Dit bevestigt het sterke groeimomentum dat aan de gang is sinds 2021, toen het Renaulution-plan werd aangekondigd en de volledige herstructurering ervan begon. Gedreven door de lancering van succesvolle limited editions, zijn topversies goed voor meer dan tweederde van de Alpine A110-verkopen. Het Renaulution-plan en de reorganisatie van Alpine hebben de verkoop van voertuigen doen stijgen van 1.527 inschrijvingen in 2020 tot 3.546 in 2022, een stijging van +132%.

Internationaal laten de belangrijkste markten van het merk een aanzienlijke groei zien, met +42% in Duitsland, +39% in Japan en +43% in het VK. Frankrijk verhoogde zijn verkoop met 2.138 verkochte eenheden in 2022, ofwel +32%.

Internationale ontwikkeling en netwerkuitbreiding
Alpine zette zijn expansie in Europa voort met de lancering van het merk in twee nieuwe landen, Slovenië en de Tsjechische Republiek, en de komst op het eiland Réunion met de eerste twee verkooppunten op het eiland.

Het Alpine-netwerk blijft zich ook ontwikkelen, met de opening van 40 nieuwe verkooppunten in 2022, wat het totaal op 140 locaties wereldwijd brengt. In 2022 werden maar liefst zes vestigingen geopend in Frankrijk, acht in Duitsland, zes in Spanje en vier in Japan, Engeland en Italië. In 2023 zet de groei door met het openen van nieuwe verkooppunten en de komst van nieuwe landen, zoals Marokko.

De iconische A110 telt de cijfers
Terwijl hij zijn 60-jarig bestaan ​​vierde, houdt de A110 niet op zichzelf opnieuw uit te vinden tot groot genoegen van de liefhebbers van het merk. In 2022 werden drie gelimiteerde edities geïntroduceerd (A110 GT J. Rédélé, A110 Tour de Corse 75 en A110 RF. Alonso), die allemaal in minder dan dertig minuten kopers hadden gevonden.
De A110 R, de meest radicale Alpine ooit ontwikkeld, werd eind 2022 gepresenteerd en het orderboek voor de komende maanden is al gevuld.
Aan de vooravond van de lancering van het nieuwe, volledig elektrische Alpine-assortiment verjongde de A110 zich ook met de A110 E-ternité, een elektrisch prototype dat anticipeert op de kortetermijntoekomst van het merk.
Ook in de autosport was 2022 een uitstekend jaar: een vierde plaats in het F1 World Constructors Championship, een eerste doel behaald en de weg vrijgemaakt voor nieuwe uitdagingen voor 2023, en dichter bij de kop van het veld komen, om nog maar te zwijgen van de overwinningen in de rally en de tweede plaats in het World Endurance Championship.

Laurent Rossi, CEO van Alpine: “In 2022 bevestigde Alpine het solide momentum dat in 2021 was ingezet met nieuwe verkooprecords en een merk dat zich nog steeds internationaal uitbreidt. Het dynamische orderboek heeft ons in staat gesteld de productie van onze Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé te maximaliseren. De toekomst van het merk wordt voorbereid met een 100% elektrische actieradius en steeds grotere ambities voor wereldwijde groei. De ommekeer is op een duurzame manier gemaakt en we moeten het momentum vasthouden om ons voor te bereiden op een rijke en sportieve toekomst.”

¹ automobielmarkten in de landen waar Alpine aanwezig is

ALPINE-INSCHRIJVINGEN 2022
Alpine-23-verkoopresultaten-2022-alpine-verhoogt-het-tempo-tabellen.jpg