Lexus NX 450h+ de eerste Plug-in Hybrid van Lexus

Lexus NX 350h 21 lv27-9-21. Met de tweede generatie NX start Lexus een nieuw hoofdstuk. Vergeleken met zijn voorganger is maar liefst 95% van alle onderdelen nieuw.

 


Daarbij is de NX 450h+ de eerste Lexus met geavanceerde plug-in hybridetechnologie. Ook draagt de NX het nieuwe design-DNA van Lexus in zich en tilt de premium mid-size SUV connectiviteit, comfort, rijplezier én veiligheid naar een nieuw level.
Lexus NX 350h 21 lv

Functional beauty
Het was de bedoeling om het avant-gardistische karakter van het design van de Lexus NX – dat zo aantrekkelijk bleek voor klanten van de eerste generatie – te behouden, maar tegelijk een meer verfijnde, volwassen en dynamische designtaal te gebruiken. Het resultaat is een ‘functional beauty’, een combinatie van design en prestaties dat resulteert in een styling die de aerodynamica, de geluidsreductie en de brandstofefficiëntie verbetert.

Langer en breder
De nieuwe Lexus NX oogt dynamischer, vooruitstrevender én volwassener dan ooit. Hij is 20 mm langer en breder, 5 mm hoger dan zijn voorganger en zijn wielbasis is gegroeid met 30 mm. Dat vertaalt zich in nog meer ruimte voor inzittenden en bagage. De grote spoorbreedtes en korte overhang dragen bij aan de krachtige proporties. Standaard beschikt de nieuwe Lexus NX over Bi-LED-verlichting met automatisch grootlicht (AHB, Automatic High Beam). Ook Tri-beam LED-verlichting met het Lexus Adaptieve grootlichtsysteem is leverbaar. Blikvangers aan de achterzijde zijn de onderling verbonden L-vormige LED-lichtunits en de uitgeschreven Lexus merknaam op de achterklep. De NX F SPORT springt in het oog met sportieve elementen als specifieke bumpers met grote luchtopeningen en 20-inch lichtmetalen wielen.

Intuïtieve bediening: Tazuna-concept
De cockpit van de nieuwe Lexus NX maakt gebruik van het Tazuna-concept, dat debuteerde op de Lexus LF-30 Electrified concept car. Tazuna staat voor de natuurlijke manier waarop een ruiter en een paard elkaar aanvoelen; met elkaar communiceren. Dit heeft Lexus vertaald naar de bediening van de NX. Dat start met een eenvoudig principe: ogen op de weg, handen aan het stuur. Om dat te realiseren, zijn de belangrijkste displays en bedieningselementen slim gegroepeerd. Het head-up display biedt drie weergavemogelijkheden. In standaard modus worden de belangrijkste gegevens getoond. Er is ook een modus waarin alleen de snelheid zichtbaar is. Vergeleken met zijn voorganger heeft de nieuwe Lexus NX aanzienlijk minder schakelaars (45 in plaats van 78). De groepering ervan draagt bij aan intuïtief bedieningsgemak.
Lexus NX 350h 21 dash

Hoge mate van bedieningsgemak
Ook de Sensorschakelaars op het nieuw ontworpen stuur sluiten perfect aan bij het Tazuna-concept. Hiermee kan de bestuurder namelijk zelf bepalen welke functies men wil bedienen. Bij gebruik wordt de vorm van de schakelaar zichtbaar op het Head-Up Display. De bestuurder hoeft dus niet meer naar het stuur te kijken om te zien welke functie ‘onder de knop’ zit. Ook het ‘klikgevoel’ van de Sensorschakelaars draagt bij aan de hoge mate van bedieningsgemak.

