Renault CLIO, CAPTUR en MEGANE E-TECH Hybrid

Renault Clio E TECH Hybrid 20 lv7-7-20. Renault introduceert zuinigere en schonere CLIO E-TECH Hybrid, CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid en MEGANE E-TECH Plug-in Hybrid.

 

 

Er is een enorme revolutie gaande in de auto-industrie, vooral op het gebied van motoren. Elektrificatie is essentieel om te voldoen aan de behoefte aan lage verbruiks- en uitstootwaarden, de steeds strenger wordende emissienormen en de veranderende verwachtingen van klanten. Als pionier op het gebied van elektrische voertuigen breidt Renault het aanbod verder uit met drie nieuwe E-TECH hybride- en plug-in hybridevarianten die trouw zijn aan het imago van Renault: efficiënt, betaalbaar en gepositioneerd in de belangrijkste segmenten met bestsellers. Hiermee worden de voordelen van elektrificatie bereikbaar voor het grootst mogelijke publiek, in een tijd waarin klanten steeds meer pragmatische, slimme en weloverwogen keuzes maken.
Renault Captur Megane Clio E TECH Hybrid 20 3x

Het aanbod van hybride- en plug-in hybridevarianten1* wordt gevormd door de Renault CLIO E-TECH Hybrid 140, CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid 160 en MEGANE E-TECH Plug-in Hybrid 160. Met drie verschillende modellen biedt Renault voor iedere behoefte een passende hybrideversie, voor lange afstanden of intensief stadsgebruik, met sterk gereduceerde verbruiks- en uitstootwaarden. Samen met de 100% elektrische modellen van Renault, waaronder de ZOE, Twingo Z.E. en Kangoo Z.E., ontwikkelt Renault het grootste aanbod van geëlektrificeerde modellen op de markt.
Renault Captur E TECH Hybrid 20 lv

EV-expertise
Groupe Renault is pionier en expert op het gebied van elektrische mobiliteit, het fundament van de huidige en toekomstige visie op het gebied van duurzaamheid. De ervaring die Groupe Renault heeft opgebouwd gaat meer dan tien jaar terug. Deze EV-expertise heeft geleid tot dynamische en efficiënte hybride aandrijflijnen.
Renault Megane E TECH Hybrid 20 rv

De E-TECH aandrijflijnen zijn volledig nieuw en puur als hybridemotoren ontwikkeld. Dit resulteert in meerdere voordelen:
Te allen tijde een 100% elektrische start.
Rijplezier onder alle omstandigheden.
Uitstekende efficiency dankzij de innovatieve transmissie met diverse rijmodi, regeneratieve remmen en hoge batterijcapaciteit, allemaal dankzij de ervaring die Renault heeft opgedaan in de Formule 1 en met elektrische voertuigen.
Renault Clio E TECH Hybrid 20 lv

De CLIO E-TECH kan in de stad tot 80% van de rijtijd volledig elektrisch rijden. Hiermee bespaart de bestuurder tot 40% van de brandstof in vergelijking tot een verbrandingsmotor in stadsverkeer. De CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid en MEGANE E-TECH Plug-in Hybrid hebben een volledig elektrische actieradius van 50 kilometer en een elektrische topsnelheid van 135 km/u (WLTP gemiddeld). De elektrische actieradius in stadsverkeer bedraagt 65 km/u (WLTP City).

Innovatieve technologie
De hybride aandrijflijn van Renault is beschikbaar in twee varianten: als zelfladende
E-TECH Hybrid en een oplaadbare plug-in hybride in de vorm van de E-TECH Plug-in Hybrid. Het nieuwe, modulaire voertuigplatform CMF-B is zodanig ontworpen dat beide geëlektrificeerde aandrijflijnen daarin gemakkelijk zijn te integreren. De technologie is compact en past eenvoudig in de motorruimte van een compacte auto zoals de CLIO.
Renault Clio E TECH Hybrid 20 lzij

De ingenieurs hebben een innovatieve oplossing bedacht voor de range hybridemodellen die relevant, origineel en exclusief is én bovendien meer dan 150 patenten bevat. De techniek is gebaseerd op een modulaire hybride-architectuur met een groot scala aan combinatiemogelijkheden en de beste CO2-winst op de weg. Voor de ontwikkeling maakte Groupe Renault tevens optimaal gebruik van de expertise van het Renault DP World F1 Team. De productiemodellen profiteren van en delen de technologie die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de Formule 1.

Duurzame mobiliteit voor iedereen
Groupe Renault streeft naar duurzame mobiliteit voor iedereen, nu en in de toekomst. Met de komst van de nieuwe E-TECH aandrijftechniek zet Renault een belangrijke stap om dit streven te realiseren. Tot 2022 is Groupe Renault van plan om acht volledig elektrische modellen te ontwikkelen en nog eens twaalf geëlektrificeerde modellen (hybride en plug-in hybride).

