Jaguar E-PACE 2021 binnen en buiten vernieuwd

Film 30Jaguar E PACE P300e PHEV MY21 rv31-10-20. Ingrijpende vernieuwingen aan zowel het interieur als het exterieur voor de nieuwe Jaguar E-PACE Plug-In-Hybrid.

 

 

Met een vernieuwd in- en exterieur, het nieuwste Pivi Pro-infotainmentsysteem, een nieuwe voertuigarchitectuur en keuze uit diverse krachtige en efficiënte aandrijflijnen – waaronder een geavanceerde Plug-in Hybride* aandrijflijn – is de nieuwe Jaguar E-PACE beter verbonden, verfijnder en efficiënter dan ooit.
De aandrijflijn van de nieuwe Jaguar E-PACE P300e PHEV combineert de 147 kW (200 pk) sterke 1,5-liter driecilinder Ingenium-benzinemotor met een 80 kW (109 pk) sterke elektromotor op de achteras (Electric Rear Axle Drive, ERAD). Daarmee is het mogelijk om 55 kilometer emissievrij in de volledig elektrische modus te rijden. De gecombineerde CO2-emissie bedraagt 44 g/km en het gecombineerde verbruik 2,0 l/100 km (WLTP).
Jaguar E PACE P300e PHEV MY21 rzij

Vernieuwd uiterlijk
Het vernieuwde exterieurdesign geeft Jaguars compacte performance-SUV een zelfbewuste, luxueuze uitstraling. De wijzigingen aan de voorzijde omvatten een nieuw vormgegeven luchtopening met een opvallende lamel onder in de bumper. Een nieuw diamantvormig gaasdesign voor de grille is geïnspireerd op het klassieke Jaguar-logo en is eigentijds afgewerkt in Noble Chrome. De nieuwe ventilatieopeningen in de voorschermen zijn voorzien van de ‘leaper’, het iconische Jaguar-beeldmerk.

Nieuwe LED-koplampen zijn voorzien van dagrijverlichting (DRL) in de vorm van een dubbele J. Optioneel is DRL leverbaar met Pixel LED-techniek voor een hogere resolutie en helderder licht. De functie Adaptive Driving Beam scant de weg voor de Jaguar en past het grootlicht aan door bepaalde LED-segmenten uit of juist in te schakelen om tegenliggers niet te verblinden en om verkeersborden uit te lichten en reflecties te voorkomen.

Geavanceerde LED-techniek is standaard voor de S-versies, terwijl de Premium LED-koplampen met Auto High Beam Assist tot de uitrusting van de SE en HSE behoren. De techniek omvat een voorwaarts gerichte camera om te schakelen tussen groot- en dimlicht om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Op de uitvoeringen S, SE en HSE zijn sequentiële richtingaanwijzers achter standaard, op de SE en HSE zijn ook vóór de richtingaanwijzers sequentieel.

De lagere achterbumper is voorzien van nieuwe inzetten van gaaswerk tussen de in de vormgeving geïntegreerde uitlaten bij de versies met viercilinder benzinemotor. Alle andere versies hebben ranke horizontale lamellen als afwerking. De full-LED-achterlichten zijn geïnspireerd op die van de volledig elektrische Jaguar I-PACE en voorzien van een gestileerde chicane als verwijzing naar de geavanceerde technologie en het moderne design.

De sportieve R-Dynamic-uitvoering heeft een aantal kenmerkende designelementen die het sportieve karakter accentueren. Alle versies zijn overigens leverbaar met het optionele Black Exterior Pack, dat de E-PACE een nog dynamischer uiterlijk geeft, met specifieke elementen in Narvick Black.

Verfijnd afgewerkt interieur
Het interieur van de nieuwe Jaguar E-PACE is bijzonder luxe en biedt nog meer verfijning en verbeterde connectiviteit. De 11,4-inch HD touchscreen is geïntegreerd in het midden van het dashboard en biedt toegang tot het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem. Het scherm van gebogen glas is chemisch gehard en voorzien van twee coatings: de ene voorkomt spiegelen en de andere is bestand tegen vingerafdrukken.

