Mercedes-Benz G-Klasse elektrificatie - rijhulpsystemen - digitaal
2-4-24. De nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse zet het succesverhaal voort van de modelserie die in 1979 op de markt kwam.
Het offroad-icoon blijft gebruikmaken van het beproefde ladderchassis, drie mechanische sperdifferentiëlen en de terreinreductie LOW RANGE, evenals een starre achteras en onafhankelijke voorwielophanging.
De nieuw ontworpen offroad-regeleenheid, de nieuwe OFFROAD-COCKPIT en de ‘transparante motorkap’ maken een digitale offroad-ervaring mogelijk.
Dankzij de elektrificatie bieden de nieuwe modellen een verbeterde respons in het terrein en meer comfort op de weg. De mild hybrids met geïntegreerde startdynamo (ISG) en 48V-boordnet maken ook indruk met hogere prestaties en tegelijkertijd een lager verbruik.
Met het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) en het 31,2 cm (12,3”) bestuurders- en mediadisplay met touchscreen is de nieuwe G-Klasse meer connected dan ooit.
Doorontwikkelde veiligheids- en assistentiesystemen ondersteunen de bestuurder.
Het MANUFAKTUR aanbod voor uitgebreide individualisering van het exterieur en het interieur is verder uitgebreid.
Subtiel gewijzigd exterieur met een nieuwe grille met vier in plaats van drie horizontale lamellen en een nieuwe voor- en achterbumper.
Nieuwe bekleding van de A-stijlen, spoilerrand op de daksierlijst en nieuwe isolatiematerialen dragen bij aan verbeterde aerodynamica en verhoogd geluidscomfort.
- Offroad-rijeigenschappen: nog betere prestaties dankzij elektrificatie
- Het breedste modellengamma ooit en vrijwel onbeperkte individualiseringsmogelijkheden
- Een 45-jarig succesverhaal: technologisch doorontwikkeld designicoon
De Mercedes-Benz G-Klasse wordt al lang beschouwd als een automotive icoon en bevestigt nu opnieuw zijn leidende positie onder de luxe terreinwagens: hij maakt indruk onder alle omstandigheden – met verbeterde prestaties dankzij geëlektrificeerde aandrijfsystemen, moderne rijassistentiesystemen, verbeterd comfort en toegenomen digitalisering. Daarbij biedt de in 1979 geïntroduceerde modelserie het meest diverse aandrijfportfolio ooit en vrijwel onbeperkte individualiseringsmogelijkheden. Tegelijkertijd behoudt hij zijn unieke offroad-karakter en typische uiterlijk.
“De volledig nieuwe G-Klasse legt de lat voor avontuur op de weg en buiten de gebaande paden opnieuw hoger. Met het geëlektrificeerde aandrijfportfolio, ons baanbrekende MBUX infotainmentsysteem en extra comfort- en offroad-functies is hij klaar om zijn succesverhaal als dé Geländewagen voort te zetten. De volledig nieuwe G-Klasse combineert een indrukwekkende rijervaring met een state-of-the-art digitale ervaring.” Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer
De nieuwe G-Klasse creëert maatstaven in het offroad-segment
Het offroad-icoon is gebaseerd op het beproefde ladderchassis-concept en is voorzien van drie mechanische sperdifferentiëlen en de terreinreductie LOW RANGE in combinatie met een starre achteras en onafhankelijke voorwielophanging. De grote bodemvrijheid en de vering met lange veerwegen vormen de basis voor de offroad-eigenschappen van de nieuwe G‑Klasse. De cijfers spreken voor zich:
- Klimvermogen tot 100% op geschikte ondergrond
- Bodemvrijheid tussen de assen van minimaal 241 mm
- Maximale waaddiepte van 70 cm in water en modder
- Stabiel rijden bij schuine hoek tot 35°
- Hellingshoek van 31° voor en 30° achter (zonder trekhaak)
Buiten de gebaande paden biedt de nieuwe OFFROAD-COCKPIT een overzicht van de relevante gegevens voor terreinrijden in zowel het bestuurdersdisplay als het mediadisplay, alsmede functies ter ondersteuning van terreinrijden.
De nieuwe G-Klasse is veelzijdiger dan ooit
Naast de nieuwe performance-offroader van Mercedes-AMG zijn ook de nieuwe Mercedes-Benz G 450 d (energieverbruik gecombineerd: 10,0-8,7 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 261-227 g/km | CO2-klasse: G )[1] en de Mercedes-Benz G 500 (energieverbruik gecombineerd: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 281-248 g/km | CO2-klasse: G)1 leverbaar. Alle motoren zijn nu geëlektrificeerd. Als mild hybrids met 48V-technologie bieden ze betere prestaties bij een lager verbruik. De eerste volledig elektrische variant van de G-Klasse zal het modellenaanbod op een later tijdstip vervolledigen.
De nieuwe G-Klasse gaat met zijn tijd mee en blijft toch trouw aan zichzelf
Mercedes-Benz heeft het uiterlijk van de G-Klasse al zo’n 45 jaar niet noemenswaardig veranderd. Het exterieurdesign van de nieuwe modellen is slechts subtiel gewijzigd. Zichtbare veranderingen zijn onder andere een grille met vier in plaats van de vorige drie horizontale lamellen en een nieuwe voor- en achterbumper. De voorbumper heeft een vernieuwde rasterlook. De nieuwe bekleding van de A-stijlen en een spoilerrand op de daksierlijst dragen bij aan verbeterde aerodynamica en verhoogd geluidscomfort.
Het interieur is luxueus en tegelijkertijd functioneel. Met de integratie van het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) is de nieuwe G-Klasse digitaler dan ooit. Optioneel zorgen KEYLESS GO, verwarmde/gekoelde bekerhouders, het Burmester® 3D-surround sound system en het MBUX high-end entertainmentsysteem voor meer comfort. Er zijn ook extra en doorontwikkelde veiligheids- en assistentiesystemen. Ook het MANUFAKTUR aanbod met uitgebreide individualiseringsmogelijkheden voor het interieur en exterieur is verder uitgebreid.
