Van den Bosch, met het hoofdkantoor in Erp, is een intermodale bulkspecialist voor vloeistoffen en droge stoffen. Het bedrijf heeft een sterke internationale focus. Met deze keuze van de nieuwe Super aandrijflijn en de comfortabele R-cabine richt het bedrijf zich niet alleen op een laag brandstofverbruik, maar ook op het comfort en de veiligheid van de chauffeur. Deze investering in het welzijn van de chauffeur is, zo verklaart Manager Technical Department Antony van Lierop, weloverwogen gemaakt. 

“Maximalisering van de payload is altijd een belangrijk onderdeel van ons DNA geweest”, licht Van Lierop toe. “En nog steeds proberen we onze voertuigen en ons getrokken materieel zo efficiënt mogelijk te specificeren. In het verleden betekende dat ook dat we kozen voor 11-liter motoren en kleinere cabines in een basisuitvoering. Dat doen we niet meer. We kiezen nu voor een cabine die de chauffeur een ruime werk- en rustplek biedt en het nodige comfort. Ook veiligheid wordt hierbij niet vergeten. Naast de standaardsystemen als bijv. AEB en standkoeling hebben de trucks ook diverse andere elektronische veiligheidssystemen die het voor de chauffeur veiliger maken.” 
Scania-460R-Van-den-Bosch-23-lv.jpg

Focus op gewicht
Van den Bosch heeft in elke fase van de logistieke flow volledig controle over het eigen gewicht van het materieel en weet daardoor exact hoeveel product geladen kan worden. Wanneer er nieuw materieel wordt aangeschaft is tot op de kilogram bekend wat alles weegt. Dat geldt ook voor het getrokken materieel en de opgebouwde componenten. Dat wordt allemaal exact bijgehouden in de computer zodat de planning precies weet wat er met welke voertuigcombinatie bij de klant geladen kan worden. Ook bij de aanschaf van de nieuwe Scania’s heeft het lage eigen gewicht een belangrijke rol gespeeld. “De Scania’s in onze gewenste specificatie bleken maar liefst 160 kg lichter dan een vergelijkbaar model met een 13-liter motor van een ander merk”, verduidelijkt Van Lierop de focus op het gewicht. 

De Super aandrijflijn bestaat uit de 460 pk 13-liter motor, de G25CM-versnellingsbak en de R756-achteras. Deze combinatie heeft in het afgelopen jaar bij internationale tests door de vakmedia menig brandstofrecord doen sneuvelen. De verwachtingen bij Van den Bosch zijn dan ook hoog gespannen. De ruime R-slaapcabine biedt de chauffeur een state-of-the-art werkplek en veel ruimte om te rusten. 

Wagenpark
“Voorheen reden wij met 11-liter motoren vanwege het gewicht en het lagere verbruik. De moderne 13-liter motoren zijn echter niet alleen een stuk krachtiger, maar doen qua brandstofverbruik niet meer onder voor de 11-liters,” aldus Van Lierop. “Het is onze doelstelling om het aantal wegkilometers te reduceren en onze bulkcontainers zoveel mogelijk via andere modaliteiten te vervoeren. Wij rijden jaarlijks ca. 80 á 90 duizend kilometer met de trucks naar diverse plekken in Europa. Onze vloot bestaat uit zo’n 6.000 bulkcontainers en zo’n 8 á 9 honderd getrokken eenheden. Hiervoor hebben wij 256 trucks in eigen beheer en de rest zijn subcontractors.” 

Geen ADR
De bulkspecialist in vloeistoffen en droge goederen rijdt nagenoeg geen ADR-toepassingen; verder is er weinig wat niet in bulk door het Brabantse bedrijf vervoerd kan worden. “Wij rijden nooit deelvracht”, licht Van Lierop toe. “Wij rijden altijd volledig beladen en dan zo maximaal mogelijk. Ook kunnen wij bijv. de temperatuur van de goederen monitoren op afstand. We kunnen daarna op diverse locaties in Europa de lading weer herconditioneren, zodat deze op de door de klant gewenste temperaturen kan worden gelost.”