BMW maakt auto onderdelen van gerecyclede visnetten

14-9-22. Als primeur voor de auto-industrie zal BMW de modellen van de NEUE KLASSE, die vanaf 2025 op de markt komen, voorzien zijn van sierdelen van kunststof waarvan de grondstof ongeveer 30 procent gerecyclede visnetten en touwen bevat.
BMW-onderdelen-visnetten-22-netten.jpg

Deze grondstof wordt proactief aangekocht in havens over de hele wereld om ervoor te zorgen dat het niet in zee belandt. In een exclusief recyclingproces wordt afvalmateriaal uit de maritieme industrie gebruikt om sierdelen te produceren die geschikt zijn voor het exterieur en interieur van toekomstige voertuigen. De resulterende componenten hebben een ongeveer 25 procent lagere ecologische voetafdruk dan hun tegenhangers gemaakt van conventioneel vervaardigd plastic.

Behoud van hulpbronnen, het verkleinen van de ecologische voetafdruk, het vermijden van oceaanvervuiling.
De BMW Group werkt met verschillende benaderingen om plastic afval uit de maritieme industrie te gebruiken als grondstof voor voertuigcomponenten om waardevolle hulpbronnen te sparen en de CO 2 -uitstoot te verminderen. Deze vorm van recycling maakt het mogelijk om de behoefte aan op aardolie gebaseerde primaire kunststoffen te verminderen en tegelijkertijd oceaanvervuiling tegen te gaan.

Gerecycled nylonafval vormt de basis voor een synthetisch garen waarvan de vloermatten in bijvoorbeeld de BMW iX en de nieuwe BMW X1 worden gemaakt. Dit materiaal, bekend als ECONYL, wordt gemaakt van afgedankte visnetten, maar ook van versleten vloerbedekking en restafval van de kunststofproductie.
BMW-onderdelen-visnetten-22-gemalen.jpg

Alleen bij de BMW Group: Maritiem plastic afval dat wordt gebruikt om zichtbare sierdelen te produceren.
In een nieuw initiatief, ontwikkeld in samenwerking met het Deense bedrijf PLASTIX, gaat de BMW Group de recycling van maritiem plastic afval een stap verder. Visnetten en touwen ondergaan na scheiding een innovatief proces waarbij plastic korrels ontstaan. Waar gerecycled maritiem plastic tot nu toe alleen in de auto-industrie werd gebruikt in de vorm van vezels voor nieuwe voertuigcomponenten, is dit gerecyclede materiaal nu voor het eerst ook geschikt voor het spuitgietproces. De grondstof voor de op deze manier vervaardigde onderdelen kan voor zo'n 30 procent uit maritiem kunststofafval bestaan.
BMW-onderdelen-visnetten-22-korrels.jpg

Hierdoor ontstaan ​​extra toepassingsmogelijkheden voor gerecyclede kunststoffen. De componenten die met behulp van het spuitgietproces zijn vervaardigd, zijn sierdelen die vanaf 2025 zowel in niet-zichtbare als zichtbare delen van het exterieur en interieur van de NEUE KLASSE-modellen zullen worden gebruikt. Over het algemeen heeft de BMW Group zich tot doel gesteld het aandeel te vergroten van secundaire materialen in de thermoplasten die worden gebruikt in nieuwe voertuigen van momenteel ongeveer 20 procent tot gemiddeld 40 procent in 2030.