Volvo en The Future Laboratory onderzoeken duurzaam materiaal

Volvo duurzame materialen 2127-9-21. Voor tweederde van de consumenten speelt het duurzaamheidsbeleid van een merk een belangrijke rol bij de aankoop van luxegoederen, zo leert een recente studie*.

 


Een even groot aandeel zou het prettig vinden als producten zijn voorzien van een ‘carbonlabel’, dat inzicht geeft in de impact van producten en de ervoor gebruikte materialen op het milieu**. Dat betekent dat de wereld zich in duurzaam opzicht ontwikkelt. Wereldwijd gaan designers daarom op zoek naar hoogwaardige, duurzame en verantwoordelijk gewonnen materialen om de luxegoederen van de toekomst te creëren. Deze en andere conclusies staan in The Rise of Conscious Design, een nieuw rapport dat Volvo Cars heeft opgesteld in samenwerking met The Future Laboratory, een bedrijf dat trends voorspelt.
De publicatie van het rapport valt samen met de aankondiging van Volvo Cars dat alle nieuwe, volledig elektrische modellen voortaan vrij zullen zijn van leder. De onlangs geïntroduceerde C40 Recharge is het eerste model van Volvo dat volledig vrij van leder is.
Volvo duurzame materialen 21

Autoriteiten uit de industrie
Het rapport is niet alleen op een grote hoeveelheid bestaand onderzoek gebaseerd, maar ook op nieuwe interviews met en inzichten van autoriteiten uit diverse takken van industrie. Bijvoorbeeld Claire Bergkamp, COO van The Textile Exchange en voormalig Worldwide Sustainability en Innovation Director voor Stella McCartney. Maar ook Wen Zhou, CEO van 3.1 Phillip Lim, Leonardi Bonnani, oprichter en CEO van Sourcemap, en Xu Gang, medeoprichter van Bentu Design.

Nieuwe modellen van Volvo vrij van leder
De conclusies en nieuwe inzichten in het rapport komen op veel manieren overeen met de visie van Volvo Cars over de toekomst van materiaal. De komende jaren introduceert Volvo Cars een compleet nieuwe generatie van volledig elektrische modellen en het verwacht dat het tegen 2030 alleen nog volledig elektrische modellen aanbiedt – allemaal vrij van leder. In het kader van de ambitie om auto’s geheel ledervrij te produceren, is Volvo Cars hard op zoek naar hoogwaardige en duurzame materialen ter vervanging van de vele materialen die nu nog in de autoproductie worden gebruikt.

Duurzame vervangende materialen
“We hebben een visie op waar we naartoe willen. De eerste stap daarheen is het vinden van goede, duurzame, natuurlijke en gerecyclede materialen”, vertelt Robin Page, Head of Design bij Volvo Cars. “De volgende uitdaging is het veranderen van wat we met de materialen doen: maken we er onderdelen van die eeuwig meegaan, recyclen we ze of stoppen we de materialen terug in de aarde?”

“Bewust design kan onze samenleving ingrijpend veranderen. Het is eveneens belangrijk dat fabrikanten de kansen die zich voordoen ook aangrijpen”, zegt Martin Raymond, medeoprichter van The Future Laboratory. “Bewust design wijst een mogelijke weg naar de toekomst en kan de wereld tegelijkertijd veranderen.”

Gerecyclede en/of natuurlijke grondstoffen
Tegen 2025 wil Volvo Cars dat 25 procent van het materiaal waaruit nieuwe Volvo’s worden gemaakt bestaat uit gerecyclede en/of natuurlijke grondstoffen. Dat is onderdeel van Volvo’s ambitie om tegen 2040 een volledig circulaire onderneming te zijn. Zo wil Volvo Cars, in plaats van de optie van lederen interieurbekleding, zijn klanten alternatieven bieden in de vorm van hoogwaardige, duurzame materialen gemaakt van gerecyclede en natuurlijke grondstoffen.

Nordico
Een voorbeeld is Nordico, een textielsoort dat is gemaakt van gerecyclede PET-flessen, natuurlijke grondstoffen uit duurzame bossen in Zweden en Finland en gerecyclede kurken uit de wijnindustrie. Daarmee bepaalt Volvo de norm voor premium interieurdesign. Volvo past Nordico toe in de volgende generatie nieuwe modellen.

Volvo Cars gaat tevens door met het aanbieden van samengestelde wollen materialen van toeleveranciers waarvan is vastgesteld dat zij duurzaam verantwoord produceren. Zo streeft Volvo Cars onder meer naar volledige transparantie over de herkomst van de wol en het welzijn van de dieren in de productieketen.

* Bron: Vogue Business Index, Winter 2020

** Bron: The Carbon Trust, 2020 YouGov Survey