Omotenashi: uitnodigend, gastvrij en ruim
Het interieur van de nieuwe NX is in goede Lexus-traditie buitengewoon uitnodigend. Passagiers worden verwelkomd met instapverlichting en verlichte deurgrepen. Zodra de deuren worden geopend, licht het instrumentenpaneel op. Omotenashi vertaalt zich in de nieuwe Lexus NX ook in veel bagageruimte. Met de achterbank in normale positie is al een volume van 545 liter beschikbaar en met neergeklapte achterbank zelfs 1.436 liter. De achterklep is te openen door middel van een voetbeweging onder de bumper. Hij functioneert vrijwel geruisloos en het openen/sluiten duurt maar vier seconden. Daarbij is de nieuwe NX de eerste Lexus met E-latch. Dit elektronische systeem laat de deuren automatisch openen zodra de deurgreep wordt vastgepakt.

De eerste plug-in hybride van Lexus
De nieuwe NX 450h+ is het eerste model met plug-in hybridetechnologie van Lexus. De aandrijflijn bestaat uit een 4-cilinder 2,5-liter hybridemotor en een oplaadbare lithium-ion accu met een capaciteit van 18 kWh. Het systeemvermogen van 227 kW/309 pk maakt samen met de standaard E-Four vierwielaandrijving een acceleratie van 0-100 km/uur in ongeveer 6 seconden mogelijk.
De elektrische actieradius bedraagt ruim 65 km (maximumsnelheid begrensd op 135 km/uur). Dit volstaat in veel gevallen voor dagelijks gebruik. Het volledig opladen van de accu bij een 230V/32A-aansluiting met 6,6 kW lader duurt ongeveer 2,5 uur. De CO2-emissie ligt tussen 20 en 26 gr/km (WLTP, in afwachting van definitieve homologatie).

Ongeveer 20 procent zuiniger dan concurrentie
Het hybridesysteem heeft ook zelfopladende eigenschappen, waardoor de nieuwe Lexus NX 450H+ ook zonder resterende accucapaciteit ongeveer 20 procent zuiniger is dan zijn directe concurrenten. De ruime tankinhoud (55 liter) draagt bij aan het beperken van het aantal tankstops op langere reizen. Over reizen gesproken: de bagageruimte van de NX 450h+ is even groot is als die van de nieuwe NX 350h (545 liter, uit te breiden tot 1.436 liter).
Lexus NX 350h 21 la

Elke rijervaring is maatwerk
Bij een voldoende geladen accu start de Lexus 450h+ altijd in EV-modus. Afhankelijk van de laadstatus van de batterij en/of de rijomstandigheden kan de NX 450h+ automatisch en naadloos overschakelen op de efficiënte Hybrid Vehicle (HV) modus. Deze modus is ook handmatig te kiezen om het laadniveau van de accu te handhaven. Voor momenten dat er maximaal vermogen wordt gevraagd, is er de Auto EV/HV-modus. Dan komt benzinemotor samen met de elektromotor in actie. Zodra het kan, schakelt NX 450h+ weer over op de EV-modus. In Battery Charging-modus wordt de accu zo veel mogelijk opgeladen tijdens het rijden.
Met Drive Mode Select heeft de bestuurder keuze uit de rijprogramma’s Normal, Eco en Sport, waarmee ook de respons op gaspedaal en besturing verandert.

De NX F SPORT-modellen met Adaptive Variable Suspension (met instelbare demping met keus uit Normal en Sport) bieden naast de Sport S- en Sport+ modus ook het zelf instelbare Custom-rijprogramma. Voor de sequentiële shiftmatic-transmissie is de sportieve S-modus beschikbaar.

Lexus NX 350h: 24 procent krachtiger dan voorganger
Naast de NX 450h+ is er de nieuwe Lexus NX 350h. Deze heeft Lexus Hybrid technology van de vierde generatie aan boord. Het nieuwe model heeft een systeemvermogen van 179 kW/244 pk en is daarmee 24 procent krachtiger dan zijn voorganger. De acceleratie van 0-100 km/uur duurt 7,7 seconden. De Lexus NX 350h is er met voorwielaandrijving of E-Four vierwielaandrijving (standaard op de NX 350h Launch Edition), waarbij een elektromotor op de achteras de achterwielen aandrijft. Elke uitvoering kan tot een gewicht van maximaal 1.500 kg trekken.

