Yamaha introduceert volgende revolutie in buitenboordmotoren

7-2-23. Yamaha Motor heeft technische uitmuntendheid verankerd in het hart van het merk en creëert producten waarmee klanten kunnen genieten van verbazingwekkende ervaringen, opwindende sensaties en van een ongeëvenaarde betrouwbaarheid.
Yamaha-XF450-NSA-23-2x-onder_water.jpg

Het bedrijf streeft er voortdurend naar om aan de behoeften van de meest uiteenlopende klanten te voldoen, en altijd met de allernieuwste technologie. Innovatie is te vinden in het hele assortiment buitenboordmotoren, van XTO tot E-Drives, inclusief de 'next level' rigging en onderdelen waarmee iedereen, van commerciële schippers tot beginnende watersporters, het maximale uit hun vaartuig kunnen halen.

Sinds 2020 heeft Yamaha Motor zijn Premium- en High-Power-segmenten volledig vernieuwd, van XTO's met meer vermogen tot het uitrollen van de nieuwste technologie, waaronder de baanbrekende Helm Master EX® voor het V6-assortiment en het High-Power-segment. Hieronder valt ook de opwindende VMAX SHO-serie die speciaal is ontworpen voor schepen met hoge prestaties en een lichter gewicht.
Yamaha-XF400-NSA-23-rzij.jpg

Onze klanten staan centraal
Dankzij de segmentering van het buitenboordmotorassortiment kan Yamaha Motor de klant gemakkelijker adviseren over welke buitenboordmotor hen de beste resultaten oplevert.

Het Premium-segment is ontworpen voor grote planerende boten, waar alleen het allerbeste goed genoeg is. Het vlaggenschip XTO zit vol met unieke en toonaangevende technologieën, en door de recente vernieuwingen in het V6-segment heeft deze populaire serie nog meer liefhebbers gekregen.

In het High-Power segment zijn er buitenboordmotoren die geschikt zijn voor groot open water en buitenboordmotoren die ideaal zijn voor adrenalineverhogende watersporten, zoals de VMAX SHO-serie met een geweldige vermogen-gewichtsverhouding.

Bij open boten waarmee gezinnen een dag op het water vertoeven, zorgt het segment middenvermogen (30-80 pk) voor spanning en plezier voor iedereen. Het segment Versatile (van 8-25 pk) biedt een unieke variëteit, van aslengte, ontstekingsmethode, trim- en kantelsysteem en zelfs specifieke modellen met hoge stuwkracht, om perfect aan te sluiten bij de diverse klanten in dit segment, van vissers tot familieboten, en van reddingsboten tot tenders. Dit segment omvat de toonaangevende 25 pk met acculoze EFI en een jaloersmakende vermogen-gewichtsverhouding.

Kwaliteit en betrouwbaarheid staan garant bij de lichtste, gemakkelijkst te vervoeren motoren in het draagbare segment (2,5-6 pk), terwijl in het elektrische segment juist stilte goud waard is, met gemakkelijk te bedienen eenheden voor zoet, brak en zout water.

Nieuwe XTO-vlaggenschepen bieden nieuwe mogelijkheden voor grote en kleine vaartuigen
De lancering van de XTO 425 pk V8 in 2018 was een game changer voor de hele markt. Door het hoge koppel en het extra vermogen werd de toepassing van deze buitenboordmotor uitgebreid van RIB's met hoge prestaties en dagboten naar geheel nieuwe markten, waaronder kleine jachten en grotere halfgeleiders met buitenboordmotor. De XTO biedt de eerste directe brandstofinjectie in de sector. In vergelijking met traditionele motoren met electronische brandstofinspuiting levert dit betere prestaties en een lager brandstofverbruik over het hele toerenbereik op.
Yamaha-XF400-NSA-23-boot.jpg

Nieuwe XTO V8-motoren van 400 en 450 pk
Het verbeteren van de XTO 425 pk was een moeilijke opgave, maar met de nieuwe XTO 450 pk V8 zijn we hierin geslaagd. Met slanke nieuwe graphics, verbeterde gebruikersfuncties en een superieure vermogen-gewichtsverhouding is dit motorblok de juiste keuze voor veel meer schepen. Dit is de opbouw van ons nieuwe vlaggenschip, de XTO V8 met 400 en 450 pk:

Een hoger koppel dan ooit tevoren
De natuurlijke luchttoevoer van de XTO V8 met 400 en 450 pk maakt ze ideaal voor de aandrijving van nóg grotere boten, zelfs daarbij levert de V8 motor een geweldig vermogen over het hele toerenbereik. .

