Mercedes-Benz CLA met EQ-technolgie 40% kleinere voetafdruk
8-6-25. Met de nieuwe CLA heeft Mercedes‑Benz Cars kwantitatieve doelstellingen gedefinieerd voor vermindering van de CO₂-uitstoot in de toeleveringsketen van productiematerialen.
De focus ligt daarbij op materialen en componenten die tijdens de productie een hoge CO₂-uitstoot hebben. Bij het vaststellen van de ecobalans van de CLA 250+ (energieverbruik gecombineerd: 14,1-12,2 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km | CO₂-klasse: A)[1] bij de productiestart, wordt rekening gehouden met de hoeveelheden CO₂-arm aluminium en staal, CO₂-arme accucellen en gerecyclede kunststoffen die in de nieuwe CLA worden gebruikt. Daarnaast wordt rekening gehouden met het gebruik van aandrijfstroom uit hernieuwbare energiebronnen.
- De CLA is de voorloper van een nieuwe, innovatieve elektrische voertuigfamilie van Mercedes-Benz
- Bij de nieuwe volledig elektrische CLA is de CO₂-voetafdruk over de gehele waardeketen al met 40 procent verkleind ten opzichte van zijn niet-geëlektrificeerde voorganger
- Door de implementatie van verdere CO₂-maatregelen in de toeleveringsketen en bij het laden van de accu kan de besparing tot wel twee derde oplopen
Bij de ontwikkeling van de CLA is ervoor gezorgd dat zoveel mogelijk secundaire materialen worden gebruikt. Zo kon het aandeel secundaire materialen in de CLA 250+ voor thermoplasten worden verhoogd tot 42 kg. Circa 50 procent van het aandeel secundaire materialen voor thermoplasten is afkomstig uit zogeheten post-consumer bronnen. Zo zijn de kriksteunen bijvoorbeeld volledig gemaakt van gerecyclede bumpers van afgedankte auto’s.
Bekijk hier de 360° milieucheck van de Mercedes-Benz CLA met EQ-technologie.
[1] De opgegeven waarden zijn bepaald volgens de WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De weergegeven spanbreedtes hebben betrekking op de ECE-landen. Het energieverbruik en de CO₂-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of de energiebron door de auto, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.