Toyota GR010 HYBRID klaar voor start WEC-seizoen

Toyota GR010 HYBRID 21 neus26-4-21. Toyota GAZOO Racing luidt een nieuw tijdperk in met de nieuwe GR010 HYBRID, waarmee het uitkomt in de nieuwe Le Mans Hypercar-klasse van het FIA WEC.

 

Het nieuwe seizoen van het FIA World Endurance Championship (WEC) start op 1 mei 2021 met de 6 uur van Spa-Francorchamps: de opmars naar de 24 uur van Le Mans later dit jaar. Na een intens testprogramma is de nieuwe GR010 HYBRID Hypercar klaar voor zijn racedebuut.
Met de start van het nieuwe WEC-seizoen komt een einde aan het spectaculaire LMP1-tijdperk, de opvolger van de legendarische Group C-periode in de jaren 80 en 90. De nieuwe topklasse Hypercar van het FIA World Endurance Championship wordt met ingang van dit seizoen gevormd door de Le Mans Hypercar-generatie.
Toyota GR010 HYBRID 21 lv

Toyota: drievoudig Le Mans-winnaar
Regerend wereldkampioen en drievoudig Le Mans-winnaar Toyota GAZOO Racing is de eerste autofabrikant die dit jaar in het Hypercar-startveld verschijnt. De concurrentie bestaat uit Scuderia Cameron Glickenhaus en Alpine Elf Matmut. Onder meer Audi, Ferrari, Peugeot en Porsche sluiten de komende jaren aan in de Hypercar-klasse.

Wereldtitel verdedigen
Toyota GAZOO Racing zal zijn wereldtitel verdedigen en met dezelfde coureurs strijden voor een vierde overwinning op rij in de 24 uur van Le Mans. Wereldkampioenen Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López delen de Toyota GR010 HYBRID met startnummer 7. De Le Mans-winnaars van vorig jaar, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley, nemen om de beurt plaats in de Toyota GR010 HYBRID met startnummer 8.

Laatste testfase
Ondanks de duizenden testkilometers die de Toyota GR010 HYBRID sinds oktober vorig jaar heeft afgelegd op verschillende circuits, moet de laatste fase van de voorbereiding voor Spa nog komen. Op 26 en 27 april vindt op het legendarische Belgische circuit een officiële Prologue-test plaats. Dit wordt de eerste keer dat de GR010 HYBRID samen met andere raceauto’s op een circuit rijdt. Dat geeft het team en de coureurs een belangrijke kans om de nieuwe auto te evalueren.
Toyota GR010 HYBRID 21 neus

Minder vermogen, toch sneller
De Toyota GR010 HYBRID is voorzien van een generatormotor voorin, die 200 kW/272 pk aan hybridevermogen levert. Dat vermogen wordt bij snelheden boven de 120 km/u verdeeld over alle wielen. In combinatie met de 3,5-liter V6-motor heeft de coureur 500 kW/680 pk tot zijn beschikking, zonder restrictie op het gebied van brandstofverbruik. Ter vergelijking: de voorgaande Toyota TS050 HYBRID woog 162 kg minder en leverde 735 kW/1.000 pk vermogen, maar restricties voor het brandstofverbruik beperkte de topsnelheid.

Nieuwe regelgeving
Het team zal zich moeten aanpassen aan de andere eigenschappen van de nieuwe auto, maar ook aan nieuwe regelgeving naast de baan. Het aantal werkzame teamleden naast de baan is beperkt tot 43. Deze maatregel bespaart kosten, maar vraagt ook om een aanzienlijke reorganisatie en flexibiliteit van de medewerkers. De hoge standaarden en ondersteuning tijdens de race mogen hier uiteraard niet onder lijden. De 6 uur van Spa-Francorchamps is de eerste race waarbij het team in deze kleinere omvang moet werken.
Toyota GR010 HYBRID 21 ra

Maximumaantal punten
Toyota GAZOO Racing heeft op het circuit van Spa-Francorchamps al vijf keer gewonnen sinds de eerste WEC-race die daar in 2013 werd gereden. Ondanks de uitdagingen is het doel nog steeds om het nieuwe WEC-seizoen met het maximumaantal punten te beginnen.

Spannend, nieuwe Hypercar-tijdperk
Hisatake Murata, Team President: “Dit is het begin van een spannend, nieuw Hypercar-tijdperk voor lange-afstandsracen. Wij kijken hier samen met de fans erg naar uit. Ik ben trots dat Toyota GAZOO Racing direct aan het begin van dit tijdperk al aan de start staat. We hebben hard gewerkt om onze hybridetechniek te verbeteren en hiermee ook bij te dragen aan nog betere auto’s voor Toyota klanten. Met de GR010 HYBRID verbeteren we onze mensen, technologie en processen, zodat we grenzen verleggen en in de toekomst nog betere auto’s kunnen bieden aan GAZOO Racing klanten. Dit seizoen zal door de sterke concurrentie niet makkelijk zijn, maar ik weet dat ons team nooit zal opgeven.”