Iconisch design – karakteristieke vorm, moderne technologie
Typische designelementen nog steeds aanwezig, subtiele ingrepen om het geluidscomfort en de efficiëntie te verbeteren
- MBUX infotainmentsysteem en mediadisplay met touchscreen
- Extra comfortuitrustingen en uitgebreider MANUFAKTUR aanbod
Zijn karakteristieke, hoekige vorm is hét kenmerk van de G-Klasse. En ook bij de nieuwste doorontwikkeling blijft zijn iconische design grotendeels ongewijzigd. Typische details zijn nog steeds aanwezig. Hiertoe behoren onder andere de markante portiergrepen en het karakteristieke geluid bij het sluiten van de portieren, de robuuste stootlijsten, het zichtbare reservewiel op de achterdeur en de prominente richtingaanwijzers. Nieuw is de grille met vier horizontale lamellen in plaats van drie zoals voorheen. Daarnaast zijn de voor- en achterbumper opnieuw vormgegeven, waarbij de voorbumper een nieuwe rasterlook heeft. De achteruitrijcamera heeft een nieuwe positie in het midden van de bumper boven de kentekenplaathouder. Aan de zijkant van de achteruitrijcamera is een sproeikop voor ruitenwisservloeistof aangebracht voor het geval de camera vuil wordt. Deze wordt geactiveerd wanneer de bestuurder de ruitensproeierinstallatie voor de achterruit inschakelt.
De conventioneel aangedreven modellen bevatten ook een aantal elementen die werden ontwikkeld voor de eerste volledig elektrische variant van de offroad-legende. Met name de nieuwe bekleding van de A-stijlen, een spoilerrand op de daksierlijst en nieuwe isolatiematerialen dragen bij aan verbeterde aerodynamica en verhoogd geluidscomfort. De nieuwe modellen worden standaard geleverd met aerodynamisch geoptimaliseerde 45,7 cm (18”) vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen en high-performance led-koplampen. Nieuw is de lak sodalietblauw metallic leverbaar. Er is ook keuze uit nieuwe velgdesigns in de maten 45,7 tot 50,8 cm (18 tot 20”).
Klanten kunnen het offroad-karakter van hun G-Klasse benadrukken met de PROFESSIONAL Line exterieur. Het pakket omvat onder meer steenslagroosters voor de koplampen, spatschermen en 45,7 cm (18”) all-terrainbanden. De EXCLUSIVE Line exterieur daarentegen benadrukt het exclusieve karakter van het voertuig met een grille in zilverchroom, MULTIBEAM LED-koplampen, een ring om de reservewielhouder in rvs en zijdelingse treeplanken. De AMG Line geeft de nieuwe G-Klasse een uitgesproken sportief karakter. Hierbij wordt het dynamische uiterlijk gekenmerkt door wielkastverbreders, 50,8 cm (20”) lichtmetalen AMG-velgen en een multifunctioneel sportstuur in nappaleder. Het nightpakket, met sportief-expressieve designelementen in zwart, is eveneens leverbaar.
Het interieur: indrukwekkende kwaliteit en baanbrekende designtaal
In het interieur van de nieuwe G-Klasse komen het offroad-karakter en een hoogwaardige uitrusting samen. Tal van designelementen van het exterieur zijn terug te vinden in het interieur. De zijdelingse luchtuitstroomopeningen hebben bijvoorbeeld de vorm van de ronde koplampen en zijn nu ook leverbaar met verlichting. De typische handgreep aan de voorpassagierszijde en de schakelaars voor de drie sperdifferentiëlen blijven centrale elementen van het vernieuwde offroad-bedieningspaneel. Dit biedt nu ook de mogelijkheid voor een snelle toegang, bijvoorbeeld tot de OFFROAD-COCKPIT. Het multifunctionele stuurwiel van de nieuwste generatie met touch control-buttons is standaard bekleed met nappaleder. De sfeerverlichting en omvangrijke lederen bekleding maken de ambiance compleet.
Met de EXCLUSIVE Line interieur kunnen klanten het gevoel van welbehagen in hun nieuwe G-Klasse nog verder verhogen. Het pakket omvat onder andere een uitgebreide keuze aan bekledingen in nappaleder. Ook aan boord zijn de sfeerverlichting voor de luchtuitstroomopeningen en het Burmester® 3D-surround sound system met een verlichte satellietluidspreker in de interieurhemel. Daarnaast transformeert de SUPERIOR Line interieur het interieur in een luxueuze lounge. Het actieve multicontourstoelenpakket plus, de bekleding in nappaleder en exclusieve elementen en siernaden in ruitdesign dragen hieraan bij.
MBUX infotainmentsysteem: de nieuwe G-Klasse is meer connected dan ooit
Het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) met 31,2 cm (12,3”) bestuurders- en mediadisplay met touchscreen is voor het eerst in alle modelvarianten aanwezig. De smartphone-integratie verbindt de mobiele telefoon draadloos met het MBUX multimediasysteem via Android Auto Wireless® of Apple CarPlay™. Hierdoor kunnen inzittenden optimaal gebruikmaken van de functies van hun mobiele telefoon. Ze genieten met MBUX ook van de voordelen van digitale radio (DAB+). Een USB-C aansluiting maakt verbindingen met andere mobiele eindapparaten mogelijk.
MBUX Augmented Reality voor navigatie behoort ook tot de standaarduitrusting van de nieuwe G-Klasse. Het systeem plaatst grafische navigatie- en verkeersaanwijzingen in live beelden op het mediadisplay. Dit kan bestuurders helpen om ook in complexe verkeerssituaties hun weg te vinden en snel, veilig en ontspannen hun bestemming te bereiken. Het systeem biedt ook ondersteuning bij verkeerslichten: het toont de kleur van het verkeerslicht en helpt zo wanneer het zicht op het verkeerslicht beperkt is.
Met MBUX vindt ook de spraakassistent zijn weg naar de G-Klasse. Deze is in staat om de dialoog aan te gaan en te leren. Bepaalde acties kunnen nu worden geactiveerd zonder de activeringsterm “Hey Mercedes”. De spraakassistent beschikt over circa twintig spraakcommando’s die exclusief zijn toegespitst op gebruik in de nieuwe G-Klasse.
Nieuwe functies voor nog meer comfort
De nieuwe G-Klasse kan optioneel worden uitgerust met nog meer comfortuitrustingen. Daartoe behoren verwarmde/gekoelde bekerhouders, een draadloos oplaadsysteem voor mobiele apparaten en het MBUX high-end entertainmentsysteem achter. Dit laatste bestaat uit twee volledig geïntegreerde 29,5 cm (11,6”) touchscreens die ervoor zorgen dat ook de achterpassagiers onderweg het beste entertainment kunnen ervaren. Dankzij de verbinding met het MBUX multimediasysteem kunnen ze onder andere een film kijken, op het internet surfen en toegang krijgen tot uiteenlopende ritinformatie. Desgewenst kan de content interactief van de beeldschermen op de tweede zitrij naar het mediadisplay voorin worden verplaatst. Via verschillende interfaces kan eigen media worden geïntegreerd.
