beschikking om de koplampen en buitenverlichting van nieuwe modellen te testen. Het nieuwe Light Channel Next, gebouwd in een voormalig onderdelenmagazijn in Unterschleißheim bij München, is een van de grootste en modernste faciliteiten in zijn soort ter wereld. Hiermee kunnen ontwerpers en ontwikkelaars alle componenten van de voertuigverlichting analyseren en optimaliseren door nauwkeurige simulatie van verschillende scenario's op echte modellen. Naast verschillende soorten ondergronden kunnen daar ook de omgevingslichtomstandigheden voor elk moment van de dag en nacht realistisch worden weergegeven.

In het nieuwe lichtkanaal richten de ontwikkelaars hun aandacht vooral op de integratie van zeer adaptieve koplampen, die een veilige verlichting van de weg en de omgeving garanderen, evenals rijden zonder moe te worden. De voertuigverlichting is echter niet alleen een belangrijke veiligheidsfactor, maar ook een kwestie van esthetiek voor alle merken van de BMW Group. Dagrijlichten met een opvallend design maken net zo goed deel uit van de verlichtingsuitrusting van huidige modellen als de verlichte BMW-nier "Iconic Glow", de opvallende achterlichten van de MINI met hun Union Jack-design of het dynamische lichttapijt, dat een lichteffect naar de ingang van het voertuig. Innovatieve lichtontwerpen en individuele lichteffecten geven elk model een onmiskenbare uitstraling.
BMW-lichtkanaal-23-koplamptest.jpg

“Voor de BMW Group is licht een thema dat steeds belangrijker wordt. Met het nieuwe Light Channel Next kijken we uit naar een toekomst waarin we innovatieve ideeën naar het voertuig en de markt brengen die een blijvende indruk zullen maken op klanten en de verkeersveiligheid zullen verbeteren”, zegt lichtexpert Christian Jebas.

BMW Light Channel Next gaat verder waar computers hun grenzen bereiken.
Bij de ontwikkeling van nieuwe lichtsystemen vormen computerondersteunde simulaties een solide basis. Maar ondanks enorme vooruitgang op het gebied van virtual en mixed reality, blijft een directe evaluatie van het licht op het echte voertuig onmisbaar voor de ingenieurs en ontwerpers van BMW Group. Het nieuwe lichtkanaal biedt hiervoor de perfecte voorwaarden.

Met een lengte van 132 meter is de Light Channel Next de langste ontwikkelingstool in de BMW Group. Het testoppervlak is ook zo'n 22 meter breed. Dit betekent dat de ontwikkelaars en ontwerpers een totale oppervlakte van bijna 3.000 vierkante meter tot hun beschikking hebben. De faciliteit omvat ook een werkplaats voor het voorbereiden van de prototypes voor de lichttesten. De ingebruikname van het nieuwe lichtkanaal volgt op een bouwperiode van zo'n drie jaar. De locatie in Unterschleißheim ligt dicht bij het Research and Innovation Center (FIZ) van de BMW Group ten noorden van München.

Vier grondvlakken voor uitgebreide lichttesten onder alle omstandigheden.
Een van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe lichtkanaal zijn de bodemgesteldheid. Voor de analyse van nieuw ontwikkelde lichttechnologieën en lichtontwerpen staan ​​vier verschillende oppervlakken ter beschikking. Het centrale gebied heeft een asfaltoppervlak, dat een speciaal slijpproces heeft ondergaan om het kunstmatig te verouderen. De reflectiekarakteristieken komen overeen met die van een weg, waardoor het mogelijk is om de kleur en homogeniteit van statische of variabele dimlichtverdelingen te beoordelen.

Bovendien kan een voetpad of zelfs een gewone vloercoating van een ondergrondse parkeergarage worden gebruikt om de kenmerkende BMW light-tapijten te analyseren. De ontwikkelaars hebben zelfs de beschikking over een geoliede parketvloer zoals gebruikt voor voertuigpresentaties op beurzen.

BMW Light Channel Next simuleert de lichtomstandigheden op elk moment van de dag.
Om ongewenste reflecties van de wanden of het plafond te voorkomen, is het gehele lichtkanaal in een speciale lichtabsorberende matzwarte kleur geschilderd. Ook ter hoogte van de wanden worden lichtvallen gemonteerd zodat de ruimte, met uitzondering van de vloer, al het licht absorbeert. Andere oppervlakken zijn bewust ontworpen om een ​​duidelijk zichtbare reflectie van invallend licht te bieden. Het nieuwe lichtkanaal heeft daarmee een testwand van 18 meter breed en drie meter hoog met een Lambertiaanse uitstralingskarakteristiek. Deze kan indien nodig worden verlaagd en wordt gebruikt voor het meten van de kleurranden op de grens tussen licht en donker van dimlichtverdelingen of voor het nauwkeurig afstellen van de koplamphelling. Tot de uitrusting van het lichtkanaal behoort ook een lichtzeil van circa 80 vierkante meter om ongewenst strooilicht te detecteren.
BMW-lichtkanaal-23-exterieur.jpg

Voor het evalueren van signaallampen die ook overdag actief zijn, bijvoorbeeld richtingaanwijzers of dagrijlichten, zorgt een daglichtwand van tien meter breed en vijf meter hoog voor een grote, lichte achtergrond. Dit kan niet alleen worden gevarieerd in termen van helderheid, maar ook in kleurtemperatuur. Zo kunnen de lichtomstandigheden 's middags net zo goed worden nagebootst als die in de avonduren. Om een ​​reproduceerbare positionering van de testvoertuigen te garanderen, worden de modellen door middel van een centreerbok volautomatisch langs de lengteas uitgelijnd. Dit verhoogt niet alleen de precisie, maar bespaart ook kostbare tijd die anders verspild zou worden aan ingewikkeld manoeuvreren.

Als sleutelinstrument bij de ontwikkeling van nieuwe lichtconcepten zal het Light Channel Next per direct in gebruik worden genomen. De talrijke functies en diverse toepassingsmogelijkheden zullen helpen om de best mogelijke kwaliteit voor de klant te bereiken en het dagelijkse werk van de ingenieurs aanzienlijk te vereenvoudigen. Door de gedeeltelijke transformatie van een bestaand magazijn konden de kosten tot een minimum worden beperkt en konden de voordelen voor de voertuigontwikkeling worden gemaximaliseerd.