De huidige hoge inflatie en toenemend duurzaamheidsbewustzijn stimuleren de opkomst van de circulaire economie. Citroën biedt om die reden nu een omvangrijk assortiment gebruikte onderdelen aan als ideale oplossing voor klanten die zoeken naar mogelijkheden om hun al wat oudere auto’s tegen lagere kosten en op een duurzame manier te onderhouden Deze gebruikte onderdelen zijn gemiddeld 70% goedkoper dan nieuwe onderdelen. Ze vormen ook een reëel alternatief in een markt die kampt met onderdelentekorten en stijgende prijzen.

Laurent Barria, Directeur Marketing en Communicatie bij Citroën, zegt: “Zoals overal in Europa neemt de gemiddelde leeftijd van auto’s op de weg toe en moeten ze onderhouden worden om lang mee te gaan. Gebruikte onderdelen zijn essentieel wanneer de onderdelen 10 jaar na de productie van een voertuig niet meer worden geproduceerd of wanneer de prijzen en levertijden van de nieuwe onderdelen niet meer voldoen aan de verwachtingen van klanten.”

KEUZE UIT 200.000 GEBRUIKTE ONDERDELEN  
Het assortiment gebruikte onderdelen van Citroën omvat meer dan 200.000 onderdeelnummers verdeeld over zeven productgroepen: carrosseriedelen, verlichting, elektrische onderdelen en elektronica, interieuronderdelen, motor en transmissie en het onderstel. Voor de levering draagt B-Parts zorg. Dit is de Europese leider in de online distributie van gebruikte auto-onderdelen, waarin Stellantis sinds 2020 heeft geïnvesteerd. Alle onderdelen in het assortiment zijn origineel en afkomstig van auto’s die zijn gedemonteerd door een netwerk van ongeveer 100 gecertificeerde professionele partners verspreid door heel Europa. Via het B-Parts e-commerce platform worden de gebruikte onderdelen vervolgens verkocht in 155 landen.

De gebruikte onderdelen zijn leverbaar in Frankrijk en in verschillende andere Europese landen (Duitsland, Spanje, Italië, Portugal, Nederland, België, Ierland, Oostenrijk, Finland, Denemarken, Litouwen, Noorwegen, Zweden en in Zwitserland) via de website van Citroën. Voor alle gebruikte onderdelen uit het assortiment van Citroën geldt 12 maanden garantie, waardoor kopers verzekerd zijn van goede kwaliteit. Die garantie bedraagt zelfs 24 maanden als de onderdelen zijn gemonteerd door een erkende Citroën-reparateur.

EENVOUDIG BESTELPROCES  
Het zoeken naar het benodigde onderdeel op de website kan op basis van het kenteken van de auto of het onderdeelnummer. Een selectie per automodel is ook mogelijk, waardoor alle beschikbare gebruikte onderdelen van alle productfamilies in het assortiment weergegeven kunnen worden. Dat is handig voor wie bijvoorbeeld zelf interieurverlichting of een zonnescherm wil vervangen en niet direct een onderdeelnummer daarvan kan vinden. De Citroën-reparateur heeft uiteraard ook toegang tot de online omgeving voor het bestellen van gebruikte onderdelen om de klant een prijstechnisch aantrekkelijk alternatief te kunnen bieden.

Na het plaatsen van de bestelling volgt bezorging na 1 tot 4 dagen. Het is mogelijk om een alert in te stellen zodra een uitverkocht onderdeel weer op voorraad is. De prijzen zijn transparant en inclusief BTW en bezorgkosten. Beschikbaarheid en verwachte bezorgdatum zijn aangegeven. De klantenservice is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via e-mail, telefoon of chat om een ieder bij te staan in het bestelproces. Het retourneren van de onderdelen kan binnen 14 dagen.

DUURZAAM EN BETAALBAAR
Deze ecologisch verantwoorde aanpak van Citroën is onderdeel van de business unit Circular Economy – zoals opgenomen in het strategisch plan Stellantis Dare Forward 2030 – en is gericht op het aanbieden van duurzame en betaalbare product- en serviceoplossingen zonder concessies te doen aan de kwaliteit.