Julian Thomson, Design Director van Jaguar, zegt: “New E-PACE features key design elements from across the Jaguar family, enhancing the exterior and introducing beautiful new details to the interior. All this ensures the latest model has a more grown-up appeal while retaining its compact performance SUV sensibilities.”

In het op de bestuurder gerichte interieur is de grotere bergruimte die zich voor de nieuwe Drive Selector bevindt, gemakkelijker toegankelijk. De ruimte bevat nu ook een draadloos 15-watt laadpunt voor mobiele apparaten. De componenten waarmee de bestuurder in contact komt, zijn afgewerkt met zachte materialen en het deel van de middenconsole waar de bestuurder met zijn knie tegenaan komt, heeft een luxueuze, comfortabele vorm.

De nieuwe Drive Selector – een van de vele fraaie details in de nieuwe Jaguar E-PACE – is breder en lager van vorm. De bovenzijde is afgewerkt met stiksel dat doet denken aan dat van een cricketbal, het onderste, metalen deel is zorgvuldig vormgegeven om prettig aan te voelen in het gebruik.

De aandacht voor materialen komt ook tot uiting in de metalen accenten op de speakers en de ventilatieopeningen. Die benadrukken, samen met elementen als de metalen draaiknoppen, het hoogwaardig karakter van het interieur. Het nieuwe stuur, eveneens geïnspireerd op dat van de Jaguar I-PACE, biedt plaats aan metalen schakelpeddels en aan knoppen die onzichtbaar zijn totdat ze worden verlicht.

De extra aandacht voor detail is ook te zien aan de in reliëf aangebrachte ‘leaper’ in de hoofdsteunen, terwijl labels met het opschrift ‘Est. 1935 Jaguar Coventry’ aan de bekleding verwijzen naar het erfgoed en de rijke historie van het merk. Andere fraaie details zijn de Jaguar-print in het centrale bergvakje en dat voor de Drive Selector.

Plug-in power en prestaties
De nieuwe E-PACE is gebaseerd op Jaguars Premium Transvers Architecture, dat is ontworpen en ontwikkeld voor de nieuwste geëlektrificeerde aandrijflijnen, zoals de nieuwe driecilinder P300e PHEV*-aandrijflijn en de viercilinder Ingenium diesel- en benzinemotoren van de nieuwste generatie, die zijn voorzien van Mild Hybrid-techniek (MHEV).

Geavanceerde toepassingen zijn onder meer intelligente vierwielaandrijving en soepel schakelende automatische transmissies. Daarmee biedt de E-PACE de vertrouwenwekkende dynamiek, tractie en verfijning die van een Jaguar worden verwacht.

Het motorengamma:
Diesel
• 120 kW (163 pk) 2,0-liter viercilinder turbo, handbediende zesversnellingsbak, voorwielaandrijving
• 120 kW (163 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
• 150 kW (204 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
Benzine
• 118 kW (160 pk) MHEV 1,5-liter driecilinder turbo, 8-trapsautomaat, voorwielaandrijving
• 147 kW (200 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
• 184 kW (250 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
• 221 kW (300 pk) MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, 9-trapsautomaat, vierwielaandrijving
• 227 kW (309 pk) PHEV 1,5-liter driecilinder turbo, 8-trapsautomaat, vierwielaandrijving

De geavanceerde 1,5-liter driecilinder benzinemotor is het nieuwste lid van de modulaire, flexibele Ingenium-motorenfamilie en is leverbaar in zowel de Mild Hybride als de Plug-in Hybride E-PACE.

De nieuwe lichtgewicht aluminium motor – 33 kilogram lichter dan de viercilinder – levert krachtige prestaties en biedt een hoge mate van verfijning, met weinig inwendige wrijving en daardoor optimale efficiency en een laag verbruik. Het uitlaatspruitstuk is in de aluminium cilinderkop geïntegreerd, waardoor de motor snel op bedrijfstemperatuur komt. Daarbij is de afstand tussen de uitlaatkleppen in de motor en het turbinewiel van de turbo kort, zodat die laatste snel reageert op gas geven.

