PEUGEOT Le Mans Hypercar project in samenwerking met TOTAL

Peugeot Hypercar LMH 20 neus22-9-20. PEUGEOT en TOTAL hebben het officiële startsein gegeven voor hun Le Mans Hypercar-project (LMH). Hij moet in 2022 starten in de 24 uur van Le Mans in een nieuwe klasse.

 

 

De auto moet voldoen aan het nieuwe reglement voor 2022, dat de voorbode is van een geheel nieuw tijdperk voor de absolute topklasse in de endurance-racerij en een die de ontwikkelingen bij beide fabrikanten belichaamt.
Peugeot Hypercar LMH 20 lzij
Jean Philippe IMPARATO, CEO van Peugeot: « Le Mans is de heilige graal van de auto(sport)wereld. De lange race bepaalt zelf wie als winnaar over de streep komt. Ons is dat al drie keer overkomen, met eindeloos veel bloed, zweet, tranen en blijdschap. Maar ook met de tomeloze teamgeest die we hebben gedeeld met TOTAL, met wie we dit jaar 25 jaar samenwerking vieren. »

De keuze voor de LMH-klasse is gebaseerd op diverse factoren. Een daarvan is de mate van vrijheid op aerodynamisch gebied. Daardoor is het mogelijk om, met de steun van PEUGEOT Design, stijlelementen van het merk toe te passen op de raceauto. De samenwerking met TOTAL is al enige tijd gaande en daardoor was het mogelijk om al voor de race van dit jaar het concept en enkele designschetsen te tonen en vorm te geven aan de essentiële elementen en afmetingen.

PEUGEOT is daarom samen met TOTAL begonnen aan de ontwikkeling van een hybride-elektrische hypercar. Het iconische design van de auto zal het “Neo Performance”-principe uitdragen met zijn vermogen van 500 kW en de vierwielaandrijving.
Na de presentatie van diverse fasen van het onderzoek voor de algehele structuur van de hypercar, het aerodynamische concept en de keuze voor de opbouw van de aandrijflijn volgt de definitieve keuze voor het elektrische concept van de auto en uiteindelijk de ontwikkeling van de hybride aandrijflijn. Alle technische afdelingen van PEUGEOT Sport zijn betrokken bij deze ontwikkelingsfasen.
PEUGEOT Sport slaat een nieuwe weg in richting hybride ondersteuning, wat het illustreert met de start van een nieuw gamma onder de naam PEUGEOT SPORT ENGINEERED: sportieve hybridemodellen voor de openbare weg, te beginnen met de nieuwe PEUGEOT 508. 
Peugeot Hypercar LMH 20 neus

Jean Philippe IMPARATO: « Deze raceklasse verenigt de gehele onderneming en alle onderdelen ervan, met voorzieningen en technologieën die overeenkomen met die in onze productieauto’s. Door deze toewijding klimt PEUGEOT naar een nog hoger niveau, dat van “Neo Performance”. We keren weer terug naar de endurance-racerij omdat we ons zo op een andere manier met de sport kunnen bezighouden dankzij de zogenoemde hybridisering van brandstof en elektriciteit.
PEUGEOT Sport verandert zijn identiteit en introduceert een nieuw label van geëlektrificeerde sportieve modellen met de naam PEUGEOT SPORT ENGINEERED. Het eerste model is de 508 met 265 kW (360 pk), vierwielaandrijving en een CO2-emissie van slechts 46 g/km. Het endurancerace-project helpt ons om een optimale positie te veroveren in de transitie van energiegebruik. »