Nieuw - Tie Up en TotalTilt™
Yamaha's exclusieve TotalTilt™ -functie maakt het mogelijk om vanuit elke positie de buitenboordmotor volledig omhoog of omlaag te kantelen met een simpele dubbele druk op de bijbehorende trimknop. Dit versnelt de afsluitprocedure, waardoor de motoren langer in topconditie blijven.

Geïntegreerde digitale elektrische besturing (DES)
Digitale elektrische besturing is de droom van elke booteigenaar voor superlicht sturen met minimale feedback en een heerlijk ontspannen dag aan het roer. De besturing blijft langer nauwkeurig aanvoelen dankzij de geavanceerde techniek en de robuuste constructie, waardoor alles goed en strak aanvoelt. DES vereist ook minder onderhoud, er is geen tijd meer nodig om systemen te ontluchten en gecorrodeerde leidingen te repareren, en dus meer tijd om volop te genieten.

DES is geïntegreerd in de XTO V8-motoren met 400 en 450 pk, waardoor deze compactere stuursystemen er ook strakker uitziet. Scheepsbouwers hebben meer ruimte en vrijheid om een vlakker spiegeldek met meer bruikbare ruimte te creëren.

Compatibiliteit van HelmMaster EX®
Met deze nieuwe XTO V8-motoren van 400 en 450 pk is het nu eenvoudiger dan ooit om het baanbrekende HelmMaster EX® bootbesturingssysteem te koppelen. De HelmMaster EX maakt joystickbediening mogelijk vanaf elke plek op de boot. Dit systeem biedt ook nog eens AutoPilot, FishPoint en SetPoint™-positiebesturingstechnologie. De nieuwste XTO-modellen bieden ook een geïntegreerde HelmMaster EX-propellerverlichting.

Nieuwe fasehoekcontrole voor oplaadsysteem
Voor meer plezier op het water, vooral bij de grotere schepen met XTO-aandrijving, is het van essentieel belang dat de apparatuur aan boord van stroom wordt voorzien. Met de nieuwe XTO V8-motoren met 400 en 450 pk zorgt deze krachtige dynamo er moeiteloos voor dat de accu's aan boord sneller worden opgeladen, zodat klanten meer elektronische apparaten kunnen gebruiken in rusttoestand, zonder gebruik van een generator. Van kookplaten tot koelkasten, stereo's tot navigatieapparatuur, alles wordt opgeladen door dit snellaadsysteem.

Systeem voor verversen van staartstukolie te water
Onderhoud van een buitenboordmotor is essentieel om deze in de beste conditie te houden en om betrouwbaarheid op het water te garanderen. Bij de XTO's kan de olie worden ververst wanneer de boot in het water ligt, wat sneller en gemakkelijker gaat en een besparing oplevert op bootliften en opslag aan wal. Misschien wel het belangrijkste: het betekent meer tijd op het water en minder tijd voor onderhoud!

Nieuw vlaggenschip voor het High-Power segment
De nieuwe buitenboordmotoren met 150 en 200 pk hebben een grote aantrekkingskracht op iedereen die met familie en vrienden plezier zoekt op het water. Deze buitenboordmotoren bieden meerdere opties, uitgebreid met een aantal opwindende toptechnologieën die voorheen uitsluitend in het Premium-segment te vinden waren. Met een groot aantal technische verbeteringen zijn deze buitenboordmotoren zeer geschikt voor enkele of dubbele installaties. Hiermee geniet iedereen van een spannende en adrenalinepompende ervaring.
Yamaha-F150-23-2x-boot.jpg

Elektrohydraulische geïntegreerde besturing
Aan het roer van de gloednieuwe buitenboordmotoren met 150 en 200 pk ervaren stuurlui het vermogen en de verfijning van het nieuwste elektrohydraulische stuursysteem (EHS). Voor een soepeler, verbeterd stuurgevoel en een snellere respons. Het EHS-systeem is speciaal ontworpen om het zware gevoel aan het roer van traditionele systemen weg te nemen, zonder dat schippers de belangrijke feedback verliezen die ze verbindt met het gevoel van het water. Doordat er geen hydraulische leidingen meer nodig zijn, is er ook minder onderhoud en slijtage van aan systeem.