Next level connectiviteit: Lexus Link Connect & Lexus Link Pro
In de nieuwe NX debuteert een compleet nieuw multimediaplatform. Het is krachtig, het reageert sneller en is eenvoudig en intuïtief te bedienen.
Lexus Link Connect met een centraal geplaatst, ontspiegeld 9,8-inch touchscreen staat aan de basis van het multimediagamma. Het biedt veel bedieningsgemak door de slimme plaatsing van de menu-iconen en doordat fysieke knoppen toegang bieden tot veelgebruikte functies.
Lexus Link Pro (standaard vanaf de NX Launch Edition) maakt gebruik van één van de grootse touchscreens in het segment, namelijk 14-inch. Dit hoge-resolutie display geeft informatie en graphics onder alle omstandigheden helder en duidelijk weer. Het nieuwe besturingssysteem is 3,6 keer sneller dan het huidige platform. Apple-smartphones zijn draadloos te koppelen. Er kan dan direct gebruik worden gemaakt van Apple CarPlay. Android-telefoons maken gebruik van een bedrade koppeling.

Cloud navigatie
In de NX is Cloud-navigatie standaard. Dankzij de Data Communication Module (DCM) is de auto altijd online waardoor er toegang is tot bijvoorbeeld realtime verkeers- en file- informatie.

Hey Lexus!
Veel functies van de nieuwe Lexus NX zijn ook met de stem te bedienen (Dynamic Voice Recognition). Het slimme systeem is te activeren door ‘Hey Lexus’ uit te spreken en zowel de bestuurder als de passagier kan opdrachten geven.

Lexus Link app
Met de Lexus Link app zijn veel functies van de nieuwe NX op afstand via de smartphone te bedienen. Zo zijn de deuren te ver- en ontgrendelen, is de achterklep te openen en kunnen diverse klimaatfuncties worden geactiveerd. Via de app kan de auto ook gemakkelijk worden teruggevonden en is het brandstofverbruik te monitoren. Bij de NX 450h+ is ook de laadstatus te checken en het laadproces te timen.

Lexus Climate Concierge
De Lexus Climate Concierge staat garant voor een optimaal interieurklimaat. In de nieuwe Lexus 450h+ draagt een warmtepomp bij aan een zo laag mogelijk energieverbruik. Met de Lexus Link app is het voorverwarmen of -koelen van het interieur op afstand te starten. Met de Ambiance-verlichting (64 kleuren) is de sfeer in het interieur naar eigen smaak in te stellen.

Ultiem genieten met perfecte audio
Een Pioneer premium sound system met 10 speakers en een subwoofer is standaard op de nieuwe Lexus NX. Het high-end Mark Levinson Premium Surround Sound audio system met 17 speakers is optioneel.

De Lexus Driving Signature
De nieuwe Lexus NX biedt optimaal comfort in combinatie met een verfijnd rijgevoel. Ook hierbij staat het Lexus Global Architecture K-platform (GA-K platform) centraal. Door dit platform ligt het zwaartepunt van de nieuwe NX lager dan bij het uitgaande model. Samen met de grotere spoorbreedtes, de verbeterde gewichtsverdeling en verder geoptimaliseerde stuur-, rem- en ophangingsystemen leidt dit tot een dynamisch en stabiel weggedrag met meer precisie. Om een idee te geven: de elektrische stuurinrichting met variabele overbrenging reageert nog eens 20 procent sneller dan de stuurinrichting van de eerste generatie NX. De nieuwe NX heeft een McPherson voorwielophanging en double wishbone-achterwielophanging. De NX F SPORT-modellen beschikken over Adaptive Variable Suspension (AVS) met instelbare demping met de keuze uit de instellingen Normal en Sport.
Nieuwe, derde generatie Lexus Safety System +
Als eerste Lexus wordt de nieuwe NX standaard uitgevoerd met de derde generatie van het Lexus Safety System +. Hierin komen verschillende actieve veiligheids- en assistentesystemen samen. De nieuwste generatie van dit systeem kenmerkt zich vooral door de beschikbaarheid van nieuwe features en verfijning van bestaande systemen. Dit zijn de belangrijkste verbeteringen:

Pre-Collision System
PCS kan nog verder én nauwkeuriger vooruitkijken. Het herkent nu ook motorrijders en objecten als bomen, muren en palen op de route. Ook waarschuwt het nu voor mogelijk aanrijdingsgevaar met tegemoetkomend verkeer of verstekende voetgangers.

