DS E-TENSE F21 debuteert met winst - Jaguar leidt kampioenschap

DS E TENSE FE21 Rome 21 neus13-4-21. DS TECHEETAH kan terugkijken op succesvol debuut van de nieuwe DS E-TENSE FE21 tijdens de E-Prix van Rome op 10 en 11 april. Jaguar had ook succes.

 

Coureur Jean-Éric Vergne wist tijdens de eerste racedag op zaterdag de eerste plaats te veroveren. Tijdens de tweede race op zondag viel António Félix Da Costa in de punten met een knappe zevende positie. Zodoende staat DS TECHEETAH nu derde in het teamklassement van het ABB FIA Formula E World Championship.
Tijdens de vrije training op zaterdag leken de kansen bijna verkeken voor DS TECHEETAH nadat Jean-Éric Vergne van achteren werd aangereden. Zijn team wist de auto echter op tijd te repareren voor de kwalificatie, met een fraaie vijfde startplek voor de Fransman als resultaat. Teamgenoot en regerend kampioen António Félix Da Costa raakte tijdens de kwalificatie een muur, en startte vanaf de achttiende plek.
DS E TENSE FE21 Rome 21 rv
Circuito Cittadino dell'EUR
Het vernieuwde en tot bijna 3,4 km verlengde stratencircuit van Rome - Circuito Cittadino dell'EUR genaamd - was de hele dag verraderlijk glad vanwege de regen. Race 3 ging dan ook van start achter de safety car, maar Vergne wist de gehele race in de top vijf te blijven en maakte tactisch gebruik van zijn ATTACK MODES om de auto’s voor hem in te halen. De race, met spannende gevechten, eindigde eveneens achter de safety car, waarbij Vergne zijn tiende overwinning in de Formula E – de dertiende voor DS TECHEETAH – boekte. António Félix Da Costa wist knap naar een tiende positie op te klimmen en kon gebruikmaken van zijn FANBOOST voor een geslaagde inhaalactie, maar moest iets later door een lekke band opgeven.
DS E TENSE FE21 Rome 21 eerste
Ware uitdaging
Zware regenval maakte de vrije training en de kwalificatiesessie op zondag – de tweede racedag - tot een ware uitdaging. Da Costa en Vergne vertrokken respectievelijk van positie 15 en 20. De tweede race vond opvallend genoeg plaats op nagenoeg droog asfalt achter de safety car. De twee DS TECHEETAH coureurs konden enkele plekken goedmaken waardoor ze positie 10 en 16 konden innemen. Vanwege een aantal incidenten was een tweede safety car periode nodig, waarna nog één volledige ronde resteerde voor de rijders. Uiteindelijk scoorde António Félix Da Costa zijn eerste punten met de nieuwe DS E-TENSE FE21, door als zevende over de finishlijn te rijden. Jean-Éric Vergne, eindigde als elfde, en viel daarmee net buiten de punten.
DS E TENSE FE21 Rome 21 lzij
Jean-Éric Vergne: “De regen maakte de eerste race zeer uitdagend, dus ik ben erg blij met de overwinning. Des te mooier dat dit is gelukt met een nieuwe auto. Het laat zien dat we snel zijn.”
António Félix da Costa: “Er gebeurde veel tijdens de tweede race, niet alleen op het circuit maar ook via de radio in gesprekken met de ingenieurs over verschillende strategieën. We hadden sommige dingen beter kunnen doen, maar dat zijn de leuke dingen met dit team, we stoppen nooit met leren. In Valencia opnieuw een kans. Grote dank ook aan alle fans voor het geven van nog een FANBOOST, ik heb ze dit weekend allebei gebruikt voor inhaalacties, dus ze helpen zeker.”
Mark Preston, teammanager DS TECHEETAH: “De nieuwe aandrijflijn heeft een prachtige entree gemaakt in de Formula E. Een ongelooflijke prestatie van DS Automobiles. Ik wil ook ons ​​hele team bedanken voor hun inspanningen om de auto van Vergne na het ongeluk op te bouwen. Iedereen kwam echt samen en het is ons gelukt om hem op tijd terug te krijgen voor de kwalificatie waar hij presteerde. Vergne heeft ons laten zien waarom hij dubbel kampioen is.”
DS E TENSE FE21 Rome 21 lzij
DS E-TENSE FE21
De aandrijflijn van de DS E-TENSE FE21 is voor het raceteam DS TECHEETAH ontwikkeld door DS Performance, de raceafdeling van DS Automobiles. De FE21 neemt de fakkel over van de DS E-TENSE FE20 – de kampioensauto van afgelopen Formula E-seizoen. Met de aandrijflijn – voorzien van de nieuwste elektrische technologie en componenten – is de DS E-TENSE FE21 technologisch opnieuw een grote stap voorwaarts in de Formula E. De elektromotor, de transmissie en de inverter in de nieuwe aandrijflijn zijn ingrijpend verbeterd, zodat de DS E-TENSE FE21 nóg beter zal presteren dan zijn voorganger. 