De aandrijflijn in de P300e Plug-in Hybride bevat behalve de 147 kW (200 pk) sterke 1,5-liter driecilinder turbomotor ook een 80 kW (109 pk) sterke elektromotor op de achteras (Electric Rear Axle Drive, ERAD). Daarmee zijn indrukwekkende prestaties mogelijk: de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur is mogelijk in slechts 6,5 seconden. Ook de efficiency is hoog: de gecombineerde CO2-emissie bedraagt 44 g/km en het gecombineerde verbruik 2,0 l/100 km (WLTP).

De compacte ERAD wordt gevoed door een 15 kWh lithium-ion-accu die in de vloer is geïntegreerd. Als de accu volledig is opgeladen, bedraagt de puur elektrische actieradius van de Plug-in Hybride 55 kilometer, ruim voldoende voor de dagelijkse ritten naar het werk en naar huis, in Nederland gemiddeld nog geen 40 kilometer, zonder dat de accu tussentijds moet worden opgeladen.

In zowel de driecilinder benzinemotor als de viercilinder benzine- en dieselmotoren gebruikt het MHEV-systeem een Belt Integrated Starter Motor (BiSG) om de energie die normaliter verloren gaat bij gas loslaten en remmen, te regenereren en op te slaan in een 48-volt lithium-ion-accu die is gemonteerd onder de vloer van de bagageruimte. Die energie wordt benut om de motor te ondersteunen tijdens acceleratie en zorgt dat het start-stopsysteem soepel en direct reageert.

Met de Mild Hybride-techniek laat de nieuwe 118 kW (160 pk) 1,5-liter driecilinder Ingenium turbobenzinemotor (alleen met voorwielaandrijving) een CO2-emissie van 181 g/km en een verbruik van 8,0 l/100 km** noteren.

Dirk Lorenz, Chief Product Engineer van Jaguar, vertelt: “The new Jaguar E-PACE is available with a comprehensive choice of powertrains to suit any requirement while the new Premium Transverse Architecture ensures the exceptional performance, ride, handling and comfort expected from a Jaguar.”

De nieuwe E-PACE is ook leverbaar met de nieuwste generatie Mild Hybride-aandrijflijnen met de 2,0-liter viercilinder Ingenium diesel- en benzinemotoren, met vierwielaandrijving en automatische
9-trapstransmissies.

De 120 kW (163 pk) sterke MHEV 2,0-liter viercilinder turbodiesel levert een koppel van 380 Nm en laat een CO2-emissie van 167 g/km en een verbruik van 6,4 l/100 km noteren. Voor de 150 kW (204 pk) sterke MHEV 2,0-liter viercilinder turbodiesel zijn de cijfers 430 Nm, 169 g/km en 6,4 l/100 km**. De acceleratie van 0-100 km/uur vergt slechts 8,4 seconden.

Er is ook een 120 kW (163 pk) 2,0-liter viercilinder turbodiesel zonder Mild Hybride-techniek. Die is voorzien van een handmatig te bedienen zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. Daarvan bedraagt de CO2-emissie 158 g/km en het verbruik 6,0 l/100 km.**

De nieuwste aandrijflijn omvat diverse geavanceerde technologieën om de efficiency en de verfijning op een nog hoger niveau te brengen. Onder meer zijn voor het eerst zuigers van hoogwaardig staal toegepast om de inwendige wrijving te verlagen. Een turbo met variabele geometrie en nieuwe common-rail inspuiting met piëzotechniek en een inspuitdruk van 2.500 bar – die de inspuiting van brandstof in de cilinders nog nauwkeuriger regelt – verhogen de efficiency nog verder.

De 2,0-liter viercilinder Ingenium-benzinemotor is er in drie vermogensvarianten, alle met Mild Hybride-techniek. De versie met 147 kW (200 pk) vermogen levert 320 Nm trekkracht en sprint vanuit stilstand in 8,5 seconden naar 100 km/uur. De versie met 184 kW (250 pk) vermogen levert 365 Nm koppel en legt dezelfde sprint af in 7,5 seconden.