De nieuwe G-Klasse is optioneel leverbaar met KEYLESS GO. Hiermee kunnen de portieren en de achterdeur worden geopend en vergrendeld door gewoon op de toets op de portiergreep te drukken. Hiervoor hoeft de voertuigsleutel niet te worden vastgehouden, maar kan in de zak blijven zitten. Het voertuig kan ook gemakkelijk worden gestart met een druk op de knop – zonder de sleutel in het contact te hoeven steken. De enige vereiste is dat de bestuurder de sleutel bij zich draagt in het voertuig. Optioneel is ook een dashcam[2] leverbaar. Deze kan het verkeer voor het voertuig. filmen en de tijd en snelheid registreren. Zo kunnen bestuurders bijvoorbeeld een ongeval of routes en landschappen vastleggen om later thuis op hun computer of op het mediadisplay in het voertuig (bij stilstand) te bekijken.
De nieuwe G-Klasse biedt met het optionele Burmester® 3D-surround sound system[3] een ongeëvenaarde geluidskwaliteit. Het zorgt voor de immersive Dolby Atmos®-audio-ervaring, die muziek meer ruimte, helderheid en diepte geeft. Het systeem verandert de nieuwe G-Klasse in een state-of-the-art concertzaal op wielen. In de interieurhemel is een extra, verlichte luidspreker geïntegreerd. Zes extra kanalen zijn nu beschikbaar aan de zijkant van de versterker, wat voor een betere frequentiescheiding en geluidspositionering zorgt.
MANUFAKTUR: individualiseringsprogramma met meer dan een miljoen combinatiemogelijkheden
Lakkleur, reservewielring, stoelbekleding, siernaden, dashboard en nog veel meer – met het individualiseringprogramma MANUFAKTUR kunnen G-Klasse rijders hun voertuig uniek maken. Bij de keuze van exclusieve kleurencombinaties, individuele contrasten en materialen zijn de mogelijkheden vrijwel onbeperkt. Het assortiment is onlangs weer uitgebreid. Zo is nu voor het eerst het tweekleurige lederen interieur in MANUFAKTUR catalanbeige/zwart leverbaar. Daarnaast is in combinatie met MANUFAKTUR leder een handgreep met opschrift ‘MANUFAKTUR’ en sierdeel leverbaar. Het MANUFAKTUR volledig leder-pakket is eveneens leverbaar voor de nieuwe G-Klasse. Bijna het gehele interieur is dan bekleed met nappaleder. Dit omvat de interieurhemel en de bekleding van de A-, B-, C- en D-stijlen tot de rugleuning van de stoelen. De interieurhemel heeft ook een middenbaan in uitrustingskleur met ruitdesign.
Exclusieve aflevering op de geboorteplek van de G-Klasse
Sinds 2023 kunnen kopers van de G-Klasse in het G-Klasse Experience Center in Graz (Oostenrijk) hun nieuwe aanwinst ophalen en een onvergetelijke dag beleven. Op een terrein van 100.000 m2 wacht hen puur rijplezier. Ze kunnen de veelzijdigheid van het offroad-icoon testen in speciaal daarvoor bestemde voertuigen op het on- en offroad-parcours. Het ondersteunende programma omvat ook een rondleiding door de fabriek van MAGNA Steyr, met fascinerend zicht op het productieproces. Het hoogtepunt is uiteraard de overhandiging waarbij de nieuwe G-Klasse aan de klant wordt gepresenteerd in een glazen kubus. Daarna worden gedetailleerde voertuiginstructies gegeven. Het arrangement voor twee personen omvat ook een exclusief diner, een hotelovernachting in het centrum van Graz met ontbijt en een persoonlijke shuttle service. Wie een aflevering van de G-Klasse in de fabriek wil boeken, kan contact opnemen met de Mercedes-Benz dealer.
Carrosserie en onderstel – de G-Klasse is en blijft de GELÄNDEWAGEN
On- en offroad- rijeigenschappen consequent doorontwikkeld
- ‘Trail, Rock en Sand: extra rijprogramma’s voor avonturen buiten de gebaande paden
- Nieuwe OFFROAD-COCKPIT biedt overzicht van belangrijkste gegevens en functies voor offroad-gebruik
De nieuwe G-Klasse is ontwikkeld met zo’n 45 jaar ervaring en expertise in het offroad-segment. De iconische terreinwagen is nog steeds gebaseerd op een beproefde ladderchassis-constructie, en heeft drie mechanische sperdifferentiëlen in combinatie met een onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en een starre achteras. De grote bodemvrijheid en de lange veerwegen vormen de basis voor de indrukwekkende offroad-eigenschappen. De volgende feiten spreken voor zich:
- Klimvermogen tot 100% op geschikte ondergrond
- Bodemvrijheid tussen de assen van minimaal 241 mm
- Maximale waaddiepte van 70 cm in water en modder
- Stabiel rijden bij schuine hoek tot 35°
- Hellingshoek van 31° voor en 30° achter (zonder trekhaak)
- In- en uitloophoek van 26°
Het onderstel van de nieuwe G-Klasse is standaard voorzien van een adaptief verstelbare demping, wat bij de vorige modellen alleen als optie leverbaar was. Dit zorgt voor nog meer soepelheid in het terrein. De dempers compenseren oneffenheden in de ondergrond nog beter en zijn bestand tegen aanzienlijk grotere dempingskrachten dan passieve dempers. Het systeem regelt met rol- en hellingstabilisatie continu de demperkarakteristieken afhankelijk van de rijsituatie en vermindert automatisch carrosseriebewegingen. Verschillende onderdelen van de adaptief verstelbare dempers zijn ontworpen om extreme belastingen te weerstaan, zoals opspattend water, waden, steenslag en vuil.
De beproefde elektromechanische tandheugelbesturing is eveneens standaard. Deze verbruikt minder energie dan een hydraulisch bekrachtigd systeem. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma biedt het een comfortabel of sportief stuurgevoel tijdens het rijden op asfalt. Offroad biedt het nauwkeurige feedback met voldoende stuurassistentie. Een elektrische parkeerrem is standaard. De remschijven aan de voorzijde hebben een diameter van 354 millimeter en zijn 32 millimeter dik. Aan de achterzijde is de diameter 345 millimeter en de dikte 22 millimeter.
DYNAMIC SELECT met drie extra offroad-rijprogramma’s
Met DYNAMIC SELECT kunnen de rijeigenschappen van de nieuwe G-Klasse met een druk op de knop en in slechts enkele seconden worden aangepast. Het systeem wijzigt de rijeigenschappen van motor, transmissie, onderstel, ESP® en besturing. De rijprogramma’s ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘ECO’ en ‘Individual’ zijn eenvoudig te selecteren met de DYNAMIC SELECT-schakelaar.