Philippe Montantême, TOTAL Strategy/Marketing & Research Director: « We markeren de mijlpaal van 25 jaar hechte samenwerking van PEUGEOT en TOTAL, maar ook die van de sterke betrokkenheid bij de autosport. De sport ligt vast in het DNA van onze merken en is een perfect praktijklaboratorium, een proeftuin voor onze merken. Hier werken we samen, op zoek naar grenzeloze prestaties en efficiency, zodat we de beste oplossingen en producten uit de autosport kunnen delen met onze klanten. Het “Le Mans Hypercar”-project biedt ons nu al mogelijkheden voor de gezamenlijke ontwikkeling van het gehele energiesysteem van de auto, voor verbetering van het rendement van brandstoffen – ook voor de concurrentie en als exclusieve brandstofleverancier – en voor de smering, specifiek ontwikkeld voor hybridevoertuigen. Het biedt ook TOTAL en accufabrikant SAFT de mogelijkheid om nieuwe batterijoplossingen te bestuderen in samenwerking met PEUGEOT. TOTAL is nu een multi-energy-onderneming die voldoet aan alle mobiliteitsvragen en tegelijkertijd een pionierspositie inneemt. De “Le Mans Hypercar” belichaamt dat perfect. »

Olivier Jansonnie, Technical Director PEUGEOT Sport WEC program: « De hypercar wordt vierwielaangedreven en – conform de reglementen – uitgerust met een elektromotor met een maximumvermogen van 200 kW op de vooras. Het totale vermogen komt overeen met dat van een tweewielaangedreven auto met een pure verbrandingsmotor (500 kW/680 pk), verdeeld over beide assen. Vergeleken met de klasse die we nu als LMP1 kennen, zijn de auto’s zwaarder om vergelijkbaar te zijn met auto’s voor de openbare weg. Ze zijn ook langer (5,00 meter, voorheen 4,65 meter) en breder (2,00 meter, voorheen 1,90 meter).
Het reglement wijkt ook af doordat het een prestatie-evenwicht nastreeft (BoP – Balance of Performance). Het bepaalt weliswaar de limieten, maar biedt beslist ook ruimte voor allerlei technische oplossingen in de ontwikkeling van de auto – vooral als het gaat om de vorm, zolang er geen grenzen van aerodynamische efficiency worden overschreden. Die aerodynamiek wordt gemeten in een fullsize windtunnel en is een onderdeel van de BoP.
Inmiddels hebben we een deel van het aerodynamische concept vastgesteld, net als het technische kader voor de motor en hebben we het basisontwerp en de functionaliteiten van het hybridesysteem vastgelegd. We moeten nog een aantal stappen nemen voordat we kunnen debuteren in de endurance-racerij van 2022: onderzoeken, de productie van prototypes en uiteindelijk de praktijktests op de testbank en op het circuit. »
Peugeot Hypercar LMH 20 achter

Matthias Hossann, PEUGEOT Design Director: « De nieuwe Le Mans Hypercar-klasse biedt een ongekende, historische gelegenheid voor samenwerking tussen raceafdelingen en designteams. De reglementen beantwoorden volledig aan de behoeften bij en de wil van PEUGEOT om zijn visie op de toekomst vorm te geven in zijn volgende raceauto – die van elektrische “Neo Performance”.
Het uiterlijk van de raceauto is dan niet langer het resultaat van uitsluitend windtunneltests, want we hebben ook de ruimte om een uniek, iconisch product te ontwikkelen dat prestaties combineert met expressiviteit. We willen maximaal gebruikmaken van de ruimte die het reglement ons biedt en zijn daarom bijzonder enthousiast over dit project! Momenteel zitten we nog in het voorstadium van het project; dat van studies en concepten.
We hebben de mogelijkheden die de reglementen bieden besproken met de teams van PEUGEOT Sport om er zeker van te zijn wat wel en wat niet is toegestaan. De rest van het project vindt plaats in nauwe samenwerking tussen de teams.
Deze schetsen zijn de eerste ontwerpen om ons te helpen te bepalen wat de belangrijke aspecten zijn waarop we ons moeten richten. De klauwafdrukken en de kleuren zijn symbolen die we willen laten terugkomen in onze hypercar. Onze “handtekening” in de vorm van dat reliëf is onderdeel van onze krachtige identiteitskenmerken op onze productiemodellen. We willen die graag terugzien in de raceauto. »