De topversie van de benzinemotoren is de versie met 221 kW (300 pk). Deze is alleen in de E-PACE 300 Sport leverbaar en levert 400 Nm koppel en sprint in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/uur. De geavanceerde krachtbron is voorzien van de nieuwste motortechnologie, met onder meer intelligente Continuous Variable Valve Lift (CVVL), dat samen met Variable Cam Timing (VCT) en een twin-scroll turbo zorgt voor een sterke combinatie van verfijnde prestaties en optimale efficiency.
Jaguar E PACE P300e PHEV MY21 rv

Onderstel en transmissie
Ingrijpende aanpassingen aan de carrosseriestructuur van de nieuwe E-PACE zorgen voor nog meer dynamiek, comfort en gebruiksgemak. Deze nieuwe Premium Transverse Architecture omvat motorsteunen, die ook bijdragen aan snellere reacties op het gaspedaal.

De nieuwe voertuigarchitectuur zorgt ook voor een hogere stijfheid van de bevestigingspunten van de voorwielophanging. Dat zorgt weer voor meer rijcomfort terwijl de spreekwoordelijke wegligging en wendbaarheid die bij Jaguar hoort, behouden blijft. De structuur reduceert vibraties en rij- en andere geluiden in het interieur, zodat de inzittenden dat ervaren als een oase van rust, comfort en verfijning.

De meeste versies van de nieuwe E-PACE zijn uitgerust met Jaguars intelligente vierwielaandrijving. De driecilinderversies zijn gekoppeld aan een 8-trapsautomaat, de viercilinders aan een 9-trapsautomaat. De overbrengingsverhoudingen sluiten nauw op elkaar aan voor directe respons. Handmatige bediening is mogelijk via de metalen schakelpeddels aan het stuurwiel. Een handmatig te bedienen zesversnellingsbak is standaard bij de voorwielaangedreven 120 kW (163 pk) sterke 2,0-liter turbodiesel.

De vierwielaandrijving in de E-PACE maakt gebruik van ‘Standard Driveline’-technologie van de tweede generatie, die het motorkoppel automatisch verdeelt over de voor- en achterwielen, zodat de tractie altijd maximaal is. Voor het eerst is Standard Driveline voorzien van Driveline Disconnect-technologie. Bij constante rijsnelheid ontkoppelt het systeem de aandrijving naar de achterwielen, zodat de auto dan alleen op de voorwielen wordt aangedreven. Dat helpt het verbruik te reduceren.

Exclusief voor de 300 SPORT-versie is Jaguars Active Driveline vierwielaandrijving van de tweede generatie, die superieure aandrijving op alle wielen biedt met de voor Jaguar kenmerkende dynamiek.

Net als Standard Driveline kan ook Active Driveline vierwielaandrijving het motorkoppel verdelen over de voor- en achterwielen. Als extra zijn er in de achteras twee onafhankelijke en elektronisch aangestuurde natteplaatkoppelingen, die het beschikbare koppel binnen 0,1 seconde verdelen over de achterwielen onderling, van 0 tot 100 % per wiel.

Alle versies van de E-PACE zijn uitgerust met Jaguar Drive Control, met de modi Comfort, Eco, Rain-Ice-Snow (versies met voorwielaandrijving) en Dynamic. De bestuurder kan die handmatig selecteren op basis van de omstandigheden op de weg. Dat doet hij via een tuimelschakelaar naast de nieuwe Drive Selector en daarmee worden de instellingen aangepast van de besturing, de transmissie, het gaspedaal en (indien aanwezig) de Adaptive Damping.

Het nieuwe Adaptive Surface Response, dat in de vierwielaangedreven versies de Rain-Ice-Snow-modus van de voorwielaangedreven versies vervangt, monitort de omstandigheden op de route en bepaalt elke tiende van een seconde de meest geschikte van de drie instellingen en reageert binnen een halve seconde.

Jaguar past in de E-PACE zijn verfijnde Integral Link-achterwielophanging toe. De architectuur van de wielophanging scheidt de krachten in lengterichting van dwarskrachten. Daarmee biedt het de optimale combinatie van directe besturing en wegligging enerzijds met de optimale absorptie van krachten in lengterichting en verfijning anderzijds.