In de nieuwe G-Klasse zijn drie extra rijprogramma’s beschikbaar voor terreinrijden. ‘Trail’ zorgt voor geoptimaliseerde rijeigenschappen in licht terrein met een losse ondergrond, bijvoorbeeld op onverharde wegen of grind. Het rijprogramma ‘Rock’ is ontworpen voor het rijden in middelzwaar en moeilijk, oneffen terrein met harde, rotsachtige ondergrond. Onderstel en besturing zijn straf afgesteld. Als derde offroad-optie biedt ‘Sand’ verbeterde rijdynamiek door regelinterventies. Het ESP® is speciaal afgestemd op zanderige ondergrond en zorgt voor meer veiligheid tijdens dynamisch rijden, bijvoorbeeld bij het remmen. Bestuurders kunnen de offroad-rijprogramma’s eveneens instellen met de DYNAMIC SELECT-schakelaar.
Alles in het zicht: de nieuwe OFFROAD-COCKPIT
De vernieuwde offroad-regeleenheid biedt bestuurders rechtstreeks toegang tot de nieuwe OFFROAD-COCKPIT. Deze biedt een overzicht van de belangrijke, relevante gegevens voor terreinrijden op zowel het bestuurdersdisplay als het mediadisplay. Deze biedt ook functies ter ondersteuning van terreinrijden. De inhoud wordt weergegeven met verschillende tegels, die kunnen worden gewijzigd met de richtingspijlen of door te swipen. Er zijn ook knoppen voor snelle toegang tot bepaalde voertuigfuncties die relevant zijn voor offroad-rijden. De weergegeven gegevens omvatten een kunstmatige horizon, positiegegevens, kompas, rijhoogte, stuurhoek van de vooras, koppel, vermogen, bandenspanning en bandentemperatuur plus status van de sperdifferentiëlen.
Voor een nog comfortabelere offroad-rijervaring: de ‘transparante motorkap’.
De functie ‘transparante motorkap’ kan worden opgeroepen via het offroad-menu in het centrale display. In combinatie met de 360°-camera maakt deze functie een virtueel zicht onder de voorkant van het voertuig mogelijk. Voor de cameraweergave van de ‘transparante motorkap’ in het mediadisplay combineert het voertuig de beelden van de frontcamera en de twee buitenspiegelcamera’s. Daarnaast helpt een visualisatie van de rijstrook bij het kiezen van de optimale rijweg. Dit stelt bestuurders van de nieuwe G-Klasse in staat om snel te reageren als dat nodig is – bijvoorbeeld bij het tegenkomen van obstakels zoals puin of rotsblokken. De functie helpt ook om heuveltoppen, taluds en afdalingen optimaal te beoordelen als ze niet meer zichtbaar zijn door de voorruit omdat de hoek te steil is.
Meest diverse modellengamma aller tijden: motoren en transmissies
Mild hybrids met 48V-technologie
- Nieuwe zes-in-lijn benzinemotor in de G 500
- Verbeterde respons, meer onroad-comfort en lager verbruik
Het motorenaanbod voor de nieuwe G-Klasse is volledig geëlektrificeerd. Als mild hybrid met geïntegreerde startdynamo (ISG) en 48V-boordsysteem bieden ze betere prestaties bij een lager verbruik. Dankzij de elektrificatie bieden de nieuwe modellen ook een betere respons en meer comfort. Naast de nieuwe Mercedes-AMG G 63 (energieverbruik gecombineerd: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 358-335 g/km | CO2-klasse: G)5 bestaat het gamma ook uit de nieuwe Mercedes-Benz G 500 (energieverbruik gecombineerd: 12,3-10,9 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 281-248 g/km; CO2-klasse: G)5 en de nieuwe Mercedes-Benz G 450 d (energieverbruik gecombineerd: 10,0-8,7 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 261-227 g/km | CO2-klasse: G)[4] .
De nieuwe Mercedes-Benz G 500 wordt aangedreven door een 3,0 liter zescilinder lijnmotor met dubbele turbolading via een uitlaatgasturbo en een elektrische extra compressor. De benzinemotor levert een vermogen van 330 kW (449 pk) en een maximumkoppel van 560 Nm. De ISG levert kortstondig 15 kW (20 pk) extra vermogen en 200 Nm extra koppel. Het systeem voedt ook het 48V-boordnet. Het motorenaanbod wordt gecompleteerd door de zescilinder dieselmotor in de nieuwe Mercedes-Benz G 450 d. Deze levert een vermogen van 270 kW (+15 kW) (367 pk + 20 pk). Het koppel bedraagt 750 (+200) Nm.
Beproefde automatische transmissie
De krachtoverbrenging wordt verzorgd door de 9G-TRONIC automatische transmissie met koppelomvormer, die speciaal is aangepast aan de eisen die het offroad-icoon stelt. De brede spreiding van de overbrengingen maakt het rijden comfortabel en stil, vooral bij lage toerentallen. Tegelijkertijd helpt de transmissie het brandstofverbruik te verlagen. De mechanica en de hydraulische regeleenheid zorgen voor snel, soepel en comfortabel schakelen. Ze maken ook snelle tussensprints mogelijk. Drie snelheidssensoren maken het mogelijk om – afhankelijk van de rijsituatie – meerdere versnellingen over te slaan in situaties waarin dit handig is. Het schakelgedrag is afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma. Zoals gebruikelijk bij automatische transmissies van Mercedes-Benz, kunnen bestuurders ook handmatig schakelen met de DIRECT SELECT-stuurschakelpaddles.
In het rijprogramma ‘ECO’ helpt de ECO start-stopfunctie bijvoorbeeld om zuinig te rijden door de motor uit te schakelen wanneer het voertuig stilstaat. Ook de ‘zeilfunctie’ helpt brandstof te besparen. De koppeling van de transmissie gaat open zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt. Hierdoor daalt het motortoerental tot stationair toerental en neemt de rijweerstand af door de compressie- en wrijvingskrachten te verlagen. De nieuwe G-Klasse ‘zeilt’ dan en gebruikt kortstondig zijn eigen kinetische energie voor de aandrijving. De tractie wordt hersteld zodra het gas- of rempedaal weer wordt ingetrapt.
Tussenbak met terreinreductie
De tussenbak is zo geconfigureerd dat 40 procent van het aandrijfkoppel wordt overgebracht naar de vooras en 60 procent naar de achteras. De permanente vierwielaandrijving zorgt voor een uitstekende tractie. De terreinreductie verhoogt het koppel op de aangedreven wielen aanzienlijk wanneer offroad wordt gereden. Tegelijkertijd wordt de maximumsnelheid verlaagd en de trekkracht vergroot. Hierdoor kan de nieuwe G-Klasse zelfs zeer uitdagend terrein aan. De terreinreductie kan in de transmissiemodus ‘N’ via de LOW RANGE-schakelaar worden geactiveerd tot een snelheid van 40 km/h. De overbrengingsverhouding van de tussenbak verandert dan van 1,00 in de stand HIGH RANGE voor weggebruik in 2,93. Het is mogelijk om van LOW RANGE over te schakelen naar HIGH RANGE tot een snelheid van 70 km/h.
