Suzuki e Vitara het eerste volledig elektrische model van het merk

5-11-24. Suzuki onthult in Milaan, Italië zijn eerste batterij-elektrische auto in massaproductie; de e Vitara.
Suzuki-e-Vitara-24-lv.jpg

De productie start in het voorjaar van 2025 bij Suzuki Motor Gujarat in India. De verkoop gaat van start in de zomer van 2025 in diverse regio’s, waaronder Europa, India en Japan. De e Vitara is gebaseerd op conceptmodel eVX die in januari 2023 werd getoond op de Auto Expo in India en vervolgens in oktober 2023 op de Japan Mobility Show. De e Vitara is de eerste volledig elektrische Suzuki die wereldwijd wordt geleverd. 

Volgens het concept van een ‘Emotional Versatile Cruiser’ heeft de e Vitara een design dat geavanceerde technologie en kracht uitstraalt, gecombineerd met een volledig elektrische aandrijflijn die een vlotte en scherpe rijbeleving biedt. De elektrische vierwielaandrijving AllGrip-e zorgt niet alleen voor uitstekende offroad-prestaties, maar ook voor krachtige prestaties op de weg. De e Vitara wordt gebouwd op het nieuwe HEARTECT-e-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor batterij-elektrische modellen. 
Suzuki-e-Vitara-24-rv-boven.jpg

Modern en krachtig design
Het designthema is ‘High-Tech & Adventure’. Daarmee is de e Vitara de belichaming van de geavanceerde elektrische aandrijflijn en heeft hij het robuuste en avontuurlijke karakter van een SUV. Het opvallende exterieur wordt gekenmerkt door grote wielen en een lange wielbasis, terwijl het interieur is voorzien van een geavanceerde geïntegreerde display en robuust uitziende panelen en middenconsole. 
Suzuki-e-Vitara-24-int.jpg

Efficiënte eAxle en lithium-ijzerfosfaat batterij
De batterij-elektrische aandrijflijn bestaat uit de zeer efficiënte eAxle, die de motor en omvormer integreert, en een lithium-ijzerfosfaat batterij die is ontworpen voor optimale veiligheid en betrouwbaarheid. Het resultaat is een vlotte acceleratie vanuit stilstand en een scherpe acceleratie voor inhaalacties, zowel bij lage als hoge snelheden. 
Suzuki-e-Vitara-24-dash.jpg

Elektrische vierwielaandrijving AllGrip-e dankzij twee onafhankelijke eAxles
AllGrip-e is een systeem voor elektrische vierwielaandrijving dat is ontwikkeld met behulp van Suzuki’s uitgebreide ervaring op gebied van vierwielaandrijving. Het systeem bestaat uit twee onafhankelijke eAxles voor en achter. Dat zorgt niet alleen voor krachtige prestaties, maar ook voor een nauwkeurige controle met uitstekende responsiviteit. Ook omvat AllGrip-e een Trail Mode, waarmee de e Vitara zich soepel een weg kan banen door ruw terrein. Spinnende wielen worden afgeremd en het koppel wordt gestuurd naar de tegenoverliggende wielen. Zo werkt het systeem als een limited slip-differentieel. 
Suzuki-e-Vitara-24-lzij.jpg

Nieuw ontwikkeld HEARTECT-e-platform speciaal voor elektrische modellen
De e Vitara wordt gebouwd op het nieuwe, speciaal voor elektrische modellen ontwikkelde HEARTECT-e-platform. Kenmerken zijn een lichtgewicht structuur, optimale bescherming van het hoogspanningssysteem en een ruim interieur dankzij de lange wielbasis. De vloer is zo ontworpen om de batterijcapaciteit te maximaliseren. 
Suzuki-e-Vitara-24-la.jpg

Toshihiro Suzuki, CEO van Suzuki: ‘De e Vitara is onze eerste volledig elektrische auto en het resultaat van een uitgebreid ontwikkelingsproces voor een toegankelijke BEV voor onze klanten. Voor een CO2-neutrale samenleving zullen wij diverse mogelijkheden bieden, met volledig elektrische en hybridemodellen, maar ook voertuigen op CNG – alles afgestemd op de specifieke regio’s. De introductie van de e Vitara is een belangrijke mijlpaal op weg naar CO2-neutraliteit. Na de introductie van de e Vitara breiden we ons aanbod volledig elektrische modellen verder uit met mobiliteitsoplossingen die zijn afgestemd op de behoeften van specifieke landen en regio’s.’ 

Europese specificaties Suzuki e Vitara: 

Batterijcapaciteit

49 kWh

61 kWh

Aandrijving

2WD

2WD

4WD

Afmetingen

Lengte

mm

4.275

Breedte

mm

1.800

Hoogte

mm

1.635

Wielbasis

mm

2.700

Spoorbreedte voor

mm

1.540

Spoorbreedte achter

mm

1.545

Minimale draaicirkel

m

5,2

Minimale bodemvrijheid

mm

180

Aantal zitplaatsen

inzittenden

5

Motor

Maximumvermogen

totaal kW

106

128

135

 

voor kW

106

128

128

 

achter kW

-

-

48

Maximumkoppel

Nm

189

189

300

Transmissie

Type

Vaste overbrenging

Onderstel

Remmen

voor

Geventileerde schijven

 

achter

Geventileerde schijven

Banden

Banden

225/55 R18

225/55 R18, 225/50 R19

Gewicht

Leeggewicht

kg

1.702

1.760-1.799

1.860-1.899