Doordat het stuursysteem in de motoren is ingebouwd in plaats van opgebouwd, ontstaat een compacter geheel met een strakker uiterlijk. Hierdoor heeft de scheepsbouwer meer vrijheid om de motor te plaatsen en een vlakker spiegeldek met meer bruikbare ruimte te creëren. Alles bij elkaar het best mogelijke pakket voor de klant.

Stuursystemen voor elk schip
Als onderdeel van Yamaha's inspanningen om hoogwaardige buitenboordmotoren beschikbaar te maken voor meer boten en meer klanten, zijn de 150 en 200 pk-motoren verkrijgbaar met geïntegreerde elektrohydraulische besturing of een geïntegreerde hydraulische cilinder. Het nieuwe, volledig hydraulische systeem biedt dezelfde voordelen als zijn elektrische tegenhanger, met een netter en eleganter uiterlijk, eenvoudigere montage, een mooier geheel bij meerdere motoren en meer flexibiliteit voor scheepsbouwers.

V6-esthetiek
De 150 en 200 pk-motoren profiteren beide van een frisse nieuwe styling met twee kleuropties en strakke lijnen die passen bij de elegantie van elk vaartuig. Hiermee wordt modern design ruimer beschikbaar voor de buitenboordmotoren van Yamaha voor meer continuïteit tussen de segmenten Premium en High Power. En over stijl gesproken....de nieuwe 150 en 200 pk-motoren zijn compatibel met de nieuwste LED verlichting, Push Start-control en Drive-by-Wire gashendels. De verbeterde esthetiek omvat dus alle 'touchpoints'.
Yamaha-F200-23-2x.jpg

Compatibiliteit van HelmMaster EX®
Het is nu eenvoudiger dan ooit om het baanbrekende HelmMaster EX® bootbesturingssysteem te koppelen aan de 150 en 200 pk-motoren, zodat meer schippers kunnen genieten van functies als een elektrisch sleutelloze startsysteem, een tweede joystickbediening vanaf elke plek op de boot, AutoPilot en navigatieassistentie, alsook de revolutionaire FishPoint™ en SetPoint™ waarmee de boot bijvoorbeeld via GPS op een bepaalde postitie kan blijven liggen.

TotalTilt maakt het leven gemakkelijker
Houd je nieuwe motor langer en gemakkelijker in perfecte staat. Bij terugkeer in de haven is er genoeg te doen, zonder dat je wil wachten om meerdere motoren onafhankelijk van elkaar te tilten. De TotalTilt-bediening tilt je buitenboordmotor met 2 drukken op de trim en tilt knop automatisch omhoog of omlaag, in plaats van de trim en tilt knop vast te houden. Dat is één ding minder om te doen wanneer je een mooie dag vol avontuur afsluit.

Motoreigenschappen
De 200 pk is voorzien van een brandstofefficiënt EFI-systeem. Dit berekent binnen enkele nanoseconden wat het optimale brandstof-luchtmengsel is voor topprestaties en totale efficiëntie, dit helpt je tevens bij een altijd weer betrouwbare koude start. Eigenaren profiteren ook van een microprocessorgestuurde ECU, een schone verbrandingstechnologie en een variabele nokkenastiming voor betere prestaties en meer efficiëntie. Hierdoor wordt de uitstoot over het hele toerentalbereik verminderd. Beide motoren zijn 2,8 liter, 4-cilinder, DOHC-blokken voor een betere luchtstroom om het vermogen en de snelheid te verhogen, met 16-kleppen.

Meer scheepseigenaren tevreden dankzij superieure technologie
Alle vier deze ongelooflijke nieuwe vlaggenschipmotoren zijn beschikbaar zijn vanaf het derde kwartaal in 2023, klaar voor de scheepspakketten van 2024. Dit is de nieuwste stap in het proces dat Yamaha heeft ondernomen om de segmenten Premium en High-Power opnieuw vorm te geven, als onderdeel van een streven om de nieuwste en beste technische innovaties door te voeren in het hele gamma, waardoor innovatieve techniek toegankelijk wordt voor meer klanten.

Van het beschikbaar maken van buitenboordmotoren voor steeds grotere en zwaardere vaartuigen tot het binnen bereik brengen van geavanceerde technologie voor meer klanten, vertegenwoordigen deze nieuwste motoren een nieuwe belangrijke stap voor Yamaha Motor als jarenlange pionier in de maritieme wereld.