De intelligente meervoudige lamellenkoppeling verbetert het manoeuvreren. Deze koppeling werkt als een automatisch geregeld sperdifferentieel en regelt het gedrag van het voertuig tijdens het rijden. De koppeling schakelt over naar vast sperdifferentieel met 100% vergrendeling wanneer de schakelaar in het middendifferentieel wordt bediend.
De vergrendelingen op de voor- en achterdifferentiëlen zijn ontworpen als normale sperdifferentiëlen met 100% vergrendeling. Ze werken volledig elektromechanisch en zijn volledig met elkaar verbonden. Alle vergrendelingen kunnen afzonderlijk worden ingeschakeld tijdens het rijden in zowel LOW als HIGH RANGE. Het voertuig schakelt automatisch over naar het offroad-rijprogramma ‘Rock’ wanneer de vergrendelingen worden ingeschakeld. Met de schakelaars voor de drie sperdifferentiëlen kan de bestuurder op elk moment zien welk sperdifferentieel is ingeschakeld. De status wordt ook weergegeven op het mediadisplay.
Hoog veiligheidsniveau: extra en doorontwikkelde rijassistentiesystemen
Voor het eerst leverbaar in de G-Klasse: actieve stuurassistentde actieve noodstopassistent en routegebaseerde snelheidsaanpassing
- Techniekpakket bundelt alle leverbare assistentiesystemen
De nieuwe G-Klasse is, dankzij extra en doorontwikkelde assistentie- en veiligheidssystemen van de nieuwste generatie[5], een de veiligste voertuigen in zijn segment. De actieve remassistent ondersteunt de bestuurder en behoort tot de standaarduitrusting. Het systeem maakt gebruik van de aanwezige sensoren om botsingsgevaar met voorliggers, kruisend of tegemoetkomend verkeer waar te kunnen nemen. Bij een dreigende aanrijding kan het systeem de bestuurder visueel en akoestisch waarschuwen. Als de remkracht te laag is, kan het systeem ook helpen door de remkracht te verhogen tot het juiste niveau. En als er geen reactie volgt, kan het systeem een autonome noodstop starten. De actieve spoorassistent is eveneens standaard. Het systeem kan de bestuurder helpen om het voertuig op de rijstrook te houden. PRE-SAFE®, het preventieve inzittenden beschermingssysteem, is ook standaard aan boord. Dit systeem kan kritieke rijsituaties in een vroeg stadium herkennen, waarschuwen en preventief beschermingsmaatregelen nemen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld reversibele gordelspanners of het automatisch sluiten van geopende zijruiten of het glazen schuifdak om inzittenden te beschermen tegen binnendringende voorwerpen. Ook de actieve parkeerassistent met PARKTRONIC is standaard. Het systeem kan actief assisteren bij het achteruit inparkeren en geschikte parkeerplaatsen herkennen bij een snelheid tot 35 km/h.
Het optionele techniekpakket bundelt alle beschikbare assistentiesystemen voor maximale veiligheid en ontspannen rijden. De actieve afstandsassistent DISTRONIC helpt bestuurders onder andere om een veilige afstand tot andere voertuigen te bewaren. Het pakket ondersteunt bestuurders ook in stadsverkeer. Zo kan de uitstapwaarschuwing bestuurders waarschuwen voor naderende fietsers. De dodehoekassistent kan door middel van zicht- en hoorbare waarschuwingen helpen om ongevallen te voorkomen bij het wisselen van rijstrook en bij het achteruitrijden. De verkeersbordenassistent houdt de geldende snelheidsregels in de gaten en herinnert de bestuurder eraan. Ondertussen assisteert het parkeerpakket met 360°-camera bij het parkeren en manoeuvreren. Het zicht rondom en de parkeerassistent maken manoeuvreren gemakkelijker – het centrale display geeft de onmiddellijke omgeving van het voertuig duidelijk weer. De beelden worden gemaakt door vier camera’s (voor, achter en aan beide zijden van het voertuig). Deze worden gecombineerd tot een virtueel 360°-zicht vanuit vogelperspectief. Daarnaast toont het mediadisplay specifiek verschillende kijkhoeken. In combinatie met de zicht- en hoorbare aanwijzingen van het standaard PARKTRONIC hebben bestuurders zelfs in onoverzichtelijke situaties een goed overzicht.
De nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse is leverbaar met de volgende systemen:
Actieve stuurassistent
De actieve stuurassistent ondersteunt bestuurders bij snelheden tot 160 km/h met een gematigde stuurinterventie wanneer ze in het midden van een rijstrook rijden. Dit zorgt voor een hoge mate van ondersteuning, vooral op monotone wegen. In combinatie met de 360°-camera beschikt het systeem ook over rijstrookdetectie.
Actieve noodstopassistent
De actieve noodstopassistent remt het voertuig in de eigen rijstrook tot stilstand af als het systeem herkent dat de bestuurder zich niet meer met de rijsituatie bezighoudt. Bovendien behoren gordelspanners en een korte remingreep, als laatste waarschuwing voordat het remsysteem wordt ingeschakeld, tot de omvang.
Routegebaseerde snelheidsaanpassing
Dit systeem helpt bestuurders om hun snelheid aan te passen aan de route. Voor bochten, kruispunten, rotondes, tolstations en afslagen verlaagt het voertuig in combinatie met de actieve afstandsassistent DISTRONIC automatisch de snelheid en accelereert vervolgens weer
De nieuwe Mercedes-AMG G 63: geëlektrificeerde aandrijving, nieuw onderstel, exclusieve designelementen
4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met betere prestaties en lager verbruik
- Actieve, hydraulische rolstabilisatie: het optionele AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel
- In- en exterieur: karakteristieke en performance-georiënteerde details voor onderscheidende look
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 (energieverbruik gecombineerd: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 358-335 g/km | CO2-klasse: G)[6] versterkt zijn unieke positie onder de performance-terreinwagens met zijn krachtige aandrijving, het nieuwe AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel en onderscheidende designelementen. Dit model biedt bovendien een nog grotere spreiding tussen dynamische onroad-prestaties en uitstekende offroad-eigenschappen. De nieuwe Mercedes-AMG G 63 profiteert ook van de algemene modelwijzigingen. Een voorbeeld daarvan is de upgrade van het infotainmentsysteem MBUX, waarmee de G-Klasse voor het eerst is uitgerust.