Vooruitstrevende connectiviteitstechnologieën
De nieuwe E-PACE is ook voorzien van Jaguars geavanceerde Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0), die een breed scala nieuwe technologieën ondersteunt om ervoor te zorgen dat de auto altijd up-to-date en optimaal verbonden is.

Pivi Pro is standaard in de uitvoeringen S, SE en HSE. De nieuwste Pivi Pro-infotainmenttechnologie is toegankelijk via de nieuwe, gebogen glazen 11,4-inch HD touchscreen. Die biedt meer helderheid – het scherm is drie keer zo helder en 48 % groter dan het vorige scherm – en de vereenvoudigde menustructuur biedt bestuurders de mogelijkheid om tot wel 90 % van alle gebruikelijke taken te zien of te activeren in twee tikken of minder vanaf het beginscherm.

Om een vrijwel directe start mogelijk te maken, heeft Pivi Pro een eigen energiebron – navigatie is dus beschikbaar zodra de bestuurder heeft plaatsgenomen achter het stuur. Geïntegreerde apps als Spotify, Deezer en TuneIn zijn volledig functioneel, zelfs zonder de smartphone. Andere verbonden diensten zijn Google en Microsoft Outlook agenda-integratie zodat de bestuurder via het handsfree-systeem zijn planning kan bekijken en zelfs aan vergaderingen kan deelnemen.

De connectiviteit van Pivo Pro is mogelijk via de nieuwste dual-sim-technologie met twee LTE-modems. Daarmee kan het systeem meerdere functies tegelijk uitvoeren, zoals media streamen en SOTA-updates downloaden, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. De state-of-the-art connectiviteitstechnologie beperkt het aantal onderbrekingen door zwakke dekking tot een minimum doordat het continu de netwerkprovider met het sterkste signaal kiest.
Geavanceerde SOTA-connectiviteit maakt het mogelijk dat gebruikers software-updates kunnen downloaden en installeren zonder dat ze daarvoor naar de Jaguar-dealer moeten gaan. Updates worden op de achtergrond gedownload en de klant ontvangt een waarschuwing met een overzicht van de belangrijkste wijzigingen. Voor updates waarvoor de auto moet worden uitgeschakeld, kan de klant een geschikte tijd inplannen voor de installatie ervan.

Als aanvulling op de centrale 11,4-inch touchscreen dient de nieuwste 12,3-inch HD Interactive Driver Display met verfraaide weergave en een lay-out die is aan te passen aan de persoonlijke voorkeur. Het scherm kan op volledige grootte de navigatie weergeven met instructies per afzonderlijke situatie, maar ook digitale meters, media, de contactenlijst en informatie over de infotainment. De Interactive Driver Display werkt samen met de TFT fullcolour Head-up Display van de nieuwste generatie, die helderder is, een hogere resolutie heeft en een groter gebied waarop de informatie wordt weergegeven.

Cabin Air Ionisation verbetert de luchtkwaliteit in het interieur met behulp van nanotechnologie, waarmee het systeem allergenen en onplezierige geuren verwijdert. Het geavanceerde systeem omvat PM2.5-filtratie dat ultrafijne deeltjes – inclusief PM2.5-partikels – afvangt om de gezondheid en het welzijn van de inzittenden te bevorderen. Cabin Air Ionisation is te activeren door de Purify-knop in de centrale touchscreen aan te klikken.

Voor nog meer gebruiksgemak is de Activity Key van de tweede generatie te gebruiken om de auto te ver- en ontgrendelen en te starten zonder dat de gebruikelijke sleutel in de auto aanwezig moet zijn. Het oplaadbare apparaatje is te dragen en te gebruiken als een horloge en de batterijduur is zeven dagen.

De nieuwe E-PACE is voor het eerst ook voorzien van Jaguars ClearSight binnenspiegeltechnologie. Die zorgt ervoor dat de bestuurder altijd een onbelemmerd zicht heeft op de situatie achter de auto. Een breedbeeldcamera in de achterzijde van de Jaguar levert beelden aan het hogeresolutiescherm in de randloze binnenspiegel, zodat het zicht van de bestuurder naar achter niet wordt belemmerd door achterpassagiers, slecht licht of regen op de achterruit.