De prijzen voor de zakelijk interessante businessversies starten bij € 21.890,- voor de CLIO E-TECH Hybrid 140 Business ZEN. De CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid 160 Business E-TECH is er vanaf € 30.190 en de MEGANE E-TECH Plug-in Hybrid 160 Business ZEN is leverbaar vanaf € 30.990,-.

De prijzen van de reguliere versies van de CLIO E-TECH Hybrid 140 beginnen bij € 22.990,-. De CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid 160 is er vanaf € 33.290,- en de MEGANE E-TECH Plug-in Hybrid 160 is leverbaar vanaf € 33.990,-. Alle modellen zijn per direct te bestellen en staan na de zomer bij de Renault dealer.
Renault Captur E TECH Hybrid 20 lzij

1* Plug-in (‘oplaadbare’) hybride voertuigen zijn voorzien van een batterij die oplaadbaar is via een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk. Dergelijke batterijen hebben een groter bereik dan die in hybride voertuigen, die immers alleen worden opgeladen als de auto rijdt. 

De Renault E-TECH hybride- en plug-in hybride aandrijflijn zijn ontwikkeld en gepatenteerd door Renault Engineering. De techniek profiteert van de verregaande expertise van Renault op het gebied van elektrische aandrijving en werd voor het eerst voorgesteld in de EOLAB conceptcar, op de Autoshow van Parijs in 2014.

De aandrijving maakt gebruik van techniek van de Alliantie, zoals de 1,6-liter benzinemotor van de nieuwste generatie die speciaal voor deze gelegenheid is aangepast.

De brandstofmotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren – waarvan één fungeert als High-Voltage Starter Generator (HSG) – en een innovatieve transmissie zonder koppeling. Het samenspel van de elektromotoren en de versnellingsbak zorgt voor een soepel schakelgedrag. Deze architectuur staat garant voor extra brandstofefficiency en is direct afgeleid van de Formule 1-techniek van Renault.
Renault Captur E TECH Hybrid 20 la

De batterijcapaciteit is afhankelijk van het type aandrijving:
De CLIO E-TECH Hybrid heeft een 1,2 kWh-batterij (230V) waarmee tot 80% van de ritten in stedelijk gebied 100% elektrisch kan worden afgelegd en waarmee dus een aanzienlijke besparing van brandstofverbruik en CO2-uitstoot mogelijk is.
De CAPTUR E-TECH Plug-in Hybrid en MEGANE -TECH Plug-in Hybrid hebben een 9,8 kWh-batterij (400V) waarmee in stedelijk gebied een 100% elektrische actieradius tot 65 kilometer mogelijk is.
Renault Megane E TECH Hybrid 20 la

Respons en energie-optimalisatie
De combinatie van twee elektromotoren, de innovatieve multi-mode transmissie en een verbrandingsmotor maakt een variatie aan rijmodi mogelijk:

100% elektrische start: het feit dat de versnellingsbak koppelingsvrij is, betekent dat de verbrandingsmotor niet gebruikt wordt bij het starten van de auto. Daarom wordt de E-TECH uitvoering systematisch gestart door de primaire elektromotor. Bovendien garandeert dit extra respons bij het wegrijden dankzij het maximumkoppel van de elektromotor dat vanaf stilstand beschikbaar is.
Automatische aanpassing aan rijsituaties: de E-TECH aandrijftechniek is gebaseerd op een serie-parallelle architectuur waardoor het de voordelen van zowel serie- als parallel- én serie-parallel hybride-aandrijving biedt. De motoren kunnen samen of onafhankelijk van elkaar de wielen aandrijven. De slimme techniek kiest de beste aandrijfvorm op basis van de input van de bestuurder en mogelijkheden om energie te regenereren. In totaal zijn vijftien verschillende combinaties van motor en versnelling mogelijk.

De overgang van de ene naar de andere rijmodus is nauwelijks merkbaar en gaat geheel automatisch. Het E-TECH systeem kiest zelf de optimale modus voor de situatie om de uitstoot en het brandstofverbruik zo veel mogelijk te beperken en het rijplezier te verhogen.
Renault Megane E TECH Hybrid 20 la

Energie regenereren
De aandrijftechniek zorgt er ook voor dat tijdens vertragen en remmen zo veel mogelijk energie wordt geregenereerd.

Tijdens vertragen: als de transmissie in ‘Drive’ staat en de bestuurder het gaspedaal loslaat, fungeert de primaire elektromotor als een generator en wordt met kinetische energie de batterij opgeladen.
Door de transmissiehendel in de B-stand (Brake) te zetten, wordt meer energie geregenereerd en zal de auto krachtiger vertragen tot een uitrolsnelheid van ongeveer 7 km/u.
Tijdens remmen: als de bestuurder het rempedaal induwt, worden de remmen elektronisch aangestuurd, met extra hydraulische remkracht indien nodig. Ook in deze situatie zorgt de elektromotor voor extra vertraging en recuperatie van energie om de batterij op te laden.