Audi RS 3 aangescherpte rijdynamiek en verbeterde torque splitter
29-10-24. Ring-kampioen in de compacte klasse verbetert zichzelf met liefst zeven seconden: nieuwe Nürburgring-Nordschleife rondetijd van 7:33,123 minuten.
De Audi RS 3 is het krachtigste model binnen de A3 line-up en vormt de entree tot de wereld van Audi Sport. Met de introductie van de vernieuwde versie is hij nog sportiever geworden, mede dankzij een geoptimaliseerde chassisafstelling. De aangescherpte handling zorgt voor een enorme brok rijplezier, zowel op het circuit als bij dagelijks gebruik op de openbare weg.
Toen Audi in 2021 voor het eerst de torque splitter in de RS 3 Limousine en Sportback monteerde, bezorgde die het model met recht een ‘Voorsprong door techniek’. De technologie tilde de rijdynamiek van Audi Sport’s ‘hot hatch’ naar een nieuw, nog hoger niveau. In combinatie met de befaamde vijfcilinder turbomotor – goed voor 294 kW/400 pk en een koppel van 500 Nm - evenaarde Frank Stippler, coureur en ontwikkelingsrijder van Audi Sport, het toenmalige ronderecord voor de compacte klasse op de Nürburgring-Nordschleife. Drie jaar aan technologische ontwikkeling verder, en met de identieke prestaties van de krachtige 2.5 TFSI-motor als basis, bewijst de Audi RS 3 zichzelf opnieuw als het snelste compacte model op het circuit in de Eifel. En nog indrukwekkender: het vernieuwde model verbeterde de tijd van zijn voorganger uit 2021 met maar liefst meer dan zeven seconden.
Torque splitter: game changer sinds 2021
Met zijn volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen heeft de torque splitter Audi in staat gesteld om een nieuw niveau aan bochtendynamiek te bewerkstelligen. Deze technologie betekende een echte game changer voor de RS 3. Nu heeft Audi Sport die technologie nog verder verbeterd en de RS 3 in detail verfijnd. Het resultaat? Hij is nu wendbaarder dan ooit en presteert nog beter in bochten.
De RS 3 Limousine en Sportback ‘vermijden’ onderstuur bij het ingaan van bochten en draaien gewilliger om hun as dankzij fine-tuning van de technologie, waaronder de brake torque vectoring. Die zorgt ervoor dat terwijl de torque splitter in bochten koppel levert aan het buitenste achterwiel, de wielen aan de binnenkant van de bocht licht worden afgeremd. Dankzij deze fijn-gedoseerde remingrepen volgt de RS 3 de bochtradius nauwkeuriger dan ooit en is hij eerder en beter gepositioneerd bij de apex van de bocht. Hierdoor kan de bestuurder eerder op het gas en met een hogere snelheid de bocht uit accelereren.
Nauwkeurige communicatie
Deze aangescherpte handling wordt mogelijk gemaakt door een verbeterd algoritme waardoor de chassisregelsystemen nu nog nauwkeuriger met elkaar communiceren. De combinatie van de twee regel-units van de torque splitter, de elektronische stabilisatieregeling, de brake torque vectoring en de adaptieve dempers van het RS sportonderstel reageert nu gevoeliger op rijsituaties - altijd in samenhang met de gekozen Audi drive select-rijstand. Het samenspel van deze systemen zorgt ook voor een grotere stabiliteit, bijvoorbeeld in natte of besneeuwde omstandigheden.
De vernieuwde Audi RS 3 Sportback en Limousine zijn te configureren op Audi.nl en te bestellen bij de officiële Audi-dealers. In beide gevallen bedraagt de vanafprijs € 107.990*.