Emergency Assist helpt de auto stabiel te houden als de rijder stuurbewegingen maakt die bedoeld zijn om een ongeval te voorkomen.

Lane Trace Assist en Adaptive Cruise Control (ACC)
Samen met het verder verfijnde Lane Trace Assist herkent de ACC invoegend verkeer sneller dan voorheen. De nieuwe pre-acceleration functie maakt inhaalacties veiliger door automatisch de afstand tussen de voorligger te verkorten zodra de richtingaanwijzer wordt geactiveerd. Bij invoegen achter een minder snel rijdende voorligger wordt de snelheid juist verlaagd. ACC werkt ook nauw samen met Road Sign Assist (verkeersbordenherkenning). Zo krijgt de bestuurder altijd een seintje bij een (gewijzigde) snelheidslimiet. Lane Departure Alert herkent bij lagere snelheden nu ook onder meer stoepranden, vangrails en muren.

Nog veiliger: het Extended Safety Package
Voor een nog hoger veiligheidsniveau is er het Extended Safety Package. Inbegrepen hierbij is Lane Change Assistance (LCA). Dit systeem voert bij rijbaanwisselingen automatisch de benodigde stuurbewegingen uit. Ook Front Cross Traffic Alert is inbegrepen. Dit systeem waarschuwt via het head-up display voor verkeer dat van opzij nadert. Akoestische en visuele signalen geven bij mogelijk gevaar op een kruising bijvoorbeeld aan dat de bestuurder beter niet kan optrekken.

Safe Exit Assist voorkomt ongelukken door het openen van deuren
Maar liefst 95 procent van alle ongevallen, die ontstaan door het openen van deuren, zijn te voorkomen door het innovatieve Safe Exit Assist. Bij dit systeem is het nieuwe E-latch deuropeningsysteem gekoppeld aan de Blind Spot Monitor (dodehoek-assistent). Blind Spot Assist ‘ziet’ fietsers en andere verkeersdeelnemers van achteren naderen op het moment dat inzittenden een deur willen openen. Na een waarschuwingstoon wordt het automatisch openen van de deuren direct gestopt.
Lexus NX 350h 21 dodehoek

Parkeergemak: Advanced Park System
Net als de Lexus’ topmodel, de LS, is de nieuwe NX nu ook leverbaar met het Advanced Park System (standaard op NX Executive Line met President Pack). Dit systeem maakt van inparkeren kinderspel door volledig automatisch de benodigde stuur- en remacties uit te voeren. Het systeem werkt bij parkeerplaatsen parallel aan of haaks op de rijbaan. Medio 2022 wordt de Remote Parking-functie leverbaar. Dit maakt het mogelijk om de auto te parkeren zonder dat de bestuurder in de auto zit. De parkeermanoeuvre is uit te voeren via de Lexus Link app op de smartphone. De Remote Parking-functie wordt beschikbaar als een over-the-air software update. 

Perfectie gegarandeerd
Alle modellen van de nieuwe Lexus NX 350h en NX 450H+ worden standaard geleverd met vijf jaar volledige garantie (of 200.000 km). Deze garantie is eenvoudig te verlengen door onderhoud bij de officiële Lexus-dealer te laten uitvoeren. Na elke onderhoudsbeurt wordt de garantietermijn met één jaar (of 15.000 km) verlengd. Zo kunnen klanten profiteren van tot wel 10 jaar garantie op een NX.