MAN levert deze Hydrodrive-uitvoering af-fabriek en is daarmee uniek. “Onze relatie met MAN gaat jaren terug, tot 1989, en is ontstaan vanwege onze activiteiten in de bouw. Daarvoor leverde MAN toen al een perfecte truck. Ons bedrijf groeide en er kwamen onder meer inland terminals bij. Dat genereerde in het verlengde van het vervoer over water ook wegtransporten. De vrachtautovloot bestaat inmiddels uit 95 trucks variërend van trekkers tot specialistische bouwvoertuigen en kraanwagens.” De Van Berkel Groep heeft locaties in Veghel, Sint-Oedenrode, Eindhoven, Veldhoven, Uden, Oss, Cuijk en Etten-Leur. Het bedrijf met in totaal 250 medewerkers bestaat uit meerdere bedrijfsonderdelen. Van Berkel Bouwstoffen & Transport produceert secundaire bouwgrondstoffen en granulaten op basis van bouwreststoffen en is gespecialiseerd in bulklogistiek. Van Berkel Biomassa & Bodemproducten creëert en produceert biomassa en bodemverbeteraars op basis van organische reststromen en is actief op het gebied van bioraffinage. Van Berkel Logistics organiseert de multimodale logistiek voor containers, bulk en reststoffen van en naar de regio Oost-Brabant. Van Berkel Landschap & Infra beheert natuurgebieden en helpt mee om die gebieden toegankelijk te houden.
MAN-TGX-Berkel-22-lzij.jpg

De nieuwe MAN met hydrodrive rijdt voor Van Berkel Biomassa & Bodemproducten. “De chauffeur is dagelijks in Brabant onderweg en pakt met een kraan allerhande ladingen op die klaar liggen. Denk aan snoeihout, bermgras, slootmaaisel en herfstbladeren.” Van Berkel beschrijft hoe de chauffeur met de laadkraan eerst de aanhangwagen vollaadt. “Op de kraan kan hij zien hoe hij zit met de aslasten. Is de aanhanger aan het gewicht, dan gaat de rest in de motorwagen.”

Drie broers, één neef
De huidige directie van Van Berkel Groep bestaat uit drie broers en een neef: Jan, Hein, Patrick en Tonio van Berkel. Ze namen het bedrijf in 1998 over van hun vaders. Toekomstbestendigheid is altijd een belangrijke pijler geweest en dat heeft geleid tot de nodige groei in de afgelopen jaren. Zo werd begin dit jaar een nieuwe, ruime hoofdvestiging betrokken aan de Veghelse Doornhoek. Daar bevindt zich een ruime werkplaats voor onderhoud en reparatie van het uitgebreide materieelpark. “We staan in nauw contact met de werkplaats van Den Engelsen. Ze denken met ons mee en bewijzen keer op keer dat samenwerken met hen een goede keuze is.”
MAN-TGX-Berkel-22-grijper.jpg
Een goed uitgerust machinepark is essentieel voor Van Berkel Groep. Een Brabants familiebedrijf dat inspeelt op vragen uit de markt en innovaties omarmt om zo hun dienstverlening nog duurzamer, effectiever en efficiënter te maken.

De nieuwe MAN, een TGX 28.510 6x4H-4BL, maakt deel uit van een order van achttien stuks. Jan van Berkel: “We vervingen bijna een vijfde van ons wagenpark in één keer. Dit was onderdeel van een plan waarbij we ons vrachtautopark veel efficiënter inzetten. Enerzijds vanwege wijzigingen in ons werk en anderzijds vanwege nieuwe technische mogelijkheden. In een deel van ons werk rijden we regelmatig op bospaden en andere onverharde wegen en wegbermen. Maar niet regelmatig, dus permanente, mechanische voorwielaandrijving zou teveel van het goede zijn. MAN kan af fabriek hydrodrive op de vooras leveren. Dat geeft net dat extraatje om veilig weg te komen uit een berm of een bospad.” Van Berkel kon dit systeem bestellen in combinatie met de grote GX-cabine en een automatische transmissie, en last but not least een gestuurde sleepas op de motorwagen. “Voor ons de perfecte vrachtwagen voor dit werk.”