Volvo FH460 met i-Save in nieuwe verbruikstest 18% zuiniger

17-12-22. Uit een nieuwe onafhankelijke test in Duitsland van Volvo's vlaggenschip, de onlangs vernieuwde Volvo FH met I-Save, blijkt dat deze bijna 18% minder brandstof verbruikt* in vergelijking met dezelfde test van vier jaar geleden.
Volvo-FH460-fueltest-22-lv.jpg

In de nieuwe test van het onafhankelijke Duitse tijdschrift Trucker werd de 32 ton zware Volvo FH 460 met I-Save meegenomen op een 343 km lange route over openbare wegen, waaronder diverse snelwegen, heuvelachtig terrein en krappe wegen. 
In vergelijking met dezelfde test uit 2018 - voordat Volvo het I-Save brandstofbesparingspakket introduceerde - behaalde de geteste Volvo FH 460 met I-Save een indrukwekkende gecombineerde vermindering van 18% van het diesel- en AdBlue-verbruik, met een gemiddelde van slechts 21,48 L/100km. 

"De effecten van het I-Save pakket, met geavanceerde verbeteringen in de turbo compound motor, slimmere nieuwe software en verbeterde aerodynamica, zorgen samen voor een zeer efficiënt brandstofgebruik. Deze onafhankelijke test is opnieuw een solide bewijs van de grote en positieve impact van I-Save op het brandstofverbruik," zegt Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo Trucks. 

Laag AdBlue-verbruik steeds belangrijker
In het verleden is weinig aandacht besteed aan de kosten van AdBlue. Dit is drastisch veranderd nu de prijzen voor dit additief op veel markten met meer dan 100% zijn gestegen. In de nieuwe test is Volvo erin geslaagd om ook het AdBlue-verbruik op een lage 6% van het dieselverbruik te houden. 

"Het totale brandstofverbruik, dat zowel diesel als AdBlue omvat, is steeds belangrijker geworden voor de totale eigendomskosten. Wij richten ons altijd op het zo laag mogelijk houden van de totale brandstofkosten", vervolgt Helena Alsiö. 
Volvo-FH460-fueltest-22-neus.jpg

Efficiënte motoren - een belangrijke factor in de verlaging van de CO2-uitstoot
Ook al streeft Volvo Trucks naar een situatie waarbij de helft van de totale wereldwijde vrachtwagenverkoop in 2030 elektrisch is, blijft de dieselmotor een belangrijke rol spelen bij het verlagen van de CO2-uitstoot. De verbeterde efficiëntie door deze nieuwe I-Save verbeteringen in de aandrijflijn is een belangrijke manier om bij te dragen aan een lagere CO2-uitstoot. De Turbo Compound-motor is ook gecertificeerd om te rijden op HVO100, een hernieuwbare diesel in de vorm van gehydrogeneerde plantaardige oliën, die de CO2-uitstoot drastisch vermindert. 

Feiten over de test en de truck:

· De test werd uitgevoerd door Jan Burgdorf, van de tijdschriften Trucker en VerkehrsRundschau in Duitsland.

· Totale testroute afstand: 343 km. De route wordt gebruikt voor het testen van vrachtwagens van verschillende fabrikanten in allerlei omstandigheden.

· Bruto combinatiegewicht: 32 ton.

· Ingestelde snelheid op de cruise control: 85 km/u.

· Geteste truck 2022: Volvo FH 460 met I-Save, 3e generatie. Euro 6.

· Geteste truck in 2018: Volvo FH 460. Euro 6.

· Gemiddelde snelheid:

o 2022: 79,9 km/u

o 2018: 79,8 km/u

· Brandstofverbruik inclusief AdBlue*:

o 2022: 21,48 L/100km. Ad-Blue verbruik in % van diesel: 6,2%.

o 2018: 26,15 L/100km 

Feiten over Volvo’s I-Save:

· I-Save voor het eerst gelanceerd in 2019.

· De 13-liter motor met Volvo's Turbo Compound-technologie, D13TC, maakt het mogelijk om langer met een laag toerental en hoge versnellingen te rijden.

· De nieuwe I-Torque-functie beheert de versnellingskeuze, het motorkoppel en het remmen wanneer I-Cruise is geactiveerd. De functie gebruikt I-See om naar de weg te kijken en te beoordelen hoeveel koppel de motor nodig heeft om zo energie- en brandstofefficiënt mogelijk te rijden, op basis van het totale gewicht van de truck. 

* Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren afhankelijk van vele factoren, zoals rijsnelheid, gebruik van cruise control, voertuigspecificaties, lading van het voertuig, feitelijke topografie, rijervaring van de bestuurder, onderhoud van het voertuig en weersomstandigheden.