“De G-Klasse is een automotive icoon en de Mercedes-AMG G 63 is al vele jaren het meest gewilde model. Dat is zowel een verplichting als een stimulans voor ons. Ons doel was dan ook om de verbeterde prestaties nog tastbaarder te maken – zowel on- als offroad. Dit hebben we onder andere bereikt door verbeteringen door te voeren aan de V8-motor en ons nieuwe AMG-onderstel, dat wendbaarheid, rijdynamiek en comfort combineert. Zo kunnen we nog beter inspelen op de wensen van onze klanten. De nieuwe G 63 is meer AMG dan ooit.” Michael Schiebe, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH en Hoofd divisies Mercedes-Benz G-Klasse & Mercedes-Maybach
Geëlektrificeerd: de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 wordt aangedreven door de beproefde 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor. Deze levert 430 kW (585 pk) en een maximumkoppel van 850 Nm. Nieuw is de combinatie met 48V-technologie en een geïntegreerde startdynamo (ISG). Deze elektrificatie zorgt kortstondig voor een extra boost van 15 kW (20 pk) vermogen en 200 Nm koppel. Vanuit stilstand heeft de nieuwe Mercedes-AMG G 63 slechts 4,4 seconden nodig om naar 100 km/h te accelereren. Deze dynamische aandrijving gaat door tot een topsnelheid van 220 km/h. Het optioneel leverbare AMG Performance-pakket zorgt voor een topsnelheid van 240 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,3 seconden.
Met actieve, hydraulische rolstabilisatie: het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 overtuigt met een wendbaar rijgevoel en verhoogd comfort. Het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve, hydraulische rolstabilisatie en adaptief verstelbare demping levert een belangrijke bijdrage. Dit onderstel is leverbaar als afzonderlijke optie of als onderdeel van het AMG-offroadpakket PRO en het AMG Performance-pakket. Actieve hydraulische elementen vervangen de conventionele mechanische dwarsstabilisatoren met torsiestang. De adaptieve schokdempers zijn uitgerust met twee hydraulische verbindingen – één voor de ingaande en één voor de uitgaande demper. De demperkamers op alle vier de wielen zijn via hydraulische leidingen met elkaar verbonden.
Door de verbinding van de vier veerpoten en de drukregeling via een pomp en schakelkleppen is een zeer grote spreiding van de veerconstante mogelijk met minder rolbewegingen. Tijdens dynamisch bochtenwerk vermindert de hydrauliek de rolhoek en daarmee het camberverlies. Dankzij de hieruit resulterende hoge mate van camberstijfheid en verminderde carrosseriebewegingen reageert de nieuwe Mercedes-AMG G 63 zeer nauwkeurig op stuurbewegingen. Tegelijkertijd verhoogt het systeem het rijcomfort bij het rijden over oneffenheden. Het systeem compenseert oneffenheden die anders tot overhellen van de carrosserie zouden leiden. Dit heeft een positief effect op zowel het rijcomfort als de wegligging. Bovendien zorgt het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel voor optimale instuur- en lastwisseleigenschappen en geeft zo vorm aan de typische AMG-rijeigenschappen op het gebied van dynamiek, precisie en feedback.
Gekoppeld aan de rijprogramma’s en de rijomstandigheden verbetert het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel ook de mogelijkheid om de assen te vergrendelen. Zo houden de wielen ook bij grote wieluitslagen nog contact met de grond. Dit leidt niet alleen tot een aanzienlijke verbetering van de tractie, het klimvermogen en het comfort in het terrein, maar ook een verminderde belasting van zowel het voertuig als de bestuurder.
Als wordt gekozen voor het AMG-offroadpakket PRO, zijn twee extra offroad-rijprogramma’s beschikbaar. ‘AMG Traction PRO’ zorgt voor een maximale tractie in de rijprogramma’s ‘Rock’ en ‘Sand’ door middel van een wielselectieve regeling van het remkoppel, afhankelijk van het wegdek. Bovendien kan de mate van blokkering van het elektronisch geregelde sperdifferentieel trapsgewijs worden aangepast aan de situatie. Om AMG Traction PRO te activeren, moet de bestuurder eerst de terreinreductie LOW RANGE inschakelen en het handmatige schakelen activeren.
‘AMG Active Balance Control’, het tweede extra offroad-rijprogramma, vult de functies van het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel in alle drie de offroad-rijprogramma’s aan. Hiermee kan de rolstijfheid van het voertuig afhankelijk van het wegdek en de rijsituatie worden aangepast van laag naar stug. Bestuurders kunnen kiezen uit drie verschillende instellingen: terwijl ‘LOW’ zich kenmerkt door een comfortabele afstemming van het onderstel, is deze aanzienlijk stijver in de stand ‘MID’ en zeer stijf in ‘HIGH’. Dit verbetert de carrosseriecontrole en het grondcontact van het voertuig aanzienlijk, en dat geldt ook voor de tractie in het terrein.
Het AMG RIDE CONTROL-onderstel met adaptief verstelbare demping maakt deel uit van de standaarduitrusting. Dit volautomatische, elektronisch geregelde systeem past de demping aan elk wiel continu aan de behoefte aan. Dit verbetert zowel de rijveiligheid als het afrolcomfort. De demping wordt voor elk wiel afzonderlijk ingesteld via twee kleppen (afzonderlijk voor de ingaande en uitgaande slag) en is afhankelijk van de rijstijl, het wegdek en de geselecteerde demping (‘Comfort’, ‘Sport’ of ‘Sport+’). Dit betekent dat het optimale werkpunt altijd kan worden geselecteerd op basis van een breed scala aan informatie, zoals de acceleratie en de rijsnelheid.
Korte schakeltijden: de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie
De standaard AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie zal in de smaak vallen bij bestuurders die sportiviteit hoog in het vaandel hebben staan, met dynamische schakeleigenschappen en de emotionele tussengasfunctie (dubbele ontkoppeling). Afhankelijk van het gekozen rijprogramma maakt deze transmissie sportief-snel of comfortabel en nauwelijks merkbaar schakelen mogelijk. Dankzij de negen beschikbare versnellingen bevindt de motor zich vaak in het optimale toerenbereik. Bovendien combineert de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie efficiëntie en dynamiek. Indien nodig schakelt de transmissie met koppelomvormer in zeer korte tijd terug naar een lage versnelling met behulp van meervoudig terugschakelen om het volledige vermogen van de motor te benutten. De algemene eigenschappen van de transmissie kunnen worden beïnvloed via AMG DYNAMIC SELECT: er is keuze uit verschillende rijprogramma’s met specifieke rijinstellingen.