Jaguar Racing pakt eerste plaats in team- en rijdersklassement

Jaguar I TYPE 5 Rome 21 rvJaguar Racing deed goede zaken in de Rome E-Prix. Op de eerste racedag van het ABB FIA Formula E World Championship werd Sam Bird en Mitch Evans respectievelijk tweede en derde.

 

Het was het eerste dubbele podium sinds 1991 toen twee Jaguars XJR-14 als tweede en derde finishten op Autopolis in Japan tijdens het World Sports Car Championship. Ook tijdens de tweede racedag presteerde Jaguar Racing goed. Het resultaat: Jaguar Racing verlaat Rome met een eerste plaats in zowel het team- als rijdersklassement.
Jaguar I TYPE 5 Rome 21 neus
De eerste race
Sam Bird startte zaterdag 10 april als tiende en knokte zich omhoog naar de tweede plek, zijn twee podiumpositie in drie races. De race begon achter de Safety Car. Zodra de lichten op groen gingen haalde Sam direct al Sebastian Buemi in, waarna hij liet zien dat de Jaguar I-TYPE 5 over voldoende snelheid beschikt om races te winnen. Met gebruik van de ATTACK MODE maakte Sam een serie overtuigende inhaalacties om als tweede te worden afgevlagd achter de Safety Car.
Mitch Evans voerde eveneens een reeks inhaalacties uit. Hij pakte uiteindelijk negen posities om als derde te eindigen na zijn start vanaf positie twaalf. In deze eerste race noteerde Mitch tevens de snelste ronde, wat eveneens de potentie van de Jaguar I-TYPE 5 aantoont.

Tweede race
Tijdens de tweede E-Prix-race in Rome pakte Jaguar Racing opnieuw punten door een solide zesde plaats van Mitch Evans. Hij kwalificeerde zich als twaalfde en wist zich goed naar voren te vechten door zes plaatsen op te schuiven. Evans maakte tijdens de race beslissende inhaalacties en toonde het hoge tempo van de Jaguar I-TYPE 5 met een laatste inhaalactie van Antonio Felix Da Costa, de regerend Formule E-kampioen.
Jaguar I TYPE 5 Rome 21 rv

Ook Sam Bird had de smaak te pakken tijdens de tweede racedag. Hij noteerde de snelste tijd tijdens een regenachtige kwalificatiesessie van groep één. De Brit startte als elfde op de grid en toonde gedurende de hele race vaardigheid en snelheid voordat de Safety Car werd ingezet met nog acht raceminuten op de klok. Kort na het vallen van de groene vlag kwamen Nyck De Vries, Oliver Rowland en Sam Bird met elkaar in aanraking. Hierdoor lagen Nyck en Sam beiden uit de race.

Aan de leiding
Jaguar Racing-coureur Sam Bird gaat nu aan de leiding in het ABB FIA Formula E Drivers’ World Championship met 43 punten. Teamgenoot Mitch Evans staat tweede met 39 punten. Jaguar Racing vergroot zijn leidende positie in het ABB FIA Formula E Teams’ World Championship naar een voorspong van 17 punten ten opzichte van de nummer twee: het Mercedes-EQ Formula E Team.
Jaguar I TYPE 5 Rome 21 boven

Vijfde en zesde ronde
Op zaterdag 24 april en zondag 25 april gaan de lichten op groen voor de vijfde en zesde ronde van het ABB FIA Formula E World Championship op het Valencian Ricardo Tormo circuit in Spanje.