De nieuwste 3D Surround Camera met de meest geavanceerde technologie zorgt voor beelden met meer detail en diverse mogelijkheden voor real time weergave als de bestuurder de auto manoeuvreert. De keuze omvat Junction View (kruispunten), 3D Perspective View (driedimensionaal) en ClearSight Plan View (bovenaanzicht).

Jaguars Driver Condition Monitor-technologie houdt in de gaten of de bestuurder tekenen van vermoeidheid begint te vertonen en kan hem adviseren een pauze te nemen. De technologie maakt gebruik van duizenden parameters, waarvan enkele elke duizendste van een seconde worden gemeten – inclusief input via de besturing en de pedalen en het rijgedrag in het algemeen – om de eerste tekenen van vermoeidheid te detecteren. Aanvullend handhaaft de Adaptive Cruise Control de afstand tot de voorligger, zodat de bestuurder nog ontspannener en prettiger kan rijden en minder vermoeid aankomt na een lange rit.
Jaguar E PACE P300e PHEV MY21 ra

300 SPORT
De nieuwe topversie, de 300 SPORT, is de enige met de 221 kW (300 pk) sterke 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor. Daarmee accelereert de E-PACE in 6,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De auto is voorzien van de nieuwste technologie voor nog betere prestaties, zoals Active Damping, Adaptive Dynamics, Active Driveline en Configurable Dynamics.

De Jaguar E-PACE 300 SPORT is leverbaar in alle carrosseriekleuren voor het E-PACE-gamma en is standaard uitgerust met 20-inch gepolijste lichtmetalen vijfspaakwielen met zwarte accenten, Black Exterior Pack en een elektrisch bedienbare vijfde deur. De dorpels zijn voorzien van verlichte panelen en de 300 SPORT heeft verder een Meridian-audioinstallatie, hemelbekleding in Ebony Suedecloth en R-Dynamic Taurus Sport-stoelen in de kleuren Ebony, Cloud of Deep Garnet.

Verder is er de keuze uit de uitvoeringen S, SE en HSE en alle zijn ook leverbaar in R-Dynamic-specificatie. Voor alle uitvoeringen is het Black Exterior Pack een optie.

De nieuwe Jaguar E-PACE is nu al te bestellen via www.jaguar.com voor prijzen vanaf € 57.662,- voor de P160. Levering start medio februari 2021 en medio maart voor de PHEV.

Vermelde gegevens zijn het resultaat van officiële tests van de fabrikant volgens de richtlijnen van de EU en zijn alleen bedoeld voor vergelijkingen. Resultaten in de praktijk kunnen afwijken. CO2-emissie, brandstof- en energieverbruik en actieradius kunnen afwijken onder invloed van factoren als rijstijl, omstandigheden, belasting, gemonteerde wielen en banden en accessoires.
* Alle versies van de Jaguar E-PACE zijn nu al te bestellen. Levering vanaf medio februari 2021, levering van Plug-in Hybride modellen begint medio maart 2021.
** Voor alle viercilinder benzine- en dieselmotoren en de driecilinder Mild Hybride zijn de vermelde emissie- en verbruikscijfers gebaseerd op EU-WLTP (TEL) Gecombineerd. Emissie, verbruik en elektrische actieradius van de driecilinder Plug-in Hybride zijn gebaseerd op EU-WLTP (TEH) Gecombineerd. TEL geeft de zuinigste cijfers aan (wanneer de auto is uitgerust met de lichtste set opties). TEH geeft de minst zuinige cijfers aan (wanneer de auto is uitgerust met de zwaarste set opties). WLTP-wetgeving schrijft voor dat wanneer er een verschil van minder dan 5 g/km CO2 is tussen TEL en TEH, alleen TEH wordt vermeld.
*** Alle versies van de E-PACE zijn voorzien van vierwielaandrijving, behalve de 118 kW (160 pk) MHEV met 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor en de 120 kW (163 pk) 2,0-liter viercilinder turbodiesel. Beide zijn voorzien van voorwielaandrijving en een handmatig te bedienen zesversnellingsbak.