AMG DYNAMIC SELECT: vijf onroad-rijprogramma’s en drie offroad-rijprogramma’s
Met de vijf DYNAMIC SELECT-onroad-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ varieert de differentiatie van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief. Belangrijke parameters zoals motorrespons, transmissie, onderstel en besturing worden aangepast. De drie standen van de adaptief verstelbare demping – ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ – kunnen desgewenst afzonderlijk worden geselecteerd. De drie offroad-rijprogramma’s ‘Sand’, ‘Trail’ en ‘Rock’ zijn beschikbaar voor het rijden in het terrein.
Karakteristieke details voor onderscheidende look: interieur- en exterieurdesign
Zowel vanbinnen als vanbuiten geven karakteristieke designelementen de nieuwe Mercedes-AMG G 63 een unieke uitstraling. De MANUFAKTUR lak hyperblauw magno is exclusief leverbaar voor het topmodel. Het front wordt gekenmerkt door een nieuwe AMG-specifieke bumper met drie verticale lamellen voor de luchtinlaten. De bumper is bovendien voorzien van rvs accenten. Adaptieve MULTIBEAM LED-koplampen zijn standaard. Dankzij intelligente verlichtingsfuncties verlichten ze de weg afhankelijk van de situatie en reageren ze op de actuele verkeerssituatie met behulp van 84 individueel regelbare high-performance leds. Ook de achterlichten zijn voorzien van led-technologie.
Andere merkkenmerken zijn (voor het eerst) het AMG-logo op de motorkap en in de buitenspiegelprojectie, en de AMG-tankdop in zilverchroom met designelementen in zwart. Zilvergrijze remklauwen, geperforeerde remschijven en nieuwe 50,8 cm (20”) vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen ronden het exterieurdesign af. In totaal is er keuze uit zes velgdesigns in de maten 50,8 tot 55,9 cm (20 tot 22”), leverbaar in drie kleurvarianten.
Het optionele AMG-carbonpakket exterieur benadrukt het prestatievermogen van de nieuwe Mercedes-AMG G 63. De reservewielafdekking, de accenten in de bumper en de optische onderrijbeveiliging voor en achter zijn uitgevoerd in carbon. Dit pakket omvat ook een grille in donkerchroom alsmede spiegelkappen en accenten in de stootlijsten in carbondesign. Een reservewielring in zwart magno/metallic en donkere richtingaanwijzer- en koplampbehuizingen voor en achter ronden het pakket af.
Ook het interieur van de nieuwe Mercedes-AMG G 63 is voorzien van specifieke details die het sportieve design benadrukken. Het standaard, aan de onderzijde afgevlakte AMG Performance-stuurwiel in nappaleder met drie dubbele spaken en naadloos geïntegreerde touch control-buttons vindt zijn oorsprong in de autosport en benadrukt de sportiviteit van de cockpit. De ronde AMG-stuurwieltoetsen met briljante displays en intuïtieve bedieningslogica dienen voor de bediening van AMG-specifieke rijfuncties en alle rijprogramma’s. AMG-logo’s in de spaken van het stuurwiel, in het centrale display, in de instaplijsten en op de vloermatten en rugleuningen van de voorstoelen zijn eveneens standaard. De sierdelen zijn uitgevoerd in zwarte pianolak.
Optioneel kan het interieur van de nieuwe Mercedes-AMG G 63 worden omgetoverd tot een luxueuze lounge met de SUPERIOR Line interieur. Dit pakket omvat onder andere nappalederen bekleding, elementen in ruitdesign en actieve multicontourstoelen, inclusief ENERGIZING-pakket plus met massagefunctie en stoelventilatie/-verwarming.
Sportief karakter met de modus ‘Supersport’
In het bestuurdersdisplay is een extra weergavestijl beschikbaar: de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en horizontale displays links en rechts daarvan in perspectief creëren een ruimtelijke indruk van diepte. Het centrale display benadrukt ook de dynamische oriëntatie met individuele AMG-weergaven zoals de visualisatie van de rijprogramma’s of telemetriegegevens.
Technische gegevens Mercedes-Benz G 450 d
Motor |
|||
Cilinderaantal/-opstelling |
6/ijn |
||
Cilinderinhoud |
cm3 |
2.989 |
|
Max. vermogen |
kW/pk |
270 (+15) / 367 (+20) |
|
bij |
t/min |
4.000 |
|
Max.koppel |
Nm |
750 (+200) |
|
bij |
t/min |
1.350-2.800 |
|
Compressieverhouding |
15.,0 : 1 |
||
Mengselvorming |
common rail directe injectie |
||
Krachtoverbrenging |
|||
Aandrijving |
permanente vierwielaandrijving |
||
Koppelverdeling voor/achter (%/%) |
40/60 |
||
Transmissie |
9G-TRONIC |
||
Overbrengingsverhoudingen |
|||
1e /2e/3e/4e/5e/6e/7e versnelling |
5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/ |
||
Achteruitversnelling |
4,798 |
||
Onderstel |
|||
Vooras |
dubbele wieldraagarmen met |
||
Achteras |
starre as |
||
Remsysteem |
hydraulisch tweekrings remsysteem |
||
Besturing |
elektromechanisch |
||
Velgen |
7,5J18ET43 |
||
Banden |
265/60R18 |
||
Maten en gewichten |
|||
Wielbasis |
mm |
2.890 |
|
Spoorbreedte voor/achter |
mm |
1.638/1.638 |
|
Lengte/breedte/hoogte |
mm |
||
Draaicirkel |
m |
13.6 |
|
Bagageruimtevolume |
liter |
640[9] |
|
Dakbelasting |
kg |
max. 150 |
|
Gewicht rijklaar volgens EC |
kg |
2.555 |
|
Laadvermogen |
kg |
645 |
|
Max. toegestaan totaalgewicht |
kg |
3.200 |
|
Max. aanhangwagenbelasting (geremd/ongeremd) |
kg |
3.500/750 |
|
Tankinhoud/waarvan reserve |
l |
100/12 |
|
AdBlue®-tankinhoud |
l |
31,6 |
|
Prestaties; brandstofverbruik; emissie |
|||
Acceleratie 0-100 km/h |
sec. |
5,8 |
|
Topsnelheid |
km/h |
210 |
|
Verbruik gecombineerd[10] |
l/100 km |
10,0-8,7 |
|
CO2-emissie gecombineerd11 |
g/km |
261-227 |
|
CO2-klasse |
G |
||
Emissieklasse |
Euro 6e |
||
Mercedes-Benz G 500
Motor |
|||
Cilinderaantal/-opstelling |
6/lijn |
||
Cilinderinhoud |
cm3 |
2.999 |
|
Max. vermogen |
kW/pk |
330 (+15) / 449 (+20) |
|
bij |
t/min |
6.100 |
|
Max.koppel |
Nm |
560 (+200) |
|
bij |
t/min |
1.950-5.500 |
|
Compressieverhouding |
10.50 : 1 |
||
Mengselvorming |
directie benzine-injectie |
||
Krachtoverbrenging |
|||
Aandrijving |
permanente vierwielaandrijving |
||
Koppelverdeling voor/achter (%/%) |
40/60 |
||
Transmissie |
9G-TRONIC |
||
Overbrengingsverhoudingen |
|||
1e /2e/3e/4e/5e/6e/7e versnelling |
5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/ |
||
Achteruitversnelling |
4,798 |
||
Onderstel |
|||
Vooras |
dubbele wieldraagarmen met |
||
Achteras |
starre as |
||
Remsysteem |
hydraulisch tweekrings remsysteem |
||
Besturing |
elektromechanisch |
||
Velgen |
7,5J18ET43 |
||
Banden |
265/60R18 |
||
Maten en gewichten |
|||
Wielbasis |
mm |
2.890 |
|
Spoorbreedte voor/achter |
mm |
1.638/1.638 |
|
Lengte/breedte/hoogte |
mm |
||
Draaicirkel |
m |
13,6 |
|
Bagageruimtevolume |
liter |
640[13] |
|
Dakbelasting |
kg |
max. 150 |
|
Gewicht rijklaar volgens EC |
kg |
2.485 |
|
Laadvermogen |
kg |
715 |
|
Max. toegestaan totaalgewicht |
kg |
3.200 |
|
Max. aanhangwagenbelasting (geremd/ongeremd) |
kg |
3.500/750 |
|
Tankinhoud/waarvan reserve |
l |
100/12 |
|
Prestaties; brandstofverbruik; emissies |
|||
Acceleratie 0-100 km/h |
sec. |
5,4 |
|
Topsnelheid |
km/h |
210 |
|
Verbruik gecombineerd[14] |
l/100 km |
12,3-10,9 |
|
CO2-emissie gecombineerd15 |
g/km |
281-248 |
|
CO2-klasse |
G |
||
Emissieklasse |
Euro 6e |
||
Mercedes-AMG G 63
Motor |
|||
Cilinderaantal/-opstelling |
8/V; 4 kleppen per cilinder |
||
Cilinderinhoud |
cm3 |
3.982 |
|
Max. vermogen |
kW/pk |
430 (+15) / 585 (+20) |
|
bij |
t/min |
6.000 |
|
Max.koppel |
Nm |
850 (+200) |
|
bij |
t/min |
2.500-3.500 |
|
Compressieverhouding |
8,60 : 1 |
||
Mengselvorming |
directie benzine-injectie |
||
Krachtoverbrenging |
|||
Aandrijving |
permanente vierwielaandrijving |
||
Koppelverdeling voor/achter op alle wielen (%/%) |
40/60 |
||
Transmissie |
AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie |
||
Overbrengingsverhoudingen |
|||
1e /2e/3e/4e/5e/6e/7e versnelling |
5,354/3,243/2,252/1,636/1,211/ |
||
Achteruitversnelling |
4,798 |
||
Onderstel |
|||
Vooras |
dubbele wieldraagarmen met |
||
Achteras |
starre as |
||
Remsysteem |
hydraulisch tweekrings remsysteem |
||
Besturing |
elektromechanisch |
||
Velgen |
9,5J20ET35 |
||
Banden |
275/50R20 |
||
Afmetingen en gewichten |
|||
Wielbasis |
mm |
2.890 |
|
Spoorbreedte voor/achter |
mm |
1.650/1.654 |
|
Lengte/breedte/hoogte |
mm |
||
Draaicirkel |
m |
13,43 |
|
Bagageruimtevolume |
liter |
640[17] |
|
Dakbelasting |
kg |
max. 150 |
|
Gewicht rijklaar volgens EC |
kg |
2.640 |
|
Laadvermogen |
kg |
560 |
|
Max. toegestaan totaalgewicht |
kg |
3.200 |
|
Max. aanhangwagenbelasting (geremd/ongeremd) |
kg |
3.500/750 |
|
Tankinhoud/waarvan reserve |
l |
100/12 |
|
Prestaties; brandstofverbruik; emissies |
|||
Acceleratie 0-100 km/h |
sec. |
4,3[18] |
|
Topsnelheid |
km/h |
220[19] |
|
Verbruik gecombineerd[20] |
l/100 km |
15,7-14,7 |
|
CO2-emissie gecombineerd15 |
g/km |
358-335 |
|
CO2-klasse |
G |
||
Emissieklasse |
Euro 6e |
||
[1] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De vermelde waarden hebben betrekking op de Europese markt. Het energieverbruik en de CO2-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of energiebron door de personenwagen, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.
[2] Bij het gebruik van de dashcam en het opslaan van videomateriaal dient rekening te worden gehouden met de voorschriften voor gegevensbescherming. Het gebruik van de dashcam is mogelijk niet toegestaan in bepaalde landen.
[3] Standaarduitrusting voor de Mercedes-AMG G 63 (energieverbruik gecombineerd: 15,7-14,7 l/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 358-335 g/km | CO2-klasse: G).
[4] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De vermelde waarden hebben betrekking op de Europese markt. Het energieverbruik en de CO2-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of energiebron door de personenwagen, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.
[5] De rijassistentie- en veiligheidssystemen van Mercedes-Benz zijn hulpmiddelen en ontslaan bestuurders niet van hun verantwoordelijkheid. Zij dienen de instructies in de gebruiksaanwijzing en de daar beschreven systeemgrenzen in acht te nemen.
[6] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De vermelde waarden hebben betrekking op de Europese markt. Het energieverbruik en de CO2-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of energiebron door de personenwagen, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.
[7] Zonder buitenspiegels.
[8] Met dakdragers.
[9] Open bagageruimte achter de achterbank.
[10] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De vermelde waarden hebben betrekking op de Europese markt. Het energieverbruik en de CO2-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of energiebron door de personenwagen, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.
[11] Zonder buitenspiegels
[12] Met dakdragers
[13] Open bagageruimte achter de achterbank
[14] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De vermelde waarden hebben betrekking op de Europese markt. Het energieverbruik en de CO2-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of energiebron door de personenwagen, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.
[15] Zonder buitenspiegels.
[16] Zonder dakdragers.
[17] Open bagageruimte achter de achterbank.
[18] In combinatie met het AMG Performance-pakket.
[19] Elektronisch begrensde, optionele verhoging van de topsnelheid tot 240 km/h (alleen in combinatie met het AMG Performance-pakket)/
[20] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De vermelde waarden hebben betrekking op de Europese markt. Het energieverbruik en de CO2-emissie van een personenwagen zijn niet alleen afhankelijk van het efficiënte gebruik van de brandstof of energiebron door de personenwagen, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.