Mercedes-Benz CLA met EQ-technolgie 40% kleinere voetafdruk

8-6-25. Met de nieuwe CLA heeft Mercedes‑Benz Cars kwantitatieve doelstellingen gedefinieerd voor vermindering van de CO₂-uitstoot in de toeleveringsketen van productiematerialen.
Mercedes-Benz-CLA-EQ-technologie-25-lv.jpg

De focus ligt daarbij op materialen en componenten die tijdens de productie een hoge CO₂-uitstoot hebben. Bij het vaststellen van de ecobalans van de CLA 250+ (energieverbruik gecombineerd: 14,1-12,2 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km | CO₂-klasse: A)[1] bij de productiestart, wordt rekening gehouden met de hoeveelheden CO₂-arm aluminium en staal, CO₂-arme accucellen en gerecyclede kunststoffen die in de nieuwe CLA worden gebruikt. Daarnaast wordt rekening gehouden met het gebruik van aandrijfstroom uit hernieuwbare energiebronnen.

  • De CLA is de voorloper van een nieuwe, innovatieve elektrische voertuigfamilie van Mercedes-Benz
  • Bij de nieuwe volledig elektrische CLA is de CO₂-voetafdruk over de gehele waardeketen al met 40 procent verkleind ten opzichte van zijn niet-geëlektrificeerde voorganger
  • Door de implementatie van verdere CO₂-maatregelen in de toeleveringsketen en bij het laden van de accu kan de besparing tot wel twee derde oplopen

Mercedes-Benz-CLA-EQ-technologie-25-232-duurzame_onderdelen.jpg
Bij de ontwikkeling van de CLA is ervoor gezorgd dat zoveel mogelijk secundaire materialen worden gebruikt. Zo kon het aandeel secundaire materialen in de CLA 250+ voor thermoplasten worden verhoogd tot 42 kg. Circa 50 procent van het aandeel secundaire materialen voor thermoplasten is afkomstig uit zogeheten post-consumer bronnen. Zo zijn de kriksteunen bijvoorbeeld volledig gemaakt van gerecyclede bumpers van afgedankte auto’s.

Bekijk hier de 360° milieucheck van de Mercedes-Benz CLA met EQ-technologie.

[1] De opgegeven waarden zijn bepaald volgens de WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De weergegeven spanbreedtes hebben betrekking op de ECE-landen. Het energieverbruik en de CO₂-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of de energiebron door de auto, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.