Van alle nieuwe auto’s die afgelopen jaar de crashtest van de onafhankelijke Europese veiligheidsorganisatie ondergingen, scoorde de volledig elektrische Hyundai de meeste punten, met name op het gebied van veiligheid voor volwassenen en kinderen. Daarmee mag de IONIQ 6 zich Best in Class in de categorie Large Family Car noemen.

De onderscheiding volgt op de succesvolle botsproeven waaraan de IONIQ 6 afgelopen jaar door Euro NCAP werd onderworpen. Daarin behaalde de elektrische sedan 5 sterren en dat is de maximale score die een auto in deze onafhankelijke crashtest kan behalen. Net als de IONIQ 5, het eerste model van Hyundai’s nieuwe line-up-merk IONIQ, voldoet de IONIQ 6 aan de strengste eisen op het gebied van veiligheid.

‘Met de titel Best in Class 2022 bewijst de IONIQ 6 een van de veiligste elektrische auto’s ter wereld te zijn’, aldus Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing, Product en PR bij Hyundai Motor Europe. ‘Hyundai spant zich in om zijn klanten en alle andere weggebruikers een hoog niveau van veiligheid en innovatieve mobiliteitsoplossingen te bieden. Deze nieuwste onderscheiding van Euro NCAP onderstreept onze toonaangevende positie op het gebied van toekomstige mobiliteit.’

Beoordeling in vier categorieën
Auto’s die de veiligheidstest van Euro NCAP ondergaan, worden beoordeeld in vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist. Auto’s komen alleen in aanmerking voor het predicaat Best in Class op basis van hun beoordeling met standaard veiligheidsuitrusting. Extra beoordelingen op basis van optionele uitrusting zijn uitgesloten.

De IONIQ 6 blinkt uit in de categorieën bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto en Safety Assist. De veiligheid voor volwassenen in de auto krijgt van het Europese veiligheidsinstituut een score van 97 procent, goed voor de eerste plaats in deze categorie. En met een waardering van 87 procent – de maximale score op dit onderdeel – blijkt ook de veiligheid voor kinderen van 6 tot 10 jaar onovertroffen. Op het onderdeel Safety Assist scoort de elektrische Hyundai 90 procent.

Met de titel Best in Class 2022 bewijst de IONIQ 6 in de onafhankelijke crashtests beter te hebben gepresteerd dan zijn concurrenten. Omdat de eisen in de test elk jaar hoger liggen, wordt de Best in Class-vergelijking alleen per kalenderjaar gemaakt. Dit verzekert dat alle auto’s aan de hand van dezelfde normen worden beoordeeld. 2022 was voor Euro NCAP het drukste jaar ooit. In totaal werden maar liefst 66 nieuwe personenauto’s getest.

Nieuw veiligheidspakket Smart Sense
De IONIQ 6 krijgt extra waardering voor zijn nieuwe veiligheidspakket, getiteld Smart Sense. Daaronder valt onder meer Highway Driving Assist 2 (HDA 2) dat het rijden op de snelweg veiliger en comfortabeler maakt. Op basis van informatie van de camera aan de voorzijde, radarsensoren en navigatiegegevens, houdt HDA 2 de snelheid van de auto en de afstand tot de voorligger constant, terwijl het de auto ook midden in de rijstrook houdt. Het systeem kan de bestuurder ook helpen bij het wisselen van rijstrook.

Navigation based Smart Cruise Control (NSCC) maakt gebruik van het geavanceerde navigatiesysteem om te anticiperen op bochten en rechte stukken op de geplande route via de snelweg en past de snelheid aan voor extra veiligheid. Ook houdt NSCC de afstand tot de voorligger constant, net als de door de bestuurder ingestelde snelheid. Andere veiligheids- en rijassistentiesystemen in het veiligheidspakket Smart Sense zijn onder meer:

Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA): helpt tijdens het wisselen van rijstrook een aanrijding aan de achterzijde van de IONIQ 6 te voorkomen
Forward Collision-avoidance Assist (FCA): helpt een aanrijding met een obstakel vóór de IONIQ 6 te voorkomen
Intelligent Speed Limit Assist (ISLA): past de rijsnelheid aan de geldende snelheidslimiet aan
High Beam Assist (HBA): assisteert ’s nachts bij het schakelen tussen groot- en dimlicht wanneer ander verkeer in de tegengestelde rijrichting nadert
Driver Attention Alert (DAW): waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont
Blind-spot View Monitor (BVM): geeft via camerabeelden de situatie in de dode hoek van de IONIQ 6 weer als de bestuurder van rijstrook wil wisselen
Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA): helpt bij het achteruit rijden een aanrijding met een aan de linker- of rechterzijde tegemoetkomend voertuig te voorkomen

De IONIQ 6 is standaard uitgerust met zeven airbags, waaronder een airbag tussen de twee voorstoelen. Die moet voorkomen dat de bestuurder en bijrijder in geval van een aanrijding elkaar kunnen verwonden.