Deze sportieve C-segment SUV tilt de lat wat betreft performance en rijplezier naar een nog hoger niveau. Performance-SUV's combineren het tempo van een sportwagen met veelzijdigheid en stijl. Ze bieden dynamiek en tractie onder alle omstandigheden, alsmede een aantrekkelijk rijgedrag waar de liefhebbers van ‘sportief sturen’ blij van worden. Toch zijn deze modellen vaak alleen te vinden in het premiumsegment. Opel brengt daar met de nieuwe Grandland GSe verandering in door topprestaties naar het populaire C-SUV-segment te brengen.

Aansprekend totaalpakket
“De nieuwe Opel Grandland GSe is uitzonderlijk dynamisch, capabel en stijlvol. We zijn ervan overtuigd dat deze uitvoering klanten zal aanspreken die niet alleen elektrificatie zoeken in een SUV, maar ook een sportieve rijstijl”, zegt Florian Huettl, CEO van Opel, over de nieuwe Grandland GSe.

De drie letters staan in de historie van Opel uiteraard symbool voor zeer rijk uitgeruste, sportieve modellen. Maar met het oog op elektrificatie geeft Opel een nieuwe lading aan GSe. Opel blaast GSe nieuw leven in als een nieuw submerk in het topsegment. In het verleden stond de afkorting nog voor ‘Grand Sport Einspritzung’ (Grand Sport Injection), zoals op de Commodore GS/E en de Monza GSE. Vanaf nu staat GSe voor 'Grand Sport electric', volledig in lijn met de ambitieuze plannen van Opel om een volledig elektrisch merk te worden. De Grandland GSe vormt na de Astra GSe en Astra Sports Tourer GSe het derde GSe-model.
Opel-Grandland-GSe-High-Performance-SUV-22-lzij.jpg

Krachtige plug-in hybride aandrijflijn
De nieuwe Opel Grandland GSe is uitgerust met een 1,6-liter viercilinder turbobenzinemotor en twee elektromotoren (een voor elke as). De drie motoren leveren samen een systeemvermogen van liefst 221 kW/300 pk, terwijl de SUV een gemiddeld zeer laag WLTP-brandstofverbruik noteert: 1,3 l/100 km, gelijk aan een CO2-uitstoot van slechts 29-31 g/km1.

De plug-in hybride aandrijflijn maakt van de Opel Grandland GSe een permanent elektrisch voertuig met vierwielaandrijving, optimale tractie en een indrukwekkend snelle 0-100-sprinttijd van slechts 6,1 seconden. De topsnelheid bedraagt 235 km/u (maximaal 135 km/u in volledig elektrische rijmodus).
Opel-Grandland-GSe-High-Performance-SUV-22-dash.jpg

Meer rijdynamiek, unieke afstelling onderstel
Opel heeft zich bij de nieuwe Grandland GSe – net als bij de Astra GSe-modellen – sterk gericht op het verhogen van rijplezier en optimaliseren van de rijdynamiek. De Grandland GSe krijgt daarom een unieke wielophanging met McPherson-veerpoten voor, een multi-link-achteras, stevigere veren en schokdempers met KONI FSD-technologie (Frequency Selective Damping) die in staat zijn om comfort en handling met elkaar te combineren. De Opel Grandland GSe krijgt ook een specifiek afgestelde stuurinrichting. Het resultaat is dat de Grandland GSe direct en voorspelbaar reageert op de input van elke bestuurder, terwijl de typische stabiliteit van Opel behouden blijft bij het remmen, in bochten en op de snelweg.

Opvallend design voor Grandland GSe
Het toch al opvallende design van de Opel Grandland, met uniek Opel Vizor-familiegezicht, wordt bij de GSe nog verder versterkt door kenmerkende GSe-details. Dat zijn onder meer een opvallende diffuser achter, een GSe-badge op de achterklep en 19-inch lichtmetalen wielen geïnspireerd op die van het veelgeprezen en volledig elektrische Manta GSe-concept. Optioneel is de Grandland GSe verkrijgbaar met een zwarte motorkap. In het interieur vallen AGR-gecertificeerde sportieve voorstoelen met alcantara-bekleding op. Deze zijn niet alleen uniek voor de GSe, maar versterken ook Opels aloude reputatie op het gebied van superieure ergonomie van de stoelen.
Opel-Grandland-GSe-High-Performance-SUV-22-achter.jpg

Opel GSe en elektrificatiestrategie
Opel biedt vanaf 2024 van elk model in het gamma een geëlektrificeerde versie aan en vanaf 2028 is Opel zelfs een volledig elektrisch merk in Europa. Het nieuwe label GSe voegt sportiviteit toe aan deze ambitieuze toekomstplannen.

1 Voorlopige waarden, op basis van de WLTP-testmethode (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), die realistischer is dan de NEDC-testprocedure, die inmiddels door de WLTP is vervangen. De auto’s zijn nog niet leverbaar. Verbruik, CO2-emissie en actieradius hangen niet alleen af van het energieverbruik van de auto, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren. Gegevens over verbruik en emissie zijn niet van toepassing op specifieke auto’s en dienen uitsluitend ter vergelijking